Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhet!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikkerhet!!!!

    Hva tenker egentlig folk på, nå de har slike prosedyrer rundt det å starte opp en modell? Særs når det er snakk om 50ccm???
    Disse prosedyrene er ei sikker oppskrift på ulykker. Dette går IKKE på uhell om noe skulle skje, men på uforsiktighet!!! Flaks at slik går bra over tid, men bare et tidsspørsmål NÅR noe går galt.

    Men, det er klart, tenker man IKKE på at flyet IKKE var bundet fast, unger i nærheten og at de i tillegg stod i DIREKTE linje for hvor propellen ville gått om den løstnet, så var jo motoren grei å starte da...
    Bare synd ikke noe som helst av andre ting var riktig...
    Kom gjerne med svar på dette, for dette tar jeg MER ENN GJERNE en diskusjon om, får ikke terpet nok om SIKKERHET!!! Og, her trengs virkelig en påminner!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tenk over dette neste gang et fly skal startes!

    Hilsen
    Knut Olav Rundtom, GOMFK!!!
    Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
    Knut Olav Rundtom

  • #2
    Flytta dette innlegget fra salgsannonsen det opprinnelig var skrevet i. Sikkerhet er viktig, men la nå ihvertfal stakkaren få lov til å selge flyet sitt i fred. Diskuter i denne tråden istedet.

    Det er da altså dette youtube klippet det er snakk om:



    Hvis vedkommende som eier dette flyet er ukomfortabel med at denne diskusjonen pågår så ikke nøl med å gi beskjed til meg.
    Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

    Comment


    • #3
      klart han skal få selge det i fred
      Hele poenget mitt var ikke hven som gjorde det, men hva som skjedde på den spesifikke videoen....
      Fikk helt hakeslepp, over hvor ubetenksomme folk kan være...
      Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
      Knut Olav Rundtom

      Comment


      • #4
        Slettet pga irritert bruker, Les siste inegg
        Last edited by andriksen; 3 November 2009, 21:48.

        Comment


        • #5
          Hva F.... mener du med hva så??? Er jo lov til å bruke sunn fornuft da. Det du her gjør, er jo direkte å oppfordre til ikke å tenke sikkerhet!!! Greit nok at det ikke er spes FARLIG hvis du har med en liten 3.5ccm å gjøre, men er like viktig å lage seg rutiner i forhold til sikkerhet.

          Eks: propell 23"
          Motor DA50
          Turtall 2000 o/min
          Dette gir en tipphastighet på propell på 366km/t
          Dvs at propellen slår med en hastighet på 366km/t

          Så, slike innlegg som sier at slike ting IKKE ansees som farlig, sier bare litt om hvor ubetenkt man er ved bruken av slik utstyr.
          Også sier du kameraten din stod ved siden av, og ler av dette.....
          En propell kan løsne, og er da en farlig gjenstand, som ALLTID går til høyre og fremover!!!
          Og viktigheten av å binde fast, eller at noen andre holder flyet under oppstart er viktig....

          HÅPER for din del, at du ikke er noe form for forbilde eller innstruktør i din klubb. Slik at det er ubetenksomhet som fikk deg til å skrive slik, og ikke ren idioti!

          Velger å ikke tro det var turbinjet du kuttet deg på....

          Har jo vært inne å lest litt av innleggene du har skrevet
          Må jo si, at etter å ha drevet med denne hobbyen i over 20 år, kan jeg ikke si dine utsagn imponerer meg
          Har jo forholdsvis greie på spes bil og fly jeg da, og en del av utsagnene, vil jeg si er helt borti natta...
          Har 3 stk FG biler; Marder ombygd til 4x4 26ccm, Monster og Baja Competition 4x4....
          Har ihvertfall noe son gjør mine utsagn troverdig....
          PS: Hvilken klubb tilhører du?
          Last edited by Knuter`n; 3 November 2009, 16:09.
          Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
          Knut Olav Rundtom

          Comment


          • #6
            Det er gode poenger. Gode og sikre vaner og rutiner er veldig viktig, enten det er en liten motor eller en stor motor det er snakk om.

            Den dagen man får et rotorblad i hodet eller en fingrene i en propell hjelper det særdeles lite at det som regel alltid har gått bra før. Det gikk ikke bra denne gangen(I ditt tilfelle. I trådstarters tilfelle gikk det heldigvis bra, denne gangen).
            Thorbjørn Kirkeleit (Haugaland Modellflyklubb)
            Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Men når det er sagt, så er jeg jo noob på diverse ting, og alle kan gjøre feil. Men foresten vi lo vell begge to etter på

              Men ja! Så hva vil dere gjøre med SIKKERHETEN da? kan ikke akuratt sette en plate forran proppen heller da.

              Men da takker jeg for meg, å stikker fra forumet! Da blir "sikkert" forumet problem fritt.

