Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Burde man i rettferdighetens ånd også finne seg 2-4 forskjellige dekk som man kan holde seg til? F eks 2 slag 60D og 2 slag 55D?
    Jo mindre slikt å bruke penger på, jo mer "bling" får man jo også råd til
    Capt. Slow
    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
    Team GoSlow

    Comment


    • #47
      TA det med ro, jeg skal ikke krangle, for en gang skyld

      HPI SC-15WP ->Esc for børstemotor med lipo-cut off. Standard i hpi sprint 2 sport, tror jeg det er...
      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
      -
      Röhrl

      Comment


      • #48
        Dekkene som de aller fleste bruker nå om dagen er jo Sweep 40 forran og 25 bak .( tror opp mot 8 av 10 startende )
        Disse er jo billige på nett , ferdige med felg og innlegg .
        Ikke sett noen som forhandler disse i Norge desverre .
        Min mening er jo også at vi bør holde oss til Tamiya orginal karosserier . ( få bort touring karrosseriene )
        + 40 med M-Chassis
        Roy Bråten

        Comment


        • #49
          Den HPI'n er ok zabbe, blir billigere det enn å kjøpe Tamiya sin og LiPo Cut-Off. Men det ser ut som at de fleste av dere har så mange Tamiya regulatorer fra før at det vil bli dyrt.
          Men jeg har vurdert den ESC'n ihvertfall.

          Synes det er litt morro med forskjellige karosserier, men liker det skalamessige som Roy beskriver.
          Kanskje en forhandler kunne vurdert Sweep dekka hvis det blir tillatt?
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #50
            Originally posted by Roy Bråten View Post
            Dekkene som de aller fleste bruker nå om dagen er jo Sweep 40 forran og 25 bak .( tror opp mot 8 av 10 startende )
            Disse er jo billige på nett , ferdige med felg og innlegg .
            Ikke sett noen som forhandler disse i Norge desverre .
            Da er jo dette et greit valg for å få ned totalsummen
            Burde man hatt mulighet til et slags 60D dekk for kjøring på store baner? Eller rett og slett for å gi førererne et alternativ?
            Jeg mener jeg har noen 60D dekk hjemme som ikke kosta noe særlig og som er gode å kjøre på. Ellers er jo A- og B-slicks et (dyrt) alternativ, men de holder utrolig lenge.
            Capt. Slow
            Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
            Team GoSlow

            Comment


            • #51
              Originally posted by Razer View Post
              Tamiya har fått ny importør i Norge, så jeg kan love deg at Smallsize skal få tak i denne i mengder dersom det blir enighet om å bruke denne!
              Så nå kommer Tamiyadeler og -kits i smallsizebutikkene (og på nettbutikken)??? Når eventuelt?

              Comment


              • #52
                Originally posted by >Jonas< View Post
                Da er det jo ikke så rart det var store forskjeller i hastighet, når dere brukte andre motorer enn det reglene tilsa. Fra innbydelsen:

                Dårlig gjort overfor de som faktisk valgte å følge reglementet. Dette kunne fint blitt testet i praksis utenom løp. Det er nettopp alt dette fiksfakseriet med børstemotorene som har gjort at mange har gått lei og gitt seg med å kjøre M-chassis. Motorproblemet er det noen som løste for flere år siden, ved å gå over til EZrun 13t, og som har vist seg å være en suksess.
                Hei Jonas
                Du må undersøke litt før du legger ut i store ord .
                Motoren jeg brukte i helgen er en RS-540 SH , så helt i tråd med innbydelsen ( dette er preget inn i kanna på motoren )
                + 40 med M-Chassis
                Roy Bråten

                Comment


                • #53
                  Hei Anders
                  På dekk siden tror jeg ikke vi behøver og gjøre noe , da Sweep er de billigste og de som blir mest brukt , 22,- dollar for 4 komplette hjul = 44 dollar for 2 komplette sett 40 forran 25 bak og disse holder bra alle får bilen til og sitte bra med de . Kjører ennå med det settet vi brukte i 6 timer i Valdres .
                  M- chassis leveres både med små og store hjul fra Tamiya . 60 hjul tror jeg bare er best på noen store utebaner .
                  + 40 med M-Chassis
                  Roy Bråten

                  Comment


                  • #54
                    Hvor kjøper man disse hjula da?
                    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                    -
                    Röhrl

                    Comment


                    • #55
                      Vi har kjøpt de hos RC Mart og RCmushroom ( tror jeg det heter ) .
                      + 40 med M-Chassis
                      Roy Bråten

