Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner/Kyosho Fairlady - blitt hekta på "Old School"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dæsken, dei kunne laga bilar før i tida!! Rett og slett rått dette. Viss du har sett etter så har eg "stjelt" ideen til bakhjulsopphenget på Escorten frå denne bilen din
    Det skulle jo gått an å fått til, eg kunne ha sett ein bolt på kvart hjørne av hjulmedbringaren. Men det får eventuelt vera til neste vinter, hehe
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #17
      Det var en del overflaterust på tverrstaget (eller hva det heter), foran på bilen:



      Satte det i søylebormaskinen (kr 300,- fra PRC), og slipte med 1200 våtslip. Rusten forsvant, men det gjorde den oksiderte overflatebehandlingen også. Har ikke tenkt å prøve meg på blåneringsbad da det er giftig og tidkrevende, så jeg kjøpte krympestrømpe på Clas Ohlson og krympet den på. Ble fint, hvor holdbart det er vet jeg ikke. Mulig jeg krymper en bit til på utsiden av den første, litt redd for at det skal bli ujevt. Vokset stålet rikelig først for å hindre at fukt blir fanget under plasten og lager ny rust. Er en del tverrstag på bilen i varierende tilstand. Alustagene er jo ganske blanke og fine, men det blir veldig enhetlig hvis alle er sorte.
      Click image for larger version

Name:	IMAG0761 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	36.1 KB
ID:	780670


      Ikke akkurat breaking news, men det skjer jo noe. Alt jeg rakk i går, måtte avise fryseren, sikkert 10 liter is i den vesle saken, og -27°C, så da tinte det ikke akkurat raskt, bare raskt nok til at jeg måtte ta unna vannet med jevne mellomrom...

      Byttet olje på demperne bak. Virket som om det var mineralolje i dem fra før (Luktet symaskinolje.). Burde brukt silikon med lavere viskositet, for jeg slet med å få demperne til å fungere etterpå. Ble omtrent som en gassfjær. Kompromisset ble å fylle litt, sette stempelet i midtposisjon og deretter fylle helt. Nei, jeg luftet ikke, tror det får bli til jeg får mer egnet silikon. Ble fryktelig harde, men det er en tung bil, håper bare ikke noen fester ryker.

      Ganske odde størrelse på dem. Mindre diameter på enn dagens 1/8-dempere fpr buggy, og litt kortere.

      Øivind
      Last edited by oih; 14 May 2013, 17:52. Reason: Nytt bilde
      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

      Comment


      • #18
        Så langt så godt. Får litt Il Tempo Gigante-assosiasjoner når jeg ser den. Framhjula har litt samme utforming.
        Click image for larger version

Name:	IMAG0762_1024.jpg
Views:	1
Size:	43.5 KB
ID:	780682

        Click image for larger version

Name:	il-tempo-gigante-5.JPG
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	780686

        Har aldri tenkt på at Il Tempo Gigante var så gjennomført "Steam Punk". Analoge målere, messing etc, hadde det ikke vært for lyden den lager, så hadde "Steam Punk"-fans drept for å eie den vogna.

        Hjulhub'ene bak var ikke messing som de foran, men aluminium. Det sitter store lagre der som likner de man har i rulleskøyter. Lagrene er desverre utslitt eller rustne. Det går rundt, men svært trått:
        Click image for larger version

Name:	IMAG0763_1024.jpg
Views:	1
Size:	23.9 KB
ID:	780683

        Selve hub'n er gjenget innvendig og skrudd som en mutter på utsiden av drivakselen. Virker litt hjemmelaget, selv om dimensjonene er presise. Den ene har vært fiksert med en settskrue, men var fylt med lim av noe slag, den andre har en gjennomgående splint som er bøyd i hver ende:
        Click image for larger version

Name:	IMAG0764_1024.jpg
Views:	1
Size:	28.5 KB
ID:	780684

        Click image for larger version

Name:	IMAG0765_1024.jpg
Views:	1
Size:	28.3 KB
ID:	780685

        Litt engstelig for hvordan jeg skal få løsnet hub'ene slik at jeg får byttet lagrene; aluminium som er korrodert fast til stål sitter svært bra. Blir vel litt varmebehandling, men redd for å ødelegge herdinga i aluminiumen. Har heller ikke lyst til å ødelegge dem med rørtang og brutal vold.

