Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by NoBrainer View Post
    Ah, så jeg kan liksom være med med M-03'n min med andre ord.
    Trenger bare motor og ESC for å få kjørt.
    Javisst, begynner å bli litt dårlig med deler til den, men det er mange som mener at den er vel så god som M-05. Jeg har kjørt børste i M-03 og børsteløst i M-05, og var fryktelig glad i M-03'n min, den var konge å kjøre
    Capt. Slow
    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
    Team GoSlow

    Comment


    • #17
      ok. så gummihjul går greit. er det mylaps som blir brukt?
      har aldri skjønt noe av den påmeldingen som touring gutta bruker, men kanskje jeg kan finne ut det nå.
      når er løpet?
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #18
        Er en grunn til att jeg ikke kjører m chassie lenger, det er dette evindelige jukset å tullet med motor.
        Nå på gjøvik var det så mange som jukset att det er helt latterlig.
        Det sto klart i reglene hvilke motorer som var lov. Så hvorfor teste motorer dere vet ikke er lov på løpet? Prøver dere alt dere kan å øderlegge klassen eller er dere bare ignorante å tror ingen merker det?
        Kald dette oppgulp eller hva dere vill, det er bare min mening

        Dc

        Comment


        • #19
          Originally posted by Roy Bråten View Post
          Ezrun 13 turn var ingen suksess men en katastrofe . Dette er et system som går alt for fort for de aller fleste sjåfører og biler ( skiller mye over 1 sekund på rundetiden ute på Sørlihavna ).
          Dette ble brukt i en touringbil på Gjøvik i helgen og han holdt følge med de andre i fart . den farten er ikke en M-chassis konstruert for .Alle som har sett et heat M-chassis BL har jo sett dette , de fleste bilene ser ut som vrak og mange bryter pga skader .
          Vi kjørte de motorene for og få testet de og få jevnere heat . Har jo STANDARD SØLVKANNER som går bedere enn de vi brukte i helgen , da hadde det sett enda verre ut . Det er verre at noen kjører med manipulerte sølvkanner.............. ( åpnet og trikset med ) ., " fører fra arrangørklubben / arrangør " Nå har vi vist hva alle kan få tak i STD Tamiya 540 som er veldig jevne .
          Et par ting til Roy. Nå i helga (og tidligere når dere har brukt de raske motorene deres) skilte det 1,5-2 sekunder på bestetida ned til de med normal motor, og det på mindre baner enn Sørlihavna. Utvekslinga i en touringbil er jo en litt annen enn den man får til i en M-chassis, så ikke rart den går en del fortere.

          Nå har jeg kjørt alle løpene som ble arrangert med børsteløsklassen, og jeg kan ikke huske å ha sett en eneste bil som så ut som et vrak og at biler måtte bryte på grunn av motoren. Bilen din derimot på lørdag.... Med EZrun 13T går den ca 10 km/t raskere (43 km/t med 60D) enn en vanlig sølvkanne (ca 17500 RPM) som følger med bilen, og fint lite raskere enn enkelte av de motorene dere har kjørt med. De gir det lille ekstra med fart som gjør at man ikke kan kjøre rundt med full gass hele tida på en stor bane, noe som også gjør det litt mer artig og utfordrende å kjøre.

          Hvis du er ute etter tett racing og har standard sølvkanner som går bedre, hvorfor bruker du dem da? Er det virkelig tett racing du vil ha, så er det ikke verre enn å bruke en gjennomsnittlig sølvkanne. Hadde alle gjort det, hadde man ikke hatt denne diskusjonen. Hvilke modellnummer er det på sølvkannene du har? F.eks., RS540SH kommer i flere varianter. RS540-6527 er den (fra Mabuchi) som har fulgt med bilene, mens RS540-7520 er en 20T motor som sveiver 6000 RPM raskere ved 7,2V og ikke har fulgt med M03/M05. De eldre motorene med fire viftehull får du heller ikke med bilene når du kjøper de. Det finnes jo andre motorer som likner også.

          Et argument du brukte mot EZrun og for den medfølgende sølvkanna var jo at den var mye lettere for en liten gutt å få tak i her i den lokale sjappa her hjemme i Norge. Både RC-Land og Buggyshop forhandler Hobbywing her til lands, men jeg finner ingen som selger motoren du snakker om.

