Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal kjøpe mitt første modellfly (el-fly)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Mutantmannen View Post
    Ser stadig vekk at folk hevder at limen som følger med flyet og/eller i ekstrapakken ikke er bra.

    Dette er noe stort tøys. Limet er helt suvverent, MEN MÅ BRUKES RETT. Er en ikke fornøyd med dette limet er det brukt feil.

    ALL kontaktlim brukes på flølgende måte: Ha lim på begge flater. Vent noen minutter til limet ikke "klistrer" lengre. Sett sammen flatene, og det sitter som ett skudd.

    Det finnes ikke bedre lim til EPS/EPO etter min vurdering!

    Jeg mistenker de som ikke er fornøyd at de setter sammen delene mens limet fortsatt er "vått". Da vil det ikke lime/tørke. Dette er imidlertid feil bruk!

    OC
    Da har jeg fått testet limet. Så ut til å fungere bra det ja, eneste jeg ikke likte var at det var veldig tyntflytende, så man måtte holde tunga litt rett i munnen når man skulle påføre det på store overflater, evt. veldig små overflater med "krinkler og kroker", lett for at det kommer mye mer lim enn man hadde ventet. Og det blir brunaktig når det tørker, så det kan være greit å tørke av det som evt. blir av søl fortest mulig. Men ihvertfall: limet må få tørke på flatene i 3-4 minutter før man setter delene sammen, da sitter det som støpt.

    Såvidt jeg kan bedømme er det samme lim som følger med flyet og som er i den tilleggspakka, bare at sistnevnte vel er en mindre tube (eller...jeg vet ikke hvilken av tubene som følger med flyet og hvilken som følger med pakka i grunnen, alt jeg hadde bestilt lå i samme eske)

    Comment


    • #17
      Originally posted by stianmann View Post
      Er i helt samme situasjon som trådstarter om da jeg er også nybegynner og er nesten så jeg er på vei til og handle meg 141-Cessna. Men det jeg lurte på om var om det er noen restriksjoner om og kjøre rc fly i visse luftrom? Har flyene som går inn for landing til gardermoen rett over hustaket her og vil helst slippe og lage noe krøll slik at det går noen 1:1 fly i bakken :P

      Når du er ute og flyr RC fly generelt så skal du gjøre dette på et egnet sted, på en forsvarlig måte og kun i utmark eller med grunneiers tillatelse. I tillegg er det også en fordel å ha med en "spotter" som kan varsle deg om ting som skjer rundt deg evnt ha en dialog med tilskuere. Det skal ikke flys innenfor en radius på 5km fra en flyplass uten at tårnet er blitt gjort oppmerksom på dette og maks høyde i nærheten av flyplasser er 130 meter. I tillegg så skal du fly innenfor synsrekkevidde, ikke utenfor, til enhver tid
      Thorbjørn Kirkeleit (Haugaland Modellflyklubb)
      Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

      Comment


      • #18
        ja, da skal det nok gå greit med og fly utenfor huset. Har et paradis med jorder utenfor her så blir helt rått. Bestilte meg 141-Cessna jeg også. Gleder meg som en unge. Sorry at brukte denne tråden for og luske ut mine sprøsmål
        Hpi Baja "Shorty"
        Mini z Awd

        Comment


        • #19
          Bra nybegynnerfly? http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14957&i=0
          Der jeg har tenkt til å fly er stripa av grass, sa da er det vel en fordel med halehjul?

          eller http://www.throttlestore.com/fly/nes...f.aspx?lang=NO
          Last edited by Sindre :); 24 April 2010, 19:45.
          Traxxas Slash 4x4 - Tamiya M-05 Pro - Tamiya XC Pajero

          Comment


          • #20
            Hei!

            Tenkte å kjøpe 141 Cessna selv etter å ha flydd i stykker ett Wing Dragon Sportser (http://www.rcbutikken.no/product_inf...roducts_id=161)

            Det jeg lurer på er om jeg kan bruke og om det anbefales å bruke radio som fulgte med Wing Dragon, eller om den er av såpass dårligere kvalitet at jeg bør gå for den som følger med i Cessna-pakken fra trottlestore (http://www.throttlestore.com/fly/nybegynner/cessna_182_epo_141_bl_2%2c4ghz_rtf.aspx?lang=NO)?

