Announcement

Collapse
No announcement yet.

To BEC or not to BEC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To BEC or not to BEC

    Jeg har for litt siden valgt å gå over til 2.4ghz og ny stikke med tre mottakere er på vei. Det jeg nå lurer på er om det er fordel å bruke BEC på disse nye RXene (de går på 5V) eller et eget batteri er kanskje like bra (medfører vel mere vekt da). Problemet er at ESC-ene jeg har leverer alt fra 6 -7.2 V og ingen har innebygd BEC. Hvor lenge kan en mottaker virke hvis man ikke bruker BEC , blir det puff med en gang på et 7.2 batteri?
    Hvor "enkelt" er det å koble på en BEC da?
    living in the fast lane

  • #2
    Ingen som har formening om dette?
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Originally posted by cybercowboy View Post
      Jeg har for litt siden valgt å gå over til 2.4ghz og ny stikke med tre mottakere er på vei. Det jeg nå lurer på er om det er fordel å bruke BEC på disse nye RXene (de går på 5V) eller et eget batteri er kanskje like bra (medfører vel mere vekt da). Problemet er at ESC-ene jeg har leverer alt fra 6 -7.2 V og ingen har innebygd BEC. Hvor lenge kan en mottaker virke hvis man ikke bruker BEC , blir det puff med en gang på et 7.2 batteri?
      Hvor "enkelt" er det å koble på en BEC da?
      Hmmz, faktiskt ikke hørt om mottakere som ikke takler 6v da... trodde det var en meget standard volt pga servoer osv yter mest på 6v også (somregel når du ser på specs da)
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Rx-en takler 4,5~6V da jeg så bedre etter men har fortsatt en TEU-101BK som pumper ut 7,2V?? Hvis jeg velger å gå for en 4,8V mottaker pakke, hvordan kobler jeg det sammen da.. Man trenger vel fortsatt signalkabel fra ESC-en eller?
        living in the fast lane

        Comment


        • #5
          Originally posted by cybercowboy View Post
          Rx-en takler 4,5~6V da jeg så bedre etter men har fortsatt en TEU-101BK som pumper ut 7,2V?? Hvis jeg velger å gå for en 4,8V mottaker pakke, hvordan kobler jeg det sammen da.. Man trenger vel fortsatt signalkabel fra ESC-en eller?
          Du kan vell i teorien koble til bec på kjøre batteriet.. men må da klippe litt kabler fra esc osv og ha en ledig port for strøm tilgang osv...

          Blir noe lodding, legge til bec og så kutte strøm på farts signalet fra ESC, kun bruke jord og signal...
          | Spektrum DX8|
          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

          Comment


          • #6
            dette hørtes komplisert ut. du har vel ikke noen link til operasjonen?
            living in the fast lane

            Comment


            • #7
              Originally posted by cybercowboy View Post
              dette hørtes komplisert ut. du har vel ikke noen link til operasjonen?
              Vist du legger ut bilde av dem, Så kan jeg vell lage en skisse..
              | Spektrum DX8|
              | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

              Comment


              • #8
                Click image for larger version

Name:	HK-GT2R.jpg
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	772301Click image for larger version

Name:	teu101bk.jpg
Views:	1
Size:	22.7 KB
ID:	772302

                Her er RX og Tamiya sin ESC. BEC har jeg ikke siden jeg vurderer å gå for vanlig batteri pakke for Rx. Noen hevder at det er bedre med et batteri enn BEC.
                living in the fast lane

                Comment


                • #9
                  Originally posted by cybercowboy View Post
                  [ATTACH=CONFIG]44050[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44051[/ATTACH]

                  Her er RX og Tamiya sin ESC. BEC har jeg ikke siden jeg vurderer å gå for vanlig batteri pakke for Rx. Noen hevder at det er bedre med et batteri enn BEC.
                  Gir ikke denne esc'en ut 6v da ?
                  | Spektrum DX8|
                  | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                  Comment


                  • #10
                    Nope, 7,2V output for receiver.
                    La oss at jeg har lyst til å teste med et batteri istedenfor BEC. Trenger jeg kun å flytte signal kabel fra ESC over til kontakten fra batteriet?
                    living in the fast lane

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by cybercowboy View Post
                      Nope, 7,2V output for receiver.
                      La oss at jeg har lyst til å teste med et batteri istedenfor BEC. Trenger jeg kun å flytte signal kabel fra ESC over til kontakten fra batteriet?
                      Du kan vell mulig gjøre det også ja. Men du kan også klippe + kabelen til esc og kjøre den innpå som vanlig for og føre signalet (rettelse plugge den ut og evnt legge krympestrømpe over den, du vet jo aldri når du får bruk for den)
                      | Spektrum DX8|
                      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                      Comment


                      • #12
                        en enkel skisse hadde gjort seg
                        living in the fast lane

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by cybercowboy View Post
                          en enkel skisse hadde gjort seg
                          Skal teste mine tegne ferdigheter da :P
                          | Spektrum DX8|
                          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	ekstern strøm.jpg
Views:	1
Size:	13.6 KB
ID:	772305

                            Kanskje du forstår denne tegninga, Ikke helt enkelt alltid... Men tror dette skal funke.
                            Attached Files
                            Last edited by KjetilT; 18 March 2011, 13:11. Reason: dårlig bilde
                            | Spektrum DX8|
                            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                            Comment


                            • #15
                              tror jeg har skjønt det. den gule er signal fra ESC og den skal over til batteriets kontakt rett og slett, før man plugger det i RX?
                              Det skal utprøves
                              living in the fast lane

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X