Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få en 1:12track-bil til å funke..?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Åpent spørsmål til eliten...

Hva er å anbefale som utgangspunkt for roll-out?

Lars har 72/18 og tippe rpå ca 42mm bakdekk = 32.9
    No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
    XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
    www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

En fare for å bli unødvendig teknisk for denne tråden, MEN:

Dette avhenger helt av motort og ESC, størrelse på bane.

-Motor med lav rullemotstand og ESC med boost og turbo.
      4.5T Kjør mellom 32 og 33 og juster toppfart og aks med ESC. (Kjørte forøvrig 32,5 i Moss)
      5.5T Kjør mellom 33,5-34,5 og juster toppfart og aks med ESC.

-Samme motorer men med ESC uten boost og turbo.
      4.5T 35-37
      5.5T 36-38

Dette avhenger igjen av layout, størrelse på bane mm. Men er et greit utgangspunkt. Begynn eller med lav rollout, for så å øke etter hvert som man har sjekekt at temperatur på utstyret er ok.
      Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
      www.minicar-racing.no

Comment

Det enkle metoden for å finne rett giring: se på han som kjører fortest på banen og kopier : )

Her hjemme er jo det Helge. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Ha ha : )

Man kan gjerne sitte med kalkulatoren og regne hvis man vil, men man får ikke rett svar før du setter bilen på banen. Jeg vet ikke om noen formel hvor du kan få et perfekt oppsett ved å legge inn roll out, motortype, ESC med alle innstillinger, kjørestil og batteri-kapasitet : ) Rollout-skjema var nok mer gjeldene med sub-C batterier og børstemotorer.

For min del gjelder det å bruke klokka og se på rundetider. Ok, hva skjer når du setter på en større pinion? Raskere på langsiden? ja, raskere rundetid? Kanskje, kanskje ikke. Det er jo rundetid som gjelder. Under EM på Hvervenbukta i 1:8track i 2003 var vår lokale helt Knut Eriksen raskest på banen under trening. Italienerne studerte Knut sin bil i pit og på banen. Italienerne kjørte 107kmt på langsiden, men knut bare 97kmt. hm.. Italienerne giret ned og fikk raskere rundetider.

Motorene vi bruker har en sweetspot hvor den trives best, spesiellt Nitro-motorer, men også elmotorer. To 4,5turn motorer fra forskjellige produsenter kan ha helt forskjellige sweetspots med tanke på giring. Her må man bare teste og se på rundetidene.

Et moment til for om man har rett giring er om strømmen holder 8 minutter.

Raskest rundetid - holder 8 minutter - motor og esc har ikke blitt så varmt at loddetinnet smelter = OK

Comment

"10 år med forskning på ulike dekksmøringer, doktorgrad i diff og CNC-fres på hobbyrommet?"

-har ikke alle det?
          Last edited by SHY; 22 October 2013, 15:21.
          Life's too short to go slow! www.ymr.no

Besøk mitt showroom

Comment

ingen aning
            + 40 med M-Chassis
            Roy Bråten

Comment

Originally posted by SHY View Post
              "10 år med forskning på ulike dekksmøringer, doktorgrad i diff og CNC-fres på hobbyrommet?"

Når får vi andre vanlige dødelige rundingsbøyene æren av å se deg med 12`r igjen da SHY?
              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO

Comment

Da er 12'ern booket...
                Håper jeg får tid til å bruke den da

Og bare så dere vet det 40.715 er min, sett opp frekvenstavla igjen
                Her børstes det støv om dagen.....
                Last edited by tiben; 24 October 2013, 11:24.
                Lars Gunnar Tiben - Tiben Design- Digital Printing.
                Ground: Xray X12, Serpent 733, Futaba.
                Air:Velocity 50 N2, Trex 600 N LE, CGY750, Futaba Fasst.

