Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/10 RC monstertruck – level up?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/10 RC monstertruck – level up?

    Hvor mye penger bør du investere i en monstertruck? Hvilket nivå bør du legge deg på i forhold til hva du skal bruke den til? Interessante spørsmål.

    Jeg tenkte at jeg kunne prøve å undersøke akkurat dette. Jeg kjøpte en rimelig Maverick Strada MT Evo S for 2000kr (veiledende 2499), og en litt dyrere BSD Ramasoon (veiledende 2999) omtrent på samme tidspunkt, og tenkte å gjøre en sammenlikning av disse. Begge er typiske begynnerbiler, men er den en klasse over den andre? Er det en god ide å betale litt mer for en bil enn den rimeligste? Og kan bilene sammenliknes?




    Begge er 1/10-skala monstertrucker, men Ramasoonen er hele ti centimeter (505 mm vs 400 mm) lengre enn Stradaen og to centimeter bredere (360 mm vs 340 mm). Det er tydelig at Ramasoonen er basert på en 1/8-skala bil, selv om den kalles 1/10 XL. Hva dette gir av forskjeller kommer jeg snart tilbake til. Bruken min er først og fremt herjing og hopping rundt i terrenget og på grusvei, også kalt «bashing». Testingen har foregått om vinteren på forskjellige underlag som snø, is, skare, grus og asfalt.


    Utseende og kulhet

    Ikke et uviktig poeng – du må like bilen du skal kjøpe. Ramasoonen er lang, bred og lav, men Stradaen ser kulere ut med sine fine farger og decaler.

    Poeng til Strada.


    Hvilken bil fungerer best ut av esken?

    Begge bilene fungerer greit ut av esken. Ramasoonen har ikke lader eller noe verktøy med i esken, men et 2S 20C 3200mAh LiPo-batteri. Stradaen har Tamiya-nøkkel, 3000mAh NiMh-batteri og en treg lader. Pluss for lader og verktøy for en nybegynner, men NiMh-batteriet taper seg fort og må du oppgradere likevel. Batteriet kan ikke sammenliknes med et Lipo-batteri i kjøreglede og ytelse.

    Poeng til Ramasoon for brukbart 2S LiPo-batteri.


    Konstruksjon


    Begge bilene har firehjulstrekk, lang fjæringsvandring, børsteløs motor, robuste støtfangere og vannavstøtende elektronikk. Check.

    Videre blir dette fort en diskusjon om typen plattform bilen er bygget på. Ramasoonen sitt aluchassis er laget for å være truggy/monstertruck, noe Stradaens plast-tub, som er felles plattform for drifting/buggy/truggy/monstertruck-utgavene, ikke er. Hvordan merkes det i bruk? Monstertruckens behov ikke går overens med en buggy sine små hjul, begrensede vandring og styregeometri. Stradaens begrensede styreutslag og svake styrerespons kommer av at styregeometri og servosaver ikke er tilpasset store og tunge hjul. Fordelene med et monstertruck-spesifikt chassis vises gjennom bedre balanse i bilen; styring, lengde og bredde passer bedre til store hjul og lang fjæringsvandring. Et godt eksempel er at Ramasoonen har stort styreutslag, noe som er veldig nyttig på en monstertruck, og en robust servo/servosaver for å holde kontroll på store hjul.

    Begge bilene har greie mulighet for justeringer og endring av innstillinger, men dette er herjebiler, ikke racingbiler som skal settes opp superoptimalt til hvert type underlag. Justeringen begrenser seg til å endre fjæringsvei/høyde og forspenning av fjærene på plastdemperne. Ramasoonen kan justeres trinnløst med en skruring for å endre forspenning på fjæringen, Stradaen har klips som kan settes på plass ved behov for strammere fjærer. Dette er det lite behov for. Ellers er det meste i plast på begge bilene, men dette har sin fordel i fleksibilitet slik at man unngår brekkasje. Og regn med litt brekkasje om du hopper mye – å lande hardt på taket går fort utover karosseriet, spesielt i lave temperaturer.

    Ramasoon:



    Strada:


    OK – men hva betyr dette? Jo, poeng til Ramasoonen for å være bedre egnet som monstertruck!


