Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Husk også at vedlikehold på bilene også har mye med fart og gjøre og er ikke fikling.......... eller ?
    Rulle motstand har mye og si på disse bilene med så svake motorer . ( rene gode lagere og ikke fett på drevene )
    Spor ut på langsiden har også mye og si .
    Når man løser motorproblematikken er dette en konge klasse .
    + 40 med M-Chassis
    Roy Bråten

Comment

Nå har jeg vært med å kjøre m-chassis løp i snart 2 år, og jeg lærte fort at det er mer enn den raskeste motoren som avgjør om du er en vinner eller ikke. Har aldri vurdert å kjøre touringløp, da dette koster betydelig mer enn m-chassis. Så da får jeg vel heller være en av de "gamle racinggutta som ikke hang med i touring da..." Men vi har det utrolig moro og bilene har en god posjon mer sjarm enn en touringbil. Jeg har endt på alt fra 1.plass til 8.plass, men jeg kan jo ikke skylde på at det er fordi motoren til en annen går mye fortere enn min. Og de gangene jeg har vunnet, har ikke min bil vært den raskeste. Som all annen racing kommer det an på hvor mange feil man gjør, valg av kjørespor og oppsett av bil som avgjør om man gjør det bra eller dårlig. Det er når alt dette klaffer at man er på pallen, og de gangene man bommer på alt, så ender man lengre nede.

En som stiller til løp for første gang med 100% original bil, vil rett og slett ikke klare å henge med i teten, selv med den raskeste motoren i feltet. Uten mulighet til å justere dempere og høyde på bilen, og med originaldekk uten smøring vil han/hun ikke ha mulighet til å henge med i svingene. Og jeg har fotsatt til gode å se noen stille i et løp med 100% original bil. De fleste har funnet internett, eller har en foreldre som har det. Man kan alltids mene at det vil være 10 åringer som ikke har internett eller penger etc, men da syntes jeg gutta i klubben kan hjelpe denne personen med å sette opp bilen. Jeg har vunnet løp hvor jeg har hatt en av de tregeste bilene på langsiden, men vunnet med en hel runde fordi det gikk mye fortere enn alle de andre i svingene.
      Dessuten syntes jeg vi er flinke til å dele erfaringer og gi tips og hjelp til hverandre om oppsett av bilen. Og det er vel det Roy hadde i tankene da han postet denne tråden. Det er jo ikke hemmelig!

Og ikke bli sure, og kall andre avdanka touringkjørere som ikke klarte å hevde seg, fordi noen har knekt noen koder dere kanskje ikke klarte selv. Da snakker vi selvfølgelig ikke om å jukse med åpning av motor/kommdråper etc, men oppsett av bil, dekkvalg, kjørespor.
      Last edited by mor10retro; 27 November 2012, 13:08.

Comment

Men jeg syntes fortsatt at forslag til motor (Torque Tuned) var ganske bra jeg da.
        For $10 så kunne kanskje noen butikker hatt råd til å tatt den inn også.
        Hvis butikkene hadde vært skikkelig "sleipe", så hadde de gitt med en slik motor ved hvert kjøp av M-Chassi sett....
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

Forresten, en av grunnene til at jeg liker "enhetsmotor" er for å bli kvitt slikt tull som det blir snakket om.
          Alt pratet om juks blir man så sliten av og det ødelegger mer enn det kommer noe fornuftig ut av.

Comment

Originally posted by NoBrainer View Post
            Men jeg syntes fortsatt at forslag til motor (Torque Tuned) var ganske bra jeg da.
            For $10 så kunne kanskje noen butikker hatt råd til å tatt den inn også.
            Hvis butikkene hadde vært skikkelig "sleipe", så hadde de gitt med en slik motor ved hvert kjøp av M-Chassi sett....
            Tamiya har fått ny importør i Norge, så jeg kan love deg at Smallsize skal få tak i denne i mengder dersom det blir enighet om å bruke denne!
            Martin Sørlie - 1985
            TLR - Absima - Spektrum
            Darkspeed Racing
            www.teamsmallsize.com

Comment

Jeg ser både Razer og mor10retro sliter med å lese, jeg har fortsatt ikke kalt alle "gamle racinggutta som ikke hang med i touring da..." Henviser til mitt første innlegg for oppklaring og oppfordrer til gjennomlesing en ekstra gang for de som er usikre....
              Capt. Slow
              Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
              Team GoSlow

Comment

På den andre siden så tror jeg mange liker M-Chassi og vi vil ikke utelukke noen.
                De uerfarne har godt av å kjøre sammen med de som kan kjøre.
                Hvis det er 8 mann som ikke kan kjøre så blir det mye knall og fall og man kan ikke henge på noen for å lære seg sporvalg.
                Så variasjon er viktig.

Tror ikke man skal kalle dette en rein rekrutteringsklasse, for det er også viktig at flere bidrar i alle klubber. For de nyeste har en tendens til å ikke vite hva de vil. Mens de erfarne gjerne har prøvd litt og er gjerne de som bidrar mye i de forskjellige klubbene. Dette trenger såklart ikke å være slik alle steder.

Men å lage et vanvittig lett regelverk som er likt i alle klubber er veien å gå for å få med flest mulig. Slik at man ikke trenger å bytte om alt i bilen mellom 2 løp.
                De uerfarne lærer av de erfarne og etterhvert får de erfarne mere konkurranse.