          Fra omtalen av EZrun på RC-Mini:
          So what conclusions can we draw from this? Well, rc-mini is not here to promote or denigrate any specific product, importer, or manufacturer, we 'call it as we see it' and I think most people recognise that. We're here to promote Minis and the other stuff that makes our Minis work. And right now these Hobbywing systems have to be graded right up the top. On a 'Bang for your buck' basis you can't beat them. Super, super value, good performance, ready availability, and a heap of options means that these things are winners in our book.
          Originally posted by Razer View Post
          Ser for meg at dette settet med 18t blir ganske perfekt. Har 17,5 turn fra Hobbyking i min M-06, og det går sånn passe ser det ut til. Skal prøves på RC-land straks jeg har tid

          http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?cPath=10_124&products_id=17202

          Den der vil ligge på 16344 RPM ved 7,2V, så den vil jo gå noe tregere enn sølvkanna som bilene blir levert med.

          Originally posted by NoBrainer View Post
          EDIT: Tamiya (#90549) ESC TEU-105BK har jo cut-off jo og så er den ganske rimlig. Men det var visst bare maks 25T. Det fungerer kanskje ikke? Eller er LF Cut-Off noe annet?
          Den har cut-off for LiFe, og det vil du ikke bruke på LiPo batteriene dine.

          Originally posted by NoBrainer View Post
          Ah, så jeg kan liksom være med med M-03'n min med andre ord.
          Trenger bare motor og ESC for å få kjørt.
          M03 fungerer knall, og deler får du nok av enda (selv om behovet for deler ikke er spesielt stort som regel).

          Originally posted by NoBrainer View Post
          ok. så gummihjul går greit. er det mylaps som blir brukt?
          har aldri skjønt noe av den påmeldingen som touring gutta bruker, men kanskje jeg kan finne ut det nå.
          når er løpet?
          Gummihjul går fint. MyLaps er tingen ja. For å melde deg på løp går du inn på MyRCM.ch, finner løpet du vil og registrerer deg. Du bør opprette en brukerkonto først, så du slipper å fylle inn dataene for hver gang, samt at du kan melde deg av igjen. Betaling skjer på løp. Veit ikke helt hvordan de gjør det i Drammen. Ser de er 0 påmeldte fire dager før løp.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #20
            Her var det mye rart og lese : evinnelige juks med motorer , er det noe som er utbredt oppe hos dere ?( Hørt at noen bruker komdråper men det er alt jeg har fått med meg ,( alle gjorde det for noen år tilbake , men trodde det var ut nå )Også sett at noen har åpnet motorene og satt i annet anker , men det er lett og oppdage ved tekn.kontroll .
            Jevnere racing er jo det jeg alltid har kjempet for på motorsiden . har ikke hatt min raskeste 540STD motor i bilen min på løp på over 2 år............. derfor jeg også la inn det første innlegget for og si til alle hva de kan gjøre for at bilene skal bli jevnere motormessig .det er noen gamle STD540 motorer som går styggfort , men disse blir det færre av etterhver som de slites ut .
            Må ikke være rakettforsker for og se / skjønne at det blir jevnere med en motor hvor det skiller bare noen få omdreininger på full volt enn motorer det skiller flere tusen o/min på .( koster også under 10 dollar for og få en ny motor som du henger på med )
            Gjøvik mannen :Turtallstesting er det jo ingen klubber / deltagere som har utstyr til .Med denne testen kan man også risikere og gi startnekt til en forventningsfull 10 åring på sitt første løp men sin nye RTR M-chassis for at motoren hans går 10 o/min for fort .
            ( noe du også skriver om som uheldig , og jeg er enig i det ) B/L systemer er jo også dyre og kjøpe i tilegg . I dag hadde det vært den beste/ billigste løsningen om klubbene hadde en motor pool med de nye jevne motorene og kjørte handout. Handout virket veldig bra når Valdres gjennomførte dette , jeg testet turtall på motorene før start og tok ut de raskeste og tregeste og alle var fornøyde hele dagen .( merkes godt i mekkeområdene )Eller som i Drammen der alle legger motoren sin i en bøtte og de trekkes ut før start og man får de igjen etter løpet .
            Hadde jeg kjørt med min eldste / beste STD Johnson 540 hadde det sett enda verre ut på Gjøvik , men det er jo ikke det jeg er ute etter , derfor ligger denne motoren bare i verktøykassa . Var også noen av bilene på Gjøvik som gikk spesielt sakte ,syntes jeg , var derfor og tilbød de og låne motor av meg for at de skulle henge bedre med . ( også for og jevne ut farts forskjeller , noe jeg har kjempet for i flere år ) Er jo derfor dere ikke kjører videre i denne klassen også , så hvorfor så negative til forbedringer / ut jevninger som vil gjøre klassen enda morsommere ? La dette ut som et tips til alle M-chassis førere og får bare oppgulp av de som ikke kjører klassen en gang . Helt uforståelig for meg i alle fall . Ha en god Jul alle sammen .
            + 40 med M-Chassis
            Roy Bråten

            Comment


            • #21
              Takker Jonas, tror jeg har nok deler, men man veit jo aldri.