    Hvilke modifikasjoner og tillegg bør gjøres for å få en holdbar og morsom bil?


    Ramasonen krever nesten ingen modifisering ut av esken siden det meste er så optimalt som man kan ønske seg, til og med styreservoen er superkjapp. Det eneste som irriterer er et løst batterilokk på senderen som kan føre til at batteriene faller ut. Kjipt, men enkelt å tape igjen. Men den er litt lite livlig med det medfølgende 2S-batteriet, så regn med å oppgradere til 3S Lipo ganske kjapt. Her kommer et problem - batteristolpene er ikke lange nok for 3S! Skikkelig teit, da resten av bilen tydeligvis er laget for 3S! Bilen har tidligere kommet med både 3600kv, 3421kv og nå 3000kv motor, noe som tyder på at varmgang/holdbarhet med 3S kan ha vært et problem. Siden motoren ikke blir varm med standard giring (15T?) så har jeg lyst til å prøve 16/17T. Du må også kjøpe 1/8-verktøy for å kunne skru på denne bilen siden Tamiya-nøkkel ikke passer til hjulmutterne. Fra fabrikken er det litt for lite olje i demperne slik at den siste tredjedelen av vandringen kan føles litt ukontrollert når man trykker dem sammen, men dette er ikke merkbart i praksis.

    Stradaen på sin side har behov for noen justeringer før man starter å kjøre. For å unngå å knekke uprights bak ved første skikkelig harde landing bør man bytte om på innfestningen av øvre bærearmer for å få dem parallelle. Dette gjør at bilen får for full vandring bak. Og å skaffe et 2S LiPo-batteri siden det originale NiMh-batteriet er ganske tamme greier. Giringen på Stradaen er helt på grensen, da motoren blir ganske varm, men akkurat slik at man ikke brenner seg. Om ikke lenge føler man også behovet for å bytte til sterkere servo, ny servosaver, tynnere demperolje og helst et overtrekk for hele tubben. Men da er bilen også veldig komplett og bra.

    Strada:



    Poeng til Ramasoon.


    Ytelser og kjøreegenskaper


    Ramasoonen er velkjørende og kontrollert med det originale 2S-batteriet. God styrerespons, bra demping og følsomhet for både små og store dumper. Den reagerer bra på forandringer i underlaget, og spesielt styringen er som nevnt rask og lett å justere. Bilen er lettkjørt og hopper bra, men har en tendens til å lande litt bakpå når man bruker store og tunge batterier. Med 3S Lipo kommer de gode egenskapene virkelig til syne, og bilen fortjener et 3S-batteri. Den høye plasseringen av batteriet, som gir et høyere tyngdepunkt, merkes ikke på kjøreegenskapene annet enn at den blir noe baktung. Ramasoonen kan enkelt senkes ved å flytte på fire innfestingsskruer for demperne i bærearmene. Bilen løfter generelt ikke fronten eller mister ikke marktrykket på forhjulene ved maks pådrag på litt fastere underlag slik som kortere og mindre balanserte biler kan. På asfalt tar den baklengs salto fra stillestående med 3S…

    Dekkene griper greit, men blåser seg ganske fort opp i 3S-hastighet. Diffene har litt for liten treghet slik at hjulet med minst grep spinner lett. Dette begrenser terrengegenskapene, men kan trolig justeres med bruk av tykkere fett i diffene.
    Stradaen er nesten like rask med 2S som Ramasoon med 3S, men den krever en del tilvenning på grunn av kombinasjonen av ganske kort akselavstand og mye power. Dette gjør den mindre retningsstabil, og den krever derfor flere korrigeringer med styringen. Bilen hopper bra, men velter noe oftere enn Ramasoonen, trolig fordi den er litt smalere. Så fort man slapper av en smule på gassen blir bilen mye enklere å kjøre. Mulig at den hadde hatt godt av å senkes litt, noe som er enkelt ved å flytte fire skruer som på Ramasoonen. Det tverrgående mønsteret på dekkene passer kjøring på snø godt og griper svært bra. Diffene har greit med treghet for både høyfartskjøring og god fremkommelighet i terrenget.

    Poeng til Ramasoon - den velter ikke så ofte som Stradaen på samme underlag, styrer bedre i lav hastighet og er mer kontrollerbar i høy hastighet. Men Stradaen er ikke langt bak.


