Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den gir meg enda falskt FULL signal bare 1-2 min etter nylading, og jeg må koble det til på nytt før det vil lade videre. Må være noe med sensitivity settings kanskje? Den står på default som jeg tror er 5mV/cell.

    Comment


    • #17
      Du får øke DeltaV og se om det hjelper. Men følg med på varmen, så du ikke koker batteriet på slutten.

      Comment


      • #18
        Får google meg litt frem på emnet. Har satt en grense på 3000mah slik at den ikke prøver å lade mer, batteriet ble rimelig varmt i går når den nådde det punktet, sikkert pga at de allerede var litt i det fra før.

        Comment


        • #19
          Har kjørt en del ganger på det samme batteriet nå i en innebil, og det gir fremdeles falskt full på 5mv innen 1 min, men er vant til det og kan hvertfall lade det helt opp til ca 3100mah hvor den stopper trygt av seg selv å lade videre.

          Nytt spørsmål
          Hvor mange sykluser kan man forvente av et LiPo batteri?

          Er 50-100 et greit tall hvis man lader balansert på 1C og unngår for mye utlading? Prøver å matche opp kostnadene mot nitro og ser for meg så langt at et nytt billig 6S LiPo til rundt 1000 lappen tilsvarer nitro fuel til ca 17 timers kjøring (48kr/l 25% blanding og 50min/l) mens batteriet som kanskje varer i 20 min (hvor 5Ah batterier blir for tungt) per tur gir rundt 33 timers kjøring (grovt sett 10-15 turer mer) hvis det varer opp mot 100 sykluser. Dette kan jo jevnes ut litt mer dersom man velger 30% nitro (dyrere) og 5Ah (varer lenger per syklus). Kan også være jeg har regnet altfor billig på batterier, og lavturn gir kanskje batterier mer juling også som korter ned levetid pga. store strømtrekk.

          Dette er ikke noe avgjørende faktor for meg, bare nyskjerrighet. Morsomt å høre kommentarer rundt emnet, men spesielt nyskjerrig på batterisykluser/levetid under forskjellige kjørevilkår.

          Comment


          • #20
            Viser full ladet

            Sliter med samme problem, har 2 stk nye 7,2V 5000mAh - Bronto SP - Ni-Mh .
            Kjøpte meg samme lader som du "b606ac pro" men får alarm etter 4-8minutt at det er fullt. Men når jeg kjører er det snakk om full fart i ca 30 sekund og helt tomt etter 2.3 minutt.
            Er ny innen dette så trenger litt hjelp, noen tips om hvordan jeg skal stille inn denne laderen til disse batteriene? Regner med det er her jeg gjør noe feil.

            Comment


            • #21
              Originally posted by BMW View Post
              Sliter med samme problem, har 2 stk nye 7,2V 5000mAh - Bronto SP - Ni-Mh .
              Kjøpte meg samme lader som du "b606ac pro" men får alarm etter 4-8minutt at det er fullt. Men når jeg kjører er det snakk om full fart i ca 30 sekund og helt tomt etter 2.3 minutt.
              Er ny innen dette så trenger litt hjelp, noen tips om hvordan jeg skal stille inn denne laderen til disse batteriene? Regner med det er her jeg gjør noe feil.
              Sett den til 5A ladestrøm på de 5000mah batteriene og bare plugg den på igjen etter falskt signal så holder du et øye med at den ikke går veldig mye lenger enn 5000 mah i lading. Min stopper ca på 3100-3200 automatisk når jeg lader 3000mah. Jeg liker også å kjenne på batteriet mot slutten, varmen skal være innenfor at du kan holde det greit i hånda. Hvis det er kaldt så er det hvertfall ikke ladet helt opp.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Corvinus View Post
                Sett den til 5A ladestrøm på de 5000mah batteriene og bare plugg den på igjen etter falskt signal så holder du et øye med at den ikke går veldig mye lenger enn 5000 mah i lading. Min stopper ca på 3100-3200 automatisk når jeg lader 3000mah. Jeg liker også å kjenne på batteriet mot slutten, varmen skal være innenfor at du kan holde det greit i hånda. Hvis det er kaldt så er det hvertfall ikke ladet helt opp.

                Takk for svar, skal prøve det.

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X