Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Chassiis løp på Gjøvik

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Roy Bråten View Post
    Hei igjen
    Er de Shimizu 60 hjula komplette ? ( har du en link ) Har bare prøvd Ride ( tror jeg de het )60 hjula , uten at jeg ble imponert av de . 60 hjula gir også problemer under Mini Cooper karosseriet .
    Hei Roy.

Shimizu-hjulene kommer dessverre ikke komplette (som jeg har funnet), men personlig liker jeg dem også godt på stor bane (omtrent som vi hadde på Gjøvik):
    Capt. Slow
    Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
    Team GoSlow

Comment

Det på 6 timeren i Valdres : vår motor gikk dårlig og Tore,Morten og Christian sin måtte det jo være noe veldig galt med , og de fikk bytte . ( noe som vel var OK , da den gikk skikkelig dårlig ) vinner teamet sin bil var jo veldig mye raskere enn alle andre .Roger har også nevnt at det er brukt kommdråper i en del av disse , noe som ødelegger motorene over tid :-( Jeg har også stusset over dette løpet , da de 2 foregående løpene med disse motorene var veldig bra .
      Det var flere motorer som ikke gikk spesielt fort der. Etter at de byttet motor kjørte de jo fra oss som bare det, til tross for at vi kjørte på store hjul (60D) som i følge en test på et annet forum gikk 9% raskere enn 55D. Ved bytte av defekt motor bør man jo ved handout bytte til en motor som er på det jevne.

Så fort motorene var hentet så var man også i gang med diverse spraying og smøring, og det virka jo nesten som om man måtte ha meg seg det artilleriet av luriumer når man skulle kjøre med handoutmotorer.

Når ble det ulovlig og bytte motor i bilen sin ? Skal man kaste bilen når den medfølgende motoren streiker ?
      Hva skal jeg gjøre med min M03 R som ble levert uten motor , dytte den ?
      Som du sikkert nå skjønner er ikke dette lett , og har ikke vært det de 15 årene jeg har kjørt M-chassis , men testen på Gjøvik ga i alle fall meg et håp om flere blide fjes på M-chasis løp utover .
      Jeg sier ikke at det er ulovlig å bytte motor, men at man skal bruke en av standardmotorene som bilene blir levert med, altså RS-540J (Johnsen-motoren) eller RS-540SH(-6527 - Mabuchi-motoren). Du skal få slippe å dytte bilen din rundt.

Hei igjen
      Er de Shimizu 60 hjula komplette ? ( har du en link ) Har bare prøvd Ride ( tror jeg de het )60 hjula , uten at jeg ble imponert av de . 60 hjula gir også problemer under Mini Cooper karosseriet .
      Nei, som Anders sier så er de ikke det, men det koster jo ikke mer enn rundt $5 for et sett felger. Vi kjørte med de samme Shimizu 60D dekkene under hele 6-timersen, og de fungerte upåklagelig. Disse er de Shimizu 55D dekkene jeg har brukt foran:
      Team RC Companiet - Minicupen.no
      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Her var det mye krangling gitt. Hva skal vi gjøre?
        Jeg syntes det dere gjorde på gjøvik var både lompent men også noe som kan komme godt med. Jeg startet med en vanlig 540 motor som fulgte med bilen og kjørte 2 hit med den, men etter det første heatet skjønte jeg att jeg ikke hadde noe sjangs til å henge med så jeg fikk byttet børster i den motoren jeg brukte på fagernes. Det var det eneste jeg gjorde da disse var defekt. Det gikk rykter om att dere brukte bedre motorer så flere vil gi opp pga det. det ble ikke så morro å ikke kunne hevde seg blant de beste. Hadde dere sagt fra før løpet att dere startet med bedre motorer for å finne ut om dette var noe vi kunne bruke senere måtte vi ha kunnet diskutert det. Det var flere som nesten ga opp og ville reise fordi de mente det var juks. (som det egentlig var) men det løpet er over nå. Nå venter vi på neste. De motorene dere brukte virket å gå veldig jevnt og med en hastighet som passet til M bilene. Med de orginale motorene kunne man kjøre hele banen uten å slippe gassen og det er jo litt kjedelig men de gikk heller ikke superfort men nok til att en måtte tenke før svingen og slippe opp gassen for å ikke skli for langt ut i svingen. Når det gjelder dekk synes jeg det kan være valgfritt så lenge det ikke går over 60D. Kjørte på Tamiya sine 60D sliks type b på fagernes og det var ikke noe lurt, hadde høy fart på strekkene men ble for dårlig i svingene og jeg klarte ikke å henge med. På gjøvik kjørte jeg på sweep, 25-25 og jeg har aldri hatt bedre feste, bilen satt som om den gikk på skinner. Men dette er noe en selv må prøve på sin bil, noe sa att 25 på fram hjula ikke var ett godt valg men for min del funka dette perfekt. Jeg vet ikke hvor mange typer det er å få til M-chassis bilene men vi burde vel kanskje ikke bruke noen flere typer en det vi har gjort. Jeg og Anders skal kjøpe 2 motorer av typen dere kjørte med og prøve. Hadde vært ett billigere med en sånn motor en med bl hvis de er ganske like, nesten bedre en den som følger med for der er det mye forskjell. Håper vi kan komme til en enighet før neste klubbløp så vi kan få en jevn kamp som mulig. Det hadde vært skikkelig morro.
        Capt. Capsen
        Thunder Tiger MTA4 s28
        Tamyia M-05
        Ansmann X8E