        Ha forresten en fin 17. mai i morgen!

        Øivind
        Last edited by oih; 16 May 2013, 08:53.
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #19
          Fått nye lagre, og ny bakplate til den nye motoren.
          Click image for larger version

Name:	pn0267.jpg
Views:	1
Size:	5.7 KB
ID:	780867
          Den gamle bakplata hadde en firkantet plate som var vridd et par grader; utspringet som synes på bildet under kom i konflikt med med motorbukken:
          Click image for larger version

Name:	an2105.jpg
Views:	1
Size:	3.1 KB
ID:	780868

          Hovedgevinsten er at nå kan motoren startes med "Roto Start". Da slippe jeg å lage så stor luke i karosseriet, og da blir ting mye penere. Karosseriet blir malt i rødt og svart. Hadde noen ideer her, men det får bli når jeg er blitt en bedre maler. Uansett greit å holde på med et 1/8-karosseri. Plasten er tjukk og tillater at man kutter maskeringen mot karosseriet (Bruker stort sett en rullekniv for tekstil.).

          Så kommer det mindre gøye; må kappe en bit av akslingen på motoren for at den skal passe i den gamle "clutch klokka". TT'n har ikke sånn klutsjklokke med "spur"-tannhjul. klutsjklokka sitter rett på gearkassa. Så jeg må kappe den vesle staven som er utenfor den gjengede delen av akslingen. Burde selvsagt plukket akslingen ut og dreid den av, men jeg har ikke dreiebenk, og å ta en helt ny fin motor og plukke den i biter byr meg litt i mot.
          Last edited by oih; 5 July 2013, 09:25.
          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

          Comment


          • #20
            Click image for larger version

Name:	IMAG0831_640x480.jpg
Views:	1
Size:	29.9 KB
ID:	781618
            Click image for larger version

Name:	IMAG0832_640x480.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	781619
            Click image for larger version

Name:	IMAG0833_640x480.jpg
Views:	1
Size:	97.0 KB
ID:	781620
            Click image for larger version

Name:	IMAG0834_640x480.jpg
Views:	1
Size:	20.6 KB
ID:	781621
            Click image for larger version

Name:	IMAG0835_640x480.jpg
Views:	1
Size:	25.4 KB
ID:	781622
            Click image for larger version

Name:	IMAG0836_640x480.jpg
Views:	1
Size:	23.8 KB
ID:	781623

            Trenger å øve mer på karosserier, men ble tålelig fornøyd. Likner originalen. Tror jeg skal bruke en tusj utvendig for å fake vinduslister. Hvis jeg kjøper et til, så kan det hende det blir helrødt og at panseret blir dekket med plastidip etterpå. Da får det den silkematte finishen til originalen. Folk går forresten mann av huse for å skaffe seg plastidip for tiden; både felger og karrosserideler på fullsize biler males. Fordelen er at når man blir lei, lar det seg enkelt fjerne. Norwegian Modellers melder at det kommer kunder og kjøper opp alt de har når de har det inne.

            Øivind
            Last edited by oih; 30 July 2013, 07:39.
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #21
              "Gummilister", tegnet utenpå med lakkpenn. Ble greit, men hendene mine er ikke like stødige som Chip Foose sine, og disse karrosseriene er ikke originale, og furene i plasten rundt vinduene er ikke perfekte, men jeg tabbet meg ut på høyre fremre stolpe. Det er heller ikke å anbefale å fjerne lakken med Acetone, det tar fint glansen på lexanen , skal prøve med litt Autosol, men tror dette får være eksperimentkarosseriet. Har bestilt et til fra marwanrc.com, tror det er det siste han har...
              Click image for larger version

