Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybegynnerklasse?

Er det ikke nå på tide å prøve å blåse liv igjen i F1-klassen?

-nå selges disse bilene igjen, og lages av flere produsenter

Husker da jeg kom til Oslo i 1995 at dette var en STOR klasse for de yngste! Billig, enkel - og rask!

Noe å innby til sammen med touring utendørs?

Blank 540 og LiPo?
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

Besøk mitt showroom

Originally posted by SHY View Post

Er det ikke nå på tide å prøve å blåse liv igjen i F1-klassen?

-nå selges disse bilene igjen, og lages av flere produsenter

Husker da jeg kom til Oslo i 1995 at dette var en STOR klasse for de yngste! Billig, enkel - og rask!

Noe å innby til sammen med touring utendørs?

Blank 540 og LiPo?
    Seriøst så burde vel Modified klassen reddes først før det kommer noen ny klasse?

Comment

Tenkte på en veldig rimelig klubbløps-klasse her, for de aller minste.

Touring modified er en avansert og kostbar klasse i NMF regi, med påkrevet fører lisens. Altså noe helt annet. Og ikke sammenlignbart.
      Life's too short to go slow! www.ymr.no

Besøk mitt showroom

Comment

Originally posted by SHY View Post
        Tenkte på en veldig rimelig klubbløps-klasse her, for de aller minste.

Touring modified er en avansert og kostbar klasse i NMF regi, med påkrevet fører lisens. Altså noe helt annet. Og ikke sammenlignbart.

SS var jo ment som nybegynner klasse men den er nå mere avansert enn modified... kan godt ramse opp masse som er mega viktig nå i SS....

Hva med å fått gjort SS til den klassen den var ment å være? eller se seg rundt hva andre har gjort med nybegynner klasse?

Comment

BTW.... får F1 var stort her nede på østlandet var det pga at det var den største klassen i Tamiya cup'n.... den har ikke vært noen national klasse kun i en privat cup...

Comment

Hadde vært kult å fått til det. Bilene ser jo helt strøkne ut

Svenskene driver å jobber med det samme.
            Sjekk her!
            Team Smallsize

Comment

nybegynnerklasse....

Å bevare mod burde være en enkel sak, døp om mod til SS. Det er flere grunner til at SS tar over for denne klassen og er megapopulær; stikkord er samme fart, og rundetider som i mod, bare med skumdekk.
              Det er helt naturlig at det er slik, la like gjerne førere selv få bestemme om de vil kjøre med skum eller gummi, da blir det fort flertallet som bestemmer i form av hvilken klasse som skal overleve i lille Norge.
              Vi har i Norge ikke førere nok til å fylle begge klasser i år etter år uten god rekruttering.

På et eller annet sted må det jobbes med å trekke folk inn i miljøet, jeg er ikke sikker på om SS akkurat lokker de som aldri har tatt i en radio før,,,,,syntes jeg hører kommentarene på kjøreplattformen lang vei her.

Skal man ha en innstegsklasse mener jeg det bør være større forskjeller på fart og rundetider. Samtidig bør innsteg/nybegynnerklassen få et navn som gjør at de proffe ser seg for gode til å holde seg i den nybegynner eller stock klassen som den opprinnelig het for mange år siden.

Nå kjører jeg selv for lite til å uttale meg om klasser, utstyr, skum eller gummidekk, MEN det bør tenkes litt lenger frem enn det gjøres i dag.

En nybegynnerklasse er absolutt på sin plass; igjen!

Sannsynligvis tråkker jeg nå i et blomsterbed jeg aldri skulle ha rotet meg ut i, men det var en gang for lenge siden det var noe som het BMRK hvor jeg var sterkt engasjert i, så jeg er ikke helt ukjent med klubbvirksomhet og rekruttering.

Forum er st sted for meningsytring, dette er min mening om saken.

I år velger jeg 1:12 for å møte flere som ikke har kjørt mye bil før. Alternativt hadde det blitt M-chassis igjen.
              Geir 2.'
              Tamiya M03 forever og litt T3

Comment

Det er en formel bil eller to på gang i den søre delen av landet og...
                Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

Comment

det er kanskje nok med en el touringklasse.. eller døpe om ss til mod, lage en ny ss med 15 turn motor som max??
                  m-chassi er en billig og grei nybegynnerklasse, men man blir nok mye "flinkere" å kjøre med å kjøre F1.

mener at Lara hadde et fornuftig forslag (eller uttale) på hvordan ss burde gjøres om, men eg husker ikkje innholdet... Kanskje han skriver det på nytt her
                  Arild (1980)Radøy RC
                  BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

Comment

LMBK har iår opplevd en bra pågang av nye medlemmer. Felles for 75 % av disse er at de valgte Elektro Touring. Av disse 75 % valgte 100 % å satse på SS. Dette var alle nybegynnere i RC, noen hadde riktignok tatt i en radio før, men ikke vant med banekjøring. Vi synes dette på et sett beviser at SS fortsatt er en grei inngangsklasse. Poengterer at rekrutteringen skjer hovedsakelig på våren, og SS går jo ikke "skremmende" fort ute i forhold til MOD. Tvertimot er SS med skumhjul ute svært tilgivelig både med oppsett/økonomi osv osv. Har selv kjørt NC iår + NM og har sett hvor fort mange har forbedret seg rent teknisk Dette gjelder ikke bare blant medlemmer i LMBK men hele miljøet.

