Offroad: Team Associated T4 RS (8.5 turn BL), A-Tech Leo-X Onroad: Tamiya M04-L (17 turn)Mini-Z: AWD, MR-02, Overland, F1 båt Kjører boble i bilcross fra i år av, rc blir mindre prioritert.
Lenge siden noen har svart i tråden her nå så starter opp.
Vis du har problem med at karesoriene dine sprekker så kan du legge sølv teip eller andre (slitesterke) teiper på insiden av karesoriet.
Gjør det selv, og har ingen problem med at karesoriet sprekker igjen
På side 1.
2. post. Står det noe om fuelslange trix, bildene er tatt bort. Kan noen forklare hva dette er for noe triks?
Jeg kan med moderator/admin om og slette denne posten min når det kommer ett svar på det.
Innslagsmuttere, for utslitte plastgjenger - Gamle deler blir som nye...
Hallo folkens, deler med dere en 'fiks' eller en metode heller, som har fungert bra for meg når du ender opp med utslitte gjenger i plastdeler.
I grunn så er dette ingen 'fiks', men heller en oppgradering av gjengene som er i plasten med innslagsmuttere i messing.
Dette er innslagsmuttere tilegnet for å brukes i plast. (Kaller dette for mutter heretter)
Jeg har prøvd CA-lim, deler av plast-strips etc som en nødløsninger når du merker at gjengene er på vei til å forsvinne, men etter det så er gjengene som regel borte for godt. Da er denne metoden muligens redningen for å få tilbake gjengene dine.
Så om du har deler som ellers er i orden og har såpass med materiale rundt seg til å kunne bli boret opp for gjenge-dimensjonen til mutterne kan delen(e) bli som nye igjen, faktisk om ikke bedre ettersom du nå har en metallgjenger å skru inn skruen i plastdelen. (F.eks for de som har RPM front-støtfanger til Slash, kan disse brukes med fordel ettersom du har en mutter med større gjenge-dimensjon i plasten og vil dermed holde mot støt mye bedre, så langt har disse holdt på min Slash.)
Her er det M3 og M4 muttere jeg har brukt (M3/ M4 = faktisk skruediameter innvendig), men de finnes i større dimensjoner også, sånn som M5, M6 osv. Og mindre dimensjoner som M2.0 + M2.5, noe som er skruedimensjoner som er aktuelt for RC også.
De har muttere med gjenger (Flenser) (Screwfit) og de som er serratert (Multifit) for å bli presset inn. De som er serratert kan være fordelaktig der du har noe mindre med materiale rundt det originale skruehullet, rett og slett for at de har en mindre ytterdiameter. Hvertfall noe.
På det siste bildet ser du hvordan du skrur inn mutteren, du tar bare en annen skrue som ikke er for lang og skrur inn mutteren til ønsket dybde. På M4 har jeg funnet ut at det passer best med ett gjengebor rundt 5.2 mm. Ender du opp på 5.4mm som jeg hadde som den nærmeste dim. for øyeblikket, kan det hende att mutteren følger med ut igjen. Da har du bare på litt CA-lim og du kan mer eller mindre skru ut skruen med en gang og mutteren vil sitte igjen på plass. Men i alle tilfelle, så er det bare å måle i bunnen av mutteren for å finne dimensjonen på gjengeboret du trenger å bruke. For M3 brukte jeg 4.00mm gjengebor.
PS:Kjøper du fra nettsiden deres så må du bestille minimum 1000 stk slik jeg forstår det, men på eBay-siden deres kan du kjøpe de samme mutterne ned til pakker på 25 stk. Som jeg har gjort
De har også mye annet snask som muligens kan være aktuelt for hobbyen, om det er bil, båt eller fly/ heli:
Her er noen bilder som viser hvordan jeg har reparert plasten på ett 1:10 Traxxas Stampede/ Slash Truggy-prosjekt jeg har bygd opp av gamle deler som hadde en god del utslitte gjenger men ellers var i orden. Dette er bakre bulkhead på bilen (Samme delene for Stampede og Slash 4x4):
Håper dette kommer til nytte for andre også
Last edited by Bakstad; 28 November 2013, 17:07.
Reason: Justering av bilder og linker
Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,
Helt klart, både for reparasjon og bygging av prosjekter.
Dette er kun for plast, må være interessant for de som bygger fly og vil ha gjenger som er plant med underlaget og ikke slår gjennom på baksiden evt.
Ved vinterkjøring/vått føre av MT, f.eks Traxxas Revo 3,3 nitro, bør man forsegle servoer, mottaker, batterier på noen måte? Det meste heter jo waterproof, men er det helt sikkert? Leste om ballongtrisket her i tråden.
Og ser noen bilder av folk som har fuelslanger rundt kjøletoppen på motoren, regner med at det er beskyttelse. Er det noen guide på det? Hvordan fester man? Tåler det varmen?
Comment