Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regelverk for Mini-Z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Regelverk for Mini-Z

    Dette reglement er skrevet i et forsøk på å kunne ha et felles reglement til Mini-Z i norge. Pr idag er dette reglement gjeldene for all Mini-Z kjøring arrangert av klubbene tilknyttet Mini-Z Norway. Andre klubber og baner er velkomne til å benytte seg av dette regelsettet, men referer til kilden.
    De forskjellige klubbene må kanskje tilpasse regelverket slik at bilene får grep på banen sin. Siden det er store forskjeller på matrialet som benyttes til kjøring.

    Reglene erstatter på ingen måte bruk av sunn fornuft, og brukes deretter. Eksempel: Ikke diskvalifiser en nybegynner fordi hanhar en vinge som overstiger maks mål.

    Box Stock
    • Kun umodifiserte MR-01, MR-02, MR-02EX, MR-03, MA-010 og MA-015. MR-03VE er ikke tillatt. (under revurdering)
    • Dekk og felger er tillatt skiftet. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Deler medfølgende i esken kan benyttes.
    • Karosseri skal være av typen Autoscale eller Whitebody. LM karosseri ikke tillatt. Modifisering a) karosseri ikke tillatt. Se også egne "Karosseriregler".
    • Det er tillatt og tilføre demperolje, fett etc.
    • Tillatt akselavstand er 86 - 98mm.
    • FET ikke tillatt skiftet.


    Click image for larger version

Name:	Autoscale_Studio_MZP128IW-2037.jpg
Views:	1
Size:	46.3 KB
ID:	790184
    Bildet er bare for referanse

    Stock 2WD
    • Tillatte chassis. MR-01, MR-02, MR-03 (under revurdering)
    • Motor: lavest 70T med børster. Alle merker tillatt.
    • Elektronikk beregnet for Mini-Z skal brukes.
    • Alle felger beregnet for Mini-Z er tillatt. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Alle optiondeler beregnet for Mini-Z er tillatt.
    • Karosseri skal være av typen Autoscale eller Whitebody. LM karosseri ikke tillatt. Se også egne "Karosseriregler".
    • Vinger er tillatt endret. Se egne regler for aerodetaljer
    • Tillatt akselavstand er 86 - 99mm.


    Click image for larger version

Name:	Autoscale_Studio_MZC7R-1429.jpg
Views:	1
Size:	44.4 KB
ID:	790187
    Bildet er bare for referanse

    Le Mans
    • Tillatte chassis. MR-02, MR-03 (under revurdering)
    • Motor: lavest 50T med børster. Alle merker tillatt.
    • Elektronikk beregnet for Mini-Z skal brukes.
    • Alle optiondeler beregnet for Mini-Z er tillatt.
    • Karosseri skal være beregnet for LM, og være av typen Autoscale eller Whitebody. Se også egne "Karosseriregler".
    • Det er ikke tillatt å lage hull for støtdempere.
    • Dekk og felger skal være beregnet for LM. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Tillatt akselavstand er 102mm.


    Click image for larger version

Name:	Autoscale_Studio_MZP323MA-2146.jpg
Views:	1
Size:	46.2 KB
ID:	790186
    Bildet er bare for referanse

    GT Mod
    • Tillatte chassis. MR-01, MR-02, MR-03, MR-03VE, MA-010, MA-015. (under revurdering)
    • Motor. Fri. Alle merker tillatt.
    • Elektronikk beregnet for Mini-Z skal brukes.
    • Alle felger beregnet for Mini-Z er tillatt. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Alle optiondeler beregnet for Mini-Z er tillatt.
    • Karosseri skal være av typen Autoscale eller Whitebody. LM karosseri ikke tillatt. Se også egne "Karosseriregler".
    • Vinger er tillatt endret. Se også "Generelt om aerodynamiske detaljer"
    • Tillatt akselavstand er 86 - 102mm.


    Click image for larger version

Name:	Autoscale_Studio_MZP218EP-1648.jpg
Views:	1
Size:	46.4 KB
ID:	790185
    Bildet er bare for referanse

    F1
    • Tillatte chassis. Mini-Z F1 serien.
    • Motor. Fri. Alle merker tillatt. (under revurdering)
    • Elektronikk beregnet for Mini-Z skal brukes. Børsteløst eller ikke.
    • Alle felger beregnet for Mini-Z F1 er tillatt. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Alle optiondeler beregnet for Mini-Z F1 er tillatt.
    • Karosseri skal være av typen Autoscale eller Whitebody. Se også egne "Karosseriregler".
    • "Sjåfør" skal være på plass.
    • Endring av vinger er tillatt. Ikke lexanvinge.
    • Ombygging til T-plate er tillatt.
    • Maks bredde 85mm
    • Maks vingehøyde bak 50mm.
    • Tillatt akselavstand er 130mm.
    • Minimumsvekt 190g.


