Announcement

Collapse
No announcement yet.

Banebredde for Mini-Z?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Banebredde for Mini-Z?

    Har kjørt litt på Rune sin bane. Såvidt jeg husker så kjører han med en del 100cm bredde på langsiden og innimellom litt smalere.
    Men er f.eks. 60cm VELDIG smalt?
    Hva synes dere som kjører dette ofte?


    EDIT1:
    Mine observasjoner så langt, fortsatt amatør så....

    60 cm er veldig smalt med vant som ikke gir etter. RCP sine vant gjør at bilen stopper opp, hvis du ikke bruker glatt tape på vantene. Bruker du lister eller andre ting som er glatte, så vil det være muligheter med smalere baner.
    50-60 cm igjennom tette og svingete deler fungerer helt topp, morsomt og utfordrende.
    Langstrekk og raske svinger burde nok ha 90-150cm bredde for å kunne kjøre skikkelig.


    EDIT2:
    1-4 biler er helt greit på 50-60cm bane når man får litt trening, flere biler enn det krever ofte litt breiere baner eller at ihvertfall "high speed" delen er breiere.

    Er ikke sikker, men skal man kjøre fler enn 4 biler på banen samtidig, så ville jeg anbefalt 90cm og oppover for mest mulig morro. Det er ikke lett å kjøre forbi noen i den farta disse bilene kjører i, så litt plass burde man ha.

    Ikke endre på banen hver bidige gang man kjører. Ha gjerne samme bane til du har fått kjørt noen tusen runder før man bytter baneoppsett.
    Lettere for amatører som meg å lære seg å kjøre bilen hvis man ikke bytter for ofte. Samt at man får testet seg selv litt angående forbedringer.


    EDIT3:
    Man burde ha 1 m fra der man står og frem til banen, slik at ingen blir hindret i sikten.
    Er det ikke mulig, så er det ikke mulig, men ideelt sett....

    Med baner som er lengre og har mulighet for større hastigheter, så går batteriene veldig fort.
    F.eks.
    96' org bane - 900mAh batterier varer rundt 50 minutter
    96' + expansion bane - 900mAh batterier varer ca 35 minutter
    Stor bane (100cm og lang rettstrekning) - 900mAh batterier varer ca 15-20 minutter

    Så selve banen har ganske mye å si på hvor lenge du kan kjøre


    EDIT4:
    Ved "tregere" baner, altså smale og med myke vant, så er det det nesten ikke mulig å ødelegge noe på bilen.
    På trege baner trenger man sjelden å oppgradere bilen mye heller. Det er helst på baner med høy hastighet at alle kunstens regler må endres på.
    Dette er bare som et tips til dere som lurer på hvor mye som "må" kjøpes med en gang for å ha det morro.

    Kulelager og T-plate må bare kjøpes, mens alt det andre kan komme med tiden og etter baneforhold.
    Last edited by NoBrainer; 2 December 2011, 11:49.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Tror det er sånn at det er greit med 1m banebredde når man er fler som kjører sammen, mens 60cm må være kurrant når man er få.
    Jeg vurderer 50cm i garasjen. Både fordi jeg liker tighte baner, men også for å få plass til mer enn bare en L. Er nok ikke dumt å få trent på å ikke treffe ting heller
    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
    -
    Röhrl

    Comment


    • #3
      ja, litt det jeg tenkte også. Vurderer 60 - 90 cm.
      Altså den RCP Mini96 men ekspansjonssettet.
      Da blir det jo 60 cm noen steder og 90 cm noen steder. Eventuelt kjøpe 50 og 25 cm fliser.
      Frakta blir bare litt dyr, men fortsatt halve prisen i forhold til i norge.

      Men akkurat nå ser det ut som at jeg har finansiert det hele, så da er det bare å vurdere i vei.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Fett esse
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Hva med teller da?
          Er det slik at man kun kan få tak i teller fra Kyosho eller finnes det andre?
          Noen linker hadde vært knall her.

          Har Lap-Z transponder og har skjønt at Rune og Thomas har samme systemet.
          Er det den typen man bruker ellers i "verden" også?
          Hvis jeg skal skaffe teller, så vil jeg gjerne ha muligheten til å få solgt den igjen hvis jeg mister interressen helt.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Kan man bruke Giro-Z og Lap-Z om hverandre?
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Vet dere om noe annet underlag å lage mini-z bane av, enn de orginale kyosho mini-z banene? noe som blir litt billigere ? :P

              Comment


              • #8
                Jada, bare å bruke Regupolmatter. Sånne 4mm greier.
                De er ganske rimlige pr meter, men du må regne litt i frakt, hvis du ikke kan hente noe sted.

