Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gir meg ikke....Spektrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gir meg ikke....Spektrum

    Etter at forbundet var så flinke og fornuftige og tillot BL motorer, må jeg da forsette med Spektrumen.

    En liten historie :

    Var på Kurs på Ringnes bryggerier og der var kursleder en 50 åring som har jobbet med utvikling av kommunikasjon mellom enheter i en produksjon i over 25 år.

    Han fortalte at Agv'ene (Førerløse trucker) gikk på 2,4 ghz.
    Det ligger en sløyfe i gulvet som denne trucken følger.
    Det som var litt merkelig var at en 3 fas 230 kabel forstyrret denne trucken. En 3 fas 230v kabel har en svingning på 50 hz.
    Hvordan er dette mulig?
    Han visste ikke svaret. De bare fjernet kabelen og fortsatte som før.

    Så fortallte jeg om banen på Hellerud og at det var fler som kjørte på 2,4ghz båndet. Da så han rart på meg. Han har drevet med fjernstyrt båt i ca. 10 år og hadde aldri i verden turt å kjøre på denne frekvensen.
    Han kallte det søppelfrekvens.

    Så fortalte jeg om at Spektrum var en 2 veis kommunikasjon, siden motager sendte svar til sender om ledig frekvens. Han var enig.
    Da kommer jeg til det store spørsmålet : Hvordan kan da dette være lovlig når regelverket sier dette?
    31.1.1 - generelle krav.

    Ingen signaler er tillatt sendt ut fra bilen til noen enhet på banen bortsett fra signaler fra
    rundetellings transponder. For å kontrollere at de tekniske reglene blir fulgt har arrangør
    rett til å kontrollere enhver bil, dens utstyr, og sender når som helst under løpet, også i
    løpet av et heat.

    Vil fortsatt belyse dette til man for en logisk forandring på regelverket.
    Har aldri vært så utsatt for forstyrrelser som i år, og samtlige løp bortsett fra EM(Spektrum forbudt), NC på bukta(Ingen Spektrum i heatet mitt eller finalen).
    Det sitter fler med samme frustrerende følelse som meg, men de har valgt å gå til annskaffelse av spektrum, siden meningene deres ikke når frem.

    Dette blir morro. Kom igjen og legg ut noen gode "Gloser" her.
    Helge Johannessen
    1975 modell
    Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

  • #2
    har ikke hatt problemer selv , men vet om flere som har .
    man må bare ha gammel graupner R1 radio(ca 4 år) som er foret med 9 celler og en ulovlig frekvens så er alt i orden hehehe
    Georg Ellingsen 67 som er lei alle idiotene som klager på alt
    www.rcbil.no
    TEAM XRAY NT1 - FUTABA 4PKS - MATRIX - SAVOX - HUDY

    Comment


    • #3
      Den motstanden som har vært mot Spektrum skjønner jeg rett og slett ikke.. Det må ligge noe helt annet bak enn at man frykter forstyrrelser.

      Er det prinsippet med at vårt forbund har tillatt dette som dere kicker på eller? Er det der kjernen i problemet ligger?

      Det her blir jo bare å tale med to tunger hvertfall, på den ene siden kjefter man og smeller for at Børsteløst skal godkjennes siden det vil gjøre alt så mye enklere, mens på den andre siden vil man niholde på et 150 år gammelt system med kommunikasjon når det finnes noe som er mye bedre og enklere? HVOR ER LOGIKKEN?

      At det er en søplefrekvens har han truck-føreren din sikkert rett i, det er MYE som går på 2.4hgz båndet, blandt annet alle trådløse datanett som det begynner å bli litt av. Jeg har derimot ikke hatt ett eneste problem med min radio etter at jeg gikk over til Spektrum i våres.

      At Helge har hatt mye forstyrrelser i år må komme av gammelt utstyr eller uflaks rett og slett. Jeg hadde tonnevis med forstyrrelser på min Futaba radio i fjor (ja, jeg prøvde å bytte alt fra servoer til mottakere og sendermodul), og måtte brute 3 av 5 løp med radioproblemer. Og det var før Spektrum kom, så det er etter min mening svært usannsynlig at Spektrum lager disse problemene.

      Det som skjer er at endelig har man noe å skylde på! Den store stygge SPEKTRUMEN ødelegger for alle! Det minner bare om fremmedfrykt spør du meg..

