Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av Nitromotorer.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    innkjøring

    under innkjøringa, er det vanlig at motoren blir veldig varm?

    tar drypptesten, og vannet eller fuel'en freser nesten umiddelbart vekk.
    har kjørt inn ca 2 tanker.

    det er en traxxas T-maxx

    Comment


    • #17
      Originally posted by freekazoid View Post
      under innkjøringa, er det vanlig at motoren blir veldig varm?

      tar drypptesten, og vannet eller fuel'en freser nesten umiddelbart vekk.
      har kjørt inn ca 2 tanker.

      det er en traxxas T-maxx

      hos meg bobler det neon sekkunder. det freser ikke
      Last edited by xhaliex; 25 June 2007, 19:49.
      kjører Smartech Traveller :P

      Comment


      • #18
        Originally posted by xhaliex View Post
        hos meg bobler det neon sekkunder.


        visst eg husker rett, så skal det vel frese noen sekunder før det forsvinner

        Comment


        • #19
          hvis du synes den blir altfor varm kan du kjøre uten karosseri siden du fortsatt driver å kjører inn.

          men hvis det koker bort på ca3-5 sek så er det bra. freser det bort med en gang så er det for varmt. koker det ikke i det hele tatt er det for kaldt
          kjører Smartech Traveller :P

          Comment


          • #20
            skal ned på et større område no, å kjøre noen tanker. får se om det blir bedre.

            men takk for svar

            Comment


            • #21
              Originally posted by freekazoid View Post
              under innkjøringa, er det vanlig at motoren blir veldig varm?

              tar drypptesten, og vannet eller fuel'en freser nesten umiddelbart vekk.
              har kjørt inn ca 2 tanker.

              det er en traxxas T-maxx
              TRX-motorene er kjent for å gå varmt. Du vil nok oppleve at den går "skummelt" varmt noen tanker, kanskje til og med noen liter... Ingenting unormalt med dette. Men hvis du ser det blir misfarging på de nederste ribbene på kjøletoppen må du gi litt mer både på LSN og HSN. Vi snakker bare om 3-5 "minutter".
              Personlig gir jeg de litt mer når de blir så varme, da det oftest er mekanisk indre friksjon som gir varmen, og ikke nødvendigvis bare høy forbrenningstemp, hvilket ofte "er lik" høy slitasje på motoren.

              Metodikken som "Nightcrawler" siterer fungerer utmerket i land med litt annen luftfuktighet enn det vi har her i Norge, men for oss her oppe i det kalde, fuktige nord er de "gammeldagse" metodene best.

              Hvis du derimot ikke gidder, eller trenger, å tenke på motorenes levetid, får du ut de ekstra få prosentene/promillene ved å "stresse" de fra dråpe 1, som i motodikken nevnt over her.

              Mvh
              Last edited by MaxxWiking; 31 July 2007, 01:29. Reason: tyrkleifere
              Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
              Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
              RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

              Comment


              • #22
                Min motor er bare 30 grader under innkjøringa:O
                Er det farlig?
                Yamaha Aerox

                Comment


                • #23
                  Innkjøring; svar til Ev1er:

                  Tror ikke at det er farlig!
                  Tipper du hadde den temp. når den gikk på tomgang.

                  Alt. innkjøringsmetode:

                  La motoren gå på litt over tomgang i ca 1 tank, hiv bilen utpå, kjør og just. den til ca 90 gr.C.
                  Etter en stund begynner den å surne og når/hvis temp detter ned til f.ex 70gr.C.........ja da er det frem med magerjern!

                  Er helt sikker på at dette er en like god innkjøring som de andre alternativene, som er blitt foreslått!

                  Tror også overdreven innkjøring bare er med på å spise motorens levetid!
                  Tor Arne Nicolaisen GMBK

                  Lei av å knuse motstandere!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by tan20 View Post
                    Tror ikke at det er farlig!
                    Tipper du hadde den temp. når den gikk på tomgang.

                    Alt. innkjøringsmetode:

                    La motoren gå på litt over tomgang i ca 1 tank, hiv bilen utpå, kjør og just. den til ca 90 gr.C.
                    Etter en stund begynner den å surne og når/hvis temp detter ned til f.ex 70gr.C.........ja da er det frem med magerjern!

                    Er helt sikker på at dette er en like god innkjøring som de andre alternativene, som er blitt foreslått!

                    Tror også overdreven innkjøring bare er med på å spise motorens levetid!
                    Da satser vi på det
                    TAkker for klokt svar!^^
                    Er ferdig med innkjøringen nå.
                    Kjørte 2 tanker på tomgang, og 3 rolige tanker på ca halv gass i en runding, som HPI anbefaler (men de anbefaler jo egentlig bare 3 tanker, men det ville jeg ikke helst stole på)
                    Yamaha Aerox

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by runar1 View Post
                      Super guide! Tusen takk for at du orket å bruke så mye tid på dette, varmer en noobs hjerte Denne bokmerkes
                      hvordan lage bokmerke?

                      Comment


                      • #26
                        ctrl+d når du er på den siden du skal bokmerke

                        Mr. Kyosho
                        [SMBK] # www.miniz.no # [Kyosho] - Mini-Z MR-02RM - Modified # Atomic # Team Orion #
                        [Tamyia] - TT-01 # 3racing carbon chassi # Novak Brushless # ++++
                        [HoBao] - Hyper ST # GRP # Model Technics #

                        Comment


                        • #27
                          'Så starter du opp igjen, og klemmer fuelslangen osv. igjen, til motoren bare går på tomgangsturtall til den, med igjenklemt fuelslange, stopper etter 10-20 sekunder uten at den går verken opp eller ned i turtall.'

                          Hvor skal jeg klype slangen? Ved tank, eller ved nåla?
                          |Stig| Steinkjer| 1986mod | Savage 4.6 |

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Ev1er View Post
                            Min motor er bare 30 grader under innkjøringa:O
                            Er det farlig?

                            Heisan. "Farlig" er det nok ikke Men...!! Det er faktisk ikke bra!! Det er faktisk like ille som å kjøre motorer alt for varmt (riktignok gir det slitasje på andre deler enn ved for kald motor, men nok om det... ) Tempen bør ligge over 65-70 grader celsius, da sylinderforingen, ved temp under dette, ikke får utvidet seg slik den gjør ved høyere temp, hvilket resulterer i at stemplet blir presset opp og ned i en alt for trang sylinder, hvilket i sin tur medfører høy slitasje på stemplet. Her bør du skru litt inn på LSN og/eller HSN.

                            Ivanrogov skrev; "Hvor skal jeg klype slangen? Ved tank, eller ved nåla?"

                            Det spiller ingen rolle. Bare klem den slangen som "leverer" fuel, og ikke trykk-slangen fra potta til tanken. Klemmer du ved tanken vil den gå litt lengre, og klemmer du igjen ved HSN vil den gå litt kortere tid. Hovedsak er at motoren ikke skal øke eller synke i turtall.

                            Mvh
                            Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
                            Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
                            RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

                            Comment


                            • #29
                              Må bare stille meg i køen jeg også og takke Du reddet meg idag med veiledningen din! Thank you Wiking :mrgreen:
                              sigpic HYPER 8 MACH .28
                              T-REX 450 SE V2 Futaba 6EX 2.4GHz FASST
                              A. Hansen-74 GMBK

                              Comment


                              • #30
                                DRIT...BRA! Burde vært sticky imo!
                                Sven Artur

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X