Announcement

Collapse
No announcement yet.

Land Cruiser - Oppsett, motor, esc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Land Cruiser - Oppsett, motor, esc?

    Hei,

    Har idag endelig fått en Tamiya Land Cruiser i hus og har litt spørsmål i forbindelse med den.
    Skal i utgangspunktet bruke bilen til litt skala-kjøring og crawling, egentlig bare leke meg i terrenget.
    Jeg fyrer løs:

    1. Jeg tenkte å ha 4-hjulsstyring, men jeg vil veldig gjerne kunne styre bakhjulene for seg selv, sånn at jeg enkelte ganger kun bruker forhjulene til å styre opp hellinger.
    Skal bruke en Futaba 3PK med Faast, så er det mulig å programmere sånn at jeg f.eks har tre posisjoner på den 3. kanalen med den radioen (venstre - senter- høyre)?

    2. Motor og ESC - er det børsteløs som er tingen til mitt bruk(evt. hvilken)?
    Har per. idag en KO VFS1 regulator, men den har ikke revers så ser vel at den blir ganske uaktuell og kun standard blank 540-motor som fulgte med.

    3. Batteri, hva er det som gir bra kjøretid og som ikke koster all verden?

    4. Ellers noen oppsetts tips til den bilen som jeg bør gjøre under bygging?

    Håper noen har tid til å svare på alle mine spm.

    På forhånd takk!
    Oslo Modellbilklubb
    Xray T2 / Xray M18 / Mini-Z MR02 / Micro-T / Anderson MB-4 / AX10 / CR01 / Honey Bee FP

  • #2
    Originally posted by Beining View Post
    Har idag endelig fått en Tamiya Land Cruiser i hus og har litt spørsmål i forbindelse med den.
    Skal i utgangspunktet bruke bilen til litt skala-kjøring og crawling, egentlig bare leke meg i terrenget.
    Kan jeg bare få spørre fra hvor og til hvor mye?
    Har litt lyst på en selv...

    NoBrainer
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Originally posted by Beining View Post
      Hei,

      Har idag endelig fått en Tamiya Land Cruiser i hus og har litt spørsmål i forbindelse med den.
      Skal i utgangspunktet bruke bilen til litt skala-kjøring og crawling, egentlig bare leke meg i terrenget.
      Jeg fyrer løs:

      1. Jeg tenkte å ha 4-hjulsstyring, men jeg vil veldig gjerne kunne styre bakhjulene for seg selv, sånn at jeg enkelte ganger kun bruker forhjulene til å styre opp hellinger.
      Skal bruke en Futaba 3PK med Faast, så er det mulig å programmere sånn at jeg f.eks har tre posisjoner på den 3. kanalen med den radioen (venstre - senter- høyre)?

      2. Motor og ESC - er det børsteløs som er tingen til mitt bruk(evt. hvilken)?
      Har per. idag en KO VFS1 regulator, men den har ikke revers så ser vel at den blir ganske uaktuell og kun standard blank 540-motor som fulgte med.

      3. Batteri, hva er det som gir bra kjøretid og som ikke koster all verden?

      4. Ellers noen oppsetts tips til den bilen som jeg bør gjøre under bygging?

      Håper noen har tid til å svare på alle mine spm.

      På forhånd takk!
      Jeg har denne bilen selv og jeg bruker bare originalmotoren, den duger helt greit Den kan gå utrolig sakte, men har nok til at du kan spinne deg løs om du vil Jeg kjører med en HPI EN-1 Esc med Reverse.. Vet ikke om det er bra for bilen men den funker Og husk å bruke Locktight på alt av skruer, har glemt det noen steder selv og da løsner ting Og jeg kjører med WheelyKing-hjul av og til, og den drar bare enda mer da, så du kan bruke originalmotoren Den duger 100%
      sigpicMorten Nilsen 1989
      Har mye rart innen RC..

      Comment


      • #4
        Sand-Strand på forumet her kjøpte 3600mAh batteri fra US og da kom 2 stk på under 300,- NOK. Ville tro det holdt til litt mer enn 10 minutter kjøring...
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Originally posted by NoBrainer View Post
          Sand-Strand på forumet her kjøpte 3600mAh batteri fra US og da kom 2 stk på under 300,- NOK. Ville tro det holdt til litt mer enn 10 minutter kjøring...
          Har et på 3600mAh selv, kan kjøre kjempelenge med et sånt batteri
          sigpicMorten Nilsen 1989
          Har mye rart innen RC..

