Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av Nitromotorer.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hei, er denne prosedyren ang LSN gangbar også etter initierende justeringer, som vedlikeholdsprosedyre under varig bruk?

    Originally posted by MaxxWiking View Post
    ”Low Speed Needle”, LSN, er det vi på “nårsk” kaller bunnregisterskruen/nåla, og sitter ofte i enden på gassarmen som servoen trekker i, enten ”ut og inn” eller roterer .
    Denne påvirker blandingsforholdet fra bunnen og opp til 30-50% gasspådrag. Bruk 50% som en tommelfingerregel for sikkerhets skyld.

    En grei start på justeringen av denne er som følger;
    Med tomgangskruen/gapet/åpningen satt til +/- 1mm, starter du motoren og lar den gå på tomgang.
    Når motoren har oppnådd driftstemperatur, klemmer du fuelslangen der den går inn på forgasseren, slik at du stopper fueltilførselen. Dersom motoren ruser opp før den stopper, går den litt for magert, og du skrur LSN ut 1/8 runde.
    Så starter du opp igjen, og klemmer fuelslangen osv. igjen, til motoren bare går på tomgangsturtall til den, med igjenklemt fuelslange, stopper etter 10-20 sekunder uten at den går verken opp eller ned i turtall.

    Dersom den fortsetter å gå etter 20 sekunder, er LSN satt litt for fet, og du kan skru den inn 1/8 runde.
    Fortsett med dette til motoren går i 10- 20 sekunder, på jevnt turtall, før den stopper.
    Denne overfor nevnte innstillingen kan det være greit å foreta FØR du begynner på selve innkjøringen, uansett innkjøringsmetode, da fabrikkinnstillingene kan variere en del.

    sigpic
    TNX 5.2R 2007 mod - Kent Sarnes (-71)
    http://www.youtube.com/watch?v=_2ieMVtHQN8

    Comment


    • #32
      Originally posted by Cartman View Post
      Hei, er denne prosedyren ang LSN gangbar også etter initierende justeringer, som vedlikeholdsprosedyre under varig bruk?
      Ja, det er den. Det er vel en av de få, relativt sikre, metodene å få grunnjustert LSN til enhver tid.
      Jeg har fått endel spørsmål om dette med hvor lenge motoren skal gå før den stopper, noe som selvfølgelig vil variere med hvor du klemmer slangen sammen. Gjør du det ved forgasseren går den rimeligvis kortere, og klemmer du ved tanken går den noe lengre. Klem helst så nær midt på slangen fra tanken til forgasseren, men etter et evt. fuelfilter.
      Det burde gi deg mest korrekt resultat.

      Mvh
      Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
      Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
      RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

      Comment


      • #33
        Har hørt at du ikke skal klemme fuelslangen:-(
        Det ble sagt at dette kunne skade motoren....
        Du skulle heller hatt en klut og tettet for eksosrøret....
        Sikkere metode?
        Sigve Smolan 93
        Trondheim
        HPI Savage 3.5 RTR:razz:

        Comment


        • #34
          Originally posted by lars_ket View Post
          Har hørt at du ikke skal klemme fuelslangen:-(
          Det ble sagt at dette kunne skade motoren....
          Du skulle heller hatt en klut og tettet for eksosrøret....
          Sikkere metode?
          Dette er en egen diskusjon, det de flese er enige om er at det mest gunstige er å stoppe motoren på svinghjulet.
          Stopp den på potta = motoren floodes
          Stopp den på fuelslangen = motoren magres og får noen rpm uten "skikkelig smøring".
          Stopp den på svinghjulet = alt ok (blir i tillegg lettere å starte igjen)
          Jeg pleier å stoppe den få fuelslangen på når jeg er ferdig for dagen.
          Jeg tror ingen av stopp-prosedyrene er det som tar livet av motoren din
          MBX-6
          Slash 4x4 rtr
          - Midtskogen Raceway-

          Comment


          • #35
            Hvordan stopper du på svingjulet?
            Går ikke motoren temmelig fort rundt sammens med svinghjulet?
            Yamaha Aerox

