Announcement

Collapse
No announcement yet.

NM 200mm Kodal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ang 15 deltagere. Da saken ble diskutert på MSK, ble det også vedtatt og åpnet NM for nordiske førere, og da skulle det ikke bli noe problem, da svenske førere også er få i den klassen.

Da spør jeg meg, hvorfor ble ikke noen invitasjon sendt til svenske RSB? eller noen nettsider i norden, der man traff nordiske 1/8 førere? Tror flere av dem hadde tatt turen, og hvorfor ikke dra på SM? det er også åpnet for norske førere? Må vel være gjevt å bli Svensk mester hehe

Ang spørsmålet mitt, så er det din mening, og ikke klubben sin. Da bør dere ta en intern diskusjon, da du tydeligvis er helt uenig med ditt styre. Kan forvirre , når du kommer med meninger som kan virke som er klubben sin.

Hva med neste klasse de ikke er 15 i? disp? hva blir det igjen av regelen da?

Neste helg er det NM Arena i Skien, 6 påmeldt, 8 må vi ha. Klager vi? nei, vi tar klubbløp istedet. Vi vil fortsette å arragere klubbløp i Arena, selv om det ikke blir Nm/NC klasse neste år, og HVIS vi greier å få flere med igjen, SÅ kan vi søke om NM.

Vi har 29 løp i Skien i år, kun 5 av disse er statusløp, resten KL.
    Klubbene MÅ bli flinkere til å ha KL, holde klassene oppe, selv om de er nede nasjonalt.

My 2 cent
    Last edited by Finken; 3 August 2008, 20:32.
    XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
    Xray T3, LRP, Tekin
    Grenland Modellbil Klubb

Comment

Finn én eneste person som ikke ville vi skulle få disp. i denne saken her, så er du utrolig flink...

Og dette med invitasjon til svenskene, så er det ingen hos oss som engang har tenkt tanken. Men som jeg nevnte tidligere, så kunne kanskje NMF hjulpet oss med dette?

For meg er denne saken ferdig i denne omgang. I 2008 ble det ikke kåret noen
      norgesmester i 1:8, ferdig med det.
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

Comment

Grattis med NM tittelen Schnellfarer!
        Tor Arne Nicolaisen GMBK

Lei av å knuse motstandere!

Comment

Grattis Helge!

Hva med en liten løpsrapport fra NM? Anyone?
          Ole Christian Solli
          www.gmbk.no

Comment

Hva skal man egentlig være med i et forbund for hvis reglene skal bli så restriktive at man ikke lenger evner å arrangere løp?

Hva med å stille krav til forslagsstillere og sette litt krav til analyser av konsekvenser ved å endre regler? Er liksom bare sånn at man henviser til MSK og så er alt legitimt.
            Når forslagene stilles, OFTE på MSK, så er det liksom helt fritt frem og null analyse.
            De personene som møter opp, må ta stilling til ting på sparket, og har null mulighet til å forhøre seg om medlemmer og aktive faktisk er ENIGE i hva de stemmer på. Dette blir sånn at de som da ivrer, og de som er mest aktive og bruker sine sterkeste argumenter, ja de vinner frem. Representerer dette da hva de aktive og medlemmer flest mener?

TVILSOMT for å si det mildt.

Slik har det vært i flere år nå, og desverre tror jeg det kommer til å fortsette.

Rent bortsett fra Buggyklassen, som brukes for alt det er verdt når NMF klapper seg på skuldra, så går antall deltagere drastisk tilbake i alle klasser.

Hadde man brukt hodet så hadde man fulgt Efra sine regler fullt ut, er ikke behov for andre regler i modellbil, så får heller de som sitter og får lønn søke jobber på andre steder hvor man faktisk gjør noe nyttig for samfunn og folk flest.

Veldig mange klaget over NRCBF i sin tid også, MEN da ble det NM og NC og klubbene kunne kjøre klubbløp og gjøre som de ville.