Comment

Og innformere om fakta er vel ikke krangling ?

Er det juks når man bruker en motortype som står i innbydelsen ? Juks er når man åpner en motor og modifiserer den .
          En blank 540 er ikke til og skal ikke åpnes . ( dette kan lett kontrolleres )
          Hvist det hadde vært teknisk kontroll etter inbydelsen / reglene der hadde min motor gått igjennom men ikke din .

Syntes forresten at vi som kjører M-chassis blir oversett av arrangører stort sett over alt .
          Teknisk kontroll / speaker tjenester / dommere ..osv . Vi betaler jo også påmeldingsavgift .
          + 40 med M-Chassis
          Roy Bråten

Comment

Er det juks når man bruker en motortype som står i innbydelsen ? Juks er når man åpner en motor og modifiserer den .
            En blank 540 er ikke til og skal ikke åpnes . ( dette kan lett kontrolleres )
            Hvist det hadde vært teknisk kontroll etter inbydelsen / reglene der hadde min motor gått igjennom men ikke din .

Syntes forresten at vi som kjører M-chassis blir oversett av arrangører stort sett over alt .
            Teknisk kontroll / speaker tjenester / dommere ..osv . Vi betaler jo også påmeldingsavgift .
            Hvor i innbydelsen står det at RS540 Torque Tuned er tillatt? Det har aldri vært standardmotoren som kommer med M03/M05. For å minne deg på hva som står i regelverket vi brukte:
            • M03/M05 chassis
            • Gummihjul maks 60mm diameter
            • Maks 7,4V batteri (2S LiPo)
            • Original dreving
            • Standard sølvkanne (RS540SH/RS540J)
            Jeg finner ingen steder hvor Tamiya hevder at RS540SH er samme motoren som RS540 Torque Tuned, og blir levert som standard med M03/M05. Jeg finner dog noen som sier at RS540 Torque Tuned ikke er tillatt i løp. Juks er det når man bruker en annen motor enn tillatt. EOD.

