Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skamsenka Tamiya 67' bug - basert på M04L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skamsenka Tamiya 67' bug - basert på M04L

    Siden han hersens tyskeren ikke klarte å levere det 1:8 VW T1 buss karosseriet som jeg ville ha,eller rettere sagt han ikke sendte i det hele tatt, så blir det et annet VW prosjekt istedenfor...


    Planen er som følge:

    Skamsenka boble med utgangspunkt i M04L versjonen.
    Masse camber bak.
    Innflytta forstilling foran for å få den lav nok (samme måte som 1:1 bilene).
    Skala motor bak (kopi av revell sin 1:9 kubel motor) med custom turbo anlegg.
    Stofftak aka ratop.
    Lys.
    Interiør med Recaro seter...
    Porsche Fuchs felger fra HPI Cup Racer.
    Street Jam "stålfelger" med navkapsler.
    Hjemmelaget Erco felger ut av noen FLY WHEELS, (TOYS R US merke).

    Kjøpte et komplett karosseri via Norcc i sommer..


    Og nå i høst så fikk jeg kjøpt et brukt M04L chassis fra Zabbe, thanx mate

    Inspiresjonen er hentet fra disse bildene...




    Og denne havner på 3 plass tror jeg...




















    Last edited by caprinut; 1 November 2010, 04:58.
    Masse Tamiya...... DX3.0
    http://www.norcc.com/

  • #2
    Dette bgget er norskt med luftfjæring, helt konge rått










    Fuchs felgene ser slik ut...


    Felgene foran har #3918


    Flegene bak #3928


    HPI lager også bremskeskiver og Calipere som passer på CUP bilene, men jeg skal nå alltids få de til å passe



    Steffen på Tamiyaclubben har laget denne med Fuchs felger...
    Min blir MYE lavere


    O for å få de til å passe på en normal bil, så selger HPI disse mutterene beregnet for felgene.
    Cup bilene bruker 3mm bolt til å feste hjulene, mens vanlige biler har 4mm mutter som kjent...


    Her er en boble med Fuchs felger
    Masse Tamiya...... DX3.0
    http://www.norcc.com/

    Comment


    • #3
      Da starter vi på selve bygget...

      Da kan jeg endelig opplyse om at jeg har fått pengene fra han hersens tyskeren, dvs at jeg fikk dem for en stund siden så jeg har allerede brukt dem opp
      Fikk ikke pengene før jeg sa at han hadde 10 dager på å betale for seg, hvis ikke så ville jeg hyre en tysk advokat for å drive inn pengene..
      To dager før fristens utløp så var pengene på konto.
      Så nå kan jeg endelig glemme den saken...


      Siden jeg vil ha bobla LAV så funker ikke orginale hjulvinkler for meg, så etter litt plundring og roting i div delebokser ser den slik ut


      Orginalt går dekka så og si kant i kant med skjermen, nå er det god tuck in


      Foran har jeg flyttet inn hele hjulopphenget 5-6mm


      Litt dårlig bilde, men dere kan skimte hjulet inni hjulbuen


      Orginalt på den andre siden


      Riklig med camber bak


      Orginalt på den andre siden


      Helhetsbilde bakfra, modda kontra orginalt


      Litt nærmere bilde


      Bilde forfra, modda kontra orginalt


      Istedenfor bærearmen, har jeg brukt lastebil sjakler da disse er litt kortere enn HL sjakler, oppe så har jeg brukt et bladfjær feste, alt er bare mock up for å finne den rette lengden.


      Orginalt


      Bak har jeg brukt en sjakkel, husker ikke om den er fra Diazz eller Midgard.


      Orginalt hjuloppheng foran


      Modda, ganske mye kortere....
      Masse Tamiya...... DX3.0
      http://www.norcc.com/

      Comment


      • #4
        Noen som ser likheten??





        Bildene er hentet fra denne 1:1 tråden: http://forums.vwvortex.com/showthrea...wegian-Project


        Har alltid trodd at Tamiya hartatt seg friheter når de sier at bobla er en 67' model.

        Mest pga vi er vant til å se "liggende" lykter foran på 67' modellen.
        Men etter litt surfing fant jeg ut at på visse markeder så solgt man faktisk denne årsmodellen med "stående" lykter.

        Dette er en VW reklame for 67' modellen faktisk


        Tamiya modellen har også korrekt motorluke og baklykter...

        Og nå som jeg er så godt i gang så vurderer jeg å starte med motor bygginga ikvled.
        Må ha et lite avbrekk fra 4x4 modellene

        Etter en liten chop chop seanse så er karosseriet klippet og ser sånn ut på chassiet.


        Et litt kunstnerisk bilde som viser hvor mye dekk som er under skjermene, vanskelig å se lexan på vanlig vis.


        Tror ikke jeg kan senke den noe mere foran for å ha klaring under fjæring.