Var Helge en mindre verdig Norges mester den gangen? Nope, ikke de andre som har gitt seg heller. Ja for se det dere, det er faktisk mange av oss som har gitt seg på grunn av at dette ikke lenger er en hobby med mulighet for å delta for å ha det gøy.

Rent utover dette så vil jeg si at alle som gjøre noe frivillig fortjener ros, ikke kritikk, alle! også du TAN, veit at det nesten ikke er folk igjen som gidder å gjøre noe frivillig.
            Ikke drep dem, ta heller styringen over hobbyen igjen.
            For DET kan dere gjøre NÅR som helst..

Og Helge, grattis nok en gang, hadde vært artig å kjøpt en bil og kjørt fra deg... hehehe

Stig Berntsen, rusten rev som ikke liker at dette sakte men sikkert DØR ut..
            Last edited by Lurifax; 4 August 2008, 13:00.

Comment

Originally posted by Lurifax View Post
              Hva skal man egentlig være med i et forbund for hvis reglene skal bli så restriktive at man ikke lenger evner å arrangere løp?

Hva med å stille krav til forslagsstillere og sette litt krav til analyser av konsekvenser ved å endre regler? Er liksom bare sånn at man henviser til MSK og så er alt legitimt.
              Når forslagene stilles, OFTE på MSK, så er det liksom helt fritt frem og null analyse.
              De personene som møter opp, må ta stilling til ting på sparket, og har null mulighet til å forhøre seg om medlemmer og aktive faktisk er ENIGE i hva de stemmer på. Dette blir sånn at de som da ivrer, og de som er mest aktive og bruker sine sterkeste argumenter, ja de vinner frem. Representerer dette da hva de aktive og medlemmer flest mener?

TVILSOMT for å si det mildt.
              Hva med å forandre hele måten det gjøres på? En lisens = EN stemme.
              På den måten så kan ihvertfall de med Fun/Nasjonal eller Internasjonal lisens være med å stemme på forslag gjort på MSK. På den måten så vil flertallet vinne frem av de som er aktive. Da unngår man at en eller to fra en klubb skal ta stilling til hva resten av medlemmene i sin klubb mener.
              Med dagens teknologi så er det intet problem å få gitt sin stemme via SMS eller Internett.

Har man ikke stemt, så har man da heller ingen grunn til å klage i ettertid.
              TEAM ELEFUN

Comment

Hvem er til for hvem?

Finken skriver:
                "Ang 15 deltagere. Da saken ble diskutert på MSK, ble det også vedtatt og åpnet NM for nordiske førere, og da skulle det ikke bli noe problem, da svenske førere også er få i den klassen"

Mulig at det var tenkt at det ikke ville bli noe problem (hvis invitasjoner hadde blitt sendt til de andre landene da...). Men hvorfor????????????????

Når det gjøres en endring i lover og regler - må det vel ligge en hensikt bak? Er det førerne som er til for forbundets eller er det forbundet som er til for førerne og sporten?

Jeg respekterer at ting ikke alltid blir bedre selv om hensikten var god, men jeg har ingen respekt for endringer for endringenes skyld. Det kan virke som beslutninger tas på bakgrunn av synsing helt uten at det er vurdert hvilke praktiske konsekvenser en endring kan medføre.

Jeg kan ikke forstå at en endring fra 10 til 15 deltagere i noen NM klasse kan medføre noe positivt - uansett om det er åpent for nordiske førere.

Hvis noen kan forklare dette for meg er jeg takknemlig.

Comment

Takker for alle gratulasjoner, og for en kuul finale.
                  Frank kom ca. 7 sek. bak meg i mål,men etter 25 min. var det 0,07 sek. mellom Adrian og meg, med Frank halsende 1,5 sek. bak.

Må også takke Kodal for et vel gjennomføret løp, tross vær og kritikk i forkant.

Nmf glimtet med sitt fravær og medaljen min uteble.