    Hvilken bil er morsomst å kjøre?

    Nå tror du kanskje at Ramasoonen vinner overlegent, men riktig satt opp er Stradaen overaskende morsom å kjøre. Den er kvikk, har skikkelig punch og bra respons (med riktig servo og demperolje) og egner seg veldig bra til herjekjøring. Og den trenger mindre plass å kjøre på enn Ramasoonen for å ha det gøy på grunn av sin mindre størrelse. Ramasoonen er hakket dorskere, men med bedre kjørbarhet og kontroll, noe som er viktig, spesielt i høy fart. Det er vanskelig å velge hvilken jeg foretrekker, begge har sine styrker til herjekjøring. Å hoppe 15 meter på asfalt er egentlig ingen av disse bilene beregnet til å tåle.

    Poeng til begge biler.


    Vedlikehold

    Ingen av bilene har trengt noe spesielt med vedlikehold bortsett fra å stramme noen løse skruer etter kjøring.

    Kostnader på fire måneder med kjøring:
    Ramasoon: en rear hub 149kr, sekskant til innfesting av hjul 60kr. Totalt 209kr.
    Strada: en rear upright 70kr, en ny mottager 395kr, en ny sender 445kr (vannskade?), nytt karosseri 300kr, ny støtfanger 70kr. Totalt 1240kr.

    Poeng til begge biler.



    Hvilken bil ville jeg kjøpt igjen?

    Basert på det jeg vet i dag ville jeg ha kjøpt Ramasoonen dersom valget som mellom disse to. Dette er basert på mine preferanser, som beskrevet, men jeg er også veldig fornøyd med Stradaen. Likevel føles det som om jeg vil ha flere muligheter med Ramasoonen og at bilen vil kunne vokse med oss etter hvert som junior blir flinkere til å kjøre. Men det føles ikke som noe tap når junior velger Ramasoonen når vi skal ut å kjøre!

    Bilene kan, til tross for forskjellig størrelse, sammenliknes greit etter min mening. Er det verdt å gå opp ett nivå? Jeg synes i alle fall på det, med den litt dyrere Ramasoonen får en bedre bil dersom man skal kjøre mye rett ut av esken og bruke som den er over tid. Men Stradaen er heller ikke noe dårlig kjøp, til tross for sine behov for mindre modifiseringer.


    Oppsummert - BSD Ramasoon


    + Enkelt å kontrollere høy fart og dra lange, feite sladder
    + Elektronikkboks høyt oppe og fremme som skjermer godt for vann (med litt ekstra tape).
    + Raskere styring med større utslag (kortere svingradius) med mer lettgående og robust servosaver.
    + Mer robust konstruksjon og deler, grovere aksler og større skruer. Tydelig arvet fra 1/8.
    + Lengre og bredere chassis gir bedre stabilitet og kjøreegenskaper, og mer egnet for å håndtere 3S LiPo.
    + Like bærearmer, hubber og CVD-aksler foran og bak (færre forskjellige reservedeler)
    + fullt kulelagret og med metalldrev og differ
    + lettskrudd

    - Går litt sakte og er litt dorsk på 2S Lipo
    - merkelig utseende, smal konstruksjon med to etasjer over hverandre
    - noe utsatte ledninger fra motor til ESC
    - må modifisere batteristolper for å feste store 3S batterier
    - lite tilgjengelige informasjon og deler på nettet
    - litt stor å frakte med seg
    - mangler dual rate på gassen (nyttig for nybegynnere)
    - justering av midtpunkt på styringa fungerer ikke fra senderen
    - Tendens til å la deg dra på vel mye med 3S…stor risiko for å mose inn i noe


    Ramasoon er den litt større monstertrucken for deg som ikke har tenkt å selge bilen innen året er omme, men som kan tenke deg å kjøre en del, kanskje også på bane, og som vil ha en bil som funker 100% ut av boksen. Topp ytelser med 3S LiPo og kjøreegenskaper som kan håndtere så mye kraft og fart. Passer ikke så godt for deg som har liten plass å kjøre på eller er på veldig stramt budsjett (trenger LiPo-lader/3S LiPo-batteri/verktøy).


