Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til oppsett av Xray T3

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til oppsett av Xray T3

Hei
    Har lenge hatt veldig lyst å begynne med rc-kjøring, men tiden har ikke strukket til.
    Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å ta steget fullt ut.
    Det jeg til nå har klart å bestemme meg for er at bilen blir en Xray T3.
    Må bare vente utålmodig til denne blir tilgjengelig igjen. Alle steder jeg har lett er den utsolgt... Typisk...

Har skjønt at det er en jungel av meninger og ulike motoroppsett og at meningene om hva man trenger av utstyr er like stor, men det er alltid kjekt å høre flest mulig meninger om hva som virker og hva som ikke virker. Håper det er mange som vil dele erfaringer.

Jeg har bestemt meg for at i starten vil jeg kjøre 13,5 T motor, men vil ha en ESC jeg kan bruke også i Modified klassen. Vet ikke om jeg kommer til å endre klasse, men er uansett kjekt å ha muligheten uten å måtte kjøpe ny ESC.
    Har tenkt på Team Orion Vortex VST PRO Stock 13,5 http://www.rc-mushroom.com/product_i...ck-135-p-23371 og Hobbywing Xtreme Stock ESC 60A http://www.rc-mushroom.com/product_i...-black-p-21756

Har lurt på å kjøpe en kraftigere ESC, men på spesifikasjonene ser det ut til at jeg kan bruke også 8,5 T motor. Er dette evt nok motor til å kjøre Modified-klasse?
    ESC'en må ha fornuftige og gode programmeringsmuligheter.

Av servo tenker jeg enten Savox SC-1251MG eller Futaba S9551 Low profile

Radio tenker jeg blir en Sanwa MT-4, evt Spectrum DX2S 2ch m/telemetri

Dekk, felger, innlegg, lader og pinjonger har jeg kontroll på, håper jeg....
    Har noen synspunkt på batterier? Hvor mange mah trenger jeg og hvor stor C?

Er det nødvendig med dekkvarmer og bilstand?
    Hvilket verktøy trengs for å komme i gang med hobbyen? Er det beste å dra på Biltema og handle, eller er det spesialverktøy som er et "must"?

Hva er lurest/billigst, å handle i Honk Kong på nettet, eller i Norge? Hvordan kan jeg evt slippe unna toll og avgifter på handelen? Ser at dersom jeg kjøper på nettet uten toll så blir det billigere, men har jo ikke samme mulighetene for reklamasjon etc, og det er jo veldig kjipt om pakken forsvinner og jeg ikke får en krone igjen. Hva skjer om tollvesenet evt åpner pakken som er ment å snike seg unna toll?

Håper som sagt mange vil dele erfaringer om hva som fungerer

Bra bil valg, den fungerer knall bra rett ut av esken.

Siden du holder til i Kopervik antar jeg du vil kjøre på Helganes og kanskje litt i sør-cupen. Med 13,5turn motor der er det lov med boost, jeg synes ikke det er noen regulatorer i dag som dekker boost-klasse og mod-klassen godt. Hobbywing regulatoren du linker til er nok kjekk til stock, er rimelig og mer en bra nok til 13,5 med boost. Men skal du opp i modifide senere så tror jeg ikke den har fin nok gassrespons til å fungere best der, kjører også motorer ned i 4,5t i mod. Jeg ville gått for en ny regulator når/om du vil opp i mod.

Motor: Så tror jeg dette er av det råeste om dagen: http://www.amainhobbies.com/product_...ess-Motor-135T

Jeg kjører nå Savox i alle biler og er godt fornøyd med de, billige er de og: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18600

Jeg har lite tro på spectrum, har et langt bedre inntrykk av Sanwa, eller f.eks futaba sin 4PL: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=18304

Skal du kjøre utendørs er det en stor fordel med dekkvarmere, i kombinasjon med trinity TireTweak 2000 dekksmøring er det bankers.

Usikker på hva de har av gunstig verktøy på biltema, men det er nais med noe skikkelige greier. Du må ha umbrako 1.5mm, 2mm, 3mm, 7mm muttertrekker og ei grei tang for å komme greit i gang. F.eks noe slikt: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=8350
    Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
    “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

Comment

Serpent.no har også Savox. Har det i el-touringen min og nitroen, kjempefornøyd.

Verktøy, ligg unna biltema og andre tjafsmerka... Kjøp nå bra med engang så slipp du å bruk dremelen på alle skruan etter kort tid
      Kjøp f.eks denne serien fra hudy: http://www.modellbil.no/shop/product...ducts_id=43753
      Husker ikke på T3'n min, men på S411 så trenger jeg også 2,5mm umbrako..
      Å har du svært god råd så har du alltids et komplett sett fra hudy: http://www.modellbil.no/shop/product...ducts_id=45573

Tror 8,5t blir litt pinglete i mod...

Hobbywing har fungert utmerket for min del, men jeg kjører 120A og 4,5t, billig og holdbart.
      Espen Jensen
      -----------------------------------------------------
      Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

Comment

Tusen takk for mange nyttige tips.
        Fant forresten også T3-kit på amainhobbies.com
        Motoren som Stusdal linket til så også spennede ut!
        Hva kjennetegner egentlig en god motot kontra en dårlig en? Er det stor forskjell på ytelse, holdbarhet etc?

Servoen er imidlertid bestemt til Savox, og radio blir nok Sanwa sin MT-4
        Hvilken turn er vanligst i Modifyklassen, og varierer det fra bane til bane hvor stor turn en bruker? Fikk anbefalt å ikke kjøpe for liten ESC i tilfelle jeg ville prøve meg i denne klassen etterhvert, så jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til den på 60A fra hobbywing.

