Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gir meg ikke....Spektrum

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Når jeg leser spesialreglementet så står det ingen steder der at Spektrum
    er godkjent. Det står:
    "Frekvensbåndet 2400 - 2483,5 MHz er også tillatt brukt."

Slik jeg har forstått virkemåten til systemet så består 'mottakeren'
    av en sender/mottaker (tranceiver). Dette får å kunne håndtere frekvenshoppingen som ligger i systemet spread spectrum.

Dette er vel etter EFRA reglene forbudt.

Vil dette bety at arrangør pr. idag kan nekte bruk av Spektrum systemet ?
    Sommer: Mugen MTX-5 Vinter: SpeedMerchant Rev 7 og BMI Copperhead 12 FE

Comment

Hvis man bare leser hver enkelt setning i regelverket for seg selv så er det mye som kan tolkes som motstridende. Man må se sammenhengen.

Referanser til sending av radiosignaler fra bilen har med forbud mot telemetri. Altså å lese av temeperatur, hastighet osv. Det har ikke noe med forbud mot at radioen holder seg på en ledig frekvens.

Dette skjønner dere hvis dere vil.

Rolf-> Det står ingentig spesifikt om Spektrum da det kommer flere leverandører av liknende systemer som opererer på ISM båndet (2,4Ghz). Dette for ikke å begrense det til et merke
      .-Frode Skauen-. '72 - Rc siden '86
      TLR 22, XXX-4, 8ight 2.0 EU

Comment

Originally posted by Dr Jungel
        Referanser til sending av radiosignaler fra bilen har med forbud mot telemetri. Altså å lese av temeperatur, hastighet osv. Det har ikke noe med forbud mot at radioen holder seg på en ledig frekvens.
        Som radiomann har jeg alltid tolket det som et interferens problem, Når du kan ha 9 stk sendere(les andre biler) et par meter fra din egen bilen og du selv står 30 meter unna med fjernkontrollen, så skal det ikke mye fantisi til for å skjønne at dette kan skape problemer. Dette er jo den samme grunnen til at det ikke er lov å ta med fjernkontrollen ut på banen.

Comment

Originally posted by Rolf
          Som radiomann har jeg alltid tolket det som et interferens problem, Når du kan ha 9 stk sendere(les andre biler) et par meter fra din egen bilen og du selv står 30 meter unna med fjernkontrollen, så skal det ikke mye fantisi til for å skjønne at dette kan skape problemer. Dette er jo den samme grunnen til at det ikke er lov å ta med fjernkontrollen ut på banen.
          For meg som ikke er radiomann så skal det ganske mye fantasi til når det er sånn ca. 2360Mhz avgårde.. Er det ikke sånn teoretisk større sjans for at du skal kunne høre et wlan-nett på bilradioen din? Eller at du plutselig skal kunne ta inn politi-radio på en vanlig radio?

Forutsatt at Spektrum holder seg på 2.4Ghz riktignok, men hvis det er slik at det flexer mellom 0 og 5000Mhz til stadighet så ville det vel skapt litt problemer for systemet i seg selv?
          mvh, Espen Grimsgaard ('75)
          [[ har en kunst-pause.. ]]

Comment

Rolf-> et godt poeng, men hvis du tar deg tid til å lese regelverket som Helge viser til og som er tatt ut av sammenheng så ser du ihvertfall hva som er hovedintensjonen.

Helge viser til 31.1.1 som er regelverket for 1:10 offroad 2wd. Det er under denne klassens generelle krav at avsnitt m omhandler det vi kort fortalt kan kalle"styrehjelpemidler"

Kort fortalt så skal føreren styre bilen selv og ikke få hjelp til ratting og gassing av hjelpemidler eller tilbakemeldinger sendt fra bilen.
            .-Frode Skauen-. '72 - Rc siden '86
            TLR 22, XXX-4, 8ight 2.0 EU

Comment

Originally posted by espeng
              Originally posted by Rolf
              For meg som ikke er radiomann så skal det ganske mye fantasi til når det er sånn ca. 2360Mhz avgårde.. Er det ikke sånn teoretisk større sjans for at du skal kunne høre et wlan-nett på bilradioen din? Eller at du plutselig skal kunne ta inn politi-radio på en vanlig radio?