              Hade
              Last edited by andriksen; 3 November 2009, 21:53.

              Comment


              • #8
                Originally posted by andriksen View Post
                Men ja! Så hva vil dere gjøre med SIKKERHETEN da? kan ikke akuratt sette en plate forran proppen heller da.
                Det første som slår meg er at når flyet starter så kan flyet(ved hjelp av kraften fra propellen) bevege seg fremover og skade personen som startet det. Når flyet skal starte så må flyet holdes med ei hånd og startes med den andre hånda. Andre alternativer er at man binder det fast eller at noen andre holder det for deg.

                Det andre, mindre sannsynlige, men minst like farlige er at propellen løsner eller knekker. Propellen eller deler av den vil da bevege seg fremover og til høyre, akkurat der hvor fotografen og noen andre oppholder seg(ungene?).
                Thorbjørn Kirkeleit (Haugaland Modellflyklubb)
                Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Du kan jo f.eks bruke starter istedet for fingeren....

                  Hvis du tror det løser noe å forlate forumet, må du jo bare gjøre det, men nå er det jo faktisk DIN sikkerhet vi var opptatt av her....
                  Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                  Comment


                  • #10
                    Lol, alle vet jo at man holder flyet, Å der hvor jeg flyr setter vi flyet mellom 2 stolper. Selfølgelig vet man at man holder flyet med hånden før man starter, men jeg mener at hvis han på videoen gjør det han gjør, så får han gjøre det, men på eget ansvar.

                    Ser ikke vitsen med å lage en tråd bare for han der fyren på youtube videoen. Tror ikke han blir påvirka av dette.

                    Var veldig irritert i går på noe greier, så da sier jeg unskyld for min oppførsel og at det gikk ut over dere, istede for den/tingen det skulle gått utover.

                    Andreas

                    Comment


                    • #11
                      Forsåvidt greit det, men slik det var skrevet oppfordret det til å ikke følge sikkerhetsforskriftene som Norges Luftsportforbund ønsker vi benytter.

                      Helt i orden at du ber om unnskyldning for dine utsagn, og fint at du gjør det her. Men, håper du i fremtiden forholder deg seriøs på det du sier i forhold til ting som ikke bør misoppfattes her inne, og ikke lar humøret ditt påvirke hva som blir sagt her eller måten ting blir sagt på...
                      Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
                      Knut Olav Rundtom

                      Comment


                      • #12
                        Med tanke på sikkerhet, er det i mine øyne IKKE et alternativ at den som starter flyet, også er den som holder. Er man ALENE, skal i følge forskriftene flyet bindes fast! Har man en hjelper, kan denne holde flyet.

                        forslag til prosedyre;
                        1. Kontroller at "DIN" frekvens er ledig
                        2. Forsyn deg med frekvensklype eller tilsvarende løsning
                        3. Forsikre deg om at det er tilstrekkelig med strøm på mottagerpakka
                        4. Kontroller SAMTLIGE ror, med tanke på utslag, og virkeretning
                        5. BIND fast eller få HJELP til å holde flyet!!!!!!!!! NB; VIKTIG!!!!
                        6. Rekkeviddesjekke med motor i gang
                        7. Forsikre deg om trygg gange på motoren
                        8. Igjen sjekke alle ror og i tillegg throttlerespons
                        9. Taxe fly ut på stripa, og sjekke throttlerespons siste gang før take off
                        10. Trim inn flyet og "kjenne" litt på det første turen om dagen

                        Følges dette HVER tur, vil jeg tro antallet uhell/ulykker minker merkbart.
                        Har selv spart modeller pga denne prosedyren, som jeg selv bruker...
                        Og for å spare fingrene mine bruker jeg, uten unntak, STARTER på alle fuelmotorene mine...

                        Lykke til, og happy safe flight
                        Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
                        Knut Olav Rundtom

                        Comment


                        • #13
                          hmm... det med den starteren, Jeg bruker en solid pinne med ett solid gummi stykke på for å starte modellen men jeg har "kilt" flyet mellom 2 2*4.
                          Bruker bare el starter når flyet ikke vil starte. ( sjeldent )


                          Andreas

                          Comment


                          • #14
                            Klart, det er jo også en mulighet, å bruke pinne, men med tanke på eventuelle skader som kan oppstå på en propell ved å bruke pinne, vil jeg fortsatt velge å bruke starter, så lenge jeg har det for hånden.

                            Har selv VELDIG sjelden startvansker med mine motorer, men bruker alikevel starter... Men, sjelden jeg snurrer den mer enn en til to runder etter jeg har primet motoren.
                            Har et par bensinbåter, noen biler, og en del fly. Skulle jeg summere opp alt, må jeg til å forlange mye mer plass til signatur Drevet med RC i ca 25 år, har eskalert en del de senere år...
                            Knut Olav Rundtom

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X