Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini-Z Buggy. Erfaringer etter noen dagers hard bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    komer ikke til og bruke den på innendørs baner nei, blir asfalt og grus.
    atm så er demperne alt for myke, en lite dump i asfalten og chassiet tok nedi.
    IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
    Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

    Comment


    • #32
      Tenkte ikke nødvendigvis på innendørs bane.

      Men hvis de er for mye så kan man jo eventuelt bare bytte fjærer.
      1:10 buggy er laget for at chassiet skal gå nedi, da chassiet også tar av for hoppet.
      men jeg veit ikke om Mini-Z er laget for slik.

      Prøv med olje og se om det blir roligere.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #33
        Olja som følger med er 300CST.
        Prøv med denne først. Uten olje er det kun fjørene som virker, og da spretter og går det.

        30 - 40 WT alterantivt 4 - 500 cst funker meget bra når det er godt grep.
        Som Lasse sier, buggy = chassiset går i bakken ved harde landinger.
        Mini-ZNorway.com
        Speedy PigZ Raceway

        Comment


        • #34
          hmm får skaffe ett par extra chassie og batteri luker da =P

          skal prøve med oljen, er det noe fare for att den kan lekke ut ved kjøring?
          IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
          Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

          Comment


          • #35
            Var det ikke en modifikasjon på chassiet som gjorde det sterkere da?
            Sette på ei plate slik at ikke chassiet knekker....

            All olje kan lekke ut.
            Men som regel ikke hvis du har gjort det "riktig".
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #36
              er mere slitasje jeg tenkte på.

              og kjøre over ugjevn asfalt funker som en rasp på plasten. tok bare en liten test runde på ca 5-6 min og har allerede betydelige merker på front bumperen og den lille kulen bak under chassiet.

              merket også att det og lime front dekkene er en selvfølge da de popper av for den minste lille ting.
              IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
              Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

              Comment


              • #37
                Har fått endel deler i posten, og satt dem på bilen. Har imidlertid støtt på et kjipt problem i prosessen, og håper noen her kan hjelpe meg med å finne ut av det. Det som skjer er at bilen noen ganger låser seg på fullt styreutslag (ene eller andre veien), og/eller ikke responderer på styringskorrektur. Siden forover og bakover er ok regner jeg med at fjernkontrollen også er det. Har prøvd å justere på nullstillinga (eller hva man skal kalle det) på fjernkontrollen, men tilbakestillt denne da dette ikke ga ønsket effekt.
                Før jeg skifta differensialer (fra standard til kuledifferensial) hadde bilen også en tendens til å gå litt skeivt på full gass. Dette har også fortsatt til en viss grad, men hovedproblemet er at styringa låser seg.
                Det jeg da lurer på er hva man kan gjøre for å finne feilen og rette opp i dette.
                Problemet oppstår stort sett i fart, og om man stopper opp litt, slipper kontrollen og gir fullt styreutslag igjen, nullstilles noen ganger bilen og man kan kjøre videre.
                Problemet setter en stor demper på kjøregleden da bilen er helt uforutsigbar og "seig".
                Har prøvd å skru hele forstillingen fra hverandre og sette den sammen igjen et par ganger, men bilen oppfører seg på nøyaktig samme måte.
                Det er allikevel endel parametre jeg er usikker på. Mulig de har null å si for dette problemet, men jeg vet lite og prøver meg med et par spørsmål:
                For eksempel, hvilken betydning har de tynne stålrundingene som følger med differensialene? Slang på den mellomste tykkelsen både fremme og bak, dette er kanskje feil?
                I tillegg er det justeringsmuligheter på selve differensialen som jeg ikke har rørt. Burde jeg endre/justere på dem, og hvordan?

                Det jeg har skiftet på bilen som kan ha direkte innvirkning på denne problemstillingen med seig styring er differensialer Kyosho MBW028 Mini-Z Buggy Ball Differential, hjul og Kyosho MBW023 Mini-Z Buggy Universal Swing Shaft (Pair). Bytte av motor og støtdempere/støtdemperbroer burde vel ikke ha noe å si?
                Er det kanskje noe galt med styreservoen? Uten deksel når jeg skal inspisere den ser den ut til å fungere greit, når bilen er skrudd sammen; ikke like greit. Har jeg skrudd bilen sammen feil? Hva bør man passe på i så måte? I tillegg kan det nevnes at bilen ikke er 100% original da jeg har forsterket chassiset med ei alu-plate under. Noen av skruene er i styreservo-området, men har ikke vært et problem tidligere. Kan dette være en dynamisk problemstilling som forandres under kjøring?
                Setter stor pris på all hjelp.