    Oppsummering - Maverick Strada MT Evo S


    + Går veldig bra og er morsom å kjøre med 2S
    + fullt kulelagret og med metalldrev og differ
    + Robust, tåler mye mer enn man skulle tro
    + masse tilgjengelige deler og oppgraderinger på nettet
    + rimelige deler som er tilgjengelige i mange RC-butikker
    + har dual rate også på gassen slik at junior/far/mor kan lære å kjøre med redusert hastighet (veldig nyttig)
    - krever noe modifisering for å gå optimalt (demperolje, oppsett lenkearmer)
    - svak servoytelse og slapp servosaver
    - svake uprights bak, spesielt med originalt lenkeoppsett og originale aksler (men ikke knekt etter justering av oppsett og andre aksler).
    - utsatt elektronikk i mottager/sender? (opplevd å måtte bytte begge, trolig pga fukt)
    - plattformen har sine begrensninger som monstertruck
    +/- ikke egnet for 3S

    Stradaen er den litt mindre og morsomme monstertrucken for deg som ikke har så stor plass å kjøre på, vil teste om fjernstyrt bil er gøy og ikke har behovet for megafart. Det finnes masse upgrades til bilen på nettet, og bilen fortjener også en del oppgraderinger for å få ut det beste av kjøreegenskapene. Passer ikke så godt for deg som absolutt ikke gidder å skru litt selv.

    Se ellers egen erfaringstråd for Strada MT Evo S: http://www.radiostyrt.no/showthread....-MT-Evo-S-1-10


    Simen
    Attached Files

  • #2
    Flere bilder av Ramasoon:




    Modifisering på Ramasoon:

    Attached Files

    Comment


    • #3
      Flere bilder av Strada:

      Attached Files

      Comment


      • #4
        Sammenlikning mellom bilene:



        Ramasoon:

        Strada:
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Nå, ett år etter er statusen at begge bilene går som før. Det går mer deler til Stradaen i brekkasjer, og jeg vurderer å selge den for å kjøpe en Ramasoon til slik at vi slipper to sett med deler. Det er nå tydelig at Ramasoonen er den bedre bilen, konstruksjonsmessig, kostnadsmessig og kjøremessig. Nå skal vi ut og kjøre!

          Noen som trenger en ferdig oppgradert Strada?

          Comment


          • #6
            Synd at ikke flere legger ut slike gode poster, ser jo nærmest ut som om dette forumet er dødt.
            Har du tips til andre RC forum som er mer aktive?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Hanse81 View Post
              Synd at ikke flere legger ut slike gode poster, ser jo nærmest ut som om dette forumet er dødt.
              Har du tips til andre RC forum som er mer aktive?
              Ja, det er vel stort sett amerikanske forum. Kan egentlig ikke skjønne grunnen til at dette foumet er så dødt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hanse81 View Post
                Har du tips til andre RC forum som er mer aktive?
                FACEBOOK

                Originally posted by Simenf View Post
                Kan egentlig ikke skjønne grunnen til at dette foumet er så dødt.
                FACEBOOK
                Monster Truck Craze!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by xirton View Post
                  FACEBOOK



                  FACEBOOK
                  Da kan du kanskje peke på noen FB-grupper?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg målte strømtrekket på Ramasoonen med en G.T. POWER RC Watt Meter and Power Analyzer som registrerer topp og gjennomsnittverdier. Oppsettet var standard Ramasoon på asfalt med nytt 5200mAh/30C 3S-batteri.

                    Var litt spent på hvor mye effekt bilen trakk, og resultatet var 1200W/113A. Bilen har en
                    QuicRun-WP-10BL60 60A ESC med peak på 390A, så den var godt innenfor hva den tåler (noe jeg visste fra før). Dette er den første bilen jeg måler, så jeg har ingen referanser, men jeg synes dette var ganske mye effekt, spesielt med tanke på at jeg måtte ta det litt rolig i starten pga bilen drar på bakhjulene. Trolig 120-130A med maks pådrag dersom forhjulene holder seg på bakken.



                    Click image for larger version

Name:	Ramasoon_ESC_readout.JPG
Views:	1
Size:	96.4 KB
ID:	784036

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X