                      Comment


                      • #56
                        Jeg kjøpte min på RC-Mart.
                        Har 40, 25 og 30 tror jeg. 40 og 25 sitter ihvertfall på bilen.
                        Har også dekkrens fra Biltema til å rense dekka med.
                        Og sånn dekkgugge som jeg ikke aner om fungerer på teppet.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Roy Bråten View Post
                          Gjøvik mannen :Turtallstesting er det jo ingen klubber / deltagere som har utstyr til .Med denne testen kan man også risikere og gi startnekt til en forventningsfull 10 åring på sitt første løp men sin nye RTR M-chassis for at motoren hans går 10 o/min for fort .
                          ( noe du også skriver om som uheldig , og jeg er enig i det ) B/L systemer er jo også dyre og kjøpe i tilegg .
                          Flere har radio med telemetri, så turtallet er det en smal sak å finne ut av. Ingen av motorene jeg har sett som har kommet med bilene de siste årene har utmerket seg noe særlig, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg så mye for. Disse forventningsfulle 10 åringene du prater om støtt og stadig ser jeg også fint lite til.

                          Når vi var mange på Gjøvik som kjørte M-chassis med børstemotor gikk de aller fleste bilene så og si likt, men når vi dro på løp ble vi grundig kjørt i fra på strekkene alle mann. Husker da jeg kjørte mitt første store løp på Beitostølen for drøye to år siden. I kvaliken knivet jeg om banerekorden, og når finalene kom var jeg ikke i nærheten av å henge med lenger. Hvorfor? Jo det fikk jeg høre fra noen andre. Det var fordi enkelte hadde byttet til den raskere løpsmotoren sin som de var forsiktige med å bruke, for ikke å slite den ut. Det la jo en liten demper på moroa og spenninga som jeg hadde hatt i starten av løpet.

                          Originally posted by Roy Bråten View Post
                          I dag hadde det vært den beste/ billigste løsningen om klubbene hadde en motor pool med de nye jevne motorene og kjørte handout. Handout virket veldig bra når Valdres gjennomførte dette , jeg testet turtall på motorene før start og tok ut de raskeste og tregeste og alle var fornøyde hele dagen .( merkes godt i mekkeområdene )Eller som i Drammen der alle legger motoren sin i en bøtte og de trekkes ut før start og man får de igjen etter løpet .
                          På 6-timersløpet i Volbu syntes jeg det ikke var fullt så vellyket med handout. Flere visste hvilke av de nummererte motorene som gikk best, og plukket seg ut disse, og noen byttet også motor litt ut i løpet, og kjørte plutselig mye fortere på tross av at de kjørte på små hjul. Skal handout fungere så må man få utdelt en motor, og man skal ikke få lov til å bytte med mindre motoren er/blir defekt.

                          Originally posted by Razer View Post
                          Ingen ferdigladede batterier går på den volten, og med lipo vil dette gå mer enn fort nok. men for all del, finnes andre alternativer, Tamiya har også en 16t.

                          Men jeg også svært enig i argumentene om at dette blir en dyr affære for en ung, håpefull, eller for den saks skyld en voksen som vil ha billig moro.
                          7,2V er ved den spenningen turtallet blir oppgitt ved.

                          Når det kommer til disse unge og håpefulle det ofte snakkes så mye om, lurer jeg egentlig på hvor disse er?

                          Originally posted by Roy Bråten View Post
                          Det er arrangørene som bestemmer reglene og må håndheve de . ( vi KUNNE alle ha byttet motor )
                          Mitt tips :Neste løps arrangør bør ta en prat med sine aktive sjåfører i denne klassen og sette opp regler etter hva de mener . Tror de vil henge med og ikke bli kjørt fra rett frem på langsiden .

                          Fakta er allikevel at jeg kunne kjørt fortere enn jeg gjorde med en annen motor som arrangør kunne sjekket opp og ned så mye de ville , og da hadde det jo blitt enda større fartsforskjeller .
                          I dette tilfellet hadde jo arrangøren bestemt reglene, og det er det jo sjåførene som skal sørge for å overholde disse. Det gjelder også å ta sin straff som man evnt. blir tildelt.

                          Ja, du kunne sikkert kjørt enda fortere med en annen motor. Men hvis du er så veldig interessert å tett racing og at alle biler skal gå like fort, hvorfor gidder du da å bruke en raskere motor? Alle de som har en raskere motor (enn hva som er normalt med den man får med bilen) har også radioer (det er jo stort sett de samme folkene hver gang) hvor man fint kan justere ned EPA for å få ned hastigheten til samme nivå som de andre, så det er fullt mulig til å få det til å gå like fort med de medfølgende motorene. Om det er det man virkelig er interessert i, riktig nok...

                          Originally posted by Razer View Post
                          Det der var ihvertfall oppgulp M-chassis er en fantastisk morsom klasse, FOR ALLE, og det er poenget. Jeg har vunnet masse i touring og buggy, og er nok på mange måter kanskje for "god" for M-chassis?

