Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felles regelverk for M-chassis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felles regelverk for M-chassis

    I fravær av et felles skriftlig utgangspunkt for denne klassen, så begynner jeg en tråd her. Tanken er at jeg setter opp et forslag, som forhåpentligvis ikke sables helt ned med en gang, og at det ender ut i et regelverk som de fleste er enige om. Ønsket er at ting blir klarlagt og at vi igjen får en klasse for oss som koser oss med m-chassisen vår, eller de som trenger litt latter og humør etter å ha blitt dengt ettertrykkelig i en NC-runde

    Mitt forslag er som følger:

    Hovedreglement:
    • Chassis skal være av merket Tamiya og framhjulstrekk av modellene M-03 eller M-05
    • Chassis skal være helt og uten modifikasjoner (hopups er lov)
    • Karosseriet skal være laget av Tamiya, og markedsført som karosseri for M-chassis
    • Dekk: Fritt valg av merke og hardhet, men maks diameter er 60mm
    • Batteri: Maksimalt 2 cell Lipo
    • Motor: Tamiya 54358 RS-540 Torque-Tuned (koster ca 10usd + frakt) Anbefales
    Tamiya 540 "Sølvkanne", følger med bilen
    • Motorstyring/Esc: Kun lovlig med ESC som er laget og markedsført for kun børstemotor
    • Dreving: Maks piniong: 20 tenner og orginal utveksling (High speed drevsett er ikke lov)
    • Differensial: Fritt valg, men ikke lov å endre utveksling
    • Hopups er lov, så fremt disse er laget og markedsført for M-chassis
    • Det skal ikke stikke ut deler fra chassis / karosseri som kan være til skade for andre biler
    • Brudd på reglene for chassis/karosseri er at heat kjørt med ulovlig redskap blir slettet, og fører får startnekt inntil bilen igjen er godkjent.


    Lokale variasjoner (som f eks):
    • Dekkdimensjon (f eks kun lov med 55mm diameter)
    • Dekksmøring (ikke alle ønsker et teppe fullt av klister)
    • Motorer merkes på egnet sted før start (f eks sette rød prikk med neglelakk for lett identifisering under løp)
    • Bruk av klubbens egeninnkjøpte motorer (hand-outs)



    Ellers synes jeg det er greit å følge NC-reglement med tanke på å være banemannskap, sikkerhet ved lading (lipo-bag), osv.

    Høydekrav: Ingen spesielle

    Spoiler: Kun spoiler som originalt følger med karosseriet som skal brukes, er lovlig.


    Ang motor: På Gjøvik har vi nå tested Torque-Tuned Motor med motortester. Av de 3 vi testet, var det en forskjell på 70-80rpm, noe som i seg sjøl ikke utgjør noenting når man er på banen. Jeg kan trygt anbefale å kjøpe en slik motor, jeg personlig fikk igjen m-chassis-følelsen sterkere enn jeg har hatt på flere år, når vi testet bilene med disse motorene.


    Vel, det var noen tanker fra meg, håper det kommer noen innspill, regner med at jeg har glemt ett og annet.
    Konstruktive forslag mottas med takk
    Last edited by Gjøvikmann; 13 January 2013, 00:32. Reason: Innspill ang ESC
    Capt. Slow
    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
    Team GoSlow

  • #2
    Originally posted by Gjøvikmann View Post
    • Karosseriet skal være laget for og markedsført som karosseri for M-chassis
    Når vi først er inne på det, så er det sikkert noe man kan få tyn for, men noen av karosseriene som kjøres med nå ser jo ikke ut. Når jeg begynte var det kun skalakarosserier('99). Greit med fritt, men en ellers fin mini med en grusom vinge på taket blir jo helt teit. Hva med litt krav til at det ser ut som en bil som finnes?

