Vi har nå mishandla denne saken i noen dager, og har gjort oss noen erfaringer.
Etter ca 10 timer hard kjøring er det ikke en eneste del som har gått i stykker. Men likevel har vi funnet forbedringspotensiale. Her kommer en liten oppstilling over billige mods som forbedrer denne bilen for en billig penge.
Vi har et hopp på ca 50 cm med relativt bratt stigning. Dette tas med letthet i fullt driv. Bilen hopper ekstremt bra, og lar seg kontrollere i lufta med gass/ brems/ styring.Vi har også en "wall of death" hvor bilene i fullt driv holder linja bra.
Jeg må si at selv om prisen på disse bilene er relativt høy, så er det vannvittig mye moro for penga. Det er fint lite som man trenger å oppgradere. De tåler MYE juling. Har man en ASF radio fra før av. Type KT-18 eller en eller annen radio med ASF modul så ender man opp på ca 15 - 1800,- for bil her i Norge. Med radio ligger vel de fleste på ca 2200,- Deretter er det egentlig kun batterier, lader og eventuell transponder man har behov for.I USA ligger bilene på ca 220 USD.
Bilen på bildene er utstyrt med Reflex Racing harde fjærer samt Reflex Racing Lexan vinge.
- Kjøregenskapene er imponerende. Oppsettet ut av boksen er knallbra. Fjærene som følger med er bra matchet mot olje osv. Vektbalansen er nesten perfekt. Det er lik vekt på begge sider, samt ca 60-40 fordeling front/ bak. Batteriene ligger under bilen, noe som skaper er perfekt tyngdepunkt. Bilene er fullt kulelagret. Kulelagrene er av velkjent Kyosho kvalitet, og tilnærmet evigvarende.
- Elektronikk. Man finner igjen samme FET'er og motorstyring som på MR-03. Meget presist og behagelig i bruk. Den er utstyrt med 2X3010 FET, noe som gjør at den tåler alle hyllevaremotorer der ute. Styringa er også basert på MR-03. Samme servomotor, men muligens med litt høyere utveksling. Den er superrask og ekstremt presis. Kortet er delt i to, og ligner fysisk ikke på noen andre Mini-Z kort, men passer perfekt i denne platformen.
- Oppsettsendringer. Bilen reagerer bra på oppsettsendringer. Ingen spesielle særheter, og en vettug geometri på hjulopphenget gjør at man slipper å finne opp kruttet på nytt. Her stemmer teori og praksis.
- Holdbarhet. Med orignal motor så sakl det godt gjøres å ødelegge denne hvis man ikke velger å kaste den i veggen e.l. Drivverk er helt ok. Det er dogbones og drevdifferensialer med stikkaksler. Det duger absolutt, men vi vet det er CVD'er på vei Differensialene er identiske med de man finner i Mini-Z AWD. De tåler en del, men man bør nok ikke smelle i de helt værste motorene før man har byttet ut diffene med noe litt tøffere. Vi har endt opp med PN 43 turn og Atomic AD Stock. Disse motorene gir bra trøkk, og drivverket har tålt disse med glans.
Etter ca 10 timer hard kjøring er det ikke en eneste del som har gått i stykker. Men likevel har vi funnet forbedringspotensiale. Her kommer en liten oppstilling over billige mods som forbedrer denne bilen for en billig penge.
- Drivakslene har en tendens til å hoppe ut ved krasj og fullt styreutslag. Legg inn f.eks skumgummi der hvor drivakslene går inn i diffen. Dette vil holde akslene på plass uten at de blir for trange slik at de påvirker hjulopphenget. Har du en MR-03 med Reflex Racing reverse king pin setup, så har du garantert de svarte fjærene liggende. Disse blir ikke brukt da de er for myke. Disse passer perfekt inn i diffen og funker kanon.
- Olja som følger med demperene er Kyosho 400 CST. Denne er litt myk etter min mening, men passer sikkert for andre. Jeg endte opp med 550 CST olje front bak.
- Dekk. Dekkene som følger med Laser utgaven har noe dårligere grep enn de som følger med Optimaen, men med enkle grep så funker de knall på RCP. Bruk et 200 sandpapir og slip forsiktig av belegget på knastene. Da er det godt nok grep til å kjøre på RCP. På teppe funker de etter sigende mye bedre. Regupol har vi ikke testet på, men jeg mistenker det er for hard gummi.
- Lim dekkene. Spesielt framhjula løsner lett fra felgene når man treffer banemarkeringer. Vurder også innlegg i framhjula. Jeg har laget noen med en myk skumgummi som jeg skjærte opp i remser. Da får de litt mer support. Bak har vi ikke sett nødvendigheten av dette.
Vi har et hopp på ca 50 cm med relativt bratt stigning. Dette tas med letthet i fullt driv. Bilen hopper ekstremt bra, og lar seg kontrollere i lufta med gass/ brems/ styring.Vi har også en "wall of death" hvor bilene i fullt driv holder linja bra.
Jeg må si at selv om prisen på disse bilene er relativt høy, så er det vannvittig mye moro for penga. Det er fint lite som man trenger å oppgradere. De tåler MYE juling. Har man en ASF radio fra før av. Type KT-18 eller en eller annen radio med ASF modul så ender man opp på ca 15 - 1800,- for bil her i Norge. Med radio ligger vel de fleste på ca 2200,- Deretter er det egentlig kun batterier, lader og eventuell transponder man har behov for.I USA ligger bilene på ca 220 USD.
Bilen på bildene er utstyrt med Reflex Racing harde fjærer samt Reflex Racing Lexan vinge.
Comment