Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galskapen er i gang, endelig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Galskapen er i gang, endelig.

    Jeg skjønner ikke at jeg tok dette skrittet med en gang elektroheliene kom. Men i en alder av 47 lærer man seg endelig å handle, i stedet for å tenke over det for lenge, tydeligvis. DO it!!

    Jeg skulle jo bare ha et lite "stuekopter". Nå har jeg snart fire helikoptre. Aiai.

    Det startet med et lite Nine Eagles Pro, ville ikke gå veien om coaxial. Den stakkaren har fått kjørt seg. Masse crashes og ville turer i stua. Og når jeg studerte mekanikken tenkte jeg at å begynne å mekke på sånt, nei det orker jeg ikke, kjøper heller nytt når det går i filler. Canopy er snart oppløst i sine enkelte faktorer, men den flyr likevel bedre enn før, takket være noen justeringer. Har vel gått (krasjet) seg til også.

    Etterhvert kunne jeg fly sirkler rundt midtstolpen i stua uten å stusse skjegget under nærhovring (jeg slapp sår på haka). Lærte også at man IKKE skal hovre over askebegeret! Sånt er nå i "rydde vekk ting før man flyr checklist"

    Prøvde den ute, men merket fort at om ikke det er vind i lav høyde, er det liv lengre oppe. Nine'n forsvant pokkerivold, og det ble opptil flere lange turer for å finne igjen stakkaren. Kjøre servoer og lytte seg frem til crash site, osv. Dømrade vind. Trengte tyngre saker. Og kjøpte Blade 400 med DX6i samt en Blade 120 BNF.

    Det smarteste jeg gjorde var å kjøpe E-bøkene til John Salt. Fant raskt frem til settings som temmet 120'en i forhold til horribel default. Jeg tok mye fra E-boka om mSR, og resten er egne parametre. Det gav en langt roligere maskin å fly for en fersking som meg.

    Bøkene satte meg (endelig) i gang med justering av mekanikk også. Hadde i dag et lite crash med 120'en, og servo for elevator hang seg opp. Hadde likevel irritert meg over at jeg måtte blodtrimme elevator bakover, og aeliron mot venstre. Jeg fikset servoen (plastbit mellom to tenner), og justerte swashplata (lengden på begge servostag). Pusset og rettet samtidig alle rotorblader. Nå hovrer den fint uten at jeg må blodtrimme, og det virker som den har blitt enda roligere. Da gjenstår det bare å trimme utslagene litt mer på DX6i, så blir det knall.

    Etter første trimming av 120'en sjekket jeg Nine'en. Den hadde stagene på de ytterste kulene på swashplata. Ikke rart jeg strevet i starten. Så jeg flyttet stagene til indre kuler. Men (hehe)...da ble den for dau. Har blitt så vant til den som den er, så jeg skal flytte tilbake til ytre kuler igjen.

    Blade 400 tør jeg bare spinne opp i turtall, ikke mer foreløpig. Følger John Salt sin E-bok, og har lagt inn parametre for ferskinger. Fant det spesielt viktig å ikke ha default negativ pitch, ja! Boka anbefaler heller +3 grader for både Normal og Stunt. Kjekt når man får panikk og slipper gassen. Og så har jeg bestilt swashplate alignment tool og pitch gauge. Hvilket betyr at Blade 400 ikke skal hovres før jeg vet at swashen er finjustert, og at pitchen gir +- det den skal gjøre. Med treningsunderstell i tillegg, tror jeg det skal gå bra i starten uten å grapse maskinen ved de første forsøkene.

    Jeg skal også kjøpe en Blade mSR som erstatter Nine Eagles maskinen. For da får jeg utnyttet DX6i senderen fullt ut for også denne, og få mye bedre kontroll over parametrene. En ting er sikkert: De E-bøkene samt egne justeringer og en god sender...minsker raskt antall crashes. Men jeg har ingen tåpelige "nullvisjoner". I den forbindelse skal jeg nå pusse vekk rester av stuetaktakmaling fra noen rotorblader

  • #2
    Du bør heller ha 2-3 grader negativ pitch i bånn, ellers kan du faktisk få problem med å lande i litt vind.
    Det får sinnsykt mye løft med ett vindkast...

