Announcement

Collapse
No announcement yet.

starthjelp bruk av laderen Hyperion EOS0606i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • starthjelp bruk av laderen Hyperion EOS0606i

    Hei !

    Er det neon "der ute" som kjenner til batteriladeren Hyperion EOS0606i ?

    Er nybegynner som gjerne vil ha kontakt med en som har litt erfaring med laderen.


    mvh

    terje

  • #2
    Værsågod :

    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

    Comment


    • #3
      hjelp med hyperion eos 0606i

      Originally posted by john_erlingbakke View Post
      Værsågod :


      Hei og hjertelig takk for ditt svar: amerikansk video. Jeg fikk absolutt endel ut av den, men--:
      Kan jeg få spørre deg om du kjenner til noe på norsk, svensk eller dansk: da blir det så mye lettere å forstå for en som ikke er helt proff på engelsk !


      beste hilsen

      terje

      Comment


      • #4
        Bare hyggelig, men spørs om noe her på bjerget har tatt seg bryderiet med å lage en slik film Men om det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre, de fleste ladere eg ganske så likt bygget opp, både på hardware og software siden, så vi kan sikkert hjelpe deg vettu
        Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

        Comment


        • #5
          Hei igjen og hjertelig takk for ditt svar !

          Har studert litt nå og mener det er riktig at batteriet som skal lades må kobles til ladekabelen før jeg velger/taster inn: batteritype, ladeprosess, ladestrøm og antall celler.
          Lurer på hvordan jeg kan finne status på et batteri ?
          Om jeg skal lagre mitt 1300mAh 2 s LiPO på 60 % (780 mAh) i vinter, skal jeg da lade til 280 mAh vises øverst til høgre i displayet når status før lading er 500 mAh ? Må jeg gjøre noe med spenningen ?
          Takker deg på det aller beste for enhver tilbakemelding ! Mvh terjej

          Comment


          • #6
            Du kan godt stille inn laderen på det den skal gjøre før du kobler til batteriet, men du skal ikke starte prosessen før batteriet er koblet til laderen. Og når du kobler batteriet til laderen så skal du koble til ballanserindkontakten først, hvis den er balanseringsplugger på batteriet.

            Ikke tenk på hvor mange ampere som går inn eller ut når du skal lade (eventuelt utlade) batteriet for lagring, men sørg for at spenningen ligger mellom 3,7 volt og 3,8 volt. Lagrer du i tillegg batteriet kjølig og tørt så har du gitt batteriet de beste forutsetninger for oppbevaring.

            Comment


            • #7
              Hei igjen og hjertelig takk for svaret !
              Da begynner jeg å få litt mere tak på dette, men grubler fortsatt på vilke tastetrykk jeg må gjøre for å få sjekket statusen til et batteri ? Jeg har to 1300 mAh Lipo 2 s batterier liggende, som jeg skulle ha sjekket og deretter ladet fullt opp.
              Om det ene viser ca 100 mAh og det andre viser ca 1000 mAh, er det ikke slik da at oppladingen er ferdig når jeg ser øverst til høgre i displayet at det første er tilført ca 1200 mAh og det andre ca 300 mAh. Eller skal jeg bare vente til spenningen kommer på topp: ca 4.0 volt i nedre høgre hjørne ?? Har jo tenkt at både strømopptaket og ladetiden antagelig forteller mye om batteriets tilstand for den som har litt erfaring med lading: Av to like batterier som har samme mAh før lading vil det eldste=dårligste trenge lenger tid på å bli fulladet enn det nyere=bedre batteriet ??
              Med beste nyskjerrigperhilsen og takk ifra amatør terjej !

              Comment


              • #8
                Dette er en computerlader, har hatt min i noen år nå og har ikke hatt noen problemer med den og måten jeg har brukt den på.
                Sjekk linken http://bmk-rc.com/index.php?option=c...d=46&Itemid=52 om batterier.

                Ellers gjør følgende:
                -Koble til batteriet, hovedkontakt først, deretter balansering
                -velg riktig batteritype, riktig antall celler og riktig ladestyrke
                -hold inne startknappen i to sekunder til laderen har pepet to ganger.
                -laderen kontrollerer at alt er riktig koblet og starter ladingen.
                -laderen piper når den er ferdig, den stopper av seg selv, og det står balance charge end i øvre venstre hjørne. da har stort sett batteriet en styrke på 4,2V per celle, eller 8,4V på et 2cellers batteri.

                Trykk på pil opp eller ned til du finner "store"(lagring) funksjonen når du er inne på lipo-batteri i laderen. sett riktig antall celler og riktig størrelse på batteriet og start laderen. laderen piper når den er ferdig.

