Å lære seg å slippe folk forbi på en smidig måte er nyttig lærdom og viktig for de aller fleste.
Unconfigured Ad Widget
Collapse
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nybegynnerklasse?
Collapse
X
-
Her er det mange som som mener noe men det som er gjengs for alle er at de har kjørt i flere år. jeg å sønn min 10 år startet denne sessongen synes dette er en helt topp hobby. Det kommer mange forslag her men jeg synes det er en par ting som dere ikke ser, kansje grunnet at dere har holdt på med dette lenge. Når du starter med en ting om det er Rc eller Fotball så synes de fleste at det er morro å konkurere. Hvordan tror dere rekruteringen til fotball hadde vært hvis du bare kunne trene til du var 13 år før du fikk prøve å kjøre Løp?
Aldersgrense og aldersgrupper, ja idene er jo kjent fra alle idretter men starter en 10 åring og en 40 åring samtidig så tror jeg det ikke tar lang tid før 10 åringen kjører fra 40 åringen, her snakker jeg av erfaring
.
klasser, hvorfor blande inne flere når det finnes en fin start klasse allerede M chassis. Å begynne å forandre på en klasse som er i vekst SS, må jo være idioti, det er jo å prøve å ta lvet av noe som er i vekst....

En annen ting kan jo være å huske på at skal vi ha mange klasser så må du fort bytte Bil/Klasse hvert å. Det er heller ikke billig.
M-Chassis
SS
Mod.
Tror det holder for Norge.2xHB Cyclone TC-Nosram Pearl ISTC-Nosram PURE Evo SpecRacing 10.5T.TC-GT2.0 Pro-Novak Spec 10.5T- Associated 12R5.1-LRP TC Spec-LRP Vector X12 5,5t. www.lmbk.no
www.micromonsters.no
Comment
-
Originally posted by varmecon View PostHer er det mange som som mener noe men det som er gjengs for alle er at de har kjørt i flere år. jeg å sønn min 10 år startet denne sessongen synes dette er en helt topp hobby. Det kommer mange forslag her men jeg synes det er en par ting som dere ikke ser, kansje grunnet at dere har holdt på med dette lenge. Når du starter med en ting om det er Rc eller Fotball så synes de fleste at det er morro å konkurere. Hvordan tror dere rekruteringen til fotball hadde vært hvis du bare kunne trene til du var 13 år før du fikk prøve å kjøre Løp?
Aldersgrense og aldersgrupper, ja idene er jo kjent fra alle idretter men starter en 10 åring og en 40 åring samtidig så tror jeg det ikke tar lang tid før 10 åringen kjører fra 40 åringen, her snakker jeg av erfaring
.
klasser, hvorfor blande inne flere når det finnes en fin start klasse allerede M chassis. Å begynne å forandre på en klasse som er i vekst SS, må jo være idioti, det er jo å prøve å ta lvet av noe som er i vekst....

En annen ting kan jo være å huske på at skal vi ha mange klasser så må du fort bytte Bil/Klasse hvert å. Det er heller ikke billig.
M-Chassis
SS
Mod.
Tror det holder for Norge.
Nemlig, Amen
Comment
-
Joda, "Varmecon" imponerer veldig med sine betraktninger! Han har skjønt mye på veldig kort tid!
Men det er et par småting jeg vil ta tak i her:
-De aller, aller fleste vil faktisk ikke konkurrere. Som nevnt før så gjorde jeg en spørreundersøkelse på dette og mye annet. De fleste er "in it for the fun". Nesten alle svarte at de hadde tenkt å kjøre løp, men faktum var at de færreste hadde fått ut finger'n (klubbmedlemmer). De synes nemlig det blir for skummelt! Som nevnt av andre her: Man er redd for å drite seg ut. Dette er vanskelig for konkurransemennesker som oss her nå å forstå (det er flere norgesmestre i denne tråden). Men det må vi bare akseptere. Så det man søker er å få dreid fokus over på "ufarlig lek & moro". Et "liksomløp"... Men dessverre, selv det blir for skummelt for veldig mange
-M-chassis er helt klart en fin begynner/fun klasse. Og som påpekt så har vi nok klasser, ingen tvil om det. Meeeen... OK, jeg sier det rett ut: Jeg synes M-chassis er for mye "ræl"
Kjempebra begynner/fun konsept, og rimelig. Men f.eks. et F1 chassis med samme utstyr hadde bare fungert så mye, mye bedre
For ikke å snakke om utseendet... (Ikke meningen å tråkke noen på tærne her!)