            Comment


            • #36
              Når bilen går på tomgang setter du tommelen på svinghjulet på undersiden av bilen. Dette vil du ikke engang merke, men husk at dette kun gjelder på tomgang.
              Serpent S120L-Futaba-LRP-KO

              Comment


              • #37
                Originally posted by Thypoon View Post
                Når bilen går på tomgang setter du tommelen på svinghjulet på undersiden av bilen. Dette vil du ikke engang merke, men husk at dette kun gjelder på tomgang.
                Det er litt køddent på MT'ene, men fullt mulig på disse også.
                Men som Typhoon sier: Tomgang
                MBX-6
                Slash 4x4 rtr
                - Midtskogen Raceway-

                Comment


                • #38
                  traxxas trx motorene skal kjøres inn på en helt spes måte... jeg gjorde det med min 3,3 og det funka som fjell
                  mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                  Comment


                  • #39
                    Tenkte jeg kunne nevne litt angående LSN. Ser daglig nye folk på banen med ny bil. Disse blir forsøkt kjørt inn etter fabrikk-instillinger, men nesten hver eneste bil har for LITE fuel på LSN fra fabrikk.
                    De går grisehøyt på tomgang, går varm og om man trykker litt på gassen dauer den tvert. Dette gjelder også som oftest de med nye biler, som kan kjøre et par runder før bilen dauer igjen.
                    For de som sliter med noe slikt som dette, skru LSN ut mens bilen er igang så man kan følge med forandringene, gi den masse fuel så den "drukner" litt når man gir på og så skru inn 1/8 omgangen mens man tester ut. Er vanvittig mye feiljustert LSN ute og går, og spesielt fordi folk får beskjed om å ikke røre denne før bilen er innkjørt.

                    Håper dette hjelper litt
                    Last edited by sindrejl; 18 September 2007, 23:23.
                    Sindre Langberg
                    year of 82'
                    Kyosho FW-05T+

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by casevac View Post
                      Dette er en egen diskusjon, det de flese er enige om er at det mest gunstige er å stoppe motoren på svinghjulet.
                      Stopp den på potta = motoren floodes
                      Stopp den på fuelslangen = motoren magres og får noen rpm uten "skikkelig smøring".
                      Stopp den på svinghjulet = alt ok (blir i tillegg lettere å starte igjen)
                      Jeg pleier å stoppe den få fuelslangen på når jeg er ferdig for dagen.
                      Jeg tror ingen av stopp-prosedyrene er det som tar livet av motoren din
                      Stopp den på potta = motoren floodes Dette er korrekt
                      Stopp den på fuelslangen = motoren magres og får noen rpm uten "skikkelig smøring". Ingen fare. Smøring er det mer enn nok av til en slik stopp.
                      Stopp den på svinghjulet = alt ok (blir i tillegg lettere å starte igjen) Absolutt beste generelle metoden, men ikke bruk fingre til slikt. Selv bruker jeg en ispinne
                      Jeg pleier å stoppe den få fuelslangen på når jeg er ferdig for dagen. Greit det, men ikke glem en dråpe eller to med afterrunolje


                      Metoden som Traxxas anbefaler til sine motorer er med fuel med 25%- 30% nitro og 11%- 12% olje. Dette sier de vel lite om, men ha dette i bakhodet ved innkjøring etter deres metode. Jeg har kjørt inn endel TRX-motorer, og det har ikke blitt bra da jeg kjørte med 25% nitro og 16% olje, det resulterte bare i trege motorer med høy temp. Etter overgang til 25 -30% nitro og 11% olje ble saken en annen... (!!) Jeg har hatt noen lange sesjoner med Traxxas om dette, og det ble sagt at de skulle ta med dette i manualene heretter. Om så har skjedd vet jeg ikke. Har det det, dere som kjører 3.3 fra Traxxas??

