Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini-Z Buggy. Erfaringer etter noen dagers hard bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originaldiffene funker egentlig knallbra. Kjipt at de ikke tåler all verden. På min så røyk stikkakslene. Selve diffen holdt. Har gått over til kulediffer på min, men er faktisk hakket raskere med drevdiffer.
    Der du burde legge penga som første oppgradering er "Universal swing shafts".
    Kyosho, PN og Atomic har swing shafts. koster 10 - 20 dollar pr par. Verdt hver krone.


    Ang vinge så passer Reflex Racing Lexan vinga bra. Se bilde
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

    Comment


    • #17
      Jeg har også kjøpt buggy, Optima for å være nøyaktig. Sinnsykt mye morro for penga, men tok for knekken på drevet på akselen som går mot diffen. Fikk nå bestilt deler, så nytt drev er bestilt samt nye kulediffer. Alu stikkaksler og litt annet småtteri.
      Foreløpig har jeg kun stock motor.... hvilken motor bør jeg gå for? Forstår originale FETs skal takle alt av hylle-vare motorer. Men er alle bolt-in/on?

      Comment


      • #18
        Trodde Rune kjørte med PN43T motor.
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #19
          Vi startet med 43 turn, så 39, deretter 36 og videre ned på 33.

          Alle standard kanner funker. 17mm motorene til Atomic passer ikke.
          Mini-ZNorway.com
          Speedy PigZ Raceway

          Comment


          • #20
            den vingen var jummy!

            er bare en ting som irritere meg med buggyen, den drifter bedre enn awd
            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

            Comment


            • #21
              Originally posted by NatteFrost View Post
              er bare en ting som irritere meg med buggyen, den drifter bedre enn awd
              haha

              Den var god.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #22
                im not kidding!

                rett ut av esken, få litt støv på knastene og den drifter like godt som en oppgradert awd på parketten.

                skal du derimot på rcp/filt må du frem med awd drift dekk. 0 offsett bak og 1,5 offset foran.
                IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                Comment


                • #23
                  Originally posted by RuneRG View Post
                  Ang vinge så passer Reflex Racing Lexan vinga bra.
                  ser den vingen jeg har fått har ett grønnskjær i seg, er det noe form for beskyttelse tror du?
                  og hvor lakker du den? over eller under?
                  IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                  Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                  Comment


                  • #24
                    Mulig det er en beskyttelsesfilm på den.... Ellers så vet jeg ikke hva det kan være.
                    Jeg har lakkert dem på undersiden med Tamiya PS lakk.
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • #25
                      litt flere erfaringer

                      Buggyen er en veldig morsom bil, det som skiller den fra andre biler i samme skala er hvor utrolig presis den er, og responsen man får under kjøring.
                      Jeg og en kompis er ateliernaboer og deler ca 100 m2. Vi jobber som kunstnere og har behov for litt avveksling når dagene blir for lenge. Så etter å ha ødelagt x antall billige fjernstyrte helikoptere og gått lei av luftgevær, fant vi ut at radiostyrte små biler var en naturlig progresjon.
                      Kjøpte først noe ræl fra Reely, buggyer som gikk istykker på dag 2. (Servoen røk på hans, mens jeg blåste forstillingen).
                      Lette forgjeves etter reservedeler, disse fantes ikke. Gjorde litt research og fant frem til Kyoshos mini-z buggys. Dro til den eneste butikken som hadde dem inne. På forhånd ville begge ha Lazer, men i butikken hadde de kun en av hver og jeg ga meg og tok Optimaen. Da vi kom tilbake til atelieret og begynte med kjøringa varte det ikke lenge før det ble klart at jeg hadde gjort en god deal. Enormt mye bedre veigrep med standard-dekk, frontbumperen gjør den også mer robust ved frontkollisjoner.
                      Vi kjører ganske hardt, og er ikke særlig flinke. I atelieret finnes masse hindringer, som vi etterhvert har blitt flinkere til å rydde av veien. Vi pleier å bygge forskjellige baner, hvor vi bruker papp/kartong og gaffatape til å lage diverse hopp og doserte svinger.
                      Vi har krasjet en god del, og buggyene tåler overraskende mye. Det første som knakk var chassiset, der hvor forstillingen møter kroppen finnes det et svakt punkt.
                      Vi kjøpte noen T-plater i karbon for vanlige mini-z racere, bora noen nye hull og brukte disse til å stive opp chassiset.
                      Dette fungerte bra, men ved tilstrekkelig harde crash kunne festene foran på plata snappe ut, og vi har begge også knekt overdelen av forbindingsledd mellom fronten og midten. Dette ble også provisorisk fikset med karbon, skruer og superlim mens vi ventet på bestillte deler.
                      I etterkant har vi kutta til noen aluminumsplater som er skrudd fast under chassiset, og disse holder mye bedre.