                Dette er hvertfall slik jeg bruker min, og det har funket prikkfritt i flere år.
                Smil til verden, og den smiler kanskje tilbake til deg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by terjej View Post
                  Jeg har to 1300 mAh Lipo 2 s batterier liggende, som jeg skulle ha sjekket og deretter ladet fullt opp.
                  Om det ene viser ca 100 mAh og det andre viser ca 1000 mAh, er det ikke slik da at oppladingen er ferdig når jeg ser øverst til høgre i displayet at det første er tilført ca 1200 mAh og det andre ca 300 mAh. Eller skal jeg bare vente til spenningen kommer på topp: ca 4.0 volt i nedre høgre hjørne ?? Har jo tenkt at både strømopptaket og ladetiden antagelig forteller mye om batteriets tilstand for den som har litt erfaring med lading: Av to like batterier som har samme mAh før lading vil det eldste=dårligste trenge lenger tid på å bli fulladet enn det nyere=bedre batteriet ??
                  Jeg har ikke Hyperion så akkurat bruken av den laderen må noen andre hjelpe deg med. Men jeg regner med at det er en knapp du kan trykke på evt. holde inne noen skunder og som aktiverer en skjerm som viser total spenning på batteriet og spenningen på de individuelle cellene.

                  Hvor mange amperetimer som ''er igjen'' på batteriet etter bruk er ikke godt å si, men spennigen på lipo-celler skal være mellom 3.0 volt utladet (og helst over 3.2 volt også, for å ha litt sikkerhets margin) og 4.2 volt fult oppladet. Hvor mange amperetimer du har trukket ut av batteriet vet du egentlig ikke før du har ladet batteriet helt opp igjen. Og i praktisk bruk er det egentlig ikke så interessant heller, så lenge du holder spenningen på batteriet innenfor maksimus- og minimumsverdiene. At batteriet er merket 1300mAh er mer en omtrentlig indikasjon på hvor mange Ah batteriet kan yte, enn en eksakt kvantifisering av ytelsen. Hvor mange Ah du kan trekke ut av batteriet avhenger av flere faktorer, blandt annet hvor hard utladingen er. Blir batteriet utsatt for høye strømtrekk så vil den praktiske kapasiteten være lavere enn om batteriet blir utsatt for lave strømstrekk. Og det varierer også en del fra produsent til produsent hvordan de fastslår kapasiteten på batteriet, har jeg ett inntrykk av. Derfor skal du se på spenningen på batteriet, eller aller helst spenningen på hver enkelt celle. Du skal stoppe å bruke batteriet når spenningen pr. celle er minimum 3.2 volt, men gjerne 3.3 volt og høyere også hvis batteriet blir utsatt for høye strømtrekk.

                  Comment


                  • #10
                    Hei hei !

                    Dette var en innertier for en nybegynner ! Tenk om slikt skjedde med Lotto en lørdag !
                    Hjertelig takk skal du ha for en svært konkret/ presis forklaring !
                    Nå "dukket jo også "store" funksjonen opp. Dermed skulle jeg ha god styring på riktig lagring av batteriene i 3-4 rolige vintermåneder.

                    Med beste hilsen

                    terjej

                    Comment


                    • #11
                      Hei og tusen takk for din grundige forklaring ! Den ga en veldig fin beskrivelse av sammenhengen mellom strøm og spenning.Dette skulle jeg gjerne lært meg litt mere om!
                      Grubler nå litt på om dere som har erfaring med elektro, bruker noe "testapparat/ måleapparat" for å sjekke batteristatus når dere er ute og flyr ? Altså en enkel erstatning for selve ladeapparatet


                      Med beste hilsen



                      terjej

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det finnes flere saker du kan bruke for å sjekke statusen på batteriene med. Du finner ett utvalg her -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cessories.html . Jeg bruker blandt annet denne -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...System_6S.html , og noen av disse -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Version_.html . Den siste typen er en batterimonitor og er beregnet for å være tilkoblet batteriet under bruk. Da har du hele tiden full kontroll over spenningen på alle cellene, og du kan også programmere den til å alarmere på en bestemt spenning.

                        Hvis du vil handle innenlands så har Throttlestore.no også ett lite utvalg -> http://www.throttlestore.com/batteri...g.aspx?lang=NO . Pass på at det er en batterimonitor med display eller en batteritester til lipo du kjøper hvis du skal ha noe sånt.

                        Denne ser jo veldig hendig ut, men jeg har ikke prøvd den så jeg vet ingenting om kvaliteten/nøyaktigheten -> http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...l_checker.html .

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen !

                          Da må du nok en gang ha hjertelig takk for riktig god hjelp; Når en er nybegynner, er det ekstra motiverende
                          å oppleve slik positiv støtte som du gir !
                          Siden jeg ikke har erfaring med å handle ifra utlandet på nettet, blir det nok Throttlestore.no og kansje en kontakt til Elefun.


                          Beste hilsen ifra

                          terje@juelsrud.no

                          Comment


                          • #14
                            Bare hyggelig.

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X