Per Einar Høyland 85 mod. freser rundt med .:HPI RS4 Mini Pro - HPI PRO4 - Corally SP12G3 - Triox X-plosion:. .:Tamiya EVO IV - Tamiya TRF415MSX - Tamiya TRF416 - Yokomo MR4-TC SD:.
Vil nok anbefale børsteløs til de som vurderer og kjøre 12'er eller allerede gjør det. Merka det på NM at børsteløs har det lille ekstra på langsiden i forhold til børstemotor, og da må børste motorene tunes litt hardere for og henge med og da dumper man. Jeg gikk ikke så langt at jeg dumpet. Men hadde ikke samme farten som de børsteløse kara Husker jeg tok deg igjen på innerpartiene Erik, men så forsvant du på langsida. Og så hadde du nok mere sprut på slutten også. Så selvom jeg sier børsteløs er for jenter og homofile så er nok det veien og gå etter hvert ja
Ellers så vil jeg anbefale og kjøpe corally sp12m. Dette er en bil som er lett og få til og fungere uten store omgjørelser av bilen.
Du husker at du tok meg igjen på innerpartiene sa du.....? Vi kjørte samme løp....?
Dere andre (kanskje med unntak av Lars) gjorde så mye feil at det ikke var nødvendig å gi gass. Men i siste finalen hadde jeg jo ikke noe å tape å da hadde jeg bestemt meg for å gi jernet. Såvidt jeg husker var du 1,5 runde bak eller noe sånt - men jeg hadde jo mer fart på langsida... - 1,5 runde mer fart...?
Ellers så ser jeg at du anbefaler Corally sp etellerannet. Lett å få til uten å gjøre så mye.
Har sett deg tranctionrolle når vi med CEFX ikke har vært i nærheten. Har sett bilen din gå bra runde etter runde for plutselig å snurre helt uten mål og mening (tweak).
Dette er problemer som jeg aldri har opplevd på samme måten med CEFX - og oppsettet jeg kjørte i NM - var rett ut av esken - helt uten modifiseringer - det er enkelt det.
Hvis du har sett at jeg har skrudd en del - så er det for å teste nye ting - men det er bra å vite at med en så god bil som CEFX er det bare å gå tilbake til standardoppsett-når grepet endrer seg så mye underveis som det gjorde i NM.
Fortsett med Corally du Jokkiz - håper ihvertfall ikke du bytter til CEFX - da blir du en mye værre konkurent
Du husker at du tok meg igjen på innerpartiene sa du.....? Vi kjørte samme løp....?
Dere andre (kanskje med unntak av Lars) gjorde så mye feil at det ikke var nødvendig å gi gass. Men i siste finalen hadde jeg jo ikke noe å tape å da hadde jeg bestemt meg for å gi jernet. Såvidt jeg husker var du 1,5 runde bak eller noe sånt - men jeg hadde jo mer fart på langsida... - 1,5 runde mer fart...?
Ellers så ser jeg at du anbefaler Corally sp etellerannet. Lett å få til uten å gjøre så mye.
Har sett deg tranctionrolle når vi med CEFX ikke har vært i nærheten. Har sett bilen din gå bra runde etter runde for plutselig å snurre helt uten mål og mening (tweak).
Dette er problemer som jeg aldri har opplevd på samme måten med CEFX - og oppsettet jeg kjørte i NM - var rett ut av esken - helt uten modifiseringer - det er enkelt det.
Hvis du har sett at jeg har skrudd en del - så er det for å teste nye ting - men det er bra å vite at med en så god bil som CEFX er det bare å gå tilbake til standardoppsett-når grepet endrer seg så mye underveis som det gjorde i NM.
Fortsett med Corally du Jokkiz - håper ihvertfall ikke du bytter til CEFX - da blir du en mye værre konkurent
Fin pokal forresten...! :wink:
Faktisk er ikke Jokkiz helt borte. Hver gang jeg så dere fighte hentet han mye på de trangeste partiene.
Du husker at du tok meg igjen på innerpartiene sa du.....? Vi kjørte samme løp....?
Dere andre (kanskje med unntak av Lars) gjorde så mye feil at det ikke var nødvendig å gi gass. Men i siste finalen hadde jeg jo ikke noe å tape å da hadde jeg bestemt meg for å gi jernet. Såvidt jeg husker var du 1,5 runde bak eller noe sånt - men jeg hadde jo mer fart på langsida... - 1,5 runde mer fart...?
Ellers så ser jeg at du anbefaler Corally sp etellerannet. Lett å få til uten å gjøre så mye.
Har sett deg tranctionrolle når vi med CEFX ikke har vært i nærheten. Har sett bilen din gå bra runde etter runde for plutselig å snurre helt uten mål og mening (tweak).
Dette er problemer som jeg aldri har opplevd på samme måten med CEFX - og oppsettet jeg kjørte i NM - var rett ut av esken - helt uten modifiseringer - det er enkelt det.
Hvis du har sett at jeg har skrudd en del - så er det for å teste nye ting - men det er bra å vite at med en så god bil som CEFX er det bare å gå tilbake til standardoppsett-når grepet endrer seg så mye underveis som det gjorde i NM.
Fortsett med Corally du Jokkiz - håper ihvertfall ikke du bytter til CEFX - da blir du en mye værre konkurent
Fin pokal forresten...! :wink:
blaa blaa blaa... Har finni ut av det med traction rolling nå. Kjøre midre dekk foran. Har ikke 15 års erfaring med 1:12 som visse andre har... ) hehe.. Heller 3.. Rolla ikke en eneste gang i skien på samme teppe og layout. Grep var det masse av der også. Husker du kjørte 38 runder den siste finalen din. Samme kjørte jeg i skien på samme layout. Jada, den er ikke akkurat den samme, koppane står nok ikke akkuratt der de gjorde på NM men er mye det samma.