                      Etter ei ukes tid ble kompis lei av Lazer-dekkene og oppgraderte. Dette førte til et vanvittig veigrep (vi kjører på støvete parkett og linoleum), men førte til større belastning på dogbones så disse begynte å ryke. Nå er det universal driveshafts som gjelder. Hatt litt trøbbel med lexankarosseriets feste i bak-kant, da dette fort knekker. Det hjelper med karbondemperfestene med tilhørende splintanordning. Justerbart dempersett anbefales, da bilen kan gjøres mye stivere samt at fjæringa blir mye mer robust.

                      Alt gikk bra en god stund, men så en kveld kjørte vi bilene litt hardere. Dette førte til at bakre differensial på bilen min røk. Nå venter jeg på en kuledifferensial, samt nye dekk og felger og litt annet snacks.
                      Vi kjører med et lavere ambisjonsnivå enn investeringene kan forsvare, men å ha den feteste bilen blir fort en fetish og en konkurranse i seg selv.

                      Med andre ord har vi hatt det ekstremt gøy, men også brukt endel ekstra penger på oppgraderinger. Det er litt frustrerende å vente på nye deler når vi kjører noe i stykker. Derfor har vi vurdert å kjøpe en bil eller to til, så vi alltid har noe i kjørbar stand. Neste skritt blir chili-motorer, lipo-batterier og stacked fets.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by slobben View Post
                        Buggyen er en veldig morsom bil, det som skiller den fra andre biler i samme skala er hvor utrolig presis den er, og responsen man får under kjøring.
                        Jeg og en kompis er ateliernaboer og deler ca 100 m2. Vi jobber som kunstnere og har behov for litt avveksling når dagene blir for lenge. Så etter å ha ødelagt x antall billige fjernstyrte helikoptere og gått lei av luftgevær, fant vi ut at radiostyrte små biler var en naturlig progresjon.
                        Kjøpte først noe ræl fra Reely, buggyer som gikk istykker på dag 2. (Servoen røk på hans, mens jeg blåste forstillingen).
                        Lette forgjeves etter reservedeler, disse fantes ikke. Gjorde litt research og fant frem til Kyoshos mini-z buggys. Dro til den eneste butikken som hadde dem inne. På forhånd ville begge ha Lazer, men i butikken hadde de kun en av hver og jeg ga meg og tok Optimaen. Da vi kom tilbake til atelieret og begynte med kjøringa varte det ikke lenge før det ble klart at jeg hadde gjort en god deal. Enormt mye bedre veigrep med standard-dekk, frontbumperen gjør den også mer robust ved frontkollisjoner.
                        Vi kjører ganske hardt, og er ikke særlig flinke. I atelieret finnes masse hindringer, som vi etterhvert har blitt flinkere til å rydde av veien. Vi pleier å bygge forskjellige baner, hvor vi bruker papp/kartong og gaffatape til å lage diverse hopp og doserte svinger.
                        Vi har krasjet en god del, og buggyene tåler overraskende mye. Det første som knakk var chassiset, der hvor forstillingen møter kroppen finnes det et svakt punkt.
                        Vi kjøpte noen T-plater i karbon for vanlige mini-z racere, bora noen nye hull og brukte disse til å stive opp chassiset.
                        Dette fungerte bra, men ved tilstrekkelig harde crash kunne festene foran på plata snappe ut, og vi har begge også knekt overdelen av forbindingsledd mellom fronten og midten. Dette ble også provisorisk fikset med karbon, skruer og superlim mens vi ventet på bestillte deler.
                        I etterkant har vi kutta til noen aluminumsplater som er skrudd fast under chassiset, og disse holder mye bedre.