    Click image for larger version

Name:	Autoscale_Studio_MFB04-2797.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	790199
    Bildet er bare for referanse

    Pan Car
    • Alle 1:28 chassis er tillatt.
    • Motor. Fri. Alle merker tillatt.
    • All elektronikk er tilatt.
    • Alle felger beregnet for Mini-Z er tillatt. Se også "Generelt om dekk og felg".
    • Felgbredde er fritt.
    • Alt av opsjondeler og modifikasjoner tillatt.
    • Karosseri skal være av typen Pan Car. Karosserier av alle fabrikater er tillatt.
    • Minimumsvekt. NA
    • Tillatt akselavstand er 86 - 102mm.


    Click image for larger version

Name:	PanCar.JPG
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	790189
    Bildet er bare for referanse

    Buggy
    • Tillatt chassis. 1:24 Buggy
    • Fri motor. Alle merker er tillatt.
    • Elektronikk beregnet for Mini-Z skal brukes.
    • Alle opsjondeler tiltenkt Mini-Z Buggy er tillatt.
    • Karosseri skal være av Lexan og være til Mini-Z Buggy.
    • Minimumsvekt. NA
    • Minimum bakkeklaring 5mm.
    • Tillatt akselavstand. NA



    Click image for larger version

Name:	buggy.JPG
Views:	1
Size:	72.5 KB
ID:	790188
    Bildet er bare for referanse




    Karosseriregler for klassene Stock 2WD, Le Mans og GT Mod.
    • Akselavstand kan endres. Dvs slipe hjulbuer fremover eller bakover. OBS. Gjelder ikke LM!
    • Letting av karosserier innvending er tillatt.
    • Utvendige modifikasjoner er tillatt så lenge det ikke går ut over bilens design og er til hinder for andre.
    • Støtfanger foran er tillatt, men skal ikke være til hinder for andre eller ødelegge banen.
    • Støtfanger bak kan modifiseres slik at der er åpning opp til en høyde på 25mm i kjøreklar tilstand.
    • Utskifting av vindusruter til Lexan er tillatt. Det må være vindu i bilen.
    • Speil, lyktehus, detaljer etc tillates fjernet.
    • Lykteglass skal være montert, alternativt tettet med klistremerker, tape e.l.
    • Åpning av naturlige ventilasjonshull etc i karosseri er tillatt.
    • Det er tillatt å lage hull for støtdempere.
    • Dekk og felg skal ikke stikke på utsiden av karosseriet sett ovenfra.


    Click image for larger version

Name:	IMG_8572-001.JPG
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	790194

    Generelt om aerodynamiske detaljer.
    • Vi oppfordrer til kreativitet. Alt er i utgangspunktet tillatt, såfremt det ikke er til hinder for andre eller nevnt med eget punkt i dette regleverket.
    • Vinger er tillatt endret. Maks høyde er 45mm over bakken. Dette målt i kjøreklar tilstand. Bredden på vingen skal ikke overstige bilens bredde eller være høyere enn bilens tak. (Gjelder ikke F1)
    • Det oppfordres til å gjøre modifikasjoner mest mulig skalariktig.
    • Aerodetaljer inni karosseriet, under chassis etc er tillatt og berømmes. Vær kreativ men hold deg innenfor regelverket mht bakkeklaring!


    Generelle tekniske regler (Om ikke spesifisert i klassen).
    • Minimum bakkeklaring 1,5mm (Gjelder ikke Buggy)
    • Minimumsvekt 170 gram.


    Generelt om Motor og elektronikk.
    • Børster er tillatt skiftet i alle motorer. Alle merker og blandinger er tillatt.
    • Timing er ikke tillatt endret i Stock.
    • Batteri AAA. NiMh eller NiCd.
    • FET er tillatt skiftet om ikke annet er spesifisert.
    • Børsteløsemotorer er tillatt der hvor reglene ikke spesifiserer annet.


