Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felles regelverk for M-chassis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, jeg så det hadde kommet en liste der, så jeg er litt i tenkeboksen på hvordan det lettest mulig kan gjøres i et regelverk.

    Må si jeg synes det har vært topp med masse positive tilbakemeldinger og spørsmål, utrolig artig at det er så mange engasjerte "m-hoder" som kaster seg ut i menings- og tankeutvekslinger. Det er tydelig at det er mange som har tenkt mye over lengre tid, og ønsker seg et mer "offisielt" regelverk for denne klassen
    Capt. Slow
    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
    Team GoSlow

    Comment


    • #17
      jeg har vært med på debatten på facebook, siden det plutslig blei mye liv der.
      Det jeg angrer på er at den diskusjonen ikke blei tatt her inne.
      Grunnen er at det er ikke lett å søke opp slike diskusjoner i etterkant.
      For om 3 år så kommer samme diskusjon igjen fordi det har kommet et nytt karosseri som havner litt i mellom det som er definert fra før.

      Men jeg lærer vel så lenge jeg lever, håper jeg da... hihi

      Synes det er knallbra at du har startet dette Anders. Med et slikt regelverk på plass og da litt overtaling, så kan det hende at de fleste klubbene synes dette er et bra regelverk og at det blir benyttet.
      Da blir terskelen for å bli med på løp lavere og det blir lettere å fortelle reglene videre til nye og / eller gamle som vil ta opp denne klassen.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #18
        Originally posted by NoBrainer View Post
        Thelle, da kommer synsing inn i bildet.
        Det er i prinsippet det man vil unngå.
        Da må man låse det litt. Men bare det å si at karosseriet skal være en eksisterende bilmodell utelukker i det minste
        touringkarosseriene uten navn. Litt synsing tror jeg ikke vi kan unngå, med mindre noen tar seg bryet med å lage en liste
        over nogenlunde skalariktige karosserier fra de kjente produsentene som vi kan følge. Men muligheten er der. Det kunne også vært en idé at man følger en liste, og nye karosserier kan legges til etterhvert. Og man skal være ganske ute av det for å ikke kunne gjenkjenne en bil, så vi får utelukket såpestykkene...

        Selvfølgelig vil det da fortsatt være forskjell på karosserier, men vi vil ihvertfall kunne holde bilene i feltet nogenlunde gjenkjennelig.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #19
          På hvilket grunnlag skal man da utestenge feks : Blitz RS4 ( Audi A4 Sedan ) og Ride ML Evo-x mini Body ( Mitsubishi ) ( ingen problemer med og se hva disse bilene er ) og tillate feks Scirocco , golf og Volvo C30 ? dette kommer dessverre til og bli mye synsing og mange meninger ut av . Vi må prøve og gjøre regelverket så lettforståelig og kort som mulig , så arrangører slipper og stå og krangle med noen med en annen mening .( Det har de ikke tid og energi til ) jeg mener man må tilrette legge reglene for at klubbene kan arrangere M-chassis løp som kan avvikles uten diskusjoner og krangling i og etter løpene . Veldig hyggelig for en arrangør når alle smiler etter løpet og takker før de går , da vil de arrangere igjen . ( noe vi er avhengige av )
          klubbene / Arrangørene begynner og bli lei av motor / karosserisnakk fra oss M-chassis kjørere , og det skjønner jeg godt .
          + 40 med M-Chassis
          Roy Bråten

          Comment


          • #20
            Men med en liste over tillatte vil "hindre" spekulasjoner hvis et nytt karosseri dukker opp.
            Lista må sikkert revurderes en gang i blandt, men det er kanskje lettere enn å holde styr på en liste med karosserier som ikke er tillatt.
            Samtidig vil man da ha en "komplett" liste over karosserier som passer til M03 og M05 som folk kan gå ut i fra.
            Da kan de se hva som er tilgjenglig og de kan finne et karosseri som de har lyst på.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #21
              Enda lettere med og skrive : Kun Tamiya M-chassis karosserier . Ikke til og missforstå eller diskutere .
              + 40 med M-Chassis
              Roy Bråten

              Comment


              • #22
                Originally posted by Roy Bråten View Post
                Enda lettere med og skrive : Kun Tamiya M-chassis karosserier . Ikke til og missforstå eller diskutere .
                Er delvis enig. Men for å få mangfold i karosserier, så vil jeg mye heller ødelegge denne, enn noen av originalene jeg har liggende. De koster jo en liten formue. Og det gjelder jo alle Tamiya-karosserier, de er litt for dyre, spør du meg... Ihvertfall når tilsvarende finnes til halve prisen...
                Last edited by Razer; 10 January 2013, 09:11.
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • #23
                  Hi HI
                  Hva med og trene litt da ?
                  Spøk til side , men du kan jo trene med hva du vill .
                  det jeg skriver om her er jo for og lette for arrangører under konkurranser , ikke hva folk skal kjøre med hele tiden .
                  Vi må få trene med hva vi vill , men ha et lettforståelig reglement som sikrer gøy og morro under løp .
                  + 40 med M-Chassis
                  Roy Bråten