              Til den andre delen av diskusjonen.
              Det blir mye synsing og mye disksjoner jeg kjenner igjen.
              Er det ikke mulig at lederene for de respektive klubbene faktisk tar en kveld og finner et regelverk som folk kan leve med da?
              Sli jeg ser det er ikke dette en spesielt god rekrutteringsklasse, siden dette går for "seint" for alle smågutter og jenter. De ser nok for ofte på de "store" gutta som kjører fort og det er jo ofte det de vil.

              Mens for oss som ser sjarmen med M-chassi og ikke har noe i GT-Mod å gjøre så er dette morsomt å være med på.
              Er ikke så opptatt av om det er M-01, M-02, M-03, M-04, M-05 eller M-06 i samme løp, bare man har sjans til å konkurrere.
              Hva du har under lokket av modifikasjoner er ikke så nøye for min del så lenge giringen og rpm er ca den samme.
              Kunne godt vært blodspekket carbon chassi for min del, så lenge utvekslingen var den samme.
              Ser fra andre aspekter at både rett ut av boksen og fullt modifiserte biler faktisk kan konkurrere såfremt man ender opp med jevne RPM ned i gulvet.

              De ferske har bare godt av å kjøre sammen med de som er drevne, så lenge miljøet er åpent og at folk deler av kunnskapen sin. Noe som absolutt skjer de stedene jeg har vært.
              Noe av morroa med fjernstyrte biler er å akkurat det å sette på bling-bling. For jeg kjenner ikke så mange som rekker å være på banen 4 dager i uke. Rett og slett fordi jobb, familie og venner også tar tid. Men man vil jo gjerne ha det morro på "gutterommet" på kveldstid også.

              Har flere eksempler hvor bare motoren er lik og hvor flere forskjellige biler og konfigurasjoner faktisk kan konkurrer. Det er da det er morsomt.
              For min egen del så kunne jeg tenkt meg samme motor / esc som jeg bruker i F1'n min. Blinky mode og 17.5T børsteløst. Ikke går det fort og det er sensorbassert. Da kunne jeg brukt samme elektronikken i flere biler. Men det er min mening

              Lederene i klubbene burde bli enige om regelverket og publisere det.
              Bestemme hvilke kriterier som faktisk er viktig og ikke bare synsing.
              Sette en standard og følge den.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #22
                Pokker, løpet i Drammen er jo nå på lørdag jo.
                hm...det passet dårlig.

                Men skal prøve å få bilen til å fungere ihvertfall.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #23
                  Bilen min på Lørdag , var ikke den raskeste og den går saktere på langsiden enn med min raskeste STD540 som er levert med en bil i fra Tamiya ( mere original finnes vel ikke ? ) Ser du på forrige race rapport fra Valdres ser du på fartsmålingene til Rolf Dahl at min bil gikk i 31 km/t på langsiden ......... ( den motoren har jeg brukt i alle løp i 2012 ute som inne , før Gjøvik ) mange rare påstander her......... ingen har den motoren vi brukte her ennå fordi den er helt ny , men alle som forhandler Tamiya kan jo få den. Og desverre har ikke RC-Land oppfylt lovnaden om tilgjengeligheten på EZ-Run settene heller . Er bare 3 av oss som har fått de mener jeg og huske .
                  Last edited by Roy Bråten; 27 November 2012, 09:43.
                  + 40 med M-Chassis
                  Roy Bråten

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by >Jonas< View Post

                    Den der vil ligge på 16344 RPM ved 7,2V, så den vil jo gå noe tregere enn sølvkanna som bilene blir levert med.


                    .
                    Ingen ferdigladede batterier går på den volten, og med lipo vil dette gå mer enn fort nok. men for all del, finnes andre alternativer, Tamiya har også en 16t.

                    Men jeg også svært enig i argumentene om at dette blir en dyr affære for en ung, håpefull, eller for den saks skyld en voksen som vil ha billig moro.
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

                    Comment


                    • #25
                      Vi i Drammen kommer antakelig til å kjøpe inn en del motorer, og vil ha handout på alle løp vi kjører neste år, må da være en enkel og grei løsning?

