Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mugen Seiki MBX-6 ECO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    OK...

    Nytt spurdrev montert. Monterte også ny styreservo i samme slengen Savöx 1258TG. Tenkte jeg skulle justere denne litt etter montering. Kobler til et batteri, fyrer opp sender og bilen. Vrir rattet fram og tilbake et par ganger hvorpå bilen skyter fart over arbeidsbenken. Trodde først jeg hadde kommet borti throttle, men det samme gjentok seg ved neste forsøk også ( men da hodt jeg tak i bilen for sikkerhets skyld ).

    Jeg har også problemer med å få bilen i revers - etter å ha kjørt framvover vil den aldri i revers før fjerde/femte forsøk. Fikk en ide jeg trodde var lys - hadde nemlig et lignende problem med en annen bil. Throttlerespons var skrudd for langt framover. Prøvde å juster bakover helt til hjulene begynte å dreie bakover, og så framover til 'pipingen' ble borte. Samme ting skjer. Bilen vil ikke i revers før etter flere forsøk, og hvis jeg vrir på rattet noen ganger gir den plutselig full gass. Bare et kort øyeblikk, som når man trykker full throttle og slipper igjen med en gang.

    Noen som kjenner igjen symptomene?
    Mugen Seiki MBX-6 Eco | Tekin RX8 / T8 1900KV | Spektrum DX3C | Savöx

    Comment


    • #47
      Er jo en mulighet og sette større "nutral range" da.
      Kan jo også prøve og kalibrere en gang til, sett alle trim til 0 og epa til 100%.

      Den ene jeg hadde drev og kødda litt og da var det epa som sto på 70%
      Tekno 410sct, Xray xb9e, losi 22 2.0
      Spectrum dx3s

      Comment


      • #48
        Originally posted by stigv View Post
        OK...

        Nytt spurdrev montert. Monterte også ny styreservo i samme slengen Savöx 1258TG. Tenkte jeg skulle justere denne litt etter montering. Kobler til et batteri, fyrer opp sender og bilen. Vrir rattet fram og tilbake et par ganger hvorpå bilen skyter fart over arbeidsbenken. Trodde først jeg hadde kommet borti throttle, men det samme gjentok seg ved neste forsøk også ( men da hodt jeg tak i bilen for sikkerhets skyld ).

        Jeg har også problemer med å få bilen i revers - etter å ha kjørt framvover vil den aldri i revers før fjerde/femte forsøk. Fikk en ide jeg trodde var lys - hadde nemlig et lignende problem med en annen bil. Throttlerespons var skrudd for langt framover. Prøvde å juster bakover helt til hjulene begynte å dreie bakover, og så framover til 'pipingen' ble borte. Samme ting skjer. Bilen vil ikke i revers før etter flere forsøk, og hvis jeg vrir på rattet noen ganger gir den plutselig full gass. Bare et kort øyeblikk, som når man trykker full throttle og slipper igjen med en gang.

        Noen som kjenner igjen symptomene?
        Det første problemet ditt, høres ut som at du hadde byttet throttle og styring på mottakeren? hehe..

        Jeg ville helt enkelt satt throttle trim i senter, og kalibrert ESC på nytt..
        Virker som kalibreringen er på bærtur.. Throttle trim skal _aldri_ røres på en elektrobil etter kalibrering.. Da blir det bare surr..

        Comment


        • #49
          Da har jeg vært ute i garasjen en tur...

          Rekalibrering av ESC ser ut til å ha drept problemet med at bilen plutselig gir gass.

          'Problemet' med at bilen ikke går i revers før etter noen forsøk ser ut til å stamme fra ESC'n. Koblet på Hotwire i kveld, og der finner jeg ut at den er satt opp med motortype 'BL-DL' - det antar jeg at er børsteløs med delay, altså at det skal være et opphold mellom brems og revers. Prøvde to av de andre motorvalgene, og da går bilen direkte i revers, uten å bremse i mellom. Det har jeg heller ikke lyst til, så da ble det å sette tilbake til 'delay'. Går det an å justere på delay? Var ikke akkurat kjempeintuitivt brukergrensesnitt i Hotwire, synes jeg - mulig fordi jeg ikke er heeeelt inne i diverse faguttrykk....

          Trenger hjelp til fornuftig opsett..! Stigno - du har samme oppsett på ESC / motor som meg, og hotwire, har du ikke? Mulig å få en utskrift av dine settings?