-En unggutt som starter tidlig blir helt klart bedre enn en gubbe som starter sent. Men det er en høyteknologisk hobby dette her. Og man kan faktisk vinne mye på utstyret. Spesielt i en "standardklasse" dersom noen virkelig går inn for det... Og etter min mening er den eneste effektive måten å unngå dette på ved å stenge ute de tilårskomne med overvektig lommebok og pokalhunger. Så får de heller ha en oldboys liga. Evt. ved liten deltakelse la dem kjøre sammen men premiere dem separat.
Comment
-
Her er vel problemet med M-chassi klassen,
sitert fra en på m-chassi-forumet:
Jeg har en M05Pro som brukes på innebane.
I forhold til M03'n så virker min understyrt! Kan være at jeg kjører min med 210mm akselavstand og Mini karosseri. Har Fiat 500'n som skal på den. (225mm akselavstand)
Trenger litt mer tid med oppsett for å få den som jeg vil ha den.
Jeg har kulelager, ezrun 3000kv, skumdekk, TA03 kulediff, TRF dempere og ellers alle deler som var til Pro'n. Venter på alu.motorfeste med heatsink og alu styring nå.
Det er absolutt potensiale i M05'n mot M03, det hele kommer ned på tid med bilen. M03 har 10 år med utvikling men M05'n er bare noen mnd gammel.
Gleder meg til nye kulediffen kommer (delenummer 54194).
http://www.tamiyausa.com/product/ite...oduct-id=54194
Er masse options som kommer i løpet av en måneds tid nå....
Raskeste bilen av alle M-Chassi fra Tamiya er faktisk M04. Min er helt sinnsyk når jeg treffer oppsettet på den! Selvfølgelig med TRF dempere, kulelager, TA03 kulediff, M03 stabstag og ezrun 3000kv.
Ellers så syns jeg vi har en super, og veldig fungerende klasse i superstock om dagen. Folk er jo fornøyd med hvordan ting er om dagen.
10.5T, LiPo, 1400gram og skumdekk! Aldri har det vært så mange med i en klasse på Weekendracet som det er i år.
Kan godt være at 13.5T holder inne, men har ikke trua på at det er noen slager ute.
Mini er moro når man er mange på banen. Det jeg hører rundt omkring av unge og eldre er at de vil ha farten til mini(kanskje noe heftigere etter at de har vært på banen 5 ganger), men de vil ha chassi og biltype som vi "store" gutta har. Jeg følger med på litt div forumer rundt om og noe som er stort i utlandet er en RTR klasse med 20/25Turn eller tilsvarende i børsteløst. Børsteløst og lipo er vel framtiden uannsett klasse?
Her arrangeres det stor konkurranser som Spanske, Portugisiske Mesterskap.
Dvs at nybegynnere kan kjøre "skikkelige" biler som ser proffe ut, og man kan enkelt bytte ut motor, reg for å gå grdene oppover uten at man må kjøpe ny bil.
Linker:
Denne bilen er kliss lik konkurransebilen e4rs 09 som er fullkarbon, men det er litt mer plast for at prisen skal holdes nede! Her får du alt du trenger i starten og bilen koster 2999.- ferdig! Du må ha batteri og lader ved siden av! Denne bilen kommer til og med med en regulator som ved et tastetrykk så gir den bare 50% gass, noe om kan være VELDIG lurt i starten på bane!
Her har du en nybegynnerklasse i Touringformat!
Håper dette ga et lite tips!
Comment
-
Det er viktig å huske på at vedkommende her ikke har noen planer om å kjøre løp med bilen sin.Originally posted by andreas_dahl View PostHer er vel problemet med M-chassi klassen,
sitert fra en på m-chassi-forumet:
Jeg har en M05Pro som brukes på innebane.
I forhold til M03'n så virker min understyrt! Kan være at jeg kjører min med 210mm akselavstand og Mini karosseri. Har Fiat 500'n som skal på den. (225mm akselavstand)
Trenger litt mer tid med oppsett for å få den som jeg vil ha den.
Jeg har kulelager, ezrun 3000kv, skumdekk, TA03 kulediff, TRF dempere og ellers alle deler som var til Pro'n. Venter på alu.motorfeste med heatsink og alu styring nå.
Det er absolutt potensiale i M05'n mot M03, det hele kommer ned på tid med bilen. M03 har 10 år med utvikling men M05'n er bare noen mnd gammel.
Gleder meg til nye kulediffen kommer (delenummer 54194).
http://www.tamiyausa.com/product/ite...oduct-id=54194
Er masse options som kommer i løpet av en måneds tid nå....
