Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiostyrt gressklipper

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ola View Post
    Får du til å programmere mix på separat throttle hastighet ifra "aileron" stikka da?

Lurer litt, siden jeg ser han i videoen lengre opp bruker ratt radio (ser ut som en dx3), som igjen får meg til å tenke. Jeg har lenge kunne tenkt meg å bygge en ny blizzard tråkkemaskin med 2 separate motorer, men skjønner ikke hvordan jeg skal få 4pks`n min til å mikse throttle signalet fra rattet hehehe..
    (mere lyst til å bruke 4pks enn DSX 11`n, men kan jo alltids revurdere den da)

Mistenker han i videoen kjører en motor + diff, med brems på hvert hjul jeg?

Tøft prosjekt!!
    Jada, alle kanalene kan mikses fritt med hverandre. Jeg har satt opp to aux-kanaler som begge får input fra throttle-stikka, men reversert i forhold til hverandre. Rudderkanalen mikses inn tilsvarende og kan henholdsvis øke eller minske utslaget på hver aux-kanal. Miksingen på høyre hjul er også reversert i forhold til venstre slik at et utslag til høyre gir mere throttle på venstre hjul og mindre på høyre.

Jeg har en Spektrum DX3s rattradio også, men den har ikke mulighet for slik mikser. Man kan eventuelt bruke en ekstern programmerbar mikser, men det blir jo mere dillemikk og høyere pris.

Edit, legger til litt mere forklaring:

Jeg har altså to aux-kanaler som jeg bruker som throttlekanaler - en til hvert hjul. Utslag på hver av de to kanalene blir

AUX1 = TS + RS * 0.3
    AUX2 = -TS - RS * 0.3

Der
    AUX1 er throttlekanal til motor 1
    AUX2 er throttlekanal til motor 2
    TS er utslag på throttle-stikka
    RS er utslag på rudder-stikka

Miksefaktoren 0.3 er relativt vilkårlig satt. Denne avgjør hvor hardt klipperen kan svinge i forhold til maks fart, og jeg må prøve meg frem til hva som fungerer bra.
    Last edited by jotto; 8 December 2011, 17:00.

Comment

Click image for larger version

Name:	IMAG0149.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	776085

Liten oppdatering: jeg driver med prototyping på en treplate. Jeg tester litt forskjellige alternativer for oppsett av lagerbukker og sånt, og da er det greit å slippe å lage sveitserost av selve klipperen.

Testet den såvidt på gulvet, og den klarer faktisk å spinne seg fremover på gulvet på bare drevene

Comment

Dette er vært å følge med på ! Prøver å få med meg mest mulig mens jeg er ung(10 år) sånn at jeg kan mye når jeg blir større !

Fint å være en av de beste leserne i klassa da !

Comment

Hvordan går det med prosjektet?
          FLY FLY FLY!!!

Comment

ja nå er plenklippingen igang for fullt!! Hvordan har det gått? Gitt opp?

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
            Welcome to our newest member, Mortenporten.
            Working...
            X