      Og til slutt - referansen til regelverket.. Greit nok at ikke det er tillatt med to-veis kommunikasjon, men før jeg kjøper den vil jeg vite hva som var intensjonen med regelen. Jeg ville anta at dette var for å unngå at man kunne lese av verdier fra bilen som man kunne bruke til å justere mot e.l., men det er mulig jeg tar feil?
      mvh, Espen Grimsgaard ('75)
      [[ har en kunst-pause.. ]]

      Comment


      • #4
        @Helge:

        Nå kan jeg ikke dy meg... Jeg husker sent 90-tall(eller var det tidlig 2000?), da du kjørte Ko Mars... Brått en dag var det no trøbbel, og siden det har Ko bare vært driiit i dine øyne.

        Så kjørte du for Smallsize og hadde en Graupner, og fy fan så gromt det var. Da du gikk over til Romerike, fikk du med tiden trøbbel med Graupner'n, da var det bare driiit, men den nye Futaba'n, fy fanden den var rå.

        Nå begynner også den å fuske. Kan det ha noe med at den har vært kjørt i regn og snø, og fått div fuel gjennom seg?

        Kan det ha seg at Mentor Helge rett og slett har slitt ut radioen sin? Du er en av de jeg kjenner som kjører mest, og det er vel også derfor du har vært en av de jeg har kunnet lære mest av. Ikke bare om oppsett og kjøring osv, men også hva ting tåler

        Det han fyren på Ringnes sa diskuterer jeg ikke, for det kan jeg ingenting om. Jeg bare gir en liten pekepinn på at det kan være andre ting. Jeg har ikke hatt flick siden 2002, da kjørte jeg en 10 år gammel Ko stikkeradio. Det var ingenting spesielt galt, det var bare gammelt og slitent. Siden jeg byttet har jeg aldri hatt trøbbel, jeg har bare holdt meg nogenlunde oppdatert med radioutstyret..... Klart, jeg har byttet litt mer enn gjennomsnittsføreren, men heller det enn å få forstyrrelser.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #5
          jeg veit ikke hva Helge sikter til ...men i følge regelen skal det ikke være toveis mellom bil og sender så det burde være klart dette ... men få tallet telte vel mest da :winkog hvorfor var det ikke tilatt i em i 200mm jeg bare lurte på det siste der da )
          Have no Fear FAT man is here
          (57modell)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Razer
            @Helge:

            Nå kan jeg ikke dy meg... Jeg husker sent 90-tall(eller var det tidlig 2000?), da du kjørte Ko Mars... Brått en dag var det no trøbbel, og siden det har Ko bare vært driiit i dine øyne.

            Så kjørte du for Smallsize og hadde en Graupner, og fy fan så gromt det var. Da du gikk over til Romerike, fikk du med tiden trøbbel med Graupner'n, da var det bare driiit, men den nye Futaba'n, fy fanden den var rå.

            Nå begynner også den å fuske. Kan det ha noe med at den har vært kjørt i regn og snø, og fått div fuel gjennom seg?

            Kan det ha seg at Mentor Helge rett og slett har slitt ut radioen sin? Du er en av de jeg kjenner som kjører mest, og det er vel også derfor du har vært en av de jeg har kunnet lære mest av. Ikke bare om oppsett og kjøring osv, men også hva ting tåler

            Det han fyren på Ringnes sa diskuterer jeg ikke, for det kan jeg ingenting om. Jeg bare gir en liten pekepinn på at det kan være andre ting. Jeg har ikke hatt flick siden 2002, da kjørte jeg en 10 år gammel Ko stikkeradio. Det var ingenting spesielt galt, det var bare gammelt og slitent. Siden jeg byttet har jeg aldri hatt trøbbel, jeg har bare holdt meg nogenlunde oppdatert med radioutstyret..... Klart, jeg har byttet litt mer enn gjennomsnittsføreren, men heller det enn å få forstyrrelser.
            hva har du spist som du ikke tålte da dette var kvalm.............................
            Have no Fear FAT man is here
            (57modell)

            Comment


            • #7
              Og hva var så kvalmt med det?
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • #8
                hvis du ikke skjønner hva jeg mener er det ditt problem da
                Have no Fear FAT man is here
                (57modell)

                Comment


                • #9
                  Oki

                  Jeg vil med det samme påpeke at jeg her ikke snakket hverken for eller imot Spektrum, jeg har en selv, men ser at hvis problemer blir bevist, kaster jeg den.
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Arild Ommen
                    jeg veit ikke hva Helge sikter til ...men i følge regelen skal det ikke være toveis mellom bil og sender så det burde være klart dette ... men få tallet telte vel mest da :winkog hvorfor var det ikke tilatt i em i 200mm jeg bare lurte på det siste der da )
                    Som sagt, det spørs hva intensjonen er. Denne to-veis kommunikasjonen gjør EN ting - den går over i failsafe hvis kommunikasjonen brytes. Og hva er så farlig med det Arild? Ville det være dumt å spare en motor eller en bil ved at bilen ikke tar av?

