Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av rc bil, noen par spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av rc bil, noen par spørsmål.

    Hei og hå, min førstepost på forumet =)

    Lurer litt på om jeg skal gå til innkjøp av en rc bil. Etter hva jeg har lest finnes det tre typer, elektrisk, nitro og bensin, dog bensin blir litt i dyreste laget for min del, så har tenkt mest på en nitro bil. Dog hvordan er en nitro bil kontra en elektrisk bil? Har hørt det er mindre vedlikehold med en elektrisk bil? Dog for min del spiller ikke det noe rolle, er vel ute etter det som går best.

    Når det kommer til karosseri type, så har jeg sett mest på buggy, da jeg helst kunne tenkt å kjørt litt andre steder enn bare asfalt, men er glad i stor hastighet også. Hva er det det pleier å gå mest av her?

    Også har vi merke, virker som disse HPI bilene blir anbefalt mye, noen her som kan si noe om de? Og evt. andre merker det er å anbefale?

    Til slutt, så lurer jeg på om noen vet om noen fysiske rc butikker i Oslo området som det går an å ta seg en tur innom? Samtidig som jeg lurer litt på om det er stort å spare på å kjøpe seg rc bil fra utlandet?

    Det var vel det meste av hva jeg lurer på i førsteomgang. Håper noen kan hjelpe meg litt her, er forsåvidt veldig fersk når det kommer til rc biler, men har hatt et par "billige" elektriske biler oppigjennom oppveksten.
    TLR 22

  • #2
    Børsteløse biler har jo enorme krefter da, Men ved kjøp av en Nitrobil, Så ville jeg heller gått for en fint brukt en av ett godt merke i forhold til en helt ny HPI bil eller slikt... Men har du sjekket ut en Truggy ?
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      Børsteløse biler sier meg ikke stort? Eller er det elektriske biler?

      Har ikke sett på noe Truggy nei, for å være helt ærlig så sier merke meg null komma niks. Har egentlig bare lagt merke til HPI når jeg har surfa igjennom div. nettbutikker, derfor jeg nevner de.

      Skal nevnes at fetteren min fikk seg en nitro bil her om dagen, jeg som hjalp han med å få den igang, dog ingen av oss har særlig erfaring med disse type biler, men det gikk greit til slutt. Husker ikke merke han hadde, bortsett fra at det er en Buggy.

      Edit: Ah Truggy er bil type, noe ala buggy bare med større hjul virker det som, isåfall ja, sett noen sånne, liker de. Som sagt er åpen for det meste, har bare lyst på noe som går bra på de fleste plasser, og kan brukes på litt annet underlag enn bare asfalt.

      Edit2: Jeg kom over denne: HPI Firestorm 10T Nitro G3.0 som jeg så på mikronor siden, og den likte jeg veldig, vet ikke hva slags karosseri det er, men ser ut som en kryssning av Buggy/Truggy nesten, dog den har bare 2wd virker det som, og det er vel kjekkest med 4wd, så sant man ikke bare skal drive med sladding, noe jeg ikke har tenkt til, tror jeg, hehe.
      Last edited by Nitrius; 22 August 2010, 23:24.
      TLR 22

      Comment


      • #4
        Noen butikker du kan besøke..
        www.shop.smallsize.no
        www.himoto.no
        www.kyosho.no
        www.micromonsters.no
        www.mikronor.no

        Gå å se på bilene,så er det lettere å finne ut av hva slags type bil du vil ha,det kommer mye ann på hvor du vil kjøre,er det på bane sammen med andre,på en parkeringsplass,ute i skogen,i hagen eller helst alle plasser.
        Hvor mye penger vil du bruke,det er også av gjørende.
        Elektro kan være det billigste alternativet,med det at nitro bilene trenger ting som glødeplugger og nitro oftere en du må kjøpe batterier til en elektro.
        Å så kommer det et viktig punkt,elektro bråker IKKE
        sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

        Comment


        • #5
          Hadde tenkt meg et sted mellom 3-4 lapper, og når det kommer til plasser jeg kunne tenkt å kjøre så blir vel det asfalt, gress og grus. Trenger ikke noe som kommer over alle mulig hindringer, har mer lyst på litt fart og noe man kan hoppe litt med i stede da.

          Edit: Dette er vel bilen fetteren min har: http://shop.smallsize.no/product_inf...2e814cf81f6831 for min del virka den helt ok. Men som sagt så likte jeg HPI Firestormen jeg nevnte litt over bedre, når det kom til utseende værtfall. Dog vil vel kanskje helst ha 4wd, om det har mye å si.

          Edit2: Kom over denne nå nettopp: http://shop.smallsize.no/product_inf...7d7b2551e6a614 virker som den kan oppnå syk hastighet hvertfall, men den er kanskje ikke så fin å kjøre på annet underlag enn asfalt?

          Uansett, etter litt titting selv nå, så er vel bilen over fra Losi og HPI Firestorm 10T Nitro G3.0 bilene jeg har likt best, dog da har ikke jeg gått så mye teknisk inn i valget, har vel mest gått på utseende.

          Og får å summere opp kriterier så langt:
          -Pris: 3-4000kr
          -Kjøreplasser: asfalt, gress og grus. Hopping hadde jo vært litt kjekt.
          -Og jo fortere bilen går jo bedre.
          Ellers så er vel resten et fett.
          Last edited by Nitrius; 23 August 2010, 00:17.
          TLR 22

          Comment


          • #6
            Den børsteløse der slenger du over de fleste plasser som den kommer seg over, Det er en truggy, En truggy er en blanding mellom Monster truck og buggy, Bredere enn en normal buggy, Og høyere bakke klarning. Dermed klarer du flere hindringer...