                  Comment


                  • #24
                    Nå har jeg sitti og surra litt rundt på forskjellige nettsteder for å sjekke litt hva som er å få tak i til våre elskede småtasser
                    For å si det pent, så er det en jungel av karosserier der ute, og jeg må innrømme at jeg med hånda på hjertet ikke klarer å komme med en god grunn for å forby det ene kontra det andre, annet enn pga merket. Det er så mange karosserier som ligner på hverandre på kryss av merkene, at jeg til tider har problemer med å se forskjell. Noen steder er det tydelig markert 1:10 Mini, andre steder bare som "M-chassis". Jeg har også kommet over ihvertfall 5 forskjellige merker. Bare se på utvalget til rc-land, allerede der har vi jo x antall merker til mange forskjellige priser, og flere som ligner hverandre.

                    Akkurat nå sitter jeg bare og tenker etter om jeg har sett utstrakt bruk av touring-karosserier eller "hæslige" karosserier under konkurranse.....men jeg er neimen ikke sikker på at jeg har sett så mye av det. Vi "gamlekara" liker jo ofte litt mer klassisk utseende på bilene våre, mens ungdommen kan ha litt mer hang til å teste litt forskjellig.

                    Et annet aspekt ved dette, er jo at Tamiya kommer med flere og flere kit med andre karosseri enn Mini, og det er jo flere der som både er lavere og lengre enn det Mini Cooper både er og har vært. Man jo også Mini 2006-karosseriet som definitivt ikke er den "klumpete firkanten" som eldre Mini-karosseri er, med både avrundede hjørner og lavere takhøyde.

                    For øyeblikket må jeg sånn sett innrømme at jeg nok heller litt til å la karosseriene være fritt i første "prøveperiode", f eks 1-2 sesonger, og så se om det er nødvendig med innstramming.
                    Capt. Slow
                    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                    Team GoSlow

                    Comment


                    • #25
                      Her er en liten oversikt fra rc-mini.net for M-03 ihvertfall
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by NoBrainer View Post
                        Her er en liten oversikt fra rc-mini.net for M-03 ihvertfall
                        Takker for den linken, her var det bøtter og spann med karosserier.

                        En kjapp titt nedover i avsnittet "M03 Race Setup" gjorde at jeg fant dette avsnittet:

                        Bodies - You'll hear a lot of talk from people about how 'this body steers better than this one' etc, etc. OK, listen up people - It's rubbish. It's simply not true. Yes, it makes a difference on Touring Cars, but they go a lot faster than minis do.
                        At the sort of speeds (most) minis run, the aerodynamic effect is so small as to be virtually undetectable, and certainly not enough that we can notice it. It's not an opinion, it's fact, and backed up by lots and lots of testing on our part, as well as learned opinion from aerodynamic experts. So don't worry too much that your mate has a 'slipperier' shell than you. Stick your old VW Bus shell on and go and whip him!
                        Capt. Slow
                        Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                        Team GoSlow

                        Comment


                        • #27
                          Det er jo akkurat det.
                          Når noen med en VW Buss kjører fra deg så er det surt...
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #28
                            Skal man utelate alle de kule uorginale karosseriene som finnes fordi det finnes ett som gjør at noen kjører 0.1 sekund raskere? Hva med det orginale Datsun Lightweight karosseriet fra Tamiya? Det kjører jeg 0.2 sekunder raskere med

                            Nei det der blir bare flisespikkeri. Hvis argumentet for å forby disse karosseriene er hastighet så har jeg noen spørsmål.

                            M06 er ikke lov fordi den går fortere? Hva da med M03..? De går jo betydelig raskere enn M05.

                            Skal det ikke legges inn minimum vekt på bilen i regelverket?

                            Comment


                            • #29
                              Felles regelverk for M-chassis

                              Dette begynner å spore av på lik linje med motor diskusjonen hvorfor da ikke ta et internasjonalt regelverk som utgangspunkt and go with a flow?
                              living in the fast lane

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by cybercowboy View Post
                                Dette begynner å spore av på lik linje med motor diskusjonen hvorfor da ikke ta et internasjonalt regelverk som utgangspunkt and go with a flow?
                                I Tamiya Cup er det lov med Sports Tuned motor og kun 3racing og tamiya hop-ups. Og kun Tamiya dekk. Kjipe regler syntes jeg..

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X