Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerfly: Glow vs Elektro, samt valg av sender.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mode2 er vel det de aller fleste foretrekker, spesielt på heli.
    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

Comment

hei!
      kjøpte denne nettopp, og er veldig fornøyd med den! billig og bra! :

Comment

Originally posted by joskjor View Post
        hei!
        kjøpte denne nettopp, og er veldig fornøyd med den! billig og bra! :
        http://elefun.no/p/prod.aspx?v=1158
        Det er en helt grei radio det, men den mangler en del funksjoner en bør/vil ha til heli og mer avanserte fly.
        Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

Comment

Skal du handle deg fly anbefaller jeg deg Great planes U-Can-Do 3d . http://elefun.no/p/prod.aspx?v=1439
          Flyr som en trainer og gjør 3d som bare rakker'n.
          Har en selv 46 size med os91 2t (overmotorisert så det holder ) , det kan redde deg fra mange skummle situasjoner
          Bruker også Futaba 7c 2,4 fasst som fungerer knall bra..
          Last edited by volvo245; 16 January 2011, 20:39.
          Hpi savage xl flux,Tamiya Terra Scorcher,Sand Scorcher,Wild One,Hpi Sprint 2,Traxxas trx-4
          Pilot-Rc 35% Extra 300 120cc, ++
          Nome Modellflyklubb

Comment

Hei. Har drevet med denne hobbyen nå siden slutten av 80tallet.
            Det JEG anbefaler av fly er en helt enkel 40størrelse trainer fly av balsa som heter AT40 med flat vingeunderside.
            Elefun har en til mellom 6-700,- en plass. Grunnen til at jeg anbefaler balsa er at det er lett, og kan repareres uten for mye kunnskap da disse flyene stort sett er en boks av balsaflak som er limt sammen, og vingen har samme profilen hele veien, og lett kan lages nye deler til. Flat underside gir et bedre løft og tillater lavere hastigheter på flyet. Dette liker vi under landing.
            Rett balansert og med den lave vekten disse flyene får totalt, så flyr de svært bra, får du motorstopp så er de forholdsvis enkle å seile ned til bakken.
            Og ikke minst er størrelsen passelig, i forhold til at en nybegynner ofte feilberegner avstander og høyder.
            Husk! En simulator gir INGEN dybdefølelse eller følelsen av å stå med nakken bøyd for å følge etter flyet samme hvor mye 3D kort du har i maskinen. Og det er veeeldig lett å ta feil av høyre og venstre selv om du har trent på pc. Men det ER verdifullt å sitte gjerne timevis med realflight. Stikkefølelse og kontroll er ofte noe som tar litt tid å få inn alene. Så fortsett med dette. Og bruk gjerne den radioen du skal fly det orntlige flyet med.
            Skal du ut å fly så ta med en som kan dette! La han ta opp maskinen først. Altfor mange driter seg ut her. Og det er fakta. Trist men sant.

Motormessig er OS å anbefale sterkest pga driftsikkerhet. Men du vil vel lære dette? Og ingen læring er bedre enn å plages litt med å tune inn en ny motor. Dessuten: ASP, Magnum o.l. rimelige 40 size motorer er driftsikre nok og har rimeligere deler enn OS. Så om du går i bakken og knuser forgasseren eller potta, så tenk på dette og. Mange gir opp modellfly pga dyre krasj. Dette TRENGER ikke være nødvendig om en ikke forlanger det beste av det beste umiddelbart.

Radio? Jeg har Futaba 7C. Flyr avanserte fly, helier og alt med det. Har nok miksefunksjoner. Har hatt denne i over 4 år nå. ALDRI problemer. Og den koster ikke skjorta. Flyr KUN Futaba. Har testet alt annet, men alltid kommet tilbake til det. Skal nå også kun ha Futaba i bilene mine.

Og helikopter: Nine Eagles Solo mikrohelikopter!! Start i stua! Få følelsen av å fly rundt alle akser først, ikke alle mestrer dette like bra, og ingenting er mer skummelt enn et 50size heli med glowmotor på max som spinner en rotor i med hastighet på bladtippene på minst 400km/t komme snikende imot deg under hovring idet du får panikk og tar feil av fram og bakover.........
            Last edited by hanskaare; 16 January 2011, 20:16.

Comment

AT 40 er et fly jeg ikke anbefaller.... Har en kompis som kjøpte det, etter 5 min i lufta knakk vingen på midten (dette var under snill flyging, ikke noe som helst akrobatikk inni bildet... )
              Men trainere er jo trainere, fine og fly og gir ikke de store overaskelsene
              Hpi savage xl flux,Tamiya Terra Scorcher,Sand Scorcher,Wild One,Hpi Sprint 2,Traxxas trx-4
              Nome Modellflyklubb

Comment

Hehe. Det er da en "vanlig" feil på de fleste fly som settes sammen av nybegynnere. Har selv mistet et par stk grunnet vingebrekk. Men bruk araldit/annen tokomponent lim for å lime sammen vingen så går alt bra.

Comment

Åjjj... nå var det faktisk en lang stund siden man har fått sjekket denne tråden. Beklager det, og takker fortsatt til alle bidragsytere!

Når det kommer til valg av fly, så er det utrolig mange trainere man kan velge. Jeg henger fortsatt litt igjen på Hobbico NexSTAR, men etter å hatt en dialog med en forhandler, anbefalte han på det varmeste Kyosho Calmato 40. Er det noen som har erfaring med denne? På godt og vondt? Hans påstand var at dette var traineren "alle begynte med"... men vil ikke det sånn sett stoppe utviklingen om alle benytter "det samme gamle" flyet?

