Announcement

Collapse
No announcement yet.

generelle, merkeuavhengige spm angående bygging av onroad-bil.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • generelle, merkeuavhengige spm angående bygging av onroad-bil.

    Hei og hå.
    Har straks en onroad sak på vei i posten. Dette blir første gang jeg bygger konkurransebil større en mini-z.
    I den forbindelse lurte jeg på om det er noe spes jeg må tenke på og gjøre under bygging.

    Ser at jeg skal smøre inn alle kanter med CA. Skal jeg bruke tynn, medium, tykk?
    Er det noe annet jeg bør gjøre med platene før jeg begynner montering?
    Regner med at det er lurt å passe på at jeg ikke skrur noe tweak i chassiet. Er det fare for å gjøre det? Isåfall, hva er letteste metoden for å unngå det?

    Er det andre ting jeg bør tenke på?
    alle tips mottaes med den største takknemmelighet
    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
    -
    Röhrl

  • #2
    Jeg hørte av en gammel ringrev at du burde smøre inn med locktite og ikke CA, med CA så vil du jo fjerne flex i chassis. Men årsaken til at du skal gjøre dette er for å lukke carbonen. Det du aller først skal gjøre er å ta tynt sandpapir å "slipe" kantene på det du har av carbon deler. Så ikke du har harde kanter, men får de noe avrundet. Ta så en Q-tip med Locktite og rull rundt, i alle kriker og kroker du har slipt. Dempertårn og top-deck kan du også gjøre dette på.

    Skru tweak inn i chassis er ikke noe problem, f.eks. på Sakura XI DH som har ekstrem flex vil dette ikke være et problem. Men når du skrur inn bukker og top-deck skrur du det ikke helt fast før du har hele bilen. Skru først bukker fast og så holder du den ned mot en setupplate i dempertårnene og skrur til top-deck.

    Kan også anbefale å se hvordan Jilles Groskamp bygger bil, om du ønsker å være maksimalt pirkete Du finner det på YouTube

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

    Comment


    • #3
      Takker!
      Skal sjekke ut de filmene.
      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
      -
      Röhrl

      Comment


      • #4
        Flex!
        i en av filmene har han kutta i toppplata for å få mer flex i chassiet. Hva er fordeler og ulemper med dette? Går det ikke an å tune samme virkningen med fjærer, demper, antisway bar?
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Hmmm.
          Enten er det ingen som vet noe. Eller så vil dere ikke hjelpe meg eller andre, fordi dere er redd for å bli flisa på banen...

          Er vel bedre å hjelpe meg med tips rundt det som er "industri standard" enn å risikere at jeg begynner å gruble sjæl.
          Tenk om jeg kommer opp med noe som er revolusjonerende, så jeg fliser dere allikavæl
          mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

          "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
          -
          Röhrl

          Comment


          • #6
            Fysj å fy Flex = hvor mye bilen "flexer" Altså desto mykere bil (uten dempere osv.) desto mer flex. Desto stivere bil = mindre flex. Mykere bil vil gi mer grep, enn en stivere bil. For myk bil vil gi traction roll. For stiv bil vil ikke gi grep. Du vil kunne lage mer og mindre grep i bilen med fjærer osv. Men allikevel vil det ikke være det samme Vil anbefale deg f.eks. Setup Workbench (app du finner i iTunes Store og Google Play). Som forklarer ting og tang veldig bra

            Originally posted by zabbe View Post
            Hmmm.
            Enten er det ingen som vet noe. Eller så vil dere ikke hjelpe meg eller andre, fordi dere er redd for å bli flisa på banen...

            Er vel bedre å hjelpe meg med tips rundt det som er "industri standard" enn å risikere at jeg begynner å gruble sjæl.
            Tenk om jeg kommer opp med noe som er revolusjonerende, så jeg fliser dere allikavæl

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Kult!
              Takk for tipset om app'en!
              Skjønner ikke helt hvorfor man ikke klarer å tune samme virkning med fjærer, dempere og krengningshemmere.
              Er det ikke litt dumt å sage istykker bilen sin for å masse fleks til en bane med dårlig grep, for så å prøve å tune den for en bane med mye grep?
              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
              -
              Röhrl

              Comment


              • #8
                Alt fikser seg med den app'n.
                Bare vis app'n fremt til bilen, så fikser alt seg selv.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Mange har fler forskjellige top deck for å slippe nettopp dette. Også forskjellige chassisplater. Om du forteller hva slags bil du har kjøpt, så går det jo ann å hjelpe deg med spesifikt din bil?

                  Originally posted by zabbe View Post
                  Kult!
                  Takk for tipset om app'en!
                  Skjønner ikke helt hvorfor man ikke klarer å tune samme virkning med fjærer, dempere og krengningshemmere.
                  Er det ikke litt dumt å sage istykker bilen sin for å masse fleks til en bane med dårlig grep, for så å prøve å tune den for en bane med mye grep?

                  Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                  Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                  Comment


                  • #10
                    Her har du noe du kan titte på:
                    Setupguide: http://users.telenet.be/elvo/
                    xray setupbok: http://www.teamxray.com/teamxray/sho...p?file_id=6143
                    en annen setupguide: http://www.cenracing.com/race/setupguide.doc
                    Pro tips fra Jilles Groskamp (masse bra småtips): http://www.youtube.com/playlist?list=PLCB53CA6BD8402A5C
                    LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

                    Comment


                    • #11
                      Takk for setup-linkene. Her var det mye bra info!


                      Originally posted by Thomaseh View Post
                      Mange har fler forskjellige top deck for å slippe nettopp dette. Også forskjellige chassisplater. Om du forteller hva slags bil du har kjøpt, så går det jo ann å hjelpe deg med spesifikt din bil?
                      Kunne tenke meg å holde denne tråden merkeuavhengig. Ikke minst fordi jeg har kjøpt en bil som nesten ingen har enda
                      Kjenner jeg meg selv rett, så kommer jeg til å lage en egen tråd om den når den dukker opp
                      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                      -
                      Röhrl

                      Comment


                      • #12
                        Du kan også sjekke ut http://www.rctech.net/forum/
                        Der er det sikkert noen som har samme bil som deg.

                        Jeg gjetter på R-spec R1
                        LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

                        Comment


                        • #13
                          Bra tippa
                          Henger litt på rctech også. Men jeg tenker at det kanskje er fler her i landet som kunne være interesert i sånn informasjon. Og siden vi har dette eminente forumet, så hvorfor ikke holde det i live med diskusjoner om blant annet dette?
                          mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                          "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                          -
                          Röhrl

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kjører en ARC R10, og det tror jeg ingen andre her kjører enda heller.
                            Bra at noen tør å gå egne veier å ikke bare følge saueflokken
                            LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

                            Comment


                            • #15
                              Da er det kjempebra at man tar opp ting som ikke har noe med merket å gjør.
                              Knall med linker.
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X