                          Burde ikke dette deles med ALLE, for at klassen skal kunne overleve?
                          M-chassis er i grunnen en fantastisk morsom klasse ja, men når man bli frakjørt gang på gang fordi man har en normal motor fremfor en som er mye raskere, tar dette noe av gleden fra flere. Flere gikk lei, og dermed ble børsteløsklassen opprettet, og selv om Roy påstår noe annet så gikk det veldig bra, og ingen biler skilte seg ut på topphastighet. Alternativet for noen den gang var å slutte med M-chassis kjøringa.

                          Ingen er for god for M-chassis, men man bør konkurrere på like prinsipper og ta hensyn til at dette er en klasse man kan få rekruttert nye medlemmer i sporten. En ung og håpefull syns ikke det er så moro å havne sist hver gang, og at andre biler suser forbi på langsida annenhver runde fordi det er noen som har en langt raskere motor. Ser man på hvor mange som har kjørt M-chassis sammen med NC/NM de siste årene ser man også at antall deltakere har sunket.

                          Originally posted by Roy Bråten View Post
                          Hei Jonas
                          Du må undersøke litt før du legger ut i store ord .
                          Motoren jeg brukte i helgen er en RS-540 SH , så helt i tråd med innbydelsen ( dette er preget inn i kanna på motoren )
                          Når ble bilen din levert med denne motoren? Motoren som blir markedsført som RS-540SH er en av de motorene M-chassis har blitt levert med, og har den fulle modellbetegnelsen RS-540SH-6527, og motorene som har kommet med (ihvertfall) M03 og M05 har 27T, den du kjørte med har 25T og blir ingen steder markedsført som RS-540SH, men RS-540 Torque Tuned.
                          Team RC Companiet - Minicupen.no
                          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by NoBrainer View Post
                            Jeg kjøpte min på RC-Mart.
                            Har 40, 25 og 30 tror jeg. 40 og 25 sitter ihvertfall på bilen.
                            Har også dekkrens fra Biltema til å rense dekka med.
                            Og sånn dekkgugge som jeg ikke aner om fungerer på teppet.
                            De har Sweep dekkrens og dekksmøring på RCMart også som fungerer fint. Shimizu 60D fungerer knall ute på (tørr) asfalt, og de litt mindre Shimizuene fungerer også veldig bra på teppe. Disse er ikke fullt så flate som Sweepene, så får man satt opp bilen skikkelig kan man få litt mer fart ut av svingene ved å bruke disse.
                            Team RC Companiet - Minicupen.no
                            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                            Comment


                            • #59
                              Hei Jonas
                              Var ikke klar over at man kan lese hjul turtallet på radioen , aldri hørt om det . ( som Gjøvikmannen foreslo )
                              Alt du klager over her blir jo mye bedre hvis de aktive koster på seg en ny RS-540SH til 10 dollar .
                              Det på 6 timeren i Valdres : vår motor gikk dårlig og Tore,Morten og Christian sin måtte det jo være noe veldig galt med , og de fikk bytte . ( noe som vel var OK , da den gikk skikkelig dårlig ) vinner teamet sin bil var jo veldig mye raskere enn alle andre .Roger har også nevnt at det er brukt kommdråper i en del av disse , noe som ødelegger motorene over tid :-( Jeg har også stusset over dette løpet , da de 2 foregående løpene med disse motorene var veldig bra .
                              Når ble det ulovlig og bytte motor i bilen sin ? Skal man kaste bilen når den medfølgende motoren streiker ?
                              Hva skal jeg gjøre med min M03 R som ble levert uten motor , dytte den ?
                              Som du sikkert nå skjønner er ikke dette lett , og har ikke vært det de 15 årene jeg har kjørt M-chassis , men testen på Gjøvik ga i alle fall meg et håp om flere blide fjes på M-chasis løp utover .
                              + 40 med M-Chassis
                              Roy Bråten

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by >Jonas< View Post
                                De har Sweep dekkrens og dekksmøring på RCMart også som fungerer fint. Shimizu 60D fungerer knall ute på (tørr) asfalt, og de litt mindre Shimizuene fungerer også veldig bra på teppe. Disse er ikke fullt så flate som Sweepene, så får man satt opp bilen skikkelig kan man få litt mer fart ut av svingene ved å bruke disse.
                                Hei igjen
                                Er de Shimizu 60 hjula komplette ? ( har du en link ) Har bare prøvd Ride ( tror jeg de het )60 hjula , uten at jeg ble imponert av de . 60 hjula gir også problemer under Mini Cooper karosseriet .
                                + 40 med M-Chassis
                                Roy Bråten

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X