Announcement

Collapse
No announcement yet.

FORSLAG TIL NM ORGANISERINGEN I 2009 (offroadklassene)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• FORSLAG TIL NM ORGANISERINGEN I 2009 (offroadklassene)

Vi er en gjeng på vestlandet som har snakket en del om hvordan det på en enklere måte
    som inneberer mindre reising kan gjennomføres i NM løpene..
    eg prøver å skrive mitt forslag her (håper dere forstår det) så kan de som vil komme med synspungter.. dette forslaget gjelder 1:8 buggy, 1:8 truggy og elektro offroad..
    etter det eg har forstått er det bare klubber på øst og vestlandet som har søkt om løp til neste år?? og det er utgangspungtet i mitt forslag...
    OK:
    4 nm runder i alle klasser der 3 blir tellende..
    2 nm runder i truggy og buggy kjøres samme helga den ene i bergen og den andre på østlandet. de to siste nm rundene i buggy kjøres også på østlandet, mens de to siste nm rundene i truggy vil den ene gå på radøy og en på østlandet..

Om noen vil ha flere nm runder i buggy/truggy slik som i år med 5stk foreslår eg at sesongen blir utvidet og starter slik som før da det var nc med feks neglespretten i skien..

Nm i elektro ble i år kjørt med 4 nm runder og det vil neste år gi 2 løp på vestlandet og 2 på østlandet..

med et slikt opsett blir det mye mindre reising og et mye tettere oppmøte på løpene og alle kan (har penger) til å være med i nm sammendraget..

for buggyklassen er det nok å kjøre bare på østlandet for å ha en sjanse i nm sammendraget
    for truggy må østlendingene på bergensbesøk og omvendt 1 gang..
    i elektro må vi også over fjellet alle parter 1 gang..

dette gir de som ønsker å kjøre buggy i bergen 2 løp å reise på for å få 3 tellende og de som vil kjøre truggy 1 løp å reise på for å få 3
    i elektro bli det 1 løp for begge sider..

spør gjerne spørsmål om noe er uklart..
    det er ikkje meningen å utelate resten av landet. nm er satt opp med 5 runder for at de skal kjøres i øst,vest,sør,nord og midtnorge,,, men som sakt har eg hørt at det er bare øst og vest som har søkt....
    Arild (1980)Radøy RC
    BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

Helt enig med deg om at vi bør gå ned til 4 NM runder i Buggy.

Tromsø da?? De hadde ett kjempe arrangement i fjor, de bør vel få en runde også?

Truggy er dødt i Norge, vi bør la den klassen få hville noen år. Arrangere klubbløp å få klassen til å vokse, før den tas inn igjen. IKKE kom med, "mange som skal kjøre neste år", den har vi hørt i 3 år nå. På rundene i truggy har vi måttet låne biler til onroad førere, for å kunne stille 8 mann (min nm runder)

Med de nedgangs tidene som kommer nå, må vi regne med en markant nedgang i antall startende, og da er det best å samles om EN klasse.

Hvis man ser på litt økonomiske tall, følger antall modellbilkjørere i Norge denne rimelig slavisk, og nå er det nedoverbakke.........
    Attached Files
    XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
    Xray T3, LRP, Tekin
    Grenland Modellbil Klubb

Comment

tromsø bør få løp om de har søkt om det.. men eg har hørt at de ikkje har bane?? self bør nm rundene fordeles utover. det skrev eg jo.. men mitt utgangspungt er at det bare er øst og vest som har søkt...??
      truggy er kanskje død! me eg tror at det hadde sett annerledes ut om ikkje alle 5 nm rundene gikk i kodal eller skien??
      Arild (1980)Radøy RC

Comment

Mulig Tromsø ikke har søkt, sitter på jobb nå, og har ikke tilgang til søknadene.

Tror vel ikke at det hadde vært flere med, selv med 2 runder hos dere, er vel bare 4 stk som hadde tatt turen over, men uansett....

Fordelingen av løp, foretas med skriftelig hemmelig avstemning på MSK, så det er opp til klubbene og avgjøre hvor løpene skal gå.

Seksjonen har vurdert om den skal sette opp terminlisten, netopp for å sikre en fordeling av løp utover landet. Vi har også hatt en meget stort problem med avlysning av løp fra enkelte klubber, man ønsker ikke den situasjonen neste år, man må kunne stole på at de klubbene som tar på seg løp, utfører dette.
        Men det er kun enkeltstående NM, som i år blir satt av seksjonen, det vedtok MSK i fjor, netopp for å sikre at NM blir avholdt der det er satt.
        Xray T3, LRP, Tekin
        Grenland Modellbil Klubb

Comment

når du skal være sikker på at løpene blir arrangert? mener du da at verken oslo eller hof skal få løp da??
          hadde vert artig i visst hvem som har søkt løp.. kan du skrive det når du kommer hjem??
          truggy driter eg i personlig, men det er sinnsykt mangen i bergen som kjører denne klassen så et annet forslag fra min side er at dette kan settes opp som supportløp på noen nm runder i buggy og at det kan arrangeres et seperat ( 1 løp ) nm i denne klassen??
          Arild (1980)Radøy RC

Comment

Som sagt, det blir klubbene som avgjør hvem som får løp andre helgen i November. Det er jo flere klubber som har signalisert at de ikke vil ta på seg løp neste år, og det er jo helt ok, da det vel er dobbelt så mange søkere som løp, i mange klasser.