    Originally posted by Gjøvikmann View Post
    • Dreving: Maks piniong: 20 tenner og orginal utveksling (High speed drevsett er ikke lov)
    • Differensial: Fritt valg, men ikke lov å endre utveksling
    • Hopups er lov, så fremt disse er laget og markedsført for M-chassis
    Hvordan skal teknisk kontrollant kunne håndheve dette uten at det blir tidskrevende bry? Dyno ut på hjula?
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Razer View Post
      Når vi først er inne på det, så er det sikkert noe man kan få tyn for, men noen av karosseriene som kjøres med nå ser jo ikke ut. Når jeg begynte var det kun skalakarosserier('99). Greit med fritt, men en ellers fin mini med en grusom vinge på taket blir jo helt teit. Hva med litt krav til at det ser ut som en bil som finnes?



      Hvordan skal teknisk kontrollant kunne håndheve dette uten at det blir tidskrevende bry? Dyno ut på hjula?
      Karosserier:
      Jeg er egentlig enig med deg ang karosserier, samtidig så er det så mange karosserier til m-chassis av biler som finnes, og det er vel strengt tatt ikke så mange som ser skalariktige ut? Jeg synes det er et veldig vanskelig spørsmål å ha et klart svar på, rett og slett fordi det jeg synes ser helt idiotisk ut, kan "naboen" synes er riktig så fint og skalariktig. Tanken min var da at både "far og sønn" kunne få bruke karosseriet som akkurat de synes var helt topp ----> større kjørelyst.

      Teknisk kontroll:
      Her skal jeg ærlig innrømme at jeg er på litt gyngende grunn fagmessig, men jeg skal prøve å forklare:
      1: Motorfeste: På M-chassis er det 3 justeringer som er standard: 16/18/20 tenners piniong, dette er lett å sjekke.
      2: Ved test av Torque-Tuned motor med motortester, fant vi godt under 100 (hundre) rpm i forskjell på 3 motorer, noe som gir minimal forskjell.
      Ser her bort fra "sølvkanna" da den er merkbart svakere over hele turtallsregisteret og sånn sett ikke konkurranseaktuell
      3: Maks dekkdimensjon er 60D
      4: Alle motorer sjekkes og merkes før start
      Ved bruk vil man raskt se om det er en/flere biler som går merkbart raskere (regner med at du tenker på "highspeed drevsett"). Det er da opptil dommer å kreve sjekk av dreving på aktuell(e) bil(er).
      Siden det er så liten forskjell på motorene, så tror jeg ikke dette vil være så stor problematikk, for det er så lett å oppdage hvis det er noe som ikke er standard.
      I siste instans er det også lett å regne ut max rpm på hjul, og bruke en turtallsteller for å sjekke om dreving er korrekt. En turtallsteller bør ikke være noe problem å få tak i, og koster neppe veldig mye. For å fjerne all tvil, kan teknisk også eventuelt ha egen radio/batteri/esc som kobles på motor for å unngå at noen har tuklet med EPA mellom bane og teknisk eller noe sånt.

      Det vil "alltid" være mulig å jukse på en eller annen måte, men samtidig så er rc-folket en så liten gjeng hvor de fleste kjenner hverandre/vet hvem de andre er. Dermed risikerer man ikke bare å få slettet noen heat (det kan de fleste takle), men å få på seg rykte som juksemaker.....det svir nok adskillig hardere!

      Håper jeg klarte å forklare greit hva jeg har tenkt når jeg skrev det, men om vi er enige er en annen sak
      Capt. Slow
      Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
      Team GoSlow

      Comment


      • #4
        Originally posted by Gjøvikmann View Post
        Karosserier:
        Jeg er egentlig enig med deg ang karosserier, samtidig så er det så mange karosserier til m-chassis av biler som finnes, og det er vel strengt tatt ikke så mange som ser skalariktige ut? Jeg synes det er et veldig vanskelig spørsmål å ha et klart svar på, rett og slett fordi det jeg synes ser helt idiotisk ut, kan "naboen" synes er riktig så fint og skalariktig. Tanken min var da at både "far og sønn" kunne få bruke karosseriet som akkurat de synes var helt topp ----> større kjørelyst.