Originally posted by hanskaare View Post
                  Hehe. Det er da en "vanlig" feil på de fleste fly som settes sammen av nybegynnere. Har selv mistet et par stk grunnet vingebrekk. Men bruk araldit/annen tokomponent lim for å lime sammen vingen så går alt bra.
                  Uansett hva man skal begynne med, så er det viktig å få grunnlaget til hvordan, og hvorfor, ting skal gjøres som det gjør. Er en del feller å gå i om man skal begynne å bygge PC også, men ... takk og pris er Internet så utviklet i dag at man finner vel informasjon om det meste

Comment

Calmatoen er jo litt dyrere enn andre. Men den er dritbra!

For en del år siden lærte jeg opp en fyr med en gul calmato 40. Han hadde flydd litt sim fra før og kjente til kontrollene.
                    Vi hadde ikke dobbelt stikker og slikt for handen, så jeg lærte han opp med å ta opp flyet, la han få kontrollen mens jeg passet på og bare tok inn maskinen ved behov (og min grense for "ved behov" er ganske høy...skal føkke det bra til før jeg sier at nå er det nok..)
                    Men alleredet på 3. turen hadde han fått følelsen av å fly ekte vare i stedet for simulator, og forsto avstand og høyde. Så landinga på 3. turen sa jeg at han bare skulle lande den selv. Og det gjorde han. Kjempebra.
                    Flyet er svært forutsigbart og tåler veldig lav hastighet uten skumle steiletendenser. Bare la det være litt nesetungt på balansepunktene og det er i boks.

Sats på denne om du vil legge de ekstra kronene i en trainer.

Comment

Calmato er en flott modell du får den som høy-vinget og lav-vinget. Har flydd lav-vinge versonen masse og har bare positive ting å si om den
                      Nome Modellflyklubb

Comment

Calmatoen er jo litt dyrere enn andre. Men den er dritbra!
                        Prisen for å få den opp i luften er en ting, men prisen for å få den ned i flere deler er noe helt annet Heller legge en tusenlapp ekstra i en driftsikker modell som faktisk er lettflydd, og muligens tåler en støyt enn å legge to tusenlapper i det i reperasjoner i ettertid

For en del år siden lærte jeg opp en fyr med en gul calmato 40. Han hadde flydd litt sim fra før og kjente til kontrollene.
                        Vi hadde ikke dobbelt stikker og slikt for handen, så jeg lærte han opp med å ta opp flyet, la han få kontrollen mens jeg passet på og bare tok inn maskinen ved behov (og min grense for "ved behov" er ganske høy...skal føkke det bra til før jeg sier at nå er det nok..)
                        Men alleredet på 3. turen hadde han fått følelsen av å fly ekte vare i stedet for simulator, og forsto avstand og høyde.
                        Det å forstå avstand, høyde og vind skjønner jeg er MEGET viktig. Har prøvd å fly en del timer i simulator, både helikopter og fly, men er tidvis ganske uenig med RealFlight når den forteller meg at akkurat DER sto treet, siden jeg mener jeg har et par meter til å gå på Hvor mye vind bør man egentlig fly i ??? Når bør man si at nok er nok der?

Originally posted by volvo245 View Post
                        Calmato er en flott modell du får den som høy-vinget og lav-vinget. Har flydd lav-vinge versonen masse og har bare positive ting å si om den
                        Lavvingen går vel under Calmato 40 Sport ? Tror nok jeg satser på høyvinge først, og så går over til lavvinge når jeg føler meg trygg og komfortabel med å ha kontrollen over den først

Comment

Hei.

Så du leter fremdeles etter fly.? Hehe,det gjør du rett i ! Halve moroa er letingen etter den rette modellen....lettere forvirret kanskje men det hører også med.

-Skulle bare si att Calmato er ett balsa-fly...!! Flyr fint,men ett ømfintlig fly med tanke på skader.

AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                          Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                          http://www.arcticrc.no/

Comment

Leter enda ja, og kommer nok ikke til kjøpe før eventuelt i mars tenker jeg. Dette er først og fremst fordi jeg vil finne rette modellen, og rette radioen. Prøver også å legge ned tid i simulatoren (RealFlight) for å se om interessen holder seg, selv etter at man klarer å fly både fly og helikopter uten å vrake det på minst 10 sekunder

Google, Youtube og diverse forhandlere står på listen ved siden av dette forumet når det gjelder å finne informasjon om modellene. Dette går både på flybarhet, montering og reperasjoner. Sånn planen er så er det trainer som gjelder ut 2011, så får man eventuelt vurdere større og sterkere fly, og eventuelt helikopter, når 2012 kommer.

Men, det er som du sier, halve moroa er nettopp letingen etter rette modellen. Dette har også vært gjeldende i tidligere hobbier, og da har det vært å finne hva som er best for meg til en grei pris, og ikke hva som er mainstream akseptert / standard.

Jeg holder nok fremdeles en finger på Hobbico, men det er nok mest fordi jeg liker designet et par hakk bedre. (Et meget dumt kriterie, da det kriteriet ikke sier noe om flybarhet)

Comment

Okey, da var det for sent å snu.

Mars er kommet, og kjøpet var i boks. Endte på et Align Trex 600 ESP 3G, som nå er på vei fra sørlandet til et nytt hjem i Drammen. Kontrolleren ble Spektrum DX8 da de jeg har snakket med som har den har bare en kommentar; "Løp og kjøp". Gleder meg nå til å få pakken i hus, og begynne å lese manual etter manual, se litt Youtube-klipp, og ikke minst starte bygging og kalibrering

Takk til alle som har svart i denne tråden

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X