          Oppgraderte programvaren i ESC også, nå er det versjon 2.12.
          Mugen Seiki MBX-6 Eco | Tekin RX8 / T8 1900KV | Spektrum DX3C | Savöx

          Comment


          • #50
            For treningskjøring er BL-DL (BL forover med forsinkelse før du kan bruke bremsen) det mest egnede. Forsinkelsen er for at den ikke skal gå rett i revers og skade drivverk/motor etc. Du kan dessverre ikke stille lengden på forsinkelsen. For konkurransekjøring er det BL-FW (BL forover med brems) eller hva det nå heter, som må brukes.
            Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

            Comment


            • #51
              Ronsand - takk for innspil.

              Gjorde en ikkegutteting i går kveld, nemlig leste en manual. Vet det er fy fy, men det gav i alle fall en del svar. Mitt eneste alibi er at manualen til Hotwire lå online....den var ikke i papirform...er det mer ok da?
              Mugen Seiki MBX-6 Eco | Tekin RX8 / T8 1900KV | Spektrum DX3C | Savöx

              Comment


              • #52
                Høres bra ut. Lov å lese, ja faktisk helt nødvendig. Så ikke meldinga før nå, skal sende deg mitt oppsett på RX8 i kveld.
                XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

                Comment


                • #53
                  Vel, nå her jeg da altså brukt opp to plast spurdrev. Drev nummer to fikk litt kortere tenner hele veien rundt fordi jeg glemte å justere etter avstanden pinion - spur når jeg gikk fra 46 til 44 tenner. De skar seg selvfølglig. Var ute og kjørte med størstegutten når jeg kom på det. Skulle bare kjøre bilen inn i garasjen når uhellet var ute. Han sammenlignet det med når en tegneseriefigur plutselig oppdager at han ikke lenger har fast grunn under beina.....det går bra helt til han kikker ned. Det gikk bra å kjøre også, helt til jeg kom på at jeg burde justere...

                  Så....hvordan justerer man avstanden best mulig? Hpi Racing anbefaler å bruke en strimmel papir som mellomlegg mellom pinion og spur ved justering. På YouTube så jeg en som justerte ved å høre på lyden av friksjonen mellom pinion og spur (Det var denne metoden jeg bukte første gang). Noen som har tips? Hva er anbefalt fremgangsmåte?

                  ....ser forresten at det er en på salgstråden som skal selge en MBX6. Selger snakker i annonsen om at det er en ny og en gammel utgave av MBX6. Det skal visstnok være forskjell på bærearmer..? Hvordan vet jeg om jeg har ny eller gammel versjon?
                  Last edited by stigv; 8 December 2011, 11:44.
                  Mugen Seiki MBX-6 Eco | Tekin RX8 / T8 1900KV | Spektrum DX3C | Savöx

                  Comment


                  • #54
                    Justering av mesh kommer med erfaring, men 1-3 lag med vanlig skrive papir mellom spur og pinion fungerer. Nar det er satt opp riktig skal du kunne bevege pinion litt uten at spur beveger seg (svak klikkelyd). Mener det er valig at man har litt tettere mesh med plast pinion en med stal. Min erfaring er at det er bare a sette pa stal pinion forst som sist. Det braker litt mer, men du slipper i allefall bekymre deg for at det skal ryke (forutsatt at mesh er riktig og ingenting forskyver seg).

                    I linken under er det bilder av de sakalte oppdaterte delene: http://www.rctech.net/forum/nitro-of...-mbx6-134.html. Denne traden inneholder forovrig det meste du trenger, samt ikke trenger, vite om MBX6
                    Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

                    Comment


                    • #55
                      Sørgelig, jeg har et slitt (men brukbart) metalldrev liggende. Send meg PM om du vil ha det.
                      XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

                      Comment


                      • #56
                        Hei lurer på hva moroa koster og hvordan er det å få deler til den her i noreg?

                        Comment


                        • #57
                          Minicar Racing (http://www.minicar-racing.no/info/kontakt_oss.htm) skal føre Mugen i Norge, så du kan sjekke med dem.Ellers er amainhobbies.com og towerhobbies.com sikre kort både på biler og deler. Deler er forøvrig gjerne billigst på ebay.
                          Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

                          Comment


                          • #58
                            Deler er ingen problem, og jeg vet om en pent brukt bil til 6000,- med elektronikk.

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X