                    Og hvorfor det ikke ble brukt i EM i 200mm skjønner jeg ikke et plukk av. Jeg VET det ble brukt i EM i Elektro, og jeg TROR det ble brukt i VM i Elektro i vinter, men det kan det tenkes noen må arrestere meg på, jeg bare tror jeg har lest det et sted.

                    Jeg snakket med Franky Noens (Fuel Chairman i EFRA) i England og spurte hvorfor det ikke var lov med Spektrum. Og slik jeg forsto det så var eneste grunn at ikke Spektrum hadde laget støtte for 160 samtidige kjørende, men bare 80. Det var visst noe Franky hadde mast på dem om og han var vel sur for at ikke de hørte på ham.. Resultat: Ikke noe Spektrum i 200mm EM..
                    mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                    [[ har en kunst-pause.. ]]

                    Comment


                    • #11
                      Jeg snakket med Franky Noens (Fuel Chairman i EFRA) i England og spurte hvorfor det ikke var lov med Spektrum. Og slik jeg forsto det så var eneste grunn at ikke Spektrum hadde laget støtte for 160 samtidige kjørende, men bare 80. Det var visst noe Franky hadde mast på dem om og han var vel sur for at ikke de hørte på ham.. Resultat: Ikke noe Spektrum i 200mm EM..
                      Hvor ofte kjører 160 stk samtidig?
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #12
                        He he..

                        Sier ikke at Spektrum er dritt, men jeg sier ikke at det er bra heller.
                        Det er det ingen som kan si, for det er ikke testet ut.

                        Espen : Det er litt feil det med han efra karen du prata med. Grunnen til at Spektrum ikke var lov i England er fordi Efra, gjennom Dallas, har gitt arrangørklubbene disp. til å godkjenne eller ikke.
                        I England er det faktisk FORBUDT. De har nemlig et post og teletilsyn som ikke har fått testet dette ut enda.
                        Blir sikkert lovlig der og, men ikke før alle papirer er på plass.

                        Martin : Ko Mars senderen solgte jeg til Bomgo, han hadde flikk og jeg kjøpte den tilbake.
                        Kasta den i elva.

                        Graupner radioen hadde jeg ingen problemer med.
                        Solgte den til en som heter Thomas Haug, og han bruker den enda.

                        Når det gjelder forbundet, så har de nå rettet seg etter mine ønsker vedrørende BL.
                        Spektrum bare godkjente de og endret teksten i regelverket.

                        Før vi vet ordet av det så er uranstaver og kobolt magneter lovlig. Eller ikke! Det er jo ikke så nøye med reglene, for de kan jo bare skrives om.....

                        Greia er nemlig så enkel som at et regelverk skal følges. UANSETT!
                        Mener jeg da. Men jeg har jo ikke peiling.
                        Har jo bare kjørt x-antall internasjonale løp. Norgesmester i fuel og elektro et par ganger, til og med mini Z. Lisens som teknisk, dommer, løpsleder og er aktivitets leder. Sittet i styret i forbundet ved overdragelse til Nmf, sitter i styret til lmbk.

                        Men det er klart : Jeg lærer sikkert til slutt. :wink:

                        Visste dere forresten at det ikke er lov å modifisere antenner etc, med mindre det er orginalt fra produsenten?
                        Lurer på om jeg klarer å få en modul med antenne inn under her.... hehe.Pektrum modul i en futaba sender...hørtes ikke særlig orginalt ut...

                        Prates.
                        Helge Johannessen
                        1975 modell
                        Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                        Comment


                        • #13
                          Glemte det. Danmark er et av de få landene som spektrum er godkjent. Derfor valgt Glostrup å tillate dette under EM der.
                          Helge Johannessen
                          1975 modell
                          Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                          Comment


                          • #14
                            Du ba om gloser og du fikk gloser

                            Men bare for å ta en konkret sak: Post- og teletilsynet skal etter hva jeg vet gjøre en full test av Spektrum-systemet. Når de kommer frem til at dette ikke skaper noe mer støy en tradisjonelle radioer - vil det da være greit å bruke det eller?

                            Poenget mitt er: Jeg skjønner ikke helt hva du protesterer mot her.. Kan du ikke forklare det litt bedre Helge?
                            mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                            [[ har en kunst-pause.. ]]

                            Comment


                            • #15
                              Greia er nemlig så enkel som at et regelverk skal følges. UANSETT!

                              Yeah right, regler er til for å brytes og det får ikke noen konsekvenser i flg NMF og styret der (fint med pulverapparat)

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X