Comment

Det var gøy å høre Lars Gunnar! Veldig kult at flere blir med å kjører den raskeste klassen : )

40.715 hm.. Jeg tror ikke du trenger å spørre om noe kjører på denne frekvensen : )

Jeg skjønte at det ble en Xray på deg? Bare si i fra om du trenger hjelp med noe. Både jeg og Bjørn Dahl kan sikkert bistå hvis det er noe : )

Comment

Hvordan får jeg kulelager til å rulle best?? Eller putter dere bare lagrene rett fra butikk og inn i bilen?? Kjøpte en brukt crc som baklagra rulla som f.. bare man rørte bakhjula, men på s120lt min så ruller di bare litt. På touringen med rubber sealed lagre har jeg åpnet dem å brukt brakeclean og tynn kulelagerolje, men hva med metal sealed??
                    Espen Jensen
                    -----------------------------------------------------
                    Bodø RC-Bil Klubb-3PK-S411 2.0 eryx x2-S120LT-FF03pro-GenX10pro-Slash 4x4-SCX10-Mazda 787B-XR311-M03

Comment

Hei Espen!

Kulelagrene i bakbukken får en del juling i en 1:12 bil. Spesielt hvis man treffer "side boards" med bakhjulene under kjøring. Kulelagrene bør sjekkes en gang i blandt og byttes med behov. Det skal ikke være nødvendig å behandle disse annet en en dråpe olje i ny og ne. Du bør også sjekke at lagerbukkene står på linje. Løs opp alle skruene i bakbukken, sett i bakaksel og stram skruene i kryss og samtidig kjenn at bakakselen ruller lett. Det skal ikke være noe hokus pokus dette her. Hvis det ikke ruller lett med nye lager så er nok en eller begge bakbukkene blir slått skeive.

Husk Norgescup i Spydeberg 16-17 november : )

Comment

Originally posted by Redback View Post
                        Når får vi andre vanlige dødelige rundingsbøyene æren av å se deg med 12`r igjen da SHY?
                        Hyggelig å høre Finn!

Spørs om det blir noe mer enn evt NM inne i 1:12. Tvillinger er sannelig ingen spøk ser De! Var på hyttetur i helga med 3x småtroll - for et kaos, helt utslitt her!

Satser på litt mer løp til sommeren i 1:8 TR (Sverige) og 1:10 OR.

Hva med deg - blir det noe åtter igjen? Er jo der du hører hjemme!

Besøk mitt showroom

Comment

Hyggelig å høre Finn!

Spørs om det blir noe mer enn evt NM inne i 1:12. Tvillinger er sannelig ingen spøk ser De! Var på hyttetur i helga med 3x småtroll - for et kaos, helt utslitt her!

Satser på litt mer løp til sommeren i 1:8 TR (Sverige) og 1:10 OR.

Hva med deg - blir det noe åtter igjen? Er jo der du hører hjemme!
                          Har ikke tilgang til 1/8 trackbane (heldigvis) ....

Tvillinger sa De? Blir dobbelt opp med 1:10 og 1:12 da antar jeg, Team SHY er i etableringsfasen..

Comment

Har ikke tilgang til 1/8 trackbane (heldigvis) ....

Tvillinger sa De? Blir dobbelt opp med 1:10 og 1:12 da antar jeg, Team SHY er i etableringsfasen..
                            Pluss en fireåring - hun har allerede en rosa Ass T4, men den står godt parkert under lekekjøkkenet. Ser mer lovende for den ene tvillingen som heter Nova - hun kjører mer enn gjerne!

Besøk mitt showroom

Comment

Pluss en fireåring - hun har allerede en rosa Ass T4, men den står godt parkert under lekekjøkkenet. Ser mer lovende for den ene tvillingen som heter Nova - hun kjører mer enn gjerne!
                              ..klarte ikke dy meg - heter den andre Rossi....

Comment

..klarte ikke dy meg - heter den andre Rossi....
                                LOL! Så klart! Kona var faktisk med på å kalle en evt. sønn for Enzo en god stund...

Den andre heter Sienna, så ikke så veldig langt fra Rossi da

Besøk mitt showroom

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X