Jeg har hatt inntrykket av at det ikke har vært noe ønske om teknisk kontroll av M-chassis siden dette skal være en rekrutterings- og moroklasse. I helga ble dere vel ikke noe mer oversett enn noen av de andre klassene. Kan ikke si jeg har lagt spesielt merke til det før heller. Men man må gjerne stelle i stand et arrangement der man kan sette standarden.
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Jeg tenkte ikke på det der og da men er helt enig med att en motor ikke skal åpnes. ville bare bytte børstene så jeg fikk brukt den da den ene børste armen var knekt, ellers gjorde jeg ikke noe mer. Etter det jeg har skjønt er M-chassis STD en bil med motor type som følger med bilen da den er ny,altså en 27t og den dere brukte følger ikke med en bil ny og er en 25t.Trenger man en ny motor må en sette inn en tilsvarende 27t. Motoren min blir fra nå av kun brukt til trening og ikke i løp. Men nå tenker vi fremover og legger det løpet bak oss. Med tanke på teknisk hadde det vært ide og kunne merket den motoren med noe som ble brutt hvis en tok ut motoren så de som sitter med teknisk kunne se att motoren ikke hadde vært tatt ut av bilen mellom hvert heat? Resten er vel ikke lett å skjekke
              Capt. Capsen
              Thunder Tiger MTA4 s28
              Tamyia M-05
              Ansmann X8E

Comment

Hei Jonas
                Vi ble ikke mere over sett en andre i helga ( helt riktig , dette var en generell mening fra meg og flere andre ), vi opplever jo at løpsleder / speakere / dommere tar M-chassis heatene som pause .
                Standard sølvkanne (RS540SH/RS540J) ( innbydelsen )
                Min motor har en standard sølvkanne med innprentet RS540SH fra produsent og tror du ikke det , kan jeg bevise det for deg når som helst . Jeg bor på Gjelleråsen og kan møte deg i oslo området og bevise dette for deg .

Håper vi er ferdige med det nå , og håper alle aktive M-chassis førere tar seg råd til en sånn .
                Gjøvikmannen kommer sikkert tilbake til dere med positive tilbakemeldinger når han får prøvd sine .
                + 40 med M-Chassis
                Roy Bråten

Comment

Hva slags plugger bruker dere på motorene deres?
                  Må lodde om på bilen min.
                  Er det standardpluggen eller noe annet dere bruker?
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

En løsning vi har pratet om er den de skal gjennomføre i Drammen nå til helgen . Deltakerene leverer en motor til arrangør ved innsjekking , denne blir merket og lagt i en bøtte hvor de blir trukket ut fra etterpå .På denne måten leverer nok alle en OK motor da de selv kanskje må kjøre med den .Alle får tilbake motoren sin etter løpet . Med slik motor vi testet med stor suksess i helgen har jeg stor tro på at dette kan bli noe flott .
                    + 40 med M-Chassis
                    Roy Bråten

Comment

Originally posted by NoBrainer View Post
                      Hva slags plugger bruker dere på motorene deres?
                      Må lodde om på bilen min.
                      Er det standardpluggen eller noe annet dere bruker?
                      Bruker ikke plugger , lodder rett på .
                      + 40 med M-Chassis
                      Roy Bråten

Comment

En løsning vi har pratet om er den de skal gjennomføre i Drammen nå til helgen . Deltakerene leverer en motor til arrangør ved innsjekking , denne blir merket og lagt i en bøtte hvor de blir trukket ut fra etterpå .På denne måten leverer nok alle en OK motor da de selv kanskje må kjøre med den .Alle får tilbake motoren sin etter løpet . Med slik motor vi testet med stor suksess i helgen har jeg stor tro på at dette kan bli noe flott .
                        Er ikke sikker på om motoren min fungerer.
                        Får ikke sjekket den ordentlig før den kommer på banen, så hvis det finnes 1 stk handout eller en motor jeg kan låne så hadde det vært topp. Slik at jeg også får vært med.

Takker for svar Roy
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

Hei Jonas
                          Vi ble ikke mere over sett en andre i helga ( helt riktig , dette var en generell mening fra meg og flere andre ), vi opplever jo at løpsleder / speakere / dommere tar M-chassis heatene som pause .
                          Standard sølvkanne (RS540SH/RS540J) ( innbydelsen )
                          Min motor har en standard sølvkanne med innprentet RS540SH fra produsent og tror du ikke det , kan jeg bevise det for deg når som helst . Jeg bor på Gjelleråsen og kan møte deg i oslo området og bevise dette for deg .