        Teknisk kontroll:
        Her skal jeg ærlig innrømme at jeg er på litt gyngende grunn fagmessig, men jeg skal prøve å forklare:
        1: Motorfeste: På M-chassis er det 3 justeringer som er standard: 16/18/20 tenners piniong, dette er lett å sjekke.
        2: Ved test av Torque-Tuned motor med motortester, fant vi godt under 100 (hundre) rpm i forskjell på 3 motorer, noe som gir minimal forskjell.
        Ser her bort fra "sølvkanna" da den er merkbart svakere over hele turtallsregisteret og sånn sett ikke konkurranseaktuell
        3: Maks dekkdimensjon er 60D
        4: Alle motorer sjekkes og merkes før start
        Ved bruk vil man raskt se om det er en/flere biler som går merkbart raskere (regner med at du tenker på "highspeed drevsett"). Det er da opptil dommer å kreve sjekk av dreving på aktuell(e) bil(er).
        Siden det er så liten forskjell på motorene, så tror jeg ikke dette vil være så stor problematikk, for det er så lett å oppdage hvis det er noe som ikke er standard.
        I siste instans er det også lett å regne ut max rpm på hjul, og bruke en turtallsteller for å sjekke om dreving er korrekt. En turtallsteller bør ikke være noe problem å få tak i, og koster neppe veldig mye. For å fjerne all tvil, kan teknisk også eventuelt ha egen radio/batteri/esc som kobles på motor for å unngå at noen har tuklet med EPA mellom bane og teknisk eller noe sånt.

        Det vil "alltid" være mulig å jukse på en eller annen måte, men samtidig så er rc-folket en så liten gjeng hvor de fleste kjenner hverandre/vet hvem de andre er. Dermed risikerer man ikke bare å få slettet noen heat (det kan de fleste takle), men å få på seg rykte som juksemaker.....det svir nok adskillig hardere!

        Håper jeg klarte å forklare greit hva jeg har tenkt når jeg skrev det, men om vi er enige er en annen sak
        Synes det var godt svart jeg.

        med skalariktig mener jeg ikke 100%, men det å kanskje forby disse såpestykketouringgreiene som ikke har noen som helst rot i virkeligheten kunne jo gjøre det litt mer attraktivt...
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #5
          kjempebra at dette blir tatt opp. knall

          tror ikke priser trenger å stå i regelverket.
          hadde vært kult om man kan bruke en masse forskjellige karosserier på banen.
          er liksom ikke helt sikker på hvor mye et karosseri har å si på m-chassi, det veit kanskje dere som har kjørt børsteløst?
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Originally posted by NoBrainer View Post
            kjempebra at dette blir tatt opp. knall

            tror ikke priser trenger å stå i regelverket.
            hadde vært kult om man kan bruke en masse forskjellige karosserier på banen.
            er liksom ikke helt sikker på hvor mye et karosseri har å si på m-chassi, det veit kanskje dere som har kjørt børsteløst?
            Priser har vel strengt tatt ikke noe i et slikt regelverk å gjøre, der er jeg enig med deg og jeg har ingen betenkeligheter med å fjerne det. Min erfaring er bare at det ofte kan være greit å gjøre oppmerksom på slikt når det er noe annet enn det som følger med orginalt.