Allikevel ble løpet gjennomført ,av en gjeng trivelige folk, uten noen form for diskusjoner.

Takk for en vel gjennomført helg.

Helge
                  Helge Johannessen
                  1975 modell
                  Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

Comment

hmm

Grattis Helge

Hørte rykter at du pissa i tanken til Goggen.....

Gi gass i Vm og kos dere med senge kammeratene...
                    sigpic
                    http://www.kyosho.no/

Comment

Originally posted by Erik Arntzen View Post
                      Jeg synes det er veldig synd at det ikke arrangeres 1/8 NM i år. Dette er ur-klassen i modellbil, og personlig er det det det desidert kuleste og råeste innen modellbil. Kostnadene gjør imidlertid at denne klassen nok aldri blir veldig stor i Norge.

Uansett er det noen entusiaster som vil kjøre. Såvidt jeg forstod var det 12 stk påmeldt innen fristen, samt at vi nok hadde klart et par til (av 200 mm førerne som også har 1/8 biler) 15 stk hadde det nok ikke blitt under noen omstendighet - greit nok, det er ikke fler som kjører denne klassen for tiden.

Mitt spørsmål har å gjøre med årsaken til at reglene er endret fra 10 til 15 deltagere. Er det noen som kan gi meg èn GOD grunn for dette.

Den eneste gode grunnen jeg kan tenke meg er at dette er styrt av det faktum at vi er under Motorsportforundet som har dette i sine regler - er dette årsaken?

Hvis ikke, er det noen som kan fortelle meg hvorfor dette ble øket fra 10 til 15, og hva formålet var med dette?

Jeg bare spør.....?
                      Da kan man registrere at den eldste, raskeste og mest prestisjetunge RC-bil klassen ikke fikk avholdt NM for første gang siden starten i 1983.

Hva har skjedd her?

For det første er det viktig å få frem følgende:
                      -MSK er kun "rådgivende". Dvs. at alle forslag og avstemninger kun er en "anbefaling" til seksjonsstyret for RC bil. I gamle dager med NrcBF ble ting derimot vedtatt på Årsmøtet.
                      -Seksjonsstyret har gjentatte ganger gjort beslutninger "bak lukkede dører". Og det har de lovmessig rett til.

MEN - betyr det at de "må" gjøre det? Er det andre enn meg som kunne ønske at de valgte å ikke benytte seg av denne muligheten, og heller kun holdt seg til det som ble anbefalt på MSK?

Korrigerer meg hvis jeg tar feil, men dette kravet om 15 førere var vel noe seksjonen ønsket for å få til en "Kongepokal" (slik man har f.eks. i skyting osv). Og at man derfor ønsket å "heve lista litt"? Er det viktigere enn å få kåret en norgesmester?

Jeg skrev selv den "forrige" regelen for mange år siden (NrcBF) som gikk ut på følgende:
                      -det arrangeres kun NM for EFRA klasser
                      -det kreves 2x NC-løp forut for NM i samme sesong (for å vise min. aktivitet)
                      -det kreves min. 5 førere for at NC løp kan kjøres
                      -det kreves min. 10 førere for at NM kan kjøres (full A finale)

Dette for at ikke forbundet skulle sitte og avgjøre fra år til år hva som er "liv laga". Og det fungerte alldeles utmerket! Hvem ba om at dette måtte endres i år?

Dette er sakset fra NMFs web:

"Strengere krav til NM-godkjenning ( 1.4.2008 )

Seksjon Radiostyrt Motorsport, har den siste tiden sett på de krav som gjelder for godkjenning av Norsk Mesterskap i Spesialreglementene. På sist møte kom seksjonen frem til å endre minimumskravet fra 10 startende førere, til 15 startende førere, for å godkjenne ett Norsk Mesterskap. For NM som kjøres som en serie over flere løp, endres ikke kravene.

