Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advarsel/råd til nybegynnere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advarsel/råd til nybegynnere

Dette er ein advarsel nybegynnere og andre som måtte kjenne seg igjen..

Hugs å måle temperaturen på motoren din undervegs!
    Eg gjorde aldri dette på min Savage - fram til no.

Dette, kombinert med "uerfaren" tuning av motoren førte nok til eit par alvorlige overopphetinger av motoren.. Etter kvart som eg hadde bilen, vart den verre og verre å starte. Til slutt var det eit heilt prosjekt. Dette er nok ein konsekvens av at den har vore alt for "lean" og dermed vore ALT for varm.

Det heile gjekk for seg i den tidlege delen av min "RC-karriere" og eg hadde lite erfaring. Etter kvar som eg har lært meir den siste tida, ser eg tilbake og lærer av mine feil.

Så eg tok opp heile motoren for å prøve å betre det heile litt.

Eg visste at stempelet var heilt kolsvart og tenkte at det umogleg kunne være bra. Men det var ikkje bare bare å få demontert den etter at den hadde vore så varm.. Ut i fra slik eg forstod det på videoar og forskjellig på nettet, så skulle det være ein enkel sak å få ut sylinderen i motoren, men tvert om. Her måtte det mykje tenking og kraft til. Prøvde å dytte den ut frå undersida (slik eg såg at det var vanlig å gjøre det. Etter over ein time med forsiktig banking og lirking var den berre kome 1-2mm lenger ut. Då byrja tolmodet å renne ut, så krafta vart stadig hardare og ripene og hakkene stadig fleire.. Etter utalige forskjellige metodar og minst like mongen forsøk, så fekk eg den til slutt ut ved hjelp av ein reversibel tang full av el-tape.
    Sylinderen var endelig ute, men hadde fått ein del sår og skadar. Den bar tydelig preg av å ha vore SÆRS varm. Utsida hadde klare svimerker, noko eg reknar med den ikkje skal ha..?

Elles rundt i veivhuset var det eit par andre svimerker og mørkt belegg.

Når eg no prøvde å få stempelet til å gli opp og ned i sylinderen, var det heilt umogleg.. Det var så mongen stygge riper og sår i den. Då var det fram med gode game 3M-paden for å pusse. Her vart det minst ein time med arbeid. Det endte med at eg tok ein 13mm bor på drillen og la paden rudt og ga bånn gass i fleire epokar. Det resulterte i ein SÆRS blank og fin sylinder. No var og såra og hakka såpass neslipt at stempelet gjekk fint opp og ned.

Etter å ha pussa, stempel, veivhus, veivaksel og sylinder, så vaska eg alt i fuel og satte saman heile stasen igjen og no startar den på første omdreining lett som bare det!

Så lærdommen her er: husk temperaturen!
    Attached Files
    Last edited by Eide; 29 June 2009, 18:05.
    Andreas Eide 89'
    PureTen Alpha - Savage 25 - Savage 3.5 - Align T-Rex 600 Nitro Pro

Jeg er redd min sin fikk gå litt for magert i dag.. Kjørte ikke lenge med den slik, så håper den ikke tok skade av det. Men får nullstille til fabrikksettings tror jeg og ta ting derfra.. For fabrikksettings skal stort sett funke uansett hvor man er, right?

Comment

Det er ikke sikkert at den kommer til å svive på fabrikk innstillingen, men viss den ikke gjør det så skrur du HSN en runde inn.
      HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
      Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

Comment

Inn?
        jeg har lest boka til bilen ganske mye, men har ikke helt turt å justere så mye enda.. Faktisk ikkeno, regna med han jeg kjøpte den av hadde den relativt safe innstilt..
        Huff, gruer meg til denne justeringa jeg, redd for å gjøre det dyrere enn nødvendig. Burde ansette en til å skru sånne ting

Comment

Viss du kjenner noen i nærheten av deg så er det bare så snakke med dei.

Her er noen filmer med mye tips.

HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
          Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

Comment

Skru den mye ut. etter 7-10 sek (fra kald motor) prøv å gi endel gass. Ganske sikkert kveles den nesten. skru inn en kvart omdreining og prøv igjen. gjør dette til den tar gassen godt. Da behøver den ikke gå leanere. Det bør ryke godt fra potta, og sprute litt fra den, gjør heller ikke noe.
            Anders Bjerkeengen, 70 mod. moro ælt som rører seg...
            Himoto rxb-1, losi half eigth truggy, Ofna MBX R2, Inferno GT, RC 18T, M chassis, El og Nitro heli, Endel båter...

