Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til oppsett av Xray T3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Prøver å programmere ESC'en, og satte opp Stock programmet, men synes ikke det akkurat bilen går som en kule..
    Får opp flere alternativer:
    V1.10_090205_MOD
    V3.0.110930 STOCK
    V3_508.NO timing
    V3.0_110930_MOD
    V1_508_NO timing
    V1.10_090323a_m

    Litt i villrede her da jeg ikke vet hvilket program min ESC og motor skal ha, og heller ikke hvilket som er "lov"/fornuftig/best i min klasse, 13,5T

    Comment


    • #32
      Har ikke peiling på hvilket som er lovlig, annet en at jeg mener å ha lest at det ikke er lov med timing på esc..
      Og da har du vel egentlig bare et valg her som jeg ser, nemlig V3_508.NO timing, alternativt så blir det nok V3.0.110930 STOCK du skal bruke. Hvilke str har du på spur og pinion da??
      Men tror du kan time motoren så mye som du vil, men er usikker her også.
      Har aldri kjørt med høyere turn en 5,5t så hvor godt en 13,5t bør gå det vet jeg ikke, men den ligger jo ikke sååå langt bak i rundetider innendørs ihvertfall. Du kjører jevnere med høyere turn siden det blir mere gass og brems jo lavere turn du har. Men med 13,5t så regner jeg med du kan gire bilen ganske hardt før noe blir varmt. På 4,5t så kjører jeg med ca 106t spur og 25t pinion. Google "final drive ratio hobbywing" å åpne den som kommer øverst, litt ned i pdf'en så står det at 13,5t skal ha 6,5-7 i fdr, dvs iflg Xray sitt gearing chart at du ved f.eks 104t spur bør ha en plass rundt 28-31 pinion. Men dette er bare ca tall, du må måle tempen på motor og esc slik at du ikke girer for tungt, prøv deg frem.
      Gear chart finner du her: http://www.teamxray.com/teamxray/pro...=3989&catName= litt ned på sia.
      Håper dette hjelper deg litt, og husk det er bedre at bilen ikke går så sykt fort i begynnelsen, lettere å bli god å kjøre jevnt om det går litt roligere, samt å finne rette sporvalg osv.
      Espen Jensen
      -----------------------------------------------------
      Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

      Comment


      • #33
        Tipper at trådstarter skal kjøre i Sør-Cup, i begynnelsen i alle fall. I Pro-klassen (13.5) i Sør-Cup er det lov med 13.5 og timing/boost. Mange kjører rundt 6.0 i giring (FDR) og timer deretter. Det er lettest å få hjelp på banen til å få dette rett.

        Kan begynne med å laste inn V3.0.110930 STOCK, og så kan sikkert noen på banen hjelpe til med de rette innstillingene. Viktig å følge med på temperatur på motor. Vet ikke hvor mye temperatur motoren din tåler, men de fleste motorer tåler fint 70 grader.

        Comment


        • #34
          Jeg har en Speed Passion GT2.0 Pro regulator på vei (i bunn å grunn samme som du har). Skal leke litt med en 13,5 LRP motor på den og kan fortelle deg hva jeg ender opp med av settinger på regulator når jeg kommer så langt.

          Ellers er det å gjøre som HTN skriver. Gire 6blank, få litt hjelp eller øke litt om gangen og passe på temperatur. Neppe krise om du nærmer deg 90 grader også, men det er jo ikke vits å tyne det før det står om plasseringer LRP motoren tåler hvertfall 90-95 grader uten problem.

          En liten tempgun er da kjekt å ha: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5120


          Btw. Jeg antar det følger med en brukerveiledning når du laster ned softwaren, der står det nok noen anbefalte instillinger for 13,5t - sikkert lurt å begynne der
          Last edited by Stusdal; 2 August 2012, 08:27.
          Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
          “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

          Comment


          • #35
            Hei igjen
            Har fått prøvd bilen en god del i løpet av sommeren og til og med vært med på tre løp.. Ungikk siste plass i ett av de, så stort sett fornøyd
            Kan uanset bare gå en vei til neste sesong..
            Så litt på anbefalinger på giring, og skal jeg virkelig gå så langt ned som 6.0.
            Har brukt 22 og 23 oinjong med 84 spurgear, og syns bilen går ganske så bra. Hva bør jeg evt bytte? Pinjong eller spurdrev?

            Måtte bygge om demperne nå, og da ser jeg at mange kjører uten oring på skaftet og uten skumputene. hvordan får en demperne tette uten o-ringen og hva er effekten av dette? Må jeg da evt bruke hardere olje?