Raskeste bilen av alle M-Chassi fra Tamiya er faktisk M04. Min er helt sinnsyk når jeg treffer oppsettet på den! Selvfølgelig med TRF dempere, kulelager, TA03 kulediff, M03 stabstag og ezrun 3000kv.
Ellers så syns jeg vi har en super, og veldig fungerende klasse i superstock om dagen. Folk er jo fornøyd med hvordan ting er om dagen.
10.5T, LiPo, 1400gram og skumdekk! Aldri har det vært så mange med i en klasse på Weekendracet som det er i år.
Kan godt være at 13.5T holder inne, men har ikke trua på at det er noen slager ute.
Mini er moro når man er mange på banen. Det jeg hører rundt omkring av unge og eldre er at de vil ha farten til mini(kanskje noe heftigere etter at de har vært på banen 5 ganger), men de vil ha chassi og biltype som vi "store" gutta har. Jeg følger med på litt div forumer rundt om og noe som er stort i utlandet er en RTR klasse med 20/25Turn eller tilsvarende i børsteløst. Børsteløst og lipo er vel framtiden uannsett klasse?
Her arrangeres det stor konkurranser som Spanske, Portugisiske Mesterskap.
Dvs at nybegynnere kan kjøre "skikkelige" biler som ser proffe ut, og man kan enkelt bytte ut motor, reg for å gå grdene oppover uten at man må kjøpe ny bil.
Linker:
Denne bilen er kliss lik konkurransebilen e4rs 09 som er fullkarbon, men det er litt mer plast for at prisen skal holdes nede! Her får du alt du trenger i starten og bilen koster 2999.- ferdig! Du må ha batteri og lader ved siden av! Denne bilen kommer til og med med en regulator som ved et tastetrykk så gir den bare 50% gass, noe om kan være VELDIG lurt i starten på bane!
Her har du en nybegynnerklasse i Touringformat!
Håper dette ga et lite tips!
I alle år har m-chassis vært kjørt med flere forskjellige regelverk, felles for dem alle har vært 540 motoren og gummidekk. På sent 90-tall tidlig 2000 kjørte vi et ganske fritt regelverk, det var navn som Terje Rosmo, Tore Skarsethstuen, og en liten bunke andre meritterte førere. Det var både forhjulstrekk, bakhjulstrekk, 60d hjul og touringhjul, men allikevel var konkurransen jevn, deltagelsen større en noen gang, og de gode førerne oppmuntret til mer trening for at man skulle kunne ta opp kampen med dem. Vi hadde ofte både B og C-finale, og noen ganger også D.
Slik klassen er nå, har vi det problemet at vi må utelukke alle som kjører den for å få den til å bli en nybegynnerklasse, så denne må vi se bort i fra og la leve for seg selv.
Jeg har tenkt mye på dette med nybegynnerklasse, og en ting som alltid dreper dem er alt det forskjellige utstyret. Folk vil kjøpe en ting ferdig, og den eneste måten og få med seg noen er å fortelle dem at de til å begynne med ikke trenger å tenke på én ENESTE ting.
Jeg digger tanken om en slags retrotouring med klassiske karosserier og dårlige hjul, og jeg liker også tanken om en touringklasse med høy vektgrense, standardmotor og dekk. Men dette er allikevel for avansert. Vi kan ikke tenke en eneste regel før vi faktisk har noen til å lese dem og forstå dem. Vi må starte med tanken om at mennesker er dumme, og så må vi lage det enkelt. Starter vi med et regelverk som tillater masse forskjellige biler, så gjør det klassen vanskelig å håndtere.
Det må være lett, og det må være noe så mange som mulig vil kjøre, og noe butikkene vil selge. For tro det eller ei, butikkene er her for dere. De vil hjelpe, de vil selge og de vil ha ned prisene. Såpass kan man si jeg har fått med meg...
Så fortsett diskusjonen, men tenk enklere. Det sitter folk her som vil prøve å tilby løsningen så snart vi vet hva løsningen er!
Comment
-
hva er feil med en rtr klasse da?
Bilene kommer ferdig bygget, med alt inkludert. Sier ikke at det må være Team MAgic, men her har du jo tt-01, HPI sprint osv. Er sikker på SmallSize har noen også, eller at du kan skaffe. Når jeg trampet inn på banen i Volbu for første gang hadde ikke jeg hheller noen planer om å kjøre konkurranser. Det endret seg fort! Vi snakker vel også om å lage en klasse for nybegynnere som vil delta i konkurranser eller? For ellers er vel denne tråden helt ubrukelig??
Team mAgic bilen var kun ment som et "bilde"..
Vet bare med erfaringer her i Nord at folk ikke vil ha m-chassi pga utseende. og det er jo fordi det ser så "lekebil" ut.