        God plass under skjermen, dette er med hjula rett fram.


        Forsatt god plass ved full sving.


        Sett forfra, innen subbing what so ever


        Tuck in sett forfra, bilen er i kjørehøyde.


        Og sett bakfra.


        På bildet er chassis uten batteri, motor og servo.
        Testet med elektronikken plassert på chassiet igår kveld, måtte heve karosseriet et hakk opp på karosserifestene, forsatt med samme stancen og hjula skrævde en tanke mer

        Tror dette blir konge gitt
        Masse Tamiya...... DX3.0
        http://www.norcc.com/

        Comment


        • #5
          Forbildet er denne som en kar i Oslo bygde for noen år siden.
          Husker ikke hvor jeg fant bildet ...



          Har funnet flere bilder av bobler med forskjellige farger..

          Med en slik farge kommer detaljene frem....
          Samtidig har denne Porsche Fuchs felger som jeg har lyst å ha på..


          Blått er også fint på boble.
          Har alltid vært svak for Candy Blå, en dypere nyanse enn den på bildet.


          Lysblå funker også


          Er også svak for orange, ikke bry dere om dama


          Er ikke fan av røde biler, men bobla kler også rødt sammen med en annen farge, gjerne hvitt.
          Denne er uferdig, men har Porsche felger.


          Hvit er også tøft.


          Sjelden en modda boble er gul, men som de sier gult er kult


          Hmmmm, valgets kvaler....

          Syns også euro fangerene er finest, dvs de som ikke har kuhorn...
          Synd Tamiya ikke lerverer Euro og US fangere (som de med kuhorn heter)..
          Masse Tamiya...... DX3.0
          http://www.norcc.com/

          Comment


          • #6
            Via Tamiyaclubben så fikk jeg også vite at du kan bruke øvre bærearmer foran som øvre bak, da får man litt mindre camber enn jeg har, men du kan da tucke hjula under skjermene bak

            Fikk også vite at hvis man putter på de nedre bærearmen fra foran og flytter disse til bak så får man inn felger med mer of-set.
            Han som tipset meg bruker HPI Vintage felger med 6mm of-set som forsatt passer under skjermene

            Testet litt igår, og Hummer felger som er 5mm for ikke plass i det hele tatt, ikke 1.9 felger med driftedekk heller og de var std of-set.
            Hvis jeg ikke skal bruke Fuchs felger så var planen å bruke felgene som var tiltenkt til bussen litt tidligere i denne tråden, disse er faktisk enda høyere enn drifte dekka, så den planen ser litt mørk ut.

            Den gode nyheten er at det ser ut som jeg kan bruke M60 (boble profil) dekka på Porsche felgene.
            Det er 4mm forskjell mellom inner diameter på M dekka og Cup felgene, så vil tro at det går an å strekke M dekka på Porsche felgene...

            Fått prøvemontert all elektronikk sånn at den har riktig vekt i forhold til kjøreklar.
            Har til og med senket den enda mere, er bare ca 1mm klaring her og der mellom hjul og skjermene foran.
            Null fjæringsvei, forklarer ved neste bilde.


            Med div deler fra roteboksen fikk jeg montert en demper på tvers mellom bærearmene framme.
            Satt på en strikk sånn at den holder seg nesten 100% sammen, slammed like the real ones
            Noen av de mest skamsenka 1.1 boble kjører faktisk uten dempere framme, vanskelig å skaffe så korte dempere serru


            Kommer nok til å forandre denne løsninga med justertbart stag, er som sagt bare mock up så langt...


            Nærbilde av forhjul/skjerm.


            Senka karosseriet enda et hakk bak, så nå er det 6mm klaring mellom bakken og nedre del av forskjerm, kontra 7 bak, er omtrent som 1:1 bilene det når vi regner 1:10 skala
            Masse Tamiya...... DX3.0
            http://www.norcc.com/

            Comment


            • #7
              Bobla kan faktisk bli enda lavere

              Ved hjelp av vanlig M chassis dekk som er noe lavere enn 60 prifilen som kommer med bobla, så blir fronten litt lavere, en del faktisk
              Vanlig 60 profil er også gode 1mm lavere en Racing 60 profil dekka jeg fikk med chassiet.
              Så Capri prosjektet måtte låne bort dekka sine litt


              Dette ble laver ja, faktisk så måler nå forskjerm knappe 2mm ned til bakken og bak 4mm.
              Lavere enn dette får man ikke bobla, dvs hvis jeg setter på det justerbare staget i stedenfor fordemperen, så kan jeg få karosseriet ned ett hakk på karosserifestene, men da går nok nesa i bakken, det blir i laveste laget


              Ikke mye bakkeklaring på frontplata gitt


              Sammenligning ved siden av en et vanlig Tamiya hjulkryss


              Senkinga er i boks, men mistenker at jeg må heve litt når jeg får Fuchs felgene...