Disse kravene vil da også tilfresstille eventuell fremtidig kongepokal-tildeling og samtidig også sikre kvantiteten som forbundet generellt har som krav, for godkjenning av mesterskapene, tilføyer Erik Fink, fungerende nestleder og grenansvarlig Fuel Off Road.Saken er sett på av NMFs assisterende Generalssekretær og Sportssjef. Saken anses som en tilstramming og tilpassing til NMFs ønsker om krav for NM-godkjenninger og er derfor ikke nødvendig med videre behandling for å bli godkjent."

Det ble altså bestemt av seksjonsstyret i april. Man får altså trøste seg med at om det ikke ble NM i år, så kanskje vi får H. M. Kongepokal en gang i fremtiden... en mager trøst! Dette er bare for trist!

Seksjonsstyret kunne ikke ha laget et forslag og ventet til neste MSK med dette?

Originally posted by Finken View Post
                      Ang 15 deltagere. Da saken ble diskutert på MSK, ble det også vedtatt og åpnet NM for nordiske førere, og da skulle det ikke bli noe problem, da svenske førere også er få i den klassen.
                      Jeg har nå sett igjennom sakslisten samt referatet fra MSK, og jeg kan ikke se nevnt hverken blandt forslagene eller i referatet noe om å øke kravet til antall deltakere. Åpning for nordiske førere er med, det stemmer.

Originally posted by Finken View Post
                      Neste helg er det NM Arena i Skien, 6 påmeldt, 8 må vi ha.
                      8? Har jeg misset noe her???

Slik jeg ser det er "grunntanken" at seksjonsstyret for RC-bil skal representere førerne. Det bør derfor kun gjøres beslutninger på en så demokratisk måte som mulig. Det er derfor ønskelig at man forholder seg KUN til saker som på forhånd er foreslått til MSK. Da kan alle klubber på forhånd sette seg inn i saken, og drøfte dette med sine medlemmer. Det er lite som tilsier at noe trenger en "hasteavgjørelse" innen modellbilracing. Det kan vente til neste MSK. Det har i alle år vært slik at også våre representanter i forbundet gjør dette på lik linje med klubber og førere - og det bør de fortsette med!

Jeg er sikker på at våre representanter i forbundet gjør det de gjør med de beste hensikter. Og de skal ha ros for at de tar disse vervene og bruker tid på dette. Men kan vi ta en debatt rundt prosessen for vedtektsendringer? Etter min mening har vi nå sett flere bevis på at det hadde vært bedre om man tok en felles beslutning på MSK ("årsmøtet") - og at man forholder seg kun til det. Så slipper man også tung skyts fra miljøet når uenigheter oppstår.

La meg presisere at når vi i 2002 la ned NrcBF og ble en del av NMF så var dette (av undertegnede) i full overensstemmelse med generalsekretær Roy Wetterstad om at vi kun trengte å adoptere de av NMFs regler som vi ønsket. Dvs. at vi fritt kunne beholde vårt regelverk slik det var. Og fortsette å utvikle det slik vi ønsket. Jeg er overbevist om at regelen om hevet krav til deltakelse pga. kongepokal samt nedre aldersgrense for å få delta i NM kunne ha vært unngått. Ellers skal det nevnes at den største fordelen med å være en del av NMF er at NMF er underlagt NIF. Og klubber som er en del av NIF nyter godt av tilskuddsordninger fra kommunen. Man kan i tillegg søke om anleggsmidler etc. fra NIF. Før overgangen til NMF fikk klubbene ingen støtte, man var helt avhengig av klubbkontingenter, dugnader, loddsalg, og å tjene penger på løpsavvikling. For f.eks. OMK har dette medlemsskapet vært gull verdt. Å melde seg ut av NMF/NIF er ikke et alternativ. Vi er voksne, fornuftige mennesker - dette løser vi!

EFRA drev tidligere med regelendringer (på homologeringslistene) i løpet av sesongen, til stor frustrasjon for alle. Dette er nå forlengst innskrenket til å kun oppdateres 1(!) gang i året. Det er sunn fornuft!