    Click image for larger version

Name:	2013-03-03 22.32.55.jpg
Views:	1
Size:	32.3 KB
ID:	790193

    Generelt om dekk og felg.
    • Dekk som inneholder silikon er ikke tillatt.
    • Skumdekk er ikke tillatt.
    • Dekksmøring er ikke tillatt. WD40, såpe etc regnes også som dekksmøring!
    • Dekk kan varmes, dreies, seipes, skjæres, limes, tapes osv.
    • Felger kan modifiseres, forsterkes e.l.
    • Maksimal bredde på felg foran er 8mm. (Gjelder ikke Pan Car, F1 og LM)
    • Maksimal bredde på felg bak er 11mm. (Gjelder ikke Pan Car og F1)


    Click image for larger version

Name:	2013-03-03 22.31.03.jpg
Views:	1
Size:	42.2 KB
ID:	790192

    Et par siste viktige punkt som overkjører alle andre regler!
    • Ingen modifikasjoner som ødelegger banen eller andres biler er tillatt!
    • Vær ærlig!
    • Er du usikker? Spør!
    • Ha det gøy Husk at dette "bare" er en hobby....



    Disclaimer: Reglene kan oppdateres ved behov

    Bilder vist med tillatelse fra Mini-Z Norway (RuneRG) og Autoscale Studio
    Last edited by NoBrainer; 8 January 2014, 11:05.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Lagt til "MR-03VE" som tillatt bil under GT Mod.
    Endret tekst for motor på Stock og LeMans.
    Da de kan ha høyere T på motorene men ikke lavere.
    Lagt til alle bildene.
    Burde være komplett for denne gang.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Som et lite tips.

      LeMans - LM kjøres mer eller mindre ikke i Sverige og Finland
      F1 - Kjøres mest i Finland
      PanCar - Kjøres mest i Sverige

      Så hvis du vil ha biler som kan brukes mest, så sats på Stock og GT Mod.
      Og ut i fra erfaringen fra Finland, bruk samme karosseri på begge to. Slik at "bare" trenger å bytte motor for å ha en kjørebare reservebil. Det blir også billigst og enklest å justere.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Er litt uenig med meg selv angående vingene på F1.
        For noen vinger ser bra ut, mens det å sette på en lexanvinge ser ikke bra ut.
        Er mest tilhenger av at det skal se nogenlunde skalaaktig ut og at det skal være "sjåfør".
        Dette er jo den eneste klassen som faktisk har åpen fører.

        Det med fri motor er jeg heller ikke sikker på om jeg er så glad i.
        Da blir det veldig fort en klasse ala GT Mod / Pan Car hvor alt er lov.
        Jeg kunne godt tenkt meg at dette blei en slik 43T eller 50T klasse og da gjerne litt lav giring (hvis det er det det blir?) med rundt 10T pinion ved 53T spur. Slik at toppfarten blei litt "begrenset" men at akselerasjonen var bra.

        Hva synes dere andre?
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Om man har planer om å kjøre løp rundt i Norden/ Europa så er nok et utgangspunkt i PNWC reglene med 50T motor det beste, men heller legge på noen begrensninger rundt dette med skalariktighet.
          Mini-ZNorway.com
          Speedy PigZ Raceway

          Comment


          • #6
            ja ikke sant.
            men slik som noen av finnene som brukte buggy vinge. så syntes ikke jeg det blei bra
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Rune, ser du opprerer med andre regler enn de som står her inn.
              Noen grunn til at du har endret?

              Du har ikke tillatt LiPo, men du har tillatt ALLE chassi i skala 1:28.
              Du har tillatt alle motorer for F1 og ikke minimum 50T som PNWC kjører med. Er dette hensiktsmessig ved eventuelle konkurranser i utlandet eller andre steder?

              Forresten, jeg kunne trengt det bildet du har av alle målene. Det kunne vært nyttig her.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Oppdaterte reglementet for å justere det inn mot PNWC 2014 reglene, samt åpne noe opp for å få litt mer variasjon i merker i og med ATM, XPower, Lajf og en annen jeg ikke tør skrive her har kommet med/ kommer med egenproduserte chassis.

                Har ved en feil brukt teksten fra neste generasjon regler i F1, men feil med fri motor som du påpeker.
                Det blir 99% sikkert tillatt med VE i 2014, men motor er ikke satt ennå. Skal endre dette inntil PNWC reglene er satt. Det samme er tilfelle for LM.

                VE kommer også til å bli godkjent i Stock, men dessverre er ikke motoren klar. PN lover at farta i disse blir identisk slik at ingen får fordel av dette foruten mindre vedlikehold.