              Når jeg får penger, så lurer jeg fælt på om jeg skal kjøpe disse "stål" felgene, flere av boblene jeg har vist tidligere har jo stål/ breddet stålfelger, inkl den sand fargede norske bygget..



              Minste bredden er 3mm of-set, tror det akkurat skal gå hvis jeg finner noen ultra tynne hjul hexer, vet Tamiya lager noen 4mm, standard plast hex er jo som kjent 5mm brei..
              Bak for jeg nok skvisa inn 6mm of-set hvis jeg bruker bærearmene fra foran...

              Hvis jeg skal ha stålfelger, har jeg lyst å kjøre full pakke, dvs med hjulkapsler som dere ser en del av de senka boblene bruker...
              Noen som har god ide hva som kan brukes som hjulkapse.
              Tipper diameter omkring 12-13mm og kanskje 8mm dyp, dette er ren tipping siden jeg aldri har holdt i en slik felg live...

              Idag fikk jeg laget nye styrelinker foran.

              Nå måler dem 11mm mellom ball ends, konta 18mm på en orginal boble.

              Fikk også montert elektornik..

              Så bar det til testing på gulvteppet inne på soverommet..
              Null subbing mellom dekk og karosseri what so ever

              Men pga dårlig belysning så ble filmsnutten alt for mørk til at den viste noe særlig...

              Men jeg tok med bilen ut og fant en tør flekk på asfalten i innkjørslen
              Var som noen sikkert fikk med seg over 5cm snø for et par dager siden....

              Her er filmsnutten, legg merke til den passende musikken "the bug"

              Null subbing her heller, bare småstein som skalla oppi det lave chassiet

              Masse Tamiya...... DX3.0
              http://www.norcc.com/

              Comment


              • #8
                Aiaiai, her har du masse å velga i angåande fargar og diverse! Gler meg til å følga dette feite bygget
                Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Heimelaga View Post
                  Aiaiai, her har du masse å velga i angåande fargar og diverse! Gler meg til å følga dette feite bygget
                  Takk for det Lars Are

                  Ja ikke lett det fargevalget gitt....

                  Ang stål felgene...
                  Så vet jeg jo ikke størrelsen enda på felgen der hvor hjulkapslen pleier å bli festet på en 1:1 boble, jeg mener at jeg skal montere mine kapsler på samme kanten på drift felgen..

                  Har noen plast kule halvdeler fra slike tyggegummi maskiner som står på kjøpesentre etc...
                  De tyggegummi ball halvdelene jeg har måler:

                  Grønn: 22.5 x 11.5mm

                  Klar: 25 x 13.5mm

                  Håper noe av dette kan brukes, er jo gratis og greier


                  Tok fram en 7mm driftingfelg for å se hvorden mine navkapsler ser ut, håper en av disse to størrelsene passer

                  Brukte bare enkelt og greit en 4mm bolt med mutter på hver side med hodet fra utsiden, og en liten lapp dobbel sidig teip, trenger ikke være vanskelig
                  Er jo bare mock up så langt....

                  Skal bruke 6mm felger bak så dette blir nokså korrekt i forhold til å langt ut de stikker..

                  Først den største størrelsen


                  Litt fra siden


                  Og dette er hvor mye denne stikker ut sett rett ovenfra...


                  Dette er størrelsen jeg helst håper passer, er litt mindre enn den andre..






                  Tror dette blir gromt

                  Så også etter litt dekk i natt, vanlig touring gummi dekk er 65-66mm i diameter, disse er egentlig en tanke for store..

                  Etter litt leiting fant jeg HPI drifting dekk, disse er 62-63mm, bør å få disse under skjermene..

                  Et lite sammenligningsbilde av dekkene jeg har nå....
                  Std M size 54.5mm, bobble størrelse 58.5mm, ABS drifting dekk 60.5mm, Fly wheel foran 62mm og Fly wheel bak 66mm.


                  Samme rekkefølge.


                  Med drifting dekk på 1.9 felger, 60.5mm høye..


                  Mocka up Fly felgene og dekka som jen har tenkt å lage Enco felger ut av..
                  Bakhjulet har som sagt lik størrelse til vanlig touring gummi dekk.
                  Masse Tamiya...... DX3.0
                  http://www.norcc.com/

                  Comment


                  • #10
                    Sånn da var tråden oppdatert...
                    Masse Tamiya...... DX3.0
                    http://www.norcc.com/

                    Comment


                    • #11
                      Enco-felger? Du mener kanskje Erco?

                      Forresten, det skal egentlig se sånn ut(Da kan det tilogmed kjøres:P):

                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, det var det da...