Comment

har lyst å fikse på idle skruen min men sånn som det er i filmen går det ikke. sitter eg på maks brems så stopper den... og om den er på nøytral(alt i senter) så går den fram over. Ka bør eg gjøre?..

Har ikke Hpi savage.. men det er no vel omtrent det samme som skal gjøres?

H.V.K.K
              Tidligere Biler:
              Axial scx 10, Team Losi Muggy og LST 2, Schumacher Rascal og Swift 2

Comment

Er det samme motoren på min sin som i den filmen da? Mener å ha lest i boka at det er tre forskjellige justeringer på motoren min, men kanskje jeg blander tomgangsskruen med også da..?
                Takker for filmene forresten, føler jeg skal tørre å justere litt selv neste gang nå.

Comment

Her er det jeg tenkte på.. Ser ut som motoren min er litt annerledes, nå ble jeg usikker på tuninga likevel.. :/
                  Og hva mener de med fabrikkinnstillingene på high speed-needle på denne? Skal "hylsa" på toppen være kant i kant med den kanten på selve nålehuset(om det ble forståelig)..?

Comment

Originally posted by sickpuppy View Post
                    Inn?
                    jeg har lest boka til bilen ganske mye, men har ikke helt turt å justere så mye enda.. Faktisk ikkeno, regna med han jeg kjøpte den av hadde den relativt safe innstilt..
                    Huff, gruer meg til denne justeringa jeg, redd for å gjøre det dyrere enn nødvendig. Burde ansette en til å skru sånne ting
                    Du har som regel ingen ting å frykte så lenge du ser etter eit par "kjenneteikn":
                    • Du skrur inn skruane så lenge at du merker forbedring i ytelsen. Når du merker at det går nedover igjen så skrur du litt tilbake igjen (ca 1/8 omdreining)
                    • Som nemnt tidlegare så skal du alltid sjå tydleg røyk av eksos pottta.

Passer du på dette, og gjerne temperaturen i tillegg (at den ikkje overstiger tempen som er anbefalt for din motor), så er det "god gang"
                    Andreas Eide 89'

Comment

Originally posted by sickpuppy View Post
                      Jeg er redd min sin fikk gå litt for magert i dag.. Kjørte ikke lenge med den slik, så håper den ikke tok skade av det. Men får nullstille til fabrikksettings tror jeg og ta ting derfra.. For fabrikksettings skal stort sett funke uansett hvor man er, right?
                      Om den går litt for varm eit lite øyeblikk eller to, så er ikkje det krise på nokon måte, det går nok heilt fint.
                      I mitt tilfele var det heller snakk om veldig varmt over lang tid...
                      Sjekk ut videoene, så lærer du nok ein del.
                      Andreas Eide 89'

Comment

Originally posted by H.V.K.K View Post
                        har lyst å fikse på idle skruen min men sånn som det er i filmen går det ikke. sitter eg på maks brems så stopper den... og om den er på nøytral(alt i senter) så går den fram over. Ka bør eg gjøre?..

Har ikke Hpi savage.. men det er no vel omtrent det samme som skal gjøres?

H.V.K.K
                        da er trimmen på gass servoen din feil, og tomgangen for lav.
                        når motoren er av kan du justere servoen slik at gassarmen på motoren er helt inne når den står i nøytral, da er den riktig, så kan du begynne å justere tomgangen.
                        MBX-6-OS-AKA-Byron fuel
                        TRF-415MSXX
                        DEX410

Comment

Originally posted by Tombola View Post
                          da er trimmen på gass servoen din feil, og tomgangen for lav.
                          når motoren er av kan du justere servoen slik at gassarmen på motoren er helt inne når den står i nøytral, da er den riktig, så kan du begynne å justere tomgangen.
                          takk for det. men åssen skal eg justere tomgangen då, inn eller ut? servoen er ikke noe problem, for det samme har eg gjot med styringa et par ganger...

H.V.K.K
                          Tidligere Biler:

Comment

Tomgangsskruen..

Inn (med klokka) = Mer RPM på tomgang
                            Ut (mot klokka) = Mindre RPM på tomgang
                            Futaba 3PM FASST 2,4 |HPI Sprint 2 Drift m/ div. upgrades |Aeromarine Donzi 49" + Zenoah G260PUM

Comment

då skal nok skruen min ut.. sant? for då går den ikke så fort og hjulene går ikke. har eg rett eller helt feil?

H.V.K.K
                              Tidligere Biler:

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X