            Børsteløse kan oppnå like gode hastigheter som en nitro, Om ikke mer... Min f.eks med oppsettet jeg kjører klarer rundt 50 og enda kan jeg ta salto baklengs om jeg gir full gass, Og dette er en 1/8 bil... (er originalt en Nitro bil bygget om til Børsteløst)

            Børsteløse biler er ikke som de gamle Niko bilene man husker fra før


            Sjekk ut evnt Traxxas VXL, Denne er målt opp til 130 km/t om ikke mer med 3 cell lipo batteri.

            (Lipo er ikke det samme som batterier du bruker i vekkerklokker osv som er Nihm batterier. Burde lese opp på disse batteriene)
            | Spektrum DX8|
            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

            Comment


            • #7
              Det ligger en Losi 8ight truggy inne for salg her inne, Vil ABSOLUTT annbefale denne, Har selv hatt Losi i god stund, og veldig lite feil med disse... gode og sterke biler med.... "Ingen" svake deler ? jeg har iallefall testet disse til grenser og enda mer, Ikke tatt knekken på noe på dem.
              | Spektrum DX8|
              | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

              Comment


              • #8
                Så Losi Speed T er en truggy? Virker jo ikke helt som den har dekka til å kjøre offroad, men de kan sikkert byttes?

                Og har du link til denne Losi 8ight truggy her inne?


                Edit: Og er det noen som kan fortelle meg fordeler/ulemper mellom nitro og elektriske/børsteløse biler?

                Edit2: Denne du siktet til @xillianto: http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...-Roller-Truggy ?

                Dog skal sies at jeg i starte var veldig innstilt på en nitro bil, men det virker som en elektrisk/børsteløs bil er alt en nitro bil er + mer?
                Last edited by Nitrius; 23 August 2010, 01:28.
                TLR 22

                Comment


                • #9
                  ja det er den jeg sikter til, En veldig bra bil, God nok til konkurranse osv Selv har jeg gått over til BL etter og ha kjørt nitro en god stund... Mindre arbeid i bunn og grunn.. Men nitro er en god ting og sette seg inn i også da Føler enn lærer mer av nitro
                  | Spektrum DX8|
                  | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                  Comment


                  • #10
                    Skal du ha det som går best så er elektro med børsteløs motor høy ytelsesbatterier (som LiPo) tingen. Da har du i utgangspunktet null vedlikehold motormessig også, samt slipper eventuell irritasjon over en motor som ikke går skikkelig.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • #11
                      Hvordan takler disse elektriske/børsteløse bilene vinter og kulde/dårlig vær, i forhold til en nitro bil f.eks? Dog det virker som børsteløst er veien å gå, er det ingen sider nitro er hakket foran elektro/børsteløse biler på?

                      Edit: Titta litt på: Traxxas Rustler VXL med børsteløs motor, virker som en populær bil hvertfall. Om vi tar frem denne Losi T-speed igjen, er det så store forskjeller mellom disse to? Men igjen så er dette 2wd, har 4wd biler noen store overtak over 2wd biler? Vil vel neste tro at du kommer deg lettere frem med 4wd biler, men da må du kanskje opp i monster truck o.l

                      Edit2: Noen som vet hvorfor 1/10 modellen av Traxxas E-Revo brushless koster rundt 6000kr iforhold til 1/16 utgaven som koster rundt 3000kr? Greit at bilen er større, men prisen er jo x2 ca.
                      Last edited by Nitrius; 23 August 2010, 13:15.
                      TLR 22

                      Comment


                      • #12
                        Fordelen med Traxxas er at de fleste bilene er vanntette med original motor/esc
                        | Spektrum DX8|
                        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                        Comment


                        • #13
                          Liker både E-Revo og Rustler fra Traxxas, dog Rustler ser ut til å være utsolgt de fleste steder, og 1/10 versjonen av E-Revo blir litt i dyreste laget, men 1/16 funker prismessig. Har enda ikke helt skjønt forskjellen mellom 1/10 og 1/16 versjonen av E-Revo'en, bortsett fra størrelse, og størrelsen alene kan vel neppe være verdt 3 lapper ekstra?
                          TLR 22

                          Comment


                          • #14
                            Den er MYE større, samt har en veldig kraftig motorkombo. 1/16 blir nokså smått, og kan nok bli kjedelig i lengden da disse gjerne takler baner til 1/8 biler dårlig. Angående vinter/kulde har jeg ikke merka noen særlig ytelsesforskjell motormessig fra å kjøre i 15 kuldegrader til sommervarme, men ytelsen fra batteriene blir jo litt redusert. Nitro kan være nokså vrient på vinterstid.
                            Team RC Companiet - Minicupen.no
                            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                            Comment


                            • #15
                              Hmm okay, hva slags elektrisk/børsteløs bil til 3-4000kr og som kan kjøres off-road er å anbefales? Som sagt har jeg sett på:
                              Losi Speed-T
                              Traxxas E-Revo 1/16 (1/10 utgaven til rundt 6000kr blir i dyreste laget)
                              Traxxas Rustler VXL
                              Dog er en smule redd for at E-Revo 1/16 kanskje blir i minste laget, og at en 1/10 bil er veien å gå, som Rustler VXL'en

                              Ellers om jeg skulle gå for en Rustler VXL, er dette en bil som funker bra? Ifølge det jeg har lest så virker det som den kan kjøres de fleste plasser, herjes med, og har en ganske så fin hastighet.
                              TLR 22

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X