                        Etter ei ukes tid ble kompis lei av Lazer-dekkene og oppgraderte. Dette førte til et vanvittig veigrep (vi kjører på støvete parkett og linoleum), men førte til større belastning på dogbones så disse begynte å ryke. Nå er det universal driveshafts som gjelder. Hatt litt trøbbel med lexankarosseriets feste i bak-kant, da dette fort knekker. Det hjelper med karbondemperfestene med tilhørende splintanordning. Justerbart dempersett anbefales, da bilen kan gjøres mye stivere samt at fjæringa blir mye mer robust.

                        Alt gikk bra en god stund, men så en kveld kjørte vi bilene litt hardere. Dette førte til at bakre differensial på bilen min røk. Nå venter jeg på en kuledifferensial, samt nye dekk og felger og litt annet snacks.
                        Vi kjører med et lavere ambisjonsnivå enn investeringene kan forsvare, men å ha den feteste bilen blir fort en fetish og en konkurranse i seg selv.

                        Med andre ord har vi hatt det ekstremt gøy, men også brukt endel ekstra penger på oppgraderinger. Det er litt frustrerende å vente på nye deler når vi kjører noe i stykker. Derfor har vi vurdert å kjøpe en bil eller to til, så vi alltid har noe i kjørbar stand. Neste skritt blir chili-motorer, lipo-batterier og stacked fets.
                        Morsomt å høre
                        Er utrolig hvor mye moro man kan ha så lenge man er flere sammen.

                        En ting: Stacking av FET'er er unødvendig med mod motorer. Det er dobbelt opp originalt, og Chili'en funker uten problemer, Vil du ha mer effekt så bytt ut de originale med Fairchild 8858.
                        For 50 turn og oppover derimot. Da henter man mye på å bytte ut FETer, evt stacke.
                        Mini-ZNorway.com
                        Speedy PigZ Raceway

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by RuneRG View Post
                          Morsomt å høre
                          Er utrolig hvor mye moro man kan ha så lenge man er flere sammen.
                          Ja, det er greit å kjøre alene men blir kjedelig i lengden, hadde aldri blitt så gira om det ikke var for at vi er to likesinnede karer med lik bil og tilstøtende lekerom (atelier).


                          Originally posted by RuneRG View Post
                          En ting: Stacking av FET'er er unødvendig med mod motorer. Det er dobbelt opp originalt, og Chili'en funker uten problemer, Vil du ha mer effekt så bytt ut de originale med Fairchild 8858.
                          For 50 turn og oppover derimot. Da henter man mye på å bytte ut FETer, evt stacke.
                          Ok, har egentlig null peiling men var inne og sikla på ei nettside med motorer hvor det var masse mas om FET'er og til og med videotutorial om hvordan man skulle lodde dem.... Digg å høre at dette ikke er påkrevd.

                          Med raskere motor blir det bare til at vi krasjer hardere... Kanskje en god ide å bygge opp andre kjøreegenskaper og robusthet, samt øve på å ikke krasje. Så når vi har blitt flinke nok til at det blir barnemat, kan vi heller skru opp tempoet da....

                          Comment


                          • #28
                            ser ut til att pn racing kommer til og lage mini z monster felger som passer rett på buggyen.

                            Click image for larger version

Name:	BS-Mini-z-monster-for-buggy.jpg
Views:	1
Size:	59.8 KB
ID:	777701

                            kan bli artig dette =)
                            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                            Comment


                            • #29
                              btw, er det ett must og fylle olje i demperne?
                              og i så fall er den oljen som følger med bilen noe tess?
                              IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                              Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                              Comment


                              • #30
                                hvis du bare skal herje på en gårdsplass, så er du den beste til å vurdere det.
                                Skal du kjøre sammen med andre på bane, da er det baneavhengig.

                                Klarer du deg fint nå uten olje, så pytt pytt.
                                skader ikke å prøve da.
                                Bare få ut all lufta i olja før du setter demperene sammen
                                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                                Facebook -> Mini-Z Norway

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X