Forutsatt at Spektrum holder seg på 2.4Ghz riktignok, men hvis det er slik at det flexer mellom 0 og 5000Mhz til stadighet så ville det vel skapt litt problemer for systemet i seg selv?
              Kjenner ikke helt designet på de radioene, men det ligger vel en referanseoscillator i bunn, hvilken frekvens denne svinger på vet jeg ikke, men ligger nok mellom 5-35 Mhz, denne kan skape harmonsk frekvenser som dobler/tripler seg av grunnfrekvensen....
              Blir litt for teknisk dette her.
              Greia er at for å lage en sender på 2.4Ghz så brukes en mye lavere frekvens som grunnfrekvens.

Det som er helt klart er at nå som bruttern har kjøpt seg dette systemet så skal jeg hardcore teste dette sammen med min 40Mhz konvensjonel radio, ved minste tegn til reproduserbar forstyrrelse så skal vi skru av/på Spektrumen hans for å se om det er årsaken.

Comment

@Helge: Mottatt! Du er bare ofte veldig fargerik når du bytter ut ting Men vi er ganske like der

Men fremdeles, det kan være en sjanse for at radioen din ikke tålte den hjemmeblanda fuelen vi prata om her om dagen, ja, den med 194 typer nitro vet du? Det blåste jo godt over alt utstyret da du fyra kjerra...
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

Comment

Mange meninger her

Et par ting jeg vil kommentere:

Noen nevner at utstyret ikke kan/bør/skal være godkjent fordi post og teletilsynet ikke har testet/godkjent det. Da er det ikke mye radioutstyr som hadde vært lovlig hadde det vært slik. Post og teletilsynet styrer hvilke frekvenser som er tillatt brukt til forskjellige ting men godkjenner nødvendigvis ikke hvert enkelt apparat som sender på disse båndene.
                  Når det er sagt så skal vel faktisk post og teletilsynet teste dette utstyret på oppdrag for motorsportforbundet så får vi jo se da

Noen mener også to-veis kommunikasjonen til spektum kan forstyrre andre biler med vanlig utstyr. Som andre har nevnt så er dette milevis unna i frekvens og jeg nekter og tro at 2400Mhz forstyrrer vanlige mottakere på 40Mhz. Hadde våre vanlige mottakere vært så følsome hadde vi nok opplevd forstyrrelser relativt ofte.
                  Som Rolf sier så ligger det en oscillator i spektrum'en som sannsynligvis er mye nærmere/lavere i frekvens. Men denne oscillatoren må være der selv om det kun er mottaker (Derfor man har krystall...), samt at effekten i en slik oscillator normalt er minimal i forhold til utgangseffekten på senderen.

Da har jeg fått luftet mine meninger også så får vi se hva PT finner ut
                  Anders Theodorsen - 78 modell

Comment

Var faktisk litt interesant å lese dette siden Rolf og et par andre kan det tekniske rundt dette.

Kan de lave frekvensene være såpass sterke at de _kan_ påvirke normal FM27 - FM40 Rolf? Sånn teoretisk?

Det er vistnok en del som har gjort samme type forsøke som du har tenkt å gjøre sammen med broderen som da har reprodusert problemet dem har.

Jeg mener, bare så det er sagt, at de ligger for langt unna og at de ikke skal kunne forstyrre normalt utstyr, men likefullt synes jeg det er et problem dersom det virkelig er slik at en spektrum sender/mottaker i bilen faktisk _kan_ forstyrre en normal mottaker.

Stig B

Comment

Da var testen hos Post og teletilsynet ferdig, og det var INGEN mulighet for at Spektrum kunne lage forstyrrelse på 40Mhz båndet. Null, Zero, Zip, Nada..

Så da var den saken oppklart. Folk må finne andre unnskyldninger
                      mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                      [[ har en kunst-pause.. ]]

Comment

*Trallala* I didn't say nothing...
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

Comment

og ørlite mere kan leses her http://www.motorsportforbundet.no/rc...6&x=1&a=146432

(selv om jeg har informert under "fra klubb og forbund" så er det her diskusjonen kanskje har foregått....

Comment

Og da er Spektrum montert i kjærra!

Comment

Ja ja.
                              Da er ihvertfall dette sikkert, så får jeg bytte radioutstyr.

Bra vi blir kvitt spekulasjonene.

Kommer alltid noe godt ut av en diskusjon.

PS! to veis kommunikasjon på 2,4 ghz ønskes kjøpt til fuelsesongen.(Var en spøk)..... :wink:
                              Helge Johannessen
                              1975 modell
                              Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

Comment

det er flott. nå ender det vel snart opp med at alle må kjøpe seg et spektrum anlegg for i det heletatt å få vært med å kjørt.
                                A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                                alt under 1200 cc er en startmotor.
                                R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X