            Spent på å hhøre om du har fått til regulatoren og hvilke innstillinger du bruker.

            Etter anbefalinger i kluben har jeg brukt:
            Boost timing: 44 grader
            Turbo open time: 18 grader /o,1 sec
            Turbo timing: 27 grader
            Boost start: 4000 rpm
            Turbo open delay: 0,1 sec
            Boost timing (ACC): 350

            Noen som har synspunker/kommentarer til dette?
            Hilsen
            Ivar

            Comment


            • #36
              Kan ikke si noe om hva du bør gire om til.

              O-ringen i bunnen av demperene MÅ være der. O-ringene det står at de kjører uten, er ekstra o-ringer man kan sette helt på bunnen av demperskaftet, altså mellom fjærholderen og demperhuset, for å sikre at demperne ikke bunner ut. Dette brukes som regel ikke.

              Etter hva jeg har fått med meg er det mange som kjører med så og si ingen rebound i demperne, og dette er lettere å få til uten skummet på toppen av demperen.

              Comment


              • #37
                Har havnet omtrent på det samme oppsettet som du har (har ikke prøvd mye). Ligger nok litt under, men har girt 6.1. Det går fort, men blir veldig varmt (LRP motor blir varmt nesten uansett).

                Holder å bytte pinjong, du finner et gear chart litt nede på siden her: http://www.teamxray.com/teamxray/pro...eba91816aeffe3

                Originally posted by Polsen View Post
                Hei igjen
                Har fått prøvd bilen en god del i løpet av sommeren og til og med vært med på tre løp.. Ungikk siste plass i ett av de, så stort sett fornøyd
                Kan uanset bare gå en vei til neste sesong..
                Så litt på anbefalinger på giring, og skal jeg virkelig gå så langt ned som 6.0.
                Har brukt 22 og 23 oinjong med 84 spurgear, og syns bilen går ganske så bra. Hva bør jeg evt bytte? Pinjong eller spurdrev?

                Måtte bygge om demperne nå, og da ser jeg at mange kjører uten oring på skaftet og uten skumputene. hvordan får en demperne tette uten o-ringen og hva er effekten av dette? Må jeg da evt bruke hardere olje?

                Spent på å hhøre om du har fått til regulatoren og hvilke innstillinger du bruker.

                Etter anbefalinger i kluben har jeg brukt:
                Boost timing: 44 grader
                Turbo open time: 18 grader /o,1 sec
                Turbo timing: 27 grader
                Boost start: 4000 rpm
                Turbo open delay: 0,1 sec
                Boost timing (ACC): 350

                Noen som har synspunker/kommentarer til dette?
                Hilsen
                Ivar
                Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                Comment


                • #38
                  Hi Polsen,
                  Just read through your thread. Like you, I am very new to RC and am searching my way through this 'hug permutation and combination of setups'. Your Progress has inspired me.
                  Like you I am begining with XRay T3. Hope I do well... Thankyou every one for all those nice suggestions.
                  I think RCing is not just about racing, its about building, connecting with people and then ultimately racing as well as enjoying it

                  I reckon it's the driver who is going to put restrictions on the car and not the reverse
                  really liked that one
                  XRay T3 - Novak - HW Xerun/Tekin RS-Pro - Sanwa M11x

                  Comment


                  • #39
                    Thank you for interest in my car.
                    I like more when i have startet to try new stuff and see now that i made some good coises.
                    Will try to make some new and even better indeas.

                    Comment


                    • #40
                      Da er ny pinjong i boks og satser på at gearingen skal komme seg ned litt..

                      Er det noen som kan svare på hvorfor spurdrev 78 og 81 ikke passer i T3? Hadde passet meg veldig bra, men ut fra sidene til xray sammer disse til 2t? Kan jo være jeg har foregnet meg og sett feil.. Spursdrevene ser nå helt like ut bortsett fra diameteren. Er det noe med tannavstanden som ikke vil passe?

                      Satser på inneløp i Kvinesadal om 2 uker så dette blir bra

                      Comment


                      • #41
                        Spurgearene passer, men det kan bli vanskelig å få skrudd til motoren da hullene i spuret ikke passer ut med hvor motorskruen står. Det kan bli litt kont, men det lar seg gjøre - kan eventuelt bli litt lettere om en har en 2mm trekker med kule "tupp"...

                        Ses i Kvinesdal da.
                        Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                        “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 3
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X