Økningen av førere i elektro touring har jo vært utrolig iår, over 30 førere totalt til NM, og bra deltagelse i NC gjennom hele utesesongen.

Jeg mener SS står godt som en inngangsklasse ute, inne er det anderledes, og MOD taper jo enormt for SS. Stock/17,5T - javel gjerne det som support ... - klasse inne ? Men å etablere en helt ny "bil / formel" som nybegynnerklasse ? Vel. vel, synes klubbene heller kan fokusere på elektro touring, klasser som er i vekst, særlig nå etter noen års "tørke", ihvertfall ute.

Og John, du kan vel ikke mene at SS nå har blitt mer "hightech" en MOD... hallo ...

PS: Husk MSK 7-8 november da, regner med at alle tanker om bl.a. dette er sendt inn forslag om ...
                    Trygve Bull Freng/58
                    www.lmbk.no
                    XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

Comment

Originally posted by Trygve Bull Freng View Post
                      Og John, du kan vel ikke mene at SS nå har blitt mer "hightech" en MOD... hallo ...
                      Ehhh Trygve sovnet i klassen eller....

Har du i det heletatt tenkt på dette med å få en 10,5 motor til å virkelig gå fort? har du testet de forskjeldige rotorene, og ikke for å snakke om skumdell (riktig høyde, bredde ect ) finne de rette lipo cellene..... men nå snakker jeg om å makse... og forske på dette og få ting til å virkelig gå fort i 10,5 , men tenk på at de største landene som hadde 10,5 har gått vekk i fra den klassen.

Mod er det ferdiglimte Sorex 28 med blå JB som funker.... batteri ett fett siden det er lipo...
                      Er ikke mere hokuspokus med mod nå.... men den klassen er jo mer eller mindre død...

Se på hva andre land gjør for å bevare klasser... mod er en EFRA klasse,... SS10,5 er en hva? Norsk klasse!!!!

Hva er så galt med å bruke en 13,5 eller 17,5 motor? fint om du kan svare på det? har du sett hvordan de går?...

Skal bli gøy å høre hva folket sier når de ser slitasjen på 10,5 inne på teppe... konstant power i 5 min med lipo....

Min mening er at vi nå går i feil rettning med 10,5.... vi klager på at vi ikke hevder oss og at vi ikke er godt forberdt på løp.... hva med å se hva andre gjør og ikke tro at vi er verdens navle? dette gjelder for alle klasser... er jo litt tragisk at talentene vi har (de få) ikke prioriterer løp her hjemme på regler og klasser som ikke lever lengre...

Men det som forundrer meg er st de mest ihugga folkene sier at dette er en sport på liv og død? hva med å kjøre i de klassene som er toppen av ting, og ikke vake rundt i en egen klasse som det ikke om lenge går ann å få tak i racemotorer i?

Comment

Kanskje en idé å se litt på hva svenskene bestemmer seg for også? Jeg liker tanken på børsteløst siden de har mindre variasjon enn silver cans.

F109, 17.5t, radio, servo og batterier, så er man i gang for litt over 2000.

Alternativet er vel ren standard Tamiya tilsvarende M-chassis.

Comment

blir spennende å se hvor bra 13,5 motorene går,vi skal jo bruke det i Tyskland neste helg.
                          Tror faktisk jeg kjøper meg en F1 bil selv jeg,ser ut til at det er mange som kjører i Sverige
                          Roger Berntsen 1969 Mod
                          Yokomo BD7"14-LRP-Reedy
                          Team Associated B5M-LRP-Reedy- www.mustit.no Team Mustit

Comment

..... Vel, John, denne gangen var tråden "ny begynnerklasse", og poenget mitt var bare at SS/10,5T på en eller annen måte må sies å ha vært en brukbar suksess mtp årets utvikling/nye førere osv osv.. her på berget da.... Tenkte bare at med ytterligere "nye" klasser blir det kanskje for mye av det gode... i vårt lille land. Er forsovet enig med deg at vi ikke skal distansere oss fra EFRA etc. ....
                            For min del er jeg jo også for fritt dekkvalg - i MOD også vet du ... sporer av dette her
                            Trygve Bull Freng/58
                            www.lmbk.no
                            XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

Comment

Back til tpoic... 10,5 SS er pr dags dato ikke noen nybegynner klasse, hadde vi hatt for eks 13,5 eller 17,5 så hadde det vært en nybegynnerklasse.

Vedder på at endel skifter mening siden de ikke helt aner hvor fort 10,5 med lipo på 40+++ går inne, og hvilken slitasje dette medfører, men det må oppleves.

Trygve du svarte ikke på spm mitt.

Og skal man lage en klasse for å få nye til dette så er det flere faktorer som kommer inn i bildet.

1) er jo ganske dødfødt å ha en klasse der man må kjøpe nytt utsyr hvis man skal for eks kjøre touring.( formel eller noen annen onroad nybegynner klasse)

2) hvis man skal ha en uhøytidlig klasse... KAOS.. kom med det du har og kjør med det... ikke noe pes and bil/motor ect ect, så får de ta ting i fra der.

3) nybegynnerklasse minst mulig regler, keep it simple.

4) EVT drive med "tvungen" opprykk i fra stockklassen (er vel heller ikke lov) men kan gjenomføres, dette for å slippe gjengangere i en klasse og skape videre rekrutering i andre klasser.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, gaffelape.
                              Working...
                              X