Tja ser man på resultater internasjonelt CEFX vs Corally så har corally vunnet mer en cefx bilen men her i norge spiller det nesten ingen rolle hva slags bil du kjører for nivået er ikke noe spes å skryte av
Og det er en grunn til at toppføreren som kjørte cefx byttet merke?(selv om han selger begge merker på jobben sin)
Så om man kjører corally eller cefx, CRC,Associated ect ect kommer det meste ann på hvordan du liker bilen og deletilgang som er det viktigste og det er det man burde tenke på
Det enkleste er å se på resultater internasjonalt og se hva som blir brukt der? bilen som vant EM var en CRC, bilen som vant det amerikanske mersterskapet var en Trinity Black widow, bilen som vant sist WM var en Assosiated/Yokomo RC12 L4
og børsteløst er ikke så gromt som enkelte skal ha det til? hvorfor bruker ikke de store gutta det i konkuranser da hvis det er så mega gromt???
Må jo få deg litt fandenivoldsk før neste sesong. Da er jeg 40 år - og nå er det på tide at du og alle de andre ikke bare "tar meg på midtpartiet" som du sier - men knuser meg etter 3x8 minutter finale.
Så det du sier Jokkiz - er at til tross for at du hadde kjørt en hel helg på "samme layout" så greide du å kjøre 1-2 runder dårligere enn den gang??? Det er det jeg sier - "trening er oppskrytt".
Jokkiz og alle dere andre - kom igjen kjør 1/12, det er for døvt at en gammal 40 åring som la opp i 1989 skal slå dere! :wink:
Du spør hvorfor toppførerne ikke kjører børsteløst? Svaret er at de har batterier og motorer som vi vanlige dødelige ALDRI kommer til å få tak i. Det vi må sammenligne våre børsteløse systemer med er de børstemotorene og batteriene vi faktisk kan få kjøpt over disk.
Sammenligner vi med dette - er det ikke tvil om at FOR OSS (vanlige dødelige) får vi med et børsteløst system en bil som går fortere og med lengre kjøretid.
At verdens beste førere kanskje kan kjøre marginelt fortere med en børstemotor, er for det første sikkert riktig - men HELT UVESENTLIG for de fleste norske sjåfører.
Nå kan dette selvsagt endre seg til neste år, når nye batterier med større kapasitet gjør det mulig for alle å kjøre en rask børstemotor og holde i 8 minutter.
Da gjenstår bare argumentet om at børstløse system gjør det veldig mye enklere å kjøre (mindre vedlikehold). Det går fort nok for meg - tror faktisk jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å kjøre børstemotor igjen!
Erik BL systemet er ikke godt nok enda det er kun derfor de ikke bruker det
Barry Baker sier at hadde det vært nok "drag" i BL så hadde han kjørt det eneste fordel med BL er at du slipper å dreie så ofte og derfor er det bra å trene med men i løps samenheng er det ikke bra nok det var noe slikt han skrev på et forum i USA
Og som du sikkert vet så fungerer en el motor sånn at den får mer turtall jo mere volt den får? så det argumentet ditt holder ikke siden de har så mye mere volt og kjøre tid i batteriene enn det vi har??
Jeg vet bare det at JEG kjører mye fortere i løpet av 8 minutter med børsteløst system, enn jeg har greid med mine batterier med børstemotor.
Jeg så også at Fransson knuste alle i EFRA GP i Sverige. Han var den eneste som kjørte BL system, Mikael Nilsson (mener han var i EM finalen iår-så han er en god sjåfør??) ble regelrett knust. I dette løpet kjørte jeg nesten de samme rundetidene som Fransson på trening. Men i og med at jeg dumpa hele tiden under kval/finaler - måtte jeg gire ned, endre regulatoren til snillere, gasse mindre etc etc etc - bare for å holde 8 minutter. Hadde ikke fart i bilen i det hele tatt.
Mens jeg kjørte 4-5 tideler saktere når vi kom til kval og finaler, kjørte Fransson 4-5 tideler fortere enn på trening - så det skilte nesten 1 sekund i rundetid i finalene, mens det kanskje var 2-3 tideler forskjell på treninga (når jeg ikke tenkte så mye på kjøretid).
Sier ikke at BL er overlegent under alle forhold- sier bare at det er kjempebra og enkelt for oss som har slitt med å få en bil/motor til å gå fort i 8 minutter. Jeg mener det blir mer avhengig av sjåføren hvem som vinner her på berget i fremtiden.
Løpet i Eskilstuna er ikke noe målestokk siden få av de gromme førerne var der!!!!! siden de kjørte et annet løp
BL fungerer sikkert for de som ikke klarer å sette opp radio/motor/regulator til 1:12 for å få det til å gå fort nok
BL fungerer nok bra her hjemme siden nivået ikke er det beste men man får se hva som skjer til neste sesong når man kjører 8 turn med 4200 batterier ( som har riktige bærster og fjærer) og som er satt opp riktig
Hvis nivået i Norge ikke er høyt nok, vil jeg annbefale alle og enhver å begynne å kjøre track.. Debuterte selv på NM i år, men kan ikke si at jeg hever nivået her på berget... enda... :wink:
Kanskje du hiver deg med til vintern du òg JohnLara??
Hvis nivået i Norge ikke er høyt nok, vil jeg annbefale alle og enhver å begynne å kjøre track.. Debuterte selv på NM i år, men kan ikke si at jeg hever nivået her på berget... enda... :wink:
Kanskje du hiver deg med til vintern du òg JohnLara??
Ja planen er å kjøre til vinteren hvis det passer seg slikt med familie og jobb
Comment