                      Comment


                      • #26
                        Dette vi gjorde på Gjøvik var som sagt en test for og få til tettere racing for alle på sikt.

                        Jeg mente det var en fin måte og teste de ut på og dele informasjon med alle i etterkant .
                        8 forskjellige biler / sjåfører over en race helg syntes jeg er en god målestokk .
                        testen gav ønsket resultat for min del .
                        Det er arrangørene som bestemmer reglene og må håndheve de . ( vi KUNNE alle ha byttet motor )
                        Mitt tips :Neste løps arrangør bør ta en prat med sine aktive sjåfører i denne klassen og sette opp regler etter hva de mener . Tror de vil henge med og ikke bli kjørt fra rett frem på langsiden .

                        Fakta er allikevel at jeg kunne kjørt fortere enn jeg gjorde med en annen motor som arrangør kunne sjekket opp og ned så mye de ville , og da hadde det jo blitt enda større fartsforskjeller .

                        Beklager til de som jeg har tråkket på tærne med denne vurderingen.

                        Men takk til Gjøvik klubben som arrangerer løp for oss
                        Jeg kommer mer enn gjerne tilbake på flere løp hos dere .
                        + 40 med M-Chassis
                        Roy Bråten

                        Comment


                        • #27
                          Forslag til løsning:

                          Alle leverer en stk 540 motor ved registrering - denne merkes med ett unikt nr.
                          Så trekkes det en motor man i resten av konkuransen må kjøre med...
                          Etter konkurransen får man igjen den motoren man leverte inn...
                          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Fredrik View Post
                            Vi i Drammen kommer antakelig til å kjøpe inn en del motorer, og vil ha handout på alle løp vi kjører neste år, må da være en enkel og grei løsning?
                            Ja det blir topp , men håper dere kan vurdere de vi testet på Gjøvik , for de er de jevneste du får kjøpt billig i dag . ( jeg har testet mye de siste 15 årene )
                            Tror også Tamiya Sports tuned er ganske jevne men de går for fort etter min mening .
                            Jeg kommer til Drammen og kjører løp med Hand- Out motorer Garrantert .
                            + 40 med M-Chassis
                            Roy Bråten

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Gjøvikmann View Post
                              Det virker som det er gamle racinggutter som ikke hang med i touring som har begynt med en klasse hvor de igjen kan "briefe" med å være i toppen (sikter ikke til noen spesielt, mer en generell observasjon).
                              Det der var ihvertfall oppgulp M-chassis er en fantastisk morsom klasse, FOR ALLE, og det er poenget. Jeg har vunnet masse i touring og buggy, og er nok på mange måter kanskje for "god" for M-chassis?

                              Men jeg kjørte mitt første M-chassis løp i '99, og er superentusiast i forhold til disse bilene. Jeg har fortsatt en ny, original M-02 Renault Alpine på hylla, jeg har hatt samtlige av chassistypene, og jeg digger å kjøre de, selv med blank 540.

                              Men skal jeg ikke få lov til å være med å leke, dersom jeg skaffer meg en bil innenfor reglementet, bare fordi jeg er erfaren?

                              M-chassis er den eneste merkeklassen som har overlevd, med biler som er like morsomme og kjøre idag, som det den første var for nærmere tyve år siden, og den tekniske utviklingen utenom BL og lipo er nesten ikke tilstedeværende. Det er en herlig klasse for skalaentusiaster, avdanka racere, nybegynnere og mosjonister. Bilene kan se fantastiske ut, og racingen er hysterisk morsom.

                              Burde ikke dette deles med ALLE, for at klassen skal kunne overleve?
                              Martin Sørlie - 1985
                              TLR - Absima - Spektrum
                              Darkspeed Racing
                              www.teamsmallsize.com

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Razer View Post
                                Det der var ihvertfall oppgulp M-chassis er en fantastisk morsom klasse, FOR ALLE, og det er poenget. Jeg har vunnet masse i touring og buggy, og er nok på mange måter kanskje for "god" for M-chassis?
                                Du bør lese hele innlegget før du kommer med slikt. Hvis du leser det som står i forbindelse med den setningen, så ser du at meningen kommer som følge av at det skal justeres og fikles for å få det til å gå fortest mulig, at ikke bilene lenger går omtrent likt er underordnet.
                                Capt. Slow
                                Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                                Team GoSlow

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X