          Comment


          • #6
            hei folkens...
            jeg og en kompis har bygd cr-01 i helga.. (er ikke min bil)
            vi monterte en 50t motor, dette funker veldig bra..
            går ikke fort men det skal der jo ikke heller..
            mye kraft, og kommer fint fram, vill innbefale en slik motor=)
            tror en 27t har for lite kraft=)
            Sunnfjord RC Klubb
            Bil: Team losi mini-baja, Thunder Tiger MTA-4 S28, Tamiya TB-02, Team losi micro-baja Helikopter: Lama v3 2.4gh Båt: AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II , Proboat Blackjack 26

            Comment


            • #7
              Originally posted by slr88 View Post
              hei folkens...
              jeg og en kompis har bygd cr-01 i helga.. (er ikke min bil)
              vi monterte en 50t motor, dette funker veldig bra..
              går ikke fort men det skal der jo ikke heller..
              mye kraft, og kommer fint fram, vill innbefale en slik motor=)
              tror en 27t har for lite kraft=)
              Den har faktisk ikke for lite kraft Den er kanskje ikke superbra, men den holder i MASSEVIS.. Jeg kjører jo med Wheelyking dekk/felg på min Land Cruiser, med original 540-motor, drar som bare F*** For å si det sånn, bilen min drar over før motoren slutter å dra
              sigpicMorten Nilsen 1989
              Har mye rart innen RC..

              Comment


              • #8
                Er enig i det som er skrevet om motorer over her, men trenger ikke børsteløs i en slik bil.
                CowRC
                NORCC.COM

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Krisstuz View Post
                  Er enig i det som er skrevet om motorer over her, men trenger ikke børsteløs i en slik bil.
                  Man kan ha hva slags motor man vil, bare det er 27T og oppover
                  sigpicMorten Nilsen 1989
                  Har mye rart innen RC..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by WheelyKing89 View Post
                    Man kan ha hva slags motor man vil, bare det er 27T og oppover
                    Børsteløs eller ikke, spiller ikke så stor rolle for meg.
                    Men siden dere nevner det. 540 kan sammenlignes med hvilken T motor?
                    Er det slik at 540 = 30T eller hvordan er det der?
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by NoBrainer View Post
                      540 kan sammenlignes med hvilken T motor?
                      Er det slik at 540 = 30T eller hvordan er det der?
                      540 indikerer str på selve motor "tønna" , Altså en std. blank
                      Tamiya 27t motor er en 540. 550 har en anelse større "tønne"

                      Du får altså en 540 motor ifra 10t -->90t
                      Så en 540 har ingenting med ant turn men str på selve motorkanna.
                      NORCCNorskSkalaogRCCrawlerClub
                      RC4WD Team Driver

                      Comment


                      • #12
                        hihi

                        Jeg ville gjerne hatt benevnelser på motorene som sier

                        Code:
                        NoBrainer -> Use this one
                        Og ikke en masse tekniske beskrivelser som 540 og 27T



                        Må finne ut av så mye med dagens oppsett
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by WildTriaL View Post
                          540 indikerer str på selve motor "tønna" , Altså en std. blank
                          Tamiya 27t motor er en 540. 550 har en anelse større "tønne"

                          Du får altså en 540 motor ifra 10t -->90t
                          Så en 540 har ingenting med ant turn men str på selve motorkanna.
                          Kjekt å ha noen som kan dette her Da lærte jeg noe nytt
                          sigpicMorten Nilsen 1989
                          Har mye rart innen RC..

                          Comment


                          • #14
                            Kan man bare sette en 40T pinion eller trenger man 40T motor for å oppnå 40T??
                            F.eks. på CR-01, så følger det med en orginal 540 som jeg ikke aner hvor mange T er på, men de sier 20T (hvis jeg husker rett).
                            Kan jeg da bare bytte drevet? eller må hele motoren byttes?

                            Så, jeg har jo leitet litt etter servoer, men ønsker ikke å bruke for mye penger. Ser at Futaba har noen som takler 9kg ved 4,8V til en ikke så altfor stor penge, burde dette holde?

                            Hvilke ESC / Servo'r bruker dere der ute???
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by NoBrainer View Post
                              Kan man bare sette en 40T pinion eller trenger man 40T motor for å oppnå 40T??
                              F.eks. på CR-01, så følger det med en orginal 540 som jeg ikke aner hvor mange T er på, men de sier 20T (hvis jeg husker rett).
                              Kan jeg da bare bytte drevet? eller må hele motoren byttes?

                              Så, jeg har jo leitet litt etter servoer, men ønsker ikke å bruke for mye penger. Ser at Futaba har noen som takler 9kg ved 4,8V til en ikke så altfor stor penge, burde dette holde?

                              Hvilke ESC / Servo'r bruker dere der ute???
                              Jeg bruker en HPI RF-1 mottager og kjører med en HPI SF-1 servo, litt for svak den servo'n... Men det duger til man får kjøpt noe nytt og sterkere
                              sigpicMorten Nilsen 1989
                              Har mye rart innen RC..

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X