Hvilke ESC'er bruker dere, og hva trenger jeg for å kunne programmere disse?

Er det noen slitedeler jeg evt bør bestille samtidig med bilen?

Comment

Tekin rs pro e vel en dugandes esc..prisen e dog endel over hobbywing.
          Cato Risholm, fullt hobbyrom...

Comment

Tekin RS Pro duger kun til Stock, den gir ikke noe fin respons overhodet til å få den flyten man trenger i Modifide. Hobbywing/Speedpassion er nok helt greit, men ville styrt unna stock speck versjonene om den skal brukes til begge deler.

Kjører selv LRP SXX TC v2 og er veldig fornøyd med den, lett å sette opp og kan endre oppsett på den ute programmeringskort eller PC - gir også en veldig fin respons. Har også veldig stor tro på Orca VX regulatoren som antrade selger (husk å bestille med programmeringskort).

Motorene av litt kjente merker er som regel holdbare alle sammen. Thunder Power motoren er av de hotteste i stock klassene rundt om i verden for tiden så langt jeg har fått med meg.

Angående motor til modifide, så holder jeg meg til samme motor på de aller, aller fleste baner. Kjører der nå en LRP x12 5.0t octawind, den går godt. Man må med de fleste merker ned mot 4,5t når det drar seg til, men det kan være lurt å ta det litt gradvis til å begynne med - det er lettere å kjøre med en litt slappere motor. Så fra 6,5 og nedover vil jeg si. Kjøper du speedpassion bør du holde deg under 5,5.
            “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

Comment

Da har jeg lett enda mer, og tror jeg kommer til å gå for dette oppsettet:
              Motor: Thunder Power Z3R-S Stock Spec 540 Sensored Brushless Motor (13.5T)

ESC: Hobbywing DISC Xerun 120A v 2.1, med Hobbywing sin programmeringsboks

Savox 1251 servo og Sanwa MT-4 radio
              Batteri x3: IP 7.4v 6800mah 70C Banana Plug Hard Case

Av dekkvarmere tenker jeg http://www.rcmart.com/much-more-mmtw...p-p-22588.html, og http://www.rcmart.com/much-more-mr38...o-p-25034.html

Ser dette bra ut, eller har jeg bommet helt? Syns

Comment

Blir veldig bra det der. Men det er sorex hjul som blir brukt for det meste, så da burde du heller ha disse:

Sorex hjula er litt større så det ville nok blitt trangt i de du har linket. Er lettere å få brukt de største på mindre hjul enn omvendt

Comment

Evnt disse batteriene fra hobbyking som jeg har svært gode erfaringer med. IP er så absolutt ikke dårlige batteri, er ikke det jeg sier http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
                  Men vet ikke om di er efra/roar godkjente enda, syns jeg leste en plass at dem skulle bli det, men det kan sikkert stusdal svare på.
                  Sparer jo $30 pr batteri og da kan du jo heller kjøpe flere runder hjul eller noe annet artig for pengene
                  Espen Jensen
                  Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

Comment

Da er bil og alt annet bestilt og betalt Er bare å vente utålmodig til pakkene kommer i posten nå
                    Tusen takk for veldig god hjelp. Skal gi tilbakemeldinger når bilen er skrudd sammen og testet. Regner med det er fører som kommer til å sette begrensninger for bilen og ikke motsatt

Comment

Blir bra det her. Oversikt over løpstermin i sør-cupen finner du her, går endel løp på helganes:

http://www.sør-cup.no/

Comment

Igjen, Tusen takk for alle gode tips!!
                        Nå er bilen og motoren kommet i hus og esken åpnet Lenge siden gliset har vært så stort!!

Er Det noe jeg under byggingen må passe på som andre kanskje har gjort feil?
                        Stusset med en gang på at jeg skulle dekke alle kanter med epoxylim...
                        Vil ikke dette bli klumpete, og ihvertfall de tre hullene fremme hvor støtfangeren skal monteres etterhvert?

Hvilken epoxy er best, om det i det hele tatt er nødvendig?!? 5 min eller noe som bruker lengre tid på å herde?

Som førstegangs bilkjører/bygger håper jeg å kunne bruke forumet og denne tråden til å få tips også videre i karrieren

Comment

Originally posted by Stusdal View Post
                          Blir bra det her. Oversikt over løpstermin i sør-cupen finner du her, går endel løp på helganes:

http://www.sør-cup.no/
                          Gleder meg til å bli forbikjørt med både tre og fire runder..

Comment

Kjøp et fint sandpapir, P800 og puss kantene på chassiset lett, viktig at kantene blir litt avrundet. Deretter bruker du helt vanlig superlim/lynlim rundt hele chassiet og i alle åpninger, puss alle åpninger først. Må hvertfall pusse og lime rundt hullene under diffene.
                            Har aldri hatt lynlim i skruhullene..
                            Lynlimet "lukker" carbonlagene slik at chassiet tåler en smell uten å sprekke.
                            Skaff deg også en pose med 3mm shims i forskjellig tykkelse, 0,1 0,2 og 0,3mm, for å unngå slark i bærearmer, c-hubs og uprights. MEN pass på at bærearmene glir lett. Når du løfter en bærearm og slipper den skal den falle ned og ikke gli sakte ned!!
                            Ellers så følger det jo med en fin bok om hvordan du setter opp bilen og hva alle innstillinger gjør med bilen, les den nøye.
                            Sist men ikke minst, les manualen godt og følg den så får du en bra bil.
                            Espen Jensen

Comment

Ta en titt på tuben hvordan Groskamp gjør dette:
                              Espen Jensen

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, gaffelape.
                              Working...
                              X