                        Er den bobla på bildet din??
                        Jeg og en kamerat lå bak en som var skam lik, hvis det ikke var den på bildet da, mellom Tønsberg og Sandefjord retn Kr.sand.
                        Denne svingte brått ved et par anledninger og da løftet nesten det ene bakhjulet seg over bakken..

                        Dette er en av grunnene til at org høyde på en boble med sving aksel er farligere å kjøre enn en som er senket..
                        Rake, eller nesa ned i bakken forværrer dette yttligere..

                        De gamle bussene hadde sving aksel og disse var kjent for å velte...
                        Derfor er det flere og flere, særlig med busser som bygger om til IRS for å få bedre kjøre egenskaper..
                        Boble er det mer pes å bygge om til IRS, da bobla ikke kom med dette før på sin 1303 i 72'

                        Og jupp jeg kommer fra en fam med VW interesse
                        Min avdøde far har både hatt T1 split buss, boble 68-72 og en 82' T3 buss..

                        Ang modellen min så funket den konge på teppet inne, det er bare det at det ligger så mye småstein i veien min
                        Masse Tamiya...... DX3.0
                        http://www.norcc.com/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by caprinut View Post
                          Hehe, det var det da...

                          Er den bobla på bildet din??
                          Jeg og en kamerat lå bak en som var skam lik, hvis det ikke var den på bildet da, mellom Tønsberg og Sandefjord retn Kr.sand.
                          Denne svingte brått ved et par anledninger og da løftet nesten det ene bakhjulet seg over bakken..

                          Dette er en av grunnene til at org høyde på en boble med sving aksel er farligere å kjøre enn en som er senket..
                          Rake, eller nesa ned i bakken forværrer dette yttligere..

                          De gamle bussene hadde sving aksel og disse var kjent for å velte...
                          Derfor er det flere og flere, særlig med busser som bygger om til IRS for å få bedre kjøre egenskaper..
                          Boble er det mer pes å bygge om til IRS, da bobla ikke kom med dette før på sin 1303 i 72'

                          Og jupp jeg kommer fra en fam med VW interesse
                          Min avdøde far har både hatt T1 split buss, boble 68-72 og en 82' T3 buss..

                          Ang modellen min så funket den konge på teppet inne, det er bare det at det ligger så mye småstein i veien min

                          Hehe, jeg ser hvor du vil hen, men jeg er ikke helt enig.

                          Bobla er naturlig nok ikke noe å kjøre fort med dersom du er uerfaren, men dersom du har kjørt litt hekkmotor er den vanvittig gøyal å pushe.

                          Rake forbedrer aerodynamikken, og gir litt mer tyngde og feeling med framhjulene.

                          Svingakselen henger fast i to dempere også, så den vil ikke klappe sammen under bilen slik det ser ut som. Er du flink til å gå inn hardt og møte på med gass, holder rumpa seg særdeles stødig planta, og bilen kan kjøres overraskende effektivt.

                          Den blir litt som en undermotorisert Formula First bil i kjørefølelsen

                          Og ja, det var nok meg, på vei til jobb i Kristiansand
                          Martin Sørlie - 1985
                          TLR - Absima - Spektrum
                          Darkspeed Racing
                          www.teamsmallsize.com

                          Comment


                          • #14
                            Sinnsykt rått RC prosjekt!! Jeg er ganske fan av eldre VW selv, så jeg gleder meg virkelig til å se det endelige resultatet

                            Angående hvordan boblene skal se ut, så er det litt smak og behag, men om den skal kjøres aktivt (altså en 1:1 bil) så er nok stuket til Razor det rette Jeg liker begge stuk, så lenge det er gjennomført! Det er i grunnen det som er det viktigste

                            Den dagen jeg får meg garasje så blir det boble eller T1 med splitvindu prosjekt


                            Det er forresten også ganske normalt for Golf 1 å få hjul-løft i kraftige svinger
                            |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Zenox View Post
                              Sinnsykt rått RC prosjekt!! Jeg er ganske fan av eldre VW selv, så jeg gleder meg virkelig til å se det endelige resultatet

                              Angående hvordan boblene skal se ut, så er det litt smak og behag, men om den skal kjøres aktivt (altså en 1:1 bil) så er nok stuket til Razor det rette Jeg liker begge stuk, så lenge det er gjennomført! Det er i grunnen det som er det viktigste

                              Den dagen jeg får meg garasje så blir det boble eller T1 med splitvindu prosjekt


                              Det er forresten også ganske normalt for Golf 1 å få hjul-løft i kraftige svinger
                              Det er selvfølgelig det viktige å få igjennom fra meg og, bobla di blir feit! Ikke min smak, men kult er det!
                              Begynner du derimot med masse moderne felger og ræl, så faller jeg av lasset:P
                              Martin Sørlie - 1985
                              TLR - Absima - Spektrum
                              Darkspeed Racing
                              www.teamsmallsize.com

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X