    Og prøv for guds skyld ikke Blade'en inne....
    Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

    Comment


    • #3
      Ja, jeg tar det tipset med negativ pitch. Men vil ha litt positiv i starten ved de første hovringene, som skal foregå i vindstille forhold. Tør ikke annet enn vindstille de første gangene likevel. Så snart jeg er litt mer sikker på hva jeg driver med kommer jeg til å endre pitchen igjen. Merket forøvrig det med løft/vindkast da Nine'n plutselig forsvant loddrett opp i det blå i hagen til en venn. Innså også at Blade 120 raskt blir vanskelig å hente inn når vindpølsa viser annet enn hengene cirka rett ned.

      Blade 400 spinner jeg kun opp rotoren på i stua, hovring ikke tillatt. Skjønner godt fra de mindre helikoptrene hvor stor skade som kan skje før man vet ordet av det, så den kommer jeg aldri til å hovre innomhus uansett erfaring.

      Comment


      • #4
        Er du gal mann.
        Må aldri og da mener jeg aldri spinne opp et 400 size heli eller større i stua med blar på.
        Før du aner det går det galt og det kan det gjøre fort selv med bare rotorblar på halen.
        "I got the weelchair and wrecked mountainbike to proove it" som en amerikaner beskreiv det.
        Vel jeg endet opp med 5 kutt i knærne grunnet en hale som brått bestemte seg for å gjøre som den selv ville på stuegulvet og det med kun blar på halen.
        Dette er maskiner med såpas mye kraft at de lett kan skade deg stygt om noe går galt, og det skal kun en link til før heliet bråsnur og spiser panelen av veggen eller kutter av deg fingrene.
        Jeg har opplevd dette ute under det som skulle være testflyging etter gjennoppbygging.
        Rakk ikke å ta av før heliet tiltet bakover på skrå og landet med hodet først i snøskavelen.
        Årsak....... link som hoppa av swashen.
        Så vær på vakt! 400en ser kanskje liten og uskyldig ut men det er den så absolutt ikke.
        Espen Andersen (`75)

        Comment


        • #5
          Ja, passe gal som tittelen i første innlegg reflekterer

          Spøk til alvor, jeg ser farene. Spesielt etter hva som hendte for bare et kvarter siden. Da byttet jeg tail boom inklusive motor på Blade 120, og passet ekstra godt på at rød ledning kom mot rød ledning i pluggen. Spant så rotorer i gang, og fikk ville piruetter. Det viste seg altså at det sannsynligvis er feilloddet på motoren. Snudde pluggen og alt OK. Hadde dette skjedd med en 400 size kunne det ha utartet seg til noe verre ja.

          Tro om jeg skal kjøpe litt hockeyutstyr til de første hovringene med Blade 400, hehe. Neida, jeg tar heller tipsene dine til etterretning, og holder god avstand når de første forsøkene kommer i gang. Og før den tid skal det flys mye med 120'en.

          Comment


          • #6
            Kan skrive under på at man ikke bør fyre opp større heli i stua.
            Jeg skulle bare sjekke halerotor/gyro på min Trex 500. Spann opp galskapen i stua. Funka helt fint. Helt til den begynte å spinne ukontrolert rundt og rundt.... Traff noe greier og bikket over på siden. Det lå deler av hovedrotoren i hele stua. Måtte bytte det meste, samt 3 servoer

            Comment


            • #7
              Jeg skal prøve å unngå å selv bli forfatter for innomhus-historier med 400-size

              Her drives det ennå med forberedelser. Har flydd Blade 120 SR seks batterier i stua...med forholdsvis pene takeoffs og landinger. Merker at den blir roligere når jeg svever rett under takbjelken, for da har den mer luft å jobbe med på alle kanter, og er ute av ground effect. Kunne faktisk slippe cyclic noen sekunder, og der hang den.

              Jeg har også justert swashplata til Blade 400; den var skakk som juling. Ikke mye Ready To Fly...RTF stempelet på boksene er en bløff. Høyre servostag var for kort, og elevator servostag for kort, samt at det var bøyd. Når jeg var ferdig, viste det seg at alle stagene ble veldig nære verdiene i manualen med level swashplate, og det er jo hyggelig. Sjekket også pitcen (grovt) med pitch gauge, og den er ikke så langt unna det jeg har satt i senderen. Da gjenstår det å justere servoarm og stag til halerotor, så nærmer det seg de første hovringene...når været tillater.

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X