Håper vi er ferdige med det nå , og håper alle aktive M-chassis førere tar seg råd til en sånn .
                          Gjøvikmannen kommer sikkert tilbake til dere med positive tilbakemeldinger når han får prøvd sine .
                          Uansett hva som står på kanna, er det fremdeles ikke standardmotoren. Det står også et nummer til på kanna, 7525, som beskriver størrelsen på ledningene og antall turn. Det finnes også en motor der det står RS-540SH-7520 på kanna, du mener da også at det hadde vært greit å kjøre med en motor på 20t? Felles for disse er at Tamiya ikke kaller noen av dem for RS-540SH. Disse kommer jo også med et klistremerke fra Tamiya der det tydelig står RS-540 Torque Tuned. Til og med på esken skilles det mellom Torque Tuned og SH:
                          Click image for larger version

Name:	Tamiya543582.jpg
Views:	1
Size:	34.2 KB
ID:	779624

Comment

Etter innbydelsen JA .
                            Hva for et klistremerke ???? Ikke noe slik på de 6 motorene jeg testet i alle fall .
                            FERDIG .
                            + 40 med M-Chassis
                            Roy Bråten

Comment

Alle bildene av TT-motoren jeg har sett har et klistremerke:
                              Click image for larger version

Name:	TA54358.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	779625

I innbydelsen står det standard sølvkanne, eller stock silvercan som det ville stått om det var engelsk. Tror nok det hadde kommet noen reaksjoner om en rasa nedover langstrekka med en 20T motor... Du har jo selv argumentert hardt for at man skal bruke den motoren som følger med bilen, for at disse håpefulle 10-åringa (som man ikke ser stort til) skal ha en sjanse til å hevde seg med sin nyinnkjøpte M-chassis.

Sånn, ferdig.

Comment

Hva er egentlig problemet?
                                Jonas, du har ikke kjørt m-chassis nå i høst. Hva er problemet om vi andre prøver å finne en motor som gir jevnere løp? Dere gjorde jo akkurat det samme da dere startet BL klassen. Eneste forskjellen her er at det koster $10 istedet for $75...
                                Å kritisere og bruke så mye energi å beskrive hvor mye vi ifølge deg juksa, når du visste at en fra klubben din hadde åpnet motoren sin og byttet børster (hvilket uten tvil alltid har blitt regnet som brudd på reglene), blir for meg bare uforståelig. Om vi hadde kjørt med våre 540J/540SH motorer hadde eneste forskjellen vært at noen hadde kjørt enda fortere.
                                Man kan og skal ikke forvente at en som tar frem bilen sin 4-5 ganger i året automatisk henger med i teten fordi alle har lik motor. Dette så jo vi som var påsettere i BL klassen i fjor/våres. De med kjøreerfaring og bra oppsett dro ifra, mens andre uten erfaring gjorde mye feil og lå langt bak. Sånn vil det alltid være i std klassen også, uavhengig av hva slags blank sølvkanne vi kjører med. På Fagernes hadde jeg i hvertfall ikke den raskeste motoren eller bilen, men jeg endte da på pallen likevel.

Og jeg var på det laget som byttet motor under 6-timeren. Vi stod og så på skjermen sammen speaker i 5-6 runder, før de var klart enige om at vår bil gikk desidert dårligst (2-3 sek dårligere enn alle andre), og fikk bytte motor til den siste hand-out motoren som var igjen. Vi trikset ikke med noen av de motorene vi fikk utdelt, da vi visste at disse var målt tidligere og gikk veldig jevnt på Fagernes i desember 2011. Om noen andre byttet motor under 6-timeren vet jeg ikke, men jeg kan garantere at du skal kjøre veldig fort for å ta igjen den tiden det tar å bytte en motor. At andre visste hvilke nummerete motorer som gikk bra, er nytt for meg. Og da tror jeg jeg snakker for alle vi som kom fra Oslo.

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X