                      Mvh
                      Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
                      Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
                      RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by freekazoid View Post
                        visst eg husker rett, så skal det vel frese noen sekunder før det forsvinner
                        Har alltid fått høre at temperaturen skal måles nede på pluggen. Hvis vannet freser av på kjøleribba, vil det ikke være forferdelig varmt nede ved pluggen da?
                        De motorene jeg har brukt skulle etter sigende ligge rundt110-120grader ved pluggen og ved de temperaturene er ikke spyttet i nærheten av å frese av på kjøleribbene. Er det noen av dere som har målt temperaturen på pluggen når vannet freser av kjøleribbene?
                        Mini-Z AWD...ALIGN T-REX450PRO......MCD RR V4 comp TS ReedCase PROMOD 30.5LongRod PROPIPE...HPI BAJA SS TS Reedcase 30.5 BG Edition PROPIPE..Losi 5iveT reedcase promod 30.5 LR propipe


                        Comment


                        • #42
                          Som jeg vel har nevnt tidligere et sted, så funker den omtalte metoden på kjøleribbene best en vanlig sommerdag. På vinteren slipper du litt snø rett ned ved pluggen.
                          Vanligvis, på sommeren, ligger tempen på kjøleribbene 10-15 gader under ved-plugg-tempen. På vinteren kan avviket bli vesentlig større. Selv har jeg målt 30-35 grader i forskjell når ute-tempen hadde droppet så langt ned at det egentlg ikke var noe hyggelig å kjøre ute....
                          Varmen stiger som kjent oppover når vi snakker om luft, men dette gjør den ikke i samme grad i støpt alu når det er skikkelig kaldt ute. Jeg måler ofte tempen på blokka rett under kjøletoppen, og nede ved pluggen. Avviket på disse to stedene er ofte svært lite.
                          Tempen målt på godset/sekskanten på pluggen ligger ofte enda høyere enn tempen målt på godset i toppen (rett ved siden av pluggen mao), og vil variere tildels kraftig etter som hvilken varmeverdi pluggen har, så ikke bruk denne tempen som rettesnor.

                          Mvh
                          Roy I.
                          Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
                          Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
                          RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

                          Comment


                          • #43
                            Mange takk! Det var et godt svar! Mange som står med tempgunnern i hånda og ikke skjønner bæret, som i 130 grader og firetakt over det hele og masse røyk.
                            Tempgunnern min ligger nederst i skuffen, går motoren bra, og ytelsene er fine så går jeg utfra at temperaturen er "passe".
                            Tempgun kan være greit under innkjøring da...
                            MBX-6
                            Slash 4x4 rtr
                            - Midtskogen Raceway-

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by MaxxWiking View Post
                              Tempen målt på godset/sekskanten på pluggen ligger ofte enda høyere enn tempen målt på godset i toppen (rett ved siden av pluggen mao), og vil variere tildels kraftig etter som hvilken varmeverdi pluggen har, så ikke bruk denne tempen som rettesnor.

                              Mvh
                              Roy I.
                              Ok, da er det nok der jeg har bomma litt. Synes jeg alltid får for høye temperaturer, men siden jeg har målt direkte på pluggen er antakelig dette forklaringen.
                              Får prøve å måle på godset et sted.
                              Vil det kunne funke å måle rett inn fra siden av motoren? på høyde med pluggen vel og merke.
                              Mini-Z AWD...ALIGN T-REX450PRO......MCD RR V4 comp TS ReedCase PROMOD 30.5LongRod PROPIPE...HPI BAJA SS TS Reedcase 30.5 BG Edition PROPIPE..Losi 5iveT reedcase promod 30.5 LR propipe


                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by BånnGass View Post
                                Vil det kunne funke å måle rett inn fra siden av motoren? på høyde med pluggen vel og merke.
                                Jada, det funker. Du får stort sett samme tempen der som rundt ved pluggen, men dette varierer litt ettersom hvordan blokka er utformet. Enkelte motorer har masse dype kjøleribber nedover på blokka, og da kan det vær vrient å måle riktig/få en vettug verdi. Men kommer du til med tempgun og kan måle undersiden av kjøletoppens nederste ribbe, får du et tall du kan forholde deg til, også i kaldt vær.

                                Det er forøvrig mye sant i det "casevac" skriver. Går motoren bra, trekker jevnt og greit, og ikke kommer med noen "ulyder", er tempen mest sannsynlig helt grei. Etter hvert "hører" du i stor grad når motoren går greit. Dette kommer etter hvert. Det er mange faktorer som spiller inn her, så stol ikke blindt KUN på en tempmåler

                                Mvh
                                Roy I.
                                Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
                                Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
                                RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X