            Karosseriet har nok litt å si, men ikke spesielt mye. For min del har jeg funnet ett karosseri som jeg liker formen på, og som av og til ruller over på hjulene igjen
            Capt. Slow
            Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
            Team GoSlow

            Comment


            • #7
              Hei .
              Karosserier har mye og si på rundetidene . Med Blitz RS4 karosseriet får jeg ned rundetidene med mere enn ett tiendedel uten og gjøre noe annet med bilen . Man kan skrive i reglene at " kun Tamiya orginale M-chassis karosserier "er lov . Disse er jo veldig skalariktige og ser ut som biler , og er ganske like på banen . Med disse karosseriene og reglene Anders har skrevet ned blir det garrantert mere morro for alle og komme på løp .
              + 40 med M-Chassis
              Roy Bråten

              Comment


              • #8
                Høyde er ikke noe og ta med , ingen skruer under her som stikker ut og kan ødelegge et teppe
                Med kun orginale Tamiya karosserier kan du også fjerne punktet om spoiler .
                Std motoren / Sølvkanna har også flere delenummer , så foreslår og fjærne delenummeret der .

                Dette må jo få inn kjøregleden i denne klassen igjen .
                Håper vi kan bruke dette reglementet på neste løp på Gjøvik , så alle kan se hvor gøy dette er og slenge seg med på neste løp
                + 40 med M-Chassis
                Roy Bråten

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Roy Bråten View Post
                  Dette må jo få inn kjøregleden i denne klassen igjen .
                  hihi

                  Får håpe det. Kanskje hvis flere klubber bruker samme regelverket så blir det lettere å dra på løp eller bare kjøre sammen, siden alle veit hva som er reglene.
                  det vil uansett være folk som prøver noe annet, men så lenge reglene er klare og like så blir det lettere å nabefale M-Chassi til nye folk. Eller å fortelle "gamle" folk hva som gjelder.

                  Til dere andre som ikke kjenner til det, så foregår samme diskusjon på facebook. Kanskje dere burde vurdere å bli med i gruppa for å se hva som skjer eller i landet også? Gruppa heter "M-Chassis Norway".
                  Synes det samme her som for Mini-Z Norway, bruk Radiostyrt til å diskutere skikkelig og bruk facebook til å komme emd nyheter. Men det er kanskje bare jeg som synes det.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Syntes dette var et veldig bra forslag til regelverk og støtter det 100%.

                    Comment


                    • #11
                      Hadde vært bra om vi hadde fått til dette regelverket.
                      Men er ikke helt enig i den biten ang karosseri. Skjønner den med "touring" karosseri på mchassis. Men om du kommer med en Mini, toyota starlet, scirocco eller en golf så ser ikke jeg noe problem med det.
                      John Henning Østbye
                      Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

                      Comment


                      • #12
                        Er det ikke bare ha en regel som sier "Tillatte karosserier er de som er markedsført som ett M-chassie karosseri, eller er innenfor de ønskede målene, som feks max 190mm bredde og tilnærmet skalariktige. "Såpestykke karosserier" er ikke tillatt."

                        -Thelle-
                        Tamiya entusiast!
                        TT01 Subaru Impreza wrx sti,TA-02SW Porsche Taisan (58172), Lunch Box, FF01 Civic Mugen, FF01 PIAA ACCORD, F 104 PRO, M-05 Golf MK 1, HPI E-Firestorm FLUX WP, Align T-REX 450, Align T-REX 150

                        Comment


                        • #13
                          Thelle, da kommer synsing inn i bildet.
                          Det er i prinsippet det man vil unngå.
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #14
                            Det forstår jeg også. Og det er jo akkurat dette som gjøt dette vanskelig.

                            -Thelle-
                            Tamiya entusiast!
                            TT01 Subaru Impreza wrx sti,TA-02SW Porsche Taisan (58172), Lunch Box, FF01 Civic Mugen, FF01 PIAA ACCORD, F 104 PRO, M-05 Golf MK 1, HPI E-Firestorm FLUX WP, Align T-REX 450, Align T-REX 150

                            Comment


                            • #15
                              Men på facebook gruppa har det kommet opp en liten liste over "touring" karosseri. Den lista kan kanskje brukes som pekepin på hva som ikke er lov, ellers alt annet lov.
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X