Har man en rtr touring klasse me et snilt motoroppsett så fungerer den veldig bra når man har nok med å ratte, og så kan man lett oppgradere til ss eller mod uten å måtte kjøpe en ny bil. Det må man dersom man kjøper en m-chassi.
Det finnes jo også mange andre mer spennende m-chassier enn Tamiya som vi også bør åpne for da.
men så er det jo som Trygve Bull sier også: Man kan jo lett begrense farten med 10.5T bare ved å dreve snillt.
SS det er bare en tøff konkurranseklasse, ikke som en nybegynnerklasse for folk som bare vil ut på Sørli for å kjøre litt bil. For farten begrenser seg selv med dreving og noen kan sette ned utslaget på kontrollen.
La m-chassie leve såklart, men jeg er for en RTR klasse også der forhandlere har deler til bilene i landet vårt!
Comment
-
Razer:
Som i:
1/10, 1,6kg, EZrun 13,5T, sølvkanne, sport tuned og gummi dekk.Last edited by MatsNorway; 14 October 2009, 12:21.ᕦ(ò_óˇ)ᕤ
Comment
-
Nå tror jeg vi begynner å komme noen vei her gutter! Masse bra forslag!
Hva heter den klassen de kjører i England? 1:12 skala tror jeg, ligner litt på M-chassis. Men det er en bunnsolid og dønn enkel "pan car". En plate med fire hjul, ingen fjæring...
En planke med fire skumhjul og et kult karrosseri. Og gjerne alt ferdig RTR hadde vært toppen! Ingeting å skru på, og ingen modding tillatt!
Edit: Fant det - "Mardave 1:12 stock"

>> enn om SmallSize importerte og solgte disse?
Spesielt utendørs har jeg nå fortsatt mest tro på F1 da...Last edited by SHY; 14 October 2009, 14:08.
Comment
-
Ikke noe feil med det. Problemet er at disse bilene har særdeles forskjellige prestasjoner ut av esken, og leveres heller ikke med eksakt samme motor.Originally posted by andreas_dahl View Posthva er feil med en rtr klasse da?
Bilene kommer ferdig bygget, med alt inkludert. Sier ikke at det må være Team MAgic, men her har du jo tt-01, HPI sprint osv. Er sikker på SmallSize har noen også, eller at du kan skaffe. Når jeg trampet inn på banen i Volbu for første gang hadde ikke jeg hheller noen planer om å kjøre konkurranser. Det endret seg fort! Vi snakker vel også om å lage en klasse for nybegynnere som vil delta i konkurranser eller? For ellers er vel denne tråden helt ubrukelig??
Team mAgic bilen var kun ment som et "bilde"..
Dette vil kreve litt mye av teknisk kontrollant, som må sitte med kalkulator og internutvekslinger i huet under teknisk kontroll.Originally posted by andreas_dahlmen så er det jo som Trygve Bull sier også: Man kan jo lett begrense farten med 10.5T bare ved å dreve snillt.
Amen! Og derfor må vi enes om en bil alle butikkene kan ha i hylla, som leveres HEEEEEELT 100% ferdig og ikke koster skjorta. Slikt setter Formel 1 det tøffeste alternativet så langt. Bilen er en kulelagret, enkel planke med kul look, og alle bør ha eskelik bil rent teknisk, så blir det så jevnt det kan bli.Originally posted by andreas_dahlLa m-chassie leve såklart, men jeg er for en RTR klasse også der forhandlere har deler til bilene i landet vårt!
I England kjører de som SHY nevner Mardave Superstock. Skumhjul, plankechassis, grisebillig og m-chassis karosserier passer, såvidt meg bekjent.
Bilene er kvikke og lette, og det gjør at en 540 aldeles ikke er så treg.
Om disse bilene er noe å få tak i i Norge derimot, er en annen sak(Som jeg snart finner ut).
Comment
-
Martin, hadde jeg vært homofil så...
Jeg tror så sannelig Small Size er back in business!!!
Comment
-
den forskjellen i vekta som du maser om her ligger kun mellom ørene
ss klassen har min vekt på 1400 gram tror eg...
de siste 100 grama har ingenting å si.
eg kjører ss med en kyosho rtr bil med børsteløs 10,5 turn motor, har ikkje peiling på hvor tung den er men henger bra med her på vestlandet
blir moro å se på beito der det er østlendinger og lokale førere som kjører..
Arild (1980)Radøy RC
BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no
Comment
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,684
Members: 8,163
Active Members: 1
Welcome to our newest member, gaffelape.
Unconfigured Ad Widget
Collapse

Comment