                Har ikke tillatt LiPo på generelt grunnlag ennå, da jeg fikk et hint om at MRX skal komme i AAA utgave, samt fått det bekreftet at PNWC reglene ikke kommer til å tillate LiPo eller LiFe i år. AMZ får jeg ikke noe info om rundt batterikompabilitet, så mulig man må tenke litt mer på det fremover.


                Annet rundt regler.
                ZRacers har vedtatt nye regler, og disse går langt i å tillate alt mellom himmel og jord. Eks 15mm brede felger fram/ bak, LiFe tillatt i GTMod, Lexan & 3D printede karosserier i GTMod, alle silikonfrie dekk tillatt (også skum).
                Dette blir kun i deres egen cup, ikke i invitasjonsløp som f.eks ZRacers open.
                Mini-ZNorway.com
                Speedy PigZ Raceway

                Comment


                • #9
                  LM klassen.
                  Alle kjører LM regler som er annerledes enn våre på ett punkt.
                  De tillater vanlige dekk og felger, i tillegg til LM spec felger.

                  Hva syntes folk om det da? Skal vi være sære på det, eller skal vi kjøre likt som de andre?
                  Mini-ZNorway.com
                  Speedy PigZ Raceway

                  Comment


                  • #10
                    Ser poenget med å kjøre vanlige dekk og felger.
                    Men...her kommer mitt poeng...hvis LM kjøres med vanlige dekk og felger så er det bare en vanlig gt mod eller stock bil.
                    Det blir ingen forskjell i kjøremåte eller stil. Du kan kjøre slik du alltid har.

                    Hvis det er det folk vil så er det greit for meg. Men da mister klassen sitt særpreg.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Regelverk for Mini-Z

                      Hva slags forskjell snakker du om her, Lasse?
                      Lurer på å bygge om et chassis til LM og tenker hjul. Skal ha Rothmans porsche og det er ikke lett å oppdrive felger til den. LM dekk er en lettere sak.
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Forskjellen er enorm.
                        jeg kjørte 8.2 med stock, altså 70t med frie dekk på den NYE banen til Eiker-rc i dag. Med LM kjempet jeg meg ned på 9.5 med 50t og LM-dekk.
                        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                        -
                        Röhrl

                        Comment


                        • #13
                          Da stemmer jeg for LM felg og dekk.
                          living in the fast lane

                          Comment


                          • #14
                            Det står ikke noe i regelverket om hva slags LM felger du skal bruke. Bare det er LM felger.
                            Jeg bruker Mercedes C9 felger på min LM.

                            Det er da relativt stor forskjell å kjøre på vår måte i forhold til slik "alle" andre gjør det.
                            Men for de andre så blir LM etter min mening kun "Super Stock" med LM karosseri.
                            Super Stock er da 50T motor.

                            LM med LM felger og dekk gir deg et mye mindre utvalg, slik at det vil sladde ut litt eller bli understyrt. Det er ikke sikker du får tak i dekk som faktisk passer perfekt til en bane. Slik man mer eller mindre klarer med GT Mod og Stock i dag.
                            Ergo må man tilpasse kjørestil etter underlaget. Ellers vil man tape mye tid på snurringer eller kjøring i vantet.

                            Det må jo nevnes at det er ganske lett å få tak i dekk, men ikke nødvendigvis de "riktige" felgene til din autoscale.


                            Men..... jeg kunne godt tenkt meg å høre hva flere synes?
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RuneRG View Post
                              LM klassen.
                              Alle kjører LM regler som er annerledes enn våre på ett punkt.
                              De tillater vanlige dekk og felger, i tillegg til LM spec felger.

                              Hva syntes folk om det da? Skal vi være sære på det, eller skal vi kjøre likt som de andre?
                              PNWC reglene er også med frie dekk?

                              For min del synes jeg LM er morsomt å kjøre med LM-spec dekk. Det blir en helt annen kjørestil enn stock og mod.
                              Med frie dekk, blir det jo bare en snill mod-klasse. Eller en mod-klasse der jeg kan ha mulighet til å kontrollere bilen Det er også morsomt.

                              Spm blir da følgende. Kommer noen til å kjøre LM i ett PNWC løp? isåfall stemmer jeg for PNWC-reglene. Hvis ikke, stemmer jeg for å beholde de som de er, med LM'dekk.
                              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                              -
                              Röhrl

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X