Comment

Originally posted by Gjøvikmann View Post
                  Jeg ser både Razer og mor10retro sliter med å lese, jeg har fortsatt ikke kalt alle "gamle racinggutta som ikke hang med i touring da..." Henviser til mitt første innlegg for oppklaring og oppfordrer til gjennomlesing en ekstra gang for de som er usikre....
                  Jeg leste hva du skrev, og jeg vet du ikke påsto eller kalte noen det. Men når du sier "Det virker som det er gamle racinggutter som ikke hang med i touring som har begynt med en klasse hvor de igjen kan "briefe" med å være i toppen (sikter ikke til noen spesielt, mer en generell observasjon).", så er det jo tydeligvis slik du tolker miljøet som kjører M-chassis...

Dette skulle være en nybegynnerklasse,
                  Says who? Nå vet jeg at jeg ikke har fulgt med og fått med meg alt, men allikevel...

Dette er en knall rekrutteringsklasse og begynne i, og en klasse der budsjett så absolutt ikke gir resultater, men erfaring gjør det. Men en ren nybegynnerklasse var det ikke når jeg begynte i '99, når jeg moret meg etter "touringkarrieren" var over i '06, eller etter det jeg har lest meg til nå. Det er en nybegynnervennlig entusiastklasse i mine øyne.
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

Comment

Sånn, da har jeg lest gjennom en gang til, og jeg syntes forsåvidt det ikke det er noen grunn til å påstå at jeg (eller andre) sliter med å lese:

Må innrømme at det for meg fortsatt er totalt uaktuelt både å konkurrere og anbefale folk å starte i denne klassen. Det virker som det er gamle racinggutter som ikke hang med i touring som har begynt med en klasse hvor de igjen kan "briefe" med å være i toppen (sikter ikke til noen spesielt, mer en generell observasjon).
                    Du får arrestere meg om du føler at jeg har tatt dette ut av sammenhengen, men du skriver svart på hvitt at du syntes det virker som det er gamle racinggutter som ikke hang med i touring som har begynt med en klasse hvor de igjen kan "briefe" med å være i toppen. At du ikke sikter til noen spesielle er jo greit, men jeg går jo da ut ifra at du ikke snakker om de bakerst i feltet. Jeg føler meg ikke truffet på noen måte, da jeg aldri har kjørt touring (men har vært bakerst i feltet), og jeg blir ikke uvenner med noen over dette. Jeg er enig i mye av det du skriver og foreslår, men man får da stå for alt man skriver - enten noen reagerer på det eller ikke.

Comment

Jeg skal legge meg litt flat jeg også, jeg ser at jeg burde skrevet "noen gamle racinggutter", for det er langt fra alle. Jeg synes det bare er så synd at når utgangspunktet kan være en rimelig inngang til rc-sporten, så er det alltid noen som skal komme med forslag og tips som gjør prisen ganske mye høyere enn den trenger å være. Det er da har jeg koblet inn denne setningen, for jeg så (og har sett) at noen biler (ikke alle) holder en fart som ingen nybegynner vil kunne takle.

Jeg må også få legge til at jeg aldri har kjørt touring, og jeg ligger jevnt over på de 2 nederste plassene i 1:12 track (som jeg begynte med etter at en konkurrent i børste m-chassis bytta motor imellom 2 heat, og istedenfor å ligge sekundet bak, plutselig lå 1,5s foran). Og noe løp i m-chassis har jeg heller aldri vunnet
                      Capt. Slow
                      Team GoSlow

Comment

Ja Anders , og dette håper jeg ikke vil skje med de nye motorene Tamiya nå har kommet med . Disse koster jo bare også under 10 dollar på nettet om dagen , så de kan jo ikke bli dyre over disken i våre butikker her hjemme . Noe billig alternativt B/L system med rett fart ser jeg desverre heller ikke ennå . Håper på hjelp fra Tamiya med feks en RTR B/L .
                        + 40 med M-Chassis
                        Roy Bråten

Comment

Originally posted by Roy Bråten View Post
                          Ja Anders , og dette håper jeg ikke vil skje med de nye motorene Tamiya nå har kommet med . Disse koster jo bare også under 10 dollar på nettet om dagen , så de kan jo ikke bli dyre over disken i våre butikker her hjemme . Noe billig alternativt B/L system med rett fart ser jeg desverre heller ikke ennå . Håper på hjelp fra Tamiya med feks en RTR B/L .
                          Jeg tror jaggu vi egentlig er ganske enige, bare vi får diskutert fra oss i starten av tråden....hehe.
                          Vi er etpar som kjem til å kjøpe noen slike 10-dollarmotorer nå, og så må vi jo prøve litt
                          Capt. Slow
                          Team GoSlow

Comment

Jeg skal også ha en slik motor....

Comment

Om alle kjøper disse, tror jeg det kommer til å bli mye jevnere på løp og treninger enn det har vært tidligere i alle fall.

Jeg syntes også det ville vært en god ide om vi ovenfor nykommere, poengterer at det ikke er all bling som må til for å henge med. Enig i at dette bør være en rimelig klasse og det er opp til enhver hvor mye penger de vil bruke på alu.deler. Men det er i grunn kun justerbare alu.dempere (går også an å kappe originaldemperne litt), kulelagre og dekk som trengs. Legger man til en motor til $10, er dette fortsatt ikke veldig mye penger for en raceklar bil. Da er det etter min mening kun bra kjøring og oppsett som må til for å ta 1.plassen.

Comment

Hvis da de som selger M-Chassi biler "slenger" med en slik motor så er man jo klar...

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X