                Det er flere poster her med beskrivelse av den regupol saken.
                Men husker ikke i farten hva selve modellbetegnelsen er.
                Så hvis du skal legge for en god stund og ikke ta det oppe og ned, så er jeg ganske sikker på at det er den beste og billigste løsningen.

                Det er vel RCP som lager baner og ikke Kyosho, hvis jeg har skjønt dette rett. Men har tatt feil før jeg. Jeg vil ha RCP bane ihvertfall, da jeg må fjerne den med altfor jevne mellomrom.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Fant tråden -> http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...ygging-av-bane
                  Selger -> http://www.ragnarlund.no/
                  Type -> Regupol 6510

                  så har du det til seinere


                  Men tilbake til mine spørsmål, kan Giro-Z og Lap-Z brukes om hverandre?
                  Hvor kan man få tak i noe slikt til en "fornuftig" pris.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    http://www.rclapcounter.com/page1/page1.html

                    g
                    ratis soft: http://www.flipsideracing.org/projects/fslapcounter/
                    Last edited by cybercowboy; 23 August 2011, 22:27.
                    living in the fast lane

                    Comment


                    • #11
                      Helt knall.

                      Skjønte ikke helt alt den kunne eller ikke kunne da.
                      Er det slik at de bruker AMBrc på flere 1:10 / 1:8 baner?
                      Hvervenbukta bruker det, men deres system ser ikke likt ut.
                      Så hvis jeg går lei dette systemet så kan jeg kanskje få solgt det til noen som driver med "vanlige" rc biler?
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg en RCP bane på vei over dammen.
                        Tar "noen" uker før jeg får den da men....

                        Og med en vanvittig dyr frakt, så kommer den nesten på halveprisen av hva den koster i norge.
                        Hadde den vært litt nærmere i pris, så hadde jeg kjøpt i norge, men jeg har ikke så god råd at jeg faktisk kunne kjøpe i norge denne gangen.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Hei.
                          Giro-Z & Lap-Z kan ikke brukes om hverandre. Giro-Z funker greit, men har større begrensninger mht antall tilgjengelige unike enheter. Lap-Z har 256 mens Giro-Z har ca 30. Husker ikke nøyaktig.
                          I Norge og Sverige har 99% av banene lap-Z.
                          AMB transponderene blir alt for tunge. Vi snakker veltepetter

                          Kyosho har også et eget system, hvor man bruker en RF basert transponder. Denne har varierende skussmål. Det sies systemet har ekstremt mange feiltellinger.

                          Banebredde. Gamlebanen min hadde minstebredde 50cm, og opp til 120cm. Smaleste banebredde var i sjikana, mens bredeste var i en rask sving ut på langsida. Langsiden har jeg stort sett holdt på 90+.

                          Det funker utmerket med bane på 50 - 70cm. Ballerudbanen er 70cm over hele.
                          Mini-ZNorway.com
                          Speedy PigZ Raceway

                          Comment


                          • #14
                            Hvor kan man eventuelt få tak i en Lap-Z da?
                            Den er jo noe så svinaktig dyr i Norge og Sverige, men det er kanskje bare der de selger det?

                            Ser at Lap-Z mer eller mindre kun har europeiske distributører, så da regner jeg med at jeg må kjøpe den drit dyre versjonen hvis jeg skal ha noe. Blir i såfall 600-versjonen.

                            Har regnet litt på Lap-Z og I-Lap. I norge kommer den I-Lap på ca 2000,- for det man trenger til 1 bil. mens Kyosho skal ha 3145,- + transponder. Hadde de enda vært litt nærmere i pris.
                            Må tenke litt på den der....

                            Forresten, er det muligheter for å koble transponderen i en av de 2 kontaktene på bilen og ikke skrues direkte til batteriene?
                            Hva slags kontakt trenger jeg da og hvilken av de 2 kontaktene på bilen skal brukes?
                            Last edited by NoBrainer; 25 August 2011, 08:50.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	IMG_7693.jpg
Views:	1
Size:	31.8 KB
ID:	774387
                              Dårlig bilde, men her ser du hvilken plugg som skal brukes.
                              'Og her finner du ledning m/ plugg. slike bruker jeg på både Giro og Lap-Z.


                              Lap-Z er utviklet i Norge, og produseres i Danmark. Eies vel av Kyosho Norden tror jeg.
                              Jeg har en 60cm tellebro jeg ikke bruker, men har lånt den bort på ubestemt tid. Jeg antar det står en del slike rundt omkring i landet som ikke er i bruk. Jeg kan sjekke litt rundt.

                              Giro-Z mottaker uten bro kommer på ca 2300,- inkl frakt hit til landet.
                              Transponderene koster 240,- pr stk.
                              Mini-ZNorway.com
                              Speedy PigZ Raceway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X