Personlig intreserer det meg pøkken hvor de skal gå, men er jo morro å reise litt unna østlands gryta da (Bergen,Tromsø)

En kuriositet er jo når vi ser på hvor mange klager vi får over løps arangementer, og folk vil ikke ha løp der eller der, og ALLLLLe vil ha løp der etc, så virker det som de stemmer noe heeelt annet når det kommer til stykke, bare det er nærme nok der DE bor...

OPPSUMERING:

Vi kan godt diskutere ant løp og klasser og slikt, men hvor de skal gå, er en dødfødt diskusjon, da det avgjøres med hemmelig avstemning på MSK.
            Xray T3, LRP, Tekin
            Grenland Modellbil Klubb

Comment

du kan ikkje mene at det er dødfødt å diskutere hvor løpene skal gå PGA at det er hemmelig avstemming. nettopp derfor bør det diskuteres mer enn noe annet.. det burde og vert gjort om på prosedyren slik at det ikkje er hemmelig lengre!!
              det er klubbene som bestemmer.. i og rundt oslo dukker det opp klubber nesten hver gang noen er uenige, dette gjør at det er umulig for andre deler av landet i å få sine meninger og synspungter gjennom.. med en hemmelig avstemming og ingen diskusjon vil østlandsmesterskapet bestå og være sterkere enn noen gang...
              Alle vil vel ha løpene helst i sin egen hage uten å løfte en finger og det bør helst hete VM..
              Arild (1980)Radøy RC

Comment

Originally posted by Finken View Post

Hvis man ser på litt økonomiske tall, følger antall modellbilkjørere i Norge denne rimelig slavisk, og nå er det nedoverbakke.........

Har du noe statistikk som underbygger dette? Og bør det være et utgangspunkt for å diskutere konstruktive innspill for å ØKE deltakelsen på løp i regi av nmf...

Comment

Originally posted by arild valdersnes View Post
                  Vi er en gjeng på vestlandet som har snakket en del om hvordan det på en enklere måte
                  som inneberer mindre reising kan gjennomføres i NM løpene..
                  eg prøver å skrive mitt forslag her (håper dere forstår det) så kan de som vil komme med synspungter.. dette forslaget gjelder 1:8 buggy, 1:8 truggy og elektro offroad..
                  etter det eg har forstått er det bare klubber på øst og vestlandet som har søkt om løp til neste år?? og det er utgangspungtet i mitt forslag...
                  OK:
                  4 nm runder i alle klasser der 3 blir tellende..
                  2 nm runder i truggy og buggy kjøres samme helga den ene i bergen og den andre på østlandet. de to siste nm rundene i buggy kjøres også på østlandet, mens de to siste nm rundene i truggy vil den ene gå på radøy og en på østlandet..

Om noen vil ha flere nm runder i buggy/truggy slik som i år med 5stk foreslår eg at sesongen blir utvidet og starter slik som før da det var nc med feks neglespretten i skien..

Nm i elektro ble i år kjørt med 4 nm runder og det vil neste år gi 2 løp på vestlandet og 2 på østlandet..

med et slikt opsett blir det mye mindre reising og et mye tettere oppmøte på løpene og alle kan (har penger) til å være med i nm sammendraget..

for buggyklassen er det nok å kjøre bare på østlandet for å ha en sjanse i nm sammendraget
                  for truggy må østlendingene på bergensbesøk og omvendt 1 gang..
                  i elektro må vi også over fjellet alle parter 1 gang..

dette gir de som ønsker å kjøre buggy i bergen 2 løp å reise på for å få 3 tellende og de som vil kjøre truggy 1 løp å reise på for å få 3
                  i elektro bli det 1 løp for begge sider..

spør gjerne spørsmål om noe er uklart..
                  det er ikkje meningen å utelate resten av landet. nm er satt opp med 5 runder for at de skal kjøres i øst,vest,sør,nord og midtnorge,,, men som sakt har eg hørt at det er bare øst og vest som har søkt....

Forstår jeg forslaget ditt slik at man skal arrangere en NM-helg med to løp: ett på lørdag og ett på søndag?

Lar dette seg gjennomføre i elektroklassen, da veldig mange kjører både 2wd og 4wd, da blir det i praksis 4 løp på en helg, og jeg er redd totalt antall startende (ikke personer...) vil gå ned. Det argumenteres jo allerede i dag med at 1 time mellom hver start er snaut, da blir det jo dobbelt så ille for en som velder å satse i 2 klasser.

