Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til restaurering av en kyosho turbo optima

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til restaurering av en kyosho turbo optima

    Holder fortiden på og restaurerer en gammel Kyosho Turbo Optima, jeg hadde da jeg var guttunge. Fant bilen nedstøvet og delvis demontert i en eske da jeg rotet rundt på loftet til min far, og tenkte det ville være moro å se om jeg fikk den til å gå igjen. Enkelte deler er ødelagt og må erstattes i tillegg til at noen mangler. Nå er det relativt vanskelig å oppdrive deler til en nesten 30 år gammel rc-bil, så jeg ser litt på andre bilmerker for reservedeler. Noen av delene er enkelt å erstatte mens andre sliter jeg litt mer med å finne erstatninger for. Jeg mangler for eksempel to drivaksler (dogbones) i størrelse 68 mm som jeg ikke har klart å oppdrive fra andre merker. Kjøpte noen drivaksler fra HSB (HSB 6006) fra rcbutikken.no som i følge beskrivelsen skulle være 70 mm jeg tenkte kanskje skulle passe (jeg har noen justeringsmuligheter). Det viste seg imidlertid at disse var 76 mm da jeg målte de, og således litt for lang for mitt bruk. Når jeg søker på "dogbones" i nettbutikkene så er det ikke alle som oppgir størrelse, bare til hvilken bil de passer. Det jeg lurer på er om det er noen andre her inne som kjenner til drivaksler jeg kan bruke til denne bilen?

    Jeg mangler også to justerbare "springstoppers" på støtdemperne bak. Moderne rc-biler bruker ikke denne løsningen lenger. Noen tips?
    Attached Files

  • #2
    Vel, du har jo rett og slett blitt bønnhørt. Kyosho relanserer Optima, og der får du nok de fleste delene du trenger, og de svakeste delene er tilogmed oppgradert=)
    Ellers har jeg en haug med gamle optima-mid-deler, kan hende jeg har 68mm dog bones også Send meg en pm
    mvh oddi

    edit: jeg fant jeg fant fant et lite utvalg her, både dogbones og aksler med drivknute. dogbones er 68 mm, har flere enn på bildet
    Hvordan ser springstoppersene ut?
    Click image for larger version

Name:	DSC_0103.jpg
Views:	1
Size:	34.9 KB
ID:	783963

    mvh oddi
    Last edited by oddi; 6 February 2016, 17:11. Reason: edit: den som leter finner:)

    Comment


    • #3


      Springstopper er den justerbare klamma som holder fjæra fast på toppen av støtdemperen. Du har vel ikke et par slike liggende også vel?

      Comment


      • #4
        Originally posted by ruber View Post


        Springstopper er den justerbare klamma som holder fjæra fast på toppen av støtdemperen. Du har vel ikke et par slike liggende også vel?
        Joda men er litt promille her nå, send pm imorra

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X