P.S. 1:8 TR er slett ikke så dyrt som folk skal ha det til! Og det gir desidert mest valuta for pengene! De er minst 1 sek raskere enn 200mm pr. runde på en hvilken som helst asfaltbane i Norge!
                      Last edited by SHY; 5 August 2008, 15:33.
                      Life's too short to go slow! www.ymr.no

Besøk mitt showroom

Comment

Leste at et av argumentene til at NMF ikke ville godkjenne søknaden ved og gjennomføre NM i 1:8 med minstedeltagelse på 10 førere, var at hva er vitsen med regler hvis man hele tiden skal kunne søke om unntak osv. Men hva er vitsen med regler i det hele tatt når seksjonstyret kan gjøre nesten hva dem vil med reglene der og da?? Er det noen dem føler de vil endre på, ja så gjør dem sannelig det. Trur vi må få gjort om det tilbake til slikt det var før. Regelendringer skjer 1 gang i året. Helt enig med Svein Harald at ting fungerte faktisk ganske bra med slik det var.

-det kreves min. 5 førere for at NC løp kan kjøres
                        -det kreves min. 10 førere for at NM kan kjøres (full A finale)

Hadde dem endret regelen til et rundt tall som 20 for at det skulle blitt mere kamp om plassene, så kunne jeg på en måte skjønt det. Men alle som har kjørt modellbil i norge en liten stund VET jo at det aldri lar seg gjøre i alle klasser. Siden det er forskjellig interesse for diverse klasser. Og hvis dem endret regelen til 15 førere bare fordi noen i seksjonsstyret syns det haddet vært veldig kult med en "kongepokal", så syns jeg det er altfor dumt. Da får dem heller begynne med en idrett det kan la seg gjennomføres i enn og ødelegge for en god gjeng i denne HOBBYEN!

Så syns det er utrolig synd at de måtte ødelegge for de som hadde gledet seg til NM i 1:8 på den måten. For det er akkurat det jeg mener dem har gjort. Og det er det nok flere enn meg som syns.
                        Yokomo R12 - Yokomo BD7 - Fantom Racing - KoPropo - Hobbywing - GM - Protoform
                        www.minicar-racing.no

Comment

Dette kan løses meget enkelt ved et misstillits forslag mot hele NMF styret, og få inn folk som faktisk vet hva de driver på med og har intresse for at denne HOBBY'n skal vokse, og at folk skal få lov til å ha det gøy!!!!!!

Comment

Helt enig med deg John, få inn folk med kompetanse på de forskjellige klassene.

Problemet er at ingen gidder.............. få inn en engasjert person fra 1/8 T klassen for eksempel, så kan den personen forandre ting, så det blie slik miljøet vil ha det, det er faktisk ikke værre en det.

Vi miljøet ha grensen ned til 10, så kan det gjøres på ett møte etter valget i høst, no problemo, vil dere kjøre med 5 hjul, kun rosa kaross, what ever, hvis det er det miljøet vil, så er det bare å fikse på regelverket...........

Men an må ha en som kjenner klassen(e) i styret og stell. Vi som sitter der kan ikke følge alle klasser så nøye som en burde

De klassene som har dedikerte personer i styret, går det veldig greit med, det er de klassene vi ikke har spiss kompetansen i , som er problemet.

Så hvem fra miljøet ønsker en plass i styret, emd hovedansvar for sin klasse, være med å bestemme regler, antall løp, min deltagere etc

Ring meg på 913 71 222, vi trenger virkelig denne personen.
                            XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                            Xray T3, LRP, Tekin
                            Grenland Modellbil Klubb

Comment

Finken jeg har stilt med til disp flere ganger og det trynetillegget som enkelte har i NMF har litt å si!!!!!!

Seriøst så burde dere trekke dere hele gjengen for makan til inkompetangse skal man lete lege etter!!!!

Comment

Nånå... Roe litt ned da..
                                Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                                - NiceShot.no

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X