I fravær av et felles skriftlig utgangspunkt for denne klassen, så begynner jeg en tråd her. Tanken er at jeg setter opp et forslag, som forhåpentligvis ikke sables helt ned med en gang, og at det ender ut i et regelverk som de fleste er enige om. Ønsket er at ting blir klarlagt og at vi igjen får en klasse for oss som koser oss med m-chassisen vår, eller de som trenger litt latter og humør etter å ha blitt dengt ettertrykkelig i en NC-runde
Mitt forslag er som følger:
Hovedreglement:
Lokale variasjoner (som f eks):
Ellers synes jeg det er greit å følge NC-reglement med tanke på å være banemannskap, sikkerhet ved lading (lipo-bag), osv.
Høydekrav: Ingen spesielle
Spoiler: Kun spoiler som originalt følger med karosseriet som skal brukes, er lovlig.
Ang motor: På Gjøvik har vi nå tested Torque-Tuned Motor med motortester. Av de 3 vi testet, var det en forskjell på 70-80rpm, noe som i seg sjøl ikke utgjør noenting når man er på banen. Jeg kan trygt anbefale å kjøpe en slik motor, jeg personlig fikk igjen m-chassis-følelsen sterkere enn jeg har hatt på flere år, når vi testet bilene med disse motorene.
Vel, det var noen tanker fra meg, håper det kommer noen innspill, regner med at jeg har glemt ett og annet.
Konstruktive forslag mottas med takk
Mitt forslag er som følger:
Hovedreglement:
- Chassis skal være av merket Tamiya og framhjulstrekk av modellene M-03 eller M-05
- Chassis skal være helt og uten modifikasjoner (hopups er lov)
- Karosseriet skal være laget av Tamiya, og markedsført som karosseri for M-chassis
- Dekk: Fritt valg av merke og hardhet, men maks diameter er 60mm
- Batteri: Maksimalt 2 cell Lipo
- Motor: Tamiya 54358 RS-540 Torque-Tuned (koster ca 10usd + frakt) Anbefales
Tamiya 540 "Sølvkanne", følger med bilen
- Motorstyring/Esc: Kun lovlig med ESC som er laget og markedsført for kun børstemotor
- Dreving: Maks piniong: 20 tenner og orginal utveksling (High speed drevsett er ikke lov)
- Differensial: Fritt valg, men ikke lov å endre utveksling
- Hopups er lov, så fremt disse er laget og markedsført for M-chassis
- Det skal ikke stikke ut deler fra chassis / karosseri som kan være til skade for andre biler
- Brudd på reglene for chassis/karosseri er at heat kjørt med ulovlig redskap blir slettet, og fører får startnekt inntil bilen igjen er godkjent.
Lokale variasjoner (som f eks):
- Dekkdimensjon (f eks kun lov med 55mm diameter)
- Dekksmøring (ikke alle ønsker et teppe fullt av klister)
- Motorer merkes på egnet sted før start (f eks sette rød prikk med neglelakk for lett identifisering under løp)
- Bruk av klubbens egeninnkjøpte motorer (hand-outs)
Ellers synes jeg det er greit å følge NC-reglement med tanke på å være banemannskap, sikkerhet ved lading (lipo-bag), osv.
Høydekrav: Ingen spesielle
Spoiler: Kun spoiler som originalt følger med karosseriet som skal brukes, er lovlig.
Ang motor: På Gjøvik har vi nå tested Torque-Tuned Motor med motortester. Av de 3 vi testet, var det en forskjell på 70-80rpm, noe som i seg sjøl ikke utgjør noenting når man er på banen. Jeg kan trygt anbefale å kjøpe en slik motor, jeg personlig fikk igjen m-chassis-følelsen sterkere enn jeg har hatt på flere år, når vi testet bilene med disse motorene.
Vel, det var noen tanker fra meg, håper det kommer noen innspill, regner med at jeg har glemt ett og annet.
Konstruktive forslag mottas med takk
Comment