Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini-Z Buggy. Erfaringer etter noen dagers hard bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mini-Z Buggy. Erfaringer etter noen dagers hard bruk

    Vi har nå mishandla denne saken i noen dager, og har gjort oss noen erfaringer.
    • Kjøregenskapene er imponerende. Oppsettet ut av boksen er knallbra. Fjærene som følger med er bra matchet mot olje osv. Vektbalansen er nesten perfekt. Det er lik vekt på begge sider, samt ca 60-40 fordeling front/ bak. Batteriene ligger under bilen, noe som skaper er perfekt tyngdepunkt. Bilene er fullt kulelagret. Kulelagrene er av velkjent Kyosho kvalitet, og tilnærmet evigvarende.
    • Elektronikk. Man finner igjen samme FET'er og motorstyring som på MR-03. Meget presist og behagelig i bruk. Den er utstyrt med 2X3010 FET, noe som gjør at den tåler alle hyllevaremotorer der ute. Styringa er også basert på MR-03. Samme servomotor, men muligens med litt høyere utveksling. Den er superrask og ekstremt presis. Kortet er delt i to, og ligner fysisk ikke på noen andre Mini-Z kort, men passer perfekt i denne platformen.
    • Oppsettsendringer. Bilen reagerer bra på oppsettsendringer. Ingen spesielle særheter, og en vettug geometri på hjulopphenget gjør at man slipper å finne opp kruttet på nytt. Her stemmer teori og praksis.
    • Holdbarhet. Med orignal motor så sakl det godt gjøres å ødelegge denne hvis man ikke velger å kaste den i veggen e.l. Drivverk er helt ok. Det er dogbones og drevdifferensialer med stikkaksler. Det duger absolutt, men vi vet det er CVD'er på vei Differensialene er identiske med de man finner i Mini-Z AWD. De tåler en del, men man bør nok ikke smelle i de helt værste motorene før man har byttet ut diffene med noe litt tøffere. Vi har endt opp med PN 43 turn og Atomic AD Stock. Disse motorene gir bra trøkk, og drivverket har tålt disse med glans.




    Etter ca 10 timer hard kjøring er det ikke en eneste del som har gått i stykker. Men likevel har vi funnet forbedringspotensiale. Her kommer en liten oppstilling over billige mods som forbedrer denne bilen for en billig penge.

    1. Drivakslene har en tendens til å hoppe ut ved krasj og fullt styreutslag. Legg inn f.eks skumgummi der hvor drivakslene går inn i diffen. Dette vil holde akslene på plass uten at de blir for trange slik at de påvirker hjulopphenget. Har du en MR-03 med Reflex Racing reverse king pin setup, så har du garantert de svarte fjærene liggende. Disse blir ikke brukt da de er for myke. Disse passer perfekt inn i diffen og funker kanon.
    2. Olja som følger med demperene er Kyosho 400 CST. Denne er litt myk etter min mening, men passer sikkert for andre. Jeg endte opp med 550 CST olje front bak.
    3. Dekk. Dekkene som følger med Laser utgaven har noe dårligere grep enn de som følger med Optimaen, men med enkle grep så funker de knall på RCP. Bruk et 200 sandpapir og slip forsiktig av belegget på knastene. Da er det godt nok grep til å kjøre på RCP. På teppe funker de etter sigende mye bedre. Regupol har vi ikke testet på, men jeg mistenker det er for hard gummi.
    4. Lim dekkene. Spesielt framhjula løsner lett fra felgene når man treffer banemarkeringer. Vurder også innlegg i framhjula. Jeg har laget noen med en myk skumgummi som jeg skjærte opp i remser. Da får de litt mer support. Bak har vi ikke sett nødvendigheten av dette.


    Vi har et hopp på ca 50 cm med relativt bratt stigning. Dette tas med letthet i fullt driv. Bilen hopper ekstremt bra, og lar seg kontrollere i lufta med gass/ brems/ styring.Vi har også en "wall of death" hvor bilene i fullt driv holder linja bra.



    Jeg må si at selv om prisen på disse bilene er relativt høy, så er det vannvittig mye moro for penga. Det er fint lite som man trenger å oppgradere. De tåler MYE juling. Har man en ASF radio fra før av. Type KT-18 eller en eller annen radio med ASF modul så ender man opp på ca 15 - 1800,- for bil her i Norge. Med radio ligger vel de fleste på ca 2200,- Deretter er det egentlig kun batterier, lader og eventuell transponder man har behov for.I USA ligger bilene på ca 220 USD.


    Bilen på bildene er utstyrt med Reflex Racing harde fjærer samt Reflex Racing Lexan vinge.
    Last edited by RuneRG; 17 December 2011, 17:57.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

  • #2
    Den så rar ut
    Er det en ny bil fra Ferrari?

    Syntes liksom at dekka stakk litt langt ut i forhold til skjermene.
    Akkurat som at det ligner litt på en slik, hva kaller de dem.....buggy??!!

    Hva bruker man slike til?

    Har hørt om noen en gang på '80- tallet som kjørte sånne. Tror de har blitt helbredet nå. Tror de har skjønt at det bare er tull.


    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Originally posted by NoBrainer View Post
      Den så rar ut
      Er det en ny bil fra Ferrari?

      Syntes liksom at dekka stakk litt langt ut i forhold til skjermene.
      Akkurat som at det ligner litt på en slik, hva kaller de dem.....buggy??!!

      Hva bruker man slike til?

      Har hørt om noen en gang på '80- tallet som kjørte sånne. Tror de har blitt helbredet nå. Tror de har skjønt at det bare er tull.

      Hehe. ja du sier noe
      Har allerede en bil med 1:24 Losi SC karosseri. Det passer perfekt. Det samme gjør Losi 1:24 micro Rally karosseriet.
      Mini-ZNorway.com
      Speedy PigZ Raceway

      Comment


      • #4
        Kult med alternativer da.
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Vi har nå 5 biler av denne typen på banen.
          En ødelagt dogbone er det eneste som har gått istykker sålangt.

          Blir litt rallycrossfølelse over dette her. Utrolig moro og superjevnt når det er flere muligheter til feil. Feildoserte svinger, hopp, opp på veggen, vaskebrett og grep som ikke er