                Comment


                • #38
                  Forsterkninga under vil jeg tro er problemet. Slakk skruene og se om den fortsatt henger.
                  Er ikke normalt at den skal være sånn.
                  Chassiset har en liten "vipp" foran. Bøyer du nesa ned så vil styrestaget knipe.

                  De andre moddene dine skal ikke påvirke dette i det hele tatt.

                  Differensialene må shimses riktig. Dette er ekstremt viktig. Blir det for stor avstand mellom drevene så skreller du av tennene, og med for lite avstand så kniper det og du får en masse motstand i overføringa.
                  Mini-ZNorway.com
                  Speedy PigZ Raceway

                  Comment


                  • #39
                    Takk for konstruktiv tilbakemelding, Rune!
                    Dette kommer forhåpentligvis til å hjelpe meg videre i feilsøkinga.
                    Skal definitivt se nærmere på denne uautoriserte forsterkningen i min søken etter mulige årsaker. Det er verdt å nevne at jeg gjorde den omtalte modifiseringen lenge før problemene først oppsto, og bilen har fungert lenge med denne. Chassiset har fremdeles den vippen oppover som du omtaler som viktig. Det var først etter bytte av de tidligere nevnte deler at styringa låste seg, dette uten at jeg rørte spjelkinga/forsterkningsmodifiseringen.

                    Siden bilen en stund har blitt kjørt med knekt men spjelket/forsterket chassis, og det er umulig å teste den ut uten spjelking, tenker jeg nå å kjøpe et nytt chassis som ikke er knekt og sette bilen opp med dette, og se om bilen fungerer som ønsket. Trenger uansett en forsterkning/spjelking på dette kritiske punkt (knekt chassis eller ikke), men dersom styringa fungerer før og ikke etter en slik modifikasjon, er i det minste feilen åpenbar.

                    Skjønner at dette med tilpassing av differensial er viktig, men hvordan avgjør jeg med milimeterpresisjon hvilke skiver jeg skal bruke?

                    Comment


                    • #40
                      Hmmm.
                      Har sett et par biler her som ikke funka med alu styrestag, men funker med plast. Her var chassiset sprukket. Litt bøying og knoting med forsterkningen gjorde susen

                      Ang shimsing av differ. I bruksanvisninga som følger med tror jeg det står det en anbefalt shimsing. Prøv denne.
                      Hvis du ikke har den, eller at det ikke står, så gjør du som følger.
                      - Legg på 2 + 2 shims. Prøv å rugg litt frem og tilbake for å se om den kniper, eller om det er mye slark mellom drevene.
                      - Er det mye slark, så flytter du et shims fra venstre side sett bakfra over til høyre.
                      - Er det for stramt, så flytter du et shims fra høyre side sett bakfra over til venstre.

                      Det skal være litt frigang, men ikke mye.
                      Mini-ZNorway.com
                      Speedy PigZ Raceway

                      Comment


                      • #41
                        bestilte noe så fancy som; adjustable coil-over shock conversion kit forrige uke, fikk dem på mandagen.
                        dæven det var en forbedring fra stock fjærer.
                        mye bedre sprett og dempning.

                        eneste minus er att de fjærene som følger med er de svakeste, så de er litt myke for utendørs bruk men tror de passer fint innendørs.
                        IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                        Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by RuneRG View Post
                          Vi startet med 43 turn, så 39, deretter 36 og videre ned på 33.

                          Alle standard kanner funker. 17mm motorene til Atomic passer ikke.
                          *edit, prob fixet*

                          går som ett olja lyn nå
                          Last edited by NatteFrost; 13 July 2012, 12:17.
                          IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                          Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                          Comment


                          • #43
                            hvilke av de motor drevene som følger med er det som gir økt toppfart?

                            det største eller det minste?
                            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                            Comment


                            • #44
                              toppfart - størst
                              akselerasjon - minst
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment


                              • #45
                                buggy + 33Tmotor + monster hjul = FUN!!!!



                                har ikke fått testet på grus og gress ennå da stock differ ikke holdt mere enn 2 min med 33T motoren, men på asfalt er den en drøm og kjøre.
                                veldig stabil grunnet bredden og kongler, ugjevn asfalt og små fjell er ikke noe problem lengere da de har blitt til hopp

                                skal få testet den mere når jeg får nye differ.
                                IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                                Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X