            Comment


            • #21
              Hvorfor vil du bruke FM radio i stedet for 2.4 ghz? :P Koster bare 300 kr (sikkert ikke allverdens kvalitet), men da slipper du problemet med å bytte krystaller hvis du kjører med andre.
              Traxxas Slash 4x4 - Tamiya M-05 Pro - Tamiya XC Pajero

              Comment


              • #22
                Originally posted by Sindre :) View Post
                Hvorfor vil du bruke FM radio i stedet for 2.4 ghz? :P Koster bare 300 kr (sikkert ikke allverdens kvalitet), men da slipper du problemet med å bytte krystaller hvis du kjører med andre.
                Er denne konrollen jeg har: http://art-tech.com/english/ArticleS...?ArticleID=262 og det er vel en 2,4 ghz. Men er dette av vesentlig dårligere kvalitet enn det som følger med i Cessna-pakken eller duger den jeg har helt fint?

                Comment


                • #23
                  Da er det vel ett fett vil jeg tro. Har du radio er det jo bare å spare de 300 kr og kjøpe noe reservedeler i stedet.
                  Traxxas Slash 4x4 - Tamiya M-05 Pro - Tamiya XC Pajero

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Sindre :) View Post
                    Bra nybegynnerfly? http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14957&i=0
                    Der jeg har tenkt til å fly er stripa av grass, sa da er det vel en fordel med halehjul?

                    eller http://www.throttlestore.com/fly/nes...f.aspx?lang=NO
                    Jeg vet ikke så mye om Piper Cub'en, men det burde i utgangspunktet være et topp nybegynnerfly: store vinger, som er (nesten) like brede i hele vingens lengde, høyvinget, kan fly sakte, gult (lett å se). Ser ikke bort fra at halehjul er enklere å lande med enn nesehjul også. Har forøvrig lest på et annet forum at det (ikke nødvendigvis den nøyaktig samme modellen, men en el-drevet Piper ihvertfall) er veldig følsom for vind.

                    Når det gjelder den Cessnaen kan jeg jo si *litt* mer, basert på mine 3 flyvninger så langt Det var ikke akkurat vindstille under noen av flyturene, men det gikk rimelig greit allikevel, sikkert mye pga. at flyet er utstyrt med en kraftig og "sprek" motor. Flyr lett looper med denne. Flott modell som er ganske lett å bygge, bra størrelse også, og dermed lett å se i lufta.

                    Den første turen varte bare i 1 minutt, før jeg klarte å plante flyet ned i Moder Jord (dette var min første flytur med modellfly noensinne). Traff bakken i god fart i en vinkel på omtrent 30 grader, tok nedi med venstre vinge først. Knakk vingen tvert av like utenfor staget som støtter vingen, og laget mange sprekker i motorcowlingen. Propellen var selvsagt brukket. Etter å ha skrudd det litt fra hverandre fant jeg også ut at torpedoveggen var forskjøvet litt bakover. Så for meg å bestille deler for noen hundrelapper (ny vinge: 200, cowling: 95), men dette slapp jeg. Vingen ble fikset med tannpirkere (som avstiving), kontaktlimet som fulgte med flyet (meget bra lim, når det brukes riktig!) samt noe glassfibertape. Cowlingen ble tapet sammen. Torpedoveggen ble skjøvet på plass og materialet rundt ble limt. Ekstra propeller hadde jeg kjøpt med, heldigvis. Dagen etterpå var flyet opp igjen. Var veldig spent på om den vingen skulle holde, men etter en del loops så følte jeg meg trygg på den. Foretok da to flyvninger med landing på ujevnt underlag, og den siste landingen tok knekken på huset til nesehjulet, noe jeg nå har limt med epoxy.

                    Alt i alt må jeg si at dette virker som et bra nybegynnerfly, når jeg, som kun har flydd litt RC-sim før, kan fly, loope og lande det etter bare 5-6 minutters øving. Forholdsvis robust er det også, selv om det på langt nær er "uknuselig". Tror dette kan være et bra sted å begynne!

                    Comment


                    • #25
                      Dette er verdens desidert beste nybegynnerfly: http://www.throttlestore.com/fly/hel...r.aspx?lang=NO haha



                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X