Name:	IMAG0844 (1024x683).jpg
Views:	1
Size:	39.0 KB
ID:	781670

              Øivind
              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

              Comment


              • #22
                Ser greit ut den. Det er ikke mange som kan matche Foose
                living in the fast lane

                Comment


                • #23
                  Rødsprit er tingen! Aceton har du allerede prøvd så det treng eg ikkje fortella om
                  Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                  FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                  Comment


                  • #24
                    Jeg hadde desinfeksjonssprit, 96% med noe lurium i som gjør det udrikkelig. Beit ikke på lakken fra lakkpenna. Eller vannfast tusj for den delen. Brukte des-spriten før jeg lakket innvendig, det var en grei løsning, tror jeg.

                    Øivind
                    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                    Comment


                    • #25
                      Nytt vrak på veg - "ekte" Fairlady denne gangen. Eneste som skiller Kyosho/Graupner og Thunder Tiger er hjulopphenget foran og motorbraketten bak (Aluminium vs glassfiberarmert plast.). Litt mer påkostet hjuloppheng på FL enn på TT, ikke at det spiller noen rolle. FL bruker også torsjonsfjærer, og har ikke støtdempere opprinnelig, men det går å ettermontere, og det kommer jeg nok til å gjøre. Samtidig er det besnærende at de er så enkle - vakker kontrast til LOSI LST2'n min som krever tre forskjellige umbrakoer til utrolig mange skruer som også varierer i lengde. Er møkk lei av å vri umbrakohullet rundt på den siste av 10 skruer. Merker at jeg er villig til å ofre estetikk for å få en redskap der alle skruer er like...
                      Click image for larger version

Name:	FairladyII_small.jpg
Views:	1
Size:	50.5 KB
ID:	782558

                      Er ikke så enkelt å få gjort noe lenger. Ble pappa igjen rett før jul, og da er det ikke bare å snike seg ned i kjelleren lenger. Heldigvis har jeg ikke noe tidspress på disse bilene. De blir ikke mindre verdt, og de delene jeg ikke får kjøpt er så enkle at de kan fremstilles med fil, fres og litt tålmodighet. To av tre er jo ikke så verst

                      Øivind
                      Last edited by oih; 26 February 2014, 10:27. Reason: Skrivefeil
                      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                      Comment


                      • #26
                        Prøvde å lage meg en "Fairlady"-type støtfanger. Selve fangeren er en 8mm tjukk jernstang på ca 30 cm. Den skal bøyes noen få grader på hver side. Det ble vanskelig. Metoden med hammer og skrustikke var ingen ubetinget suksess. Jeg får nok lage meg en jigg av noe slag slik at vinklene ihvertfall ser like ut med det blotte øye, da må de også være i samme plan, det er de ikke nå:

                        Click image for larger version

Name:	IMAG1094-small.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	782603
                        Innfestingen med Biltemas rustfrie klammer for 6mm rør var heller ingen ubetinget suksess Click image for larger version

Name:	61-960_m.jpg
Views:	1
Size:	13.6 KB
ID:	782605, mulig det kunne vært gjort med en 10mm stang, men det ser så brutalt ut (Gjør ingenting med litt vekt foran, bilen har balanse som en folkevognboble.). Forsøkte også med drivstoffslange fra Clas Ohlson istedenfor gummiforingene som fulgte med, men det gikk fortsatt an å dreie stanga uten problemer.
                        Click image for larger version

Name:	IMAG1092-small.jpg
Views:	1
Size:	31.4 KB
ID:	782602

                        Setter delene sammen innimellom bare for motivasjonens skyld:
                        Click image for larger version

Name:	IMAG1097-small.jpg
Views:	1
Size:	43.2 KB
ID:	782604

                        Bestilt mer rustfri 8mm stang, og kjøpt en ny klemme, denne gangen på Clas Ohlson:
                        Miniklemmer:Click image for larger version

Name:	8872246607902.jpg
Views:	1
Size:	9.3 KB
ID:	782606

                        Øivind
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X