Det trengs jo ikke starte en ny klasse på landsbasis for og håpe på økt rekrutereing men klubbene kan jo hver for seg åpne for klasser som er aktuelt i sitt nermiliø.
X2!
Også er det dette med aldersbegrensning da.
Selvom jeg kjørte løp et par vintre på begynnelsen av nittitallet, så vil jeg se på meg selv som nybegynner.
Jeg har nok mest sansynlig ingen verdens ting å gjøre i verken mod eller ss.
Men ut fra forslagene som kommer her, så er jeg for gammal til å ikke bruke sykt mye penger for å kjøre noen løp, som jeg absolutt ikke hører hjemme i...
Kanskje en Old-boys serie. Kun lov med TA02 og rallyblock
OK, her trengs det endel avklaringer: -hva er en nybegynner?
-hva er en rekrutteringsklasse?
Har deltatt i slike diskusjoner i sånn ca. 25 år nå... og det vi typisk gjør er å vikle oss inn i kompliserte regelverk. Hadde bare den og den klassen hatt akkurat denne regelendringen, ja da hadde nok alle villet kjørt den! Nope...
Det er ikke noe feil med klassene som eksisterer i dag. Det vi mangler er mer fokus på det sosiale miljøet. Dette er jo for mange en sport (meg inklusive). Men vi må ikke glemme at for de aller, aller fleste er det kun en hobby! Og en hobby er for avkobling og trivsel!
Jeg har sett ørten forsøk på nybegynner / rekrutteringsklasser... men ingen særlig vellykkede.
Og vi kan nok dessverre som Jarle sier ikke lenger regne med at butikkene drar igang noe her.
Hovedproblemet er etter min mening at vi mikser aldersgruppene for mye.
Min definisjon på en nybegynner er en ung person, under 19 år. Som ikke tidligere har kjørt RC-bil. Dette er også hovedsatsningsgruppen for NIF og Motorsportforbundet - og det som gir klubbene mest støtte fra kommunene.
RC-miljøet er blitt alt for spesialisert OG forgubbet. Alderssnittet er 10 år høyere nå enn for ti år siden. Vi må legge MYE bedre til rette for ungdommen. Og ikke grave oss ned i masse regler. Lag et SVÆRT enkelt og ganske åpent regelverk. Og skjerm dette fra voksne gutter med stor lommebok. Og de som har drevet med RC i flere tiår...
Ja, jeg vet at vi er få i Norge. Men jeg mener tiden er moden for å prøve ut dette!
Og jeg mener dette er nok regler:
-F1 bil i 1:10 skala
-blank 540 motor
-tom. 19 år
-alle får premie
Videre kan man gjøre kreative & morsomme ting som:
-2 finaler. Andre finale startes med omvendt resultat fra første
-snu kjøreretningen i andre finale
-"chase" / utslagningscup
-handicap, alle over 10 år starter en runde bak de yngste
(evt. også slippe til oldies som Jarle 3 runder bak :- )
... utover det er det bare kaos og masse, masse moro!
P.S. Hadde det ikke vært for at det er ulovlig skulle jeg gjerne ha lagt det opp slik at alle under 20 år som meldte seg inn i OMK fikk en bil som velkomstgave...
Imøteser gjerne en forklaring på hva du egentlig mener med dette.
Spørr SHY... var bare et bilde for å illustrer ting her hjemme, og ikke for å dra inn svensker.
Har min egen mening om dette og kan godt utdype den for deg, men dette er ikke stedet for å komme med sur oppgulp om sponsedeførere eller de som plukker på øverste hylle og som dominerer noe som skal være en rekkruteringsklasse.... og som det finnes andre klasser de hører mere hjemme i.
Også er det dette med aldersbegrensning da.
Selvom jeg kjørte løp et par vintre på begynnelsen av nittitallet, så vil jeg se på meg selv som nybegynner.
Jeg har nok mest sansynlig ingen verdens ting å gjøre i verken mod eller ss.
Men ut fra forslagene som kommer her, så er jeg for gammal til å ikke bruke sykt mye penger for å kjøre noen løp, som jeg absolutt ikke hører hjemme i...
Kanskje en Old-boys serie. Kun lov med TA02 og rallyblock
Støtter denne, med lite tid til kjøretrening hadde dette vært min klasse også.
ok, lisens får vente.
Da må jeg bare finne en tråd eller side hvor det står når det er løp i oslo/akershus området så er jeg i gang som moving cicane. Trenger og ett sedan kaross om noen har for en billig penge.
Comment