Ellers så støtter jeg forslaget, da jeg kun kjører i en klasse, og en langhelg i Bergen med to race høres ut som en god måte å tilbringe en helg på

Comment

elektro kjøres som det er i år uten forandringer..
                    fuel kjøres med truggy og byggy samme helga enten et løp lørdag og et sundag eller at det kjøres sammen men delt??
                    Arild (1980)Radøy RC

Comment

kjører du bare 2wd eller??
                      på radøy kjører du nesten like fort med 2wd som 4wd.. bare å legge i litt vekt så kjører du begge klasser...det gjer eg..
                      Arild (1980)Radøy RC

Comment

Jeg personlig vil ha tilbake Norgescup og et enkeltstående NM. Jeg synes et enkeltstående nm er dritrått. det blir som regel flere deltagere også.
                        Evnt. at vi beholder nm runder, men da kjører siste nm runde som teller doble poeng.

Også en annen ting er å utvide til 12 førere i finalene med 4 opprykk i underfinalene, da vil det bli mere kamp om plassene og vil få flere til å få muligheten til å kjøre mer.
                        Uten å være 100% sikker. så tror jeg de kjører 12 i finalene i de fleste nordiske land.
                        Hvis ikke synes jeg vi burde begynne med det da det blir kjørt slik i Efra sammenheng
                        Vi må da gå vekk ifra TQ regelen vi har idag.
                        Og utvide finalen til 60 min.

Dette gjelder buggy

Når det gjelder truggy så kunne vi kansje som en sa her ha det som en supportklasse under buggy løpa, men det må da være minst ett fullt kval heat med tanke på billempere til neste heat. også hvis det skulle bli et enkeltstående nm at vi da kunne kjørt truggy også som truggy nm med 30 min finale

Jeg vet det er flere som ikke gidder å kjøre 2 dagers løp, men sånn som deltager anntallet er nå og forhåpentligvis øker. så går ikke det.

Når det gjelder banene må vi lage hoppene vanskligere kombinasjoner som må times med fart og akselerasjon på riktid tidspunkt på hoppet, men også sånn at det går ann for nybegynnere til å ta det pent over dem. Dette er ikke noe problem å få til. det er min personlige mening, men tror det er ganske mange som er enig med meg der. da tror jeg vi vil komme nærmere svenskene på resutat tavla. nå har vi kun et par tre førere som klarer å matche de beste svenskene på en god dag.
                        Kim Juliussen 73' Fredrikstad BorgMRK
                        MustIt RCsenter..

Comment

Enig i 4 opprykk fra underfinalene, MEN, er det bra med 12 biler på banen i feks Oslo eller Kodal?

Enig i at TQ må vekk, heller 5 opprykk fra hver+ beste tid.

Ang hopp og slikt, er det bra for rekruteringen at banene ødelegger bilene? husk at det skal kjøres på dem utenom NM også da? Ihverfall ikke store hopp ala Skien, alfor stort...

doble poeng, tja hvorfor ikke fugerte i elektro tror jeg.

Da håper jeg en eller annen noterer og leverer inn forslag til MSK, fristen er 15. okt, noe tidligere til din klubb tenker jeg, skal vel vurderes av styret
                          Xray T3, LRP, Tekin
                          Grenland Modellbil Klubb

Comment

Mulig at de banene blir for små, men jeg husker ikke om vi kjørte 12 i finalen på nordisk iår.
                            men det kan jo diskuteres. for om vi er 11 eller 12. en ekstra bil bør vel ikke by på så mye problemer.

Enig at hoppene må være slik at nybegynnerne kan kjøre på dem også.
                            Stor hoppet i skien er ikke for stort, det er feilplassert. det burde vært mye nærmere svingen (ikke sweeperen) for at du ikke får så stor fart. for det er som regel det som er problemet. folk gasser alt for mye der. også kansje forandret det til et stepup hopp slik de hadde på vm banen. (skal se om jeg finner et bilde av det). Det er bedre at vi lager hoppene sånn at det lønner seg å time hoppet istedet for full gass. Hoppet på slutten av langsiden i bergen var et godt eksemple på et hopp som må times. Flere slike hopp.
                            Igjen min personlige mening..
                            Kim Juliussen 73' Fredrikstad BorgMRK
                            MustIt RCsenter..

Comment

Originally posted by kjuliussen View Post
                              Jeg personlig vil ha tilbake Norgescup og et enkeltstående NM. Jeg synes et enkeltstående nm er dritrått. det blir som regel flere deltagere også.
                              Amen!

Originally posted by kjuliussen View Post
                              Vi må da gå vekk ifra TQ regelen vi har idag.
                              Bort med TQ regelen!!

Det står ikke så ille til med Truggy som man prøver å fremstille det som. Det var vel ett løp det var litt få deltakere i forhold til NM krav, men ellers bra. Men kjør 4 løp eller bytt til NC og case solved.

Truggy er ikke noen oppstart klasse lenger og må klare å stå på egne bein. Enten så er man mangen nok eller så settes klassen på vent. Ikke noen god ide å kjøre sammen med buggy. Blir man færre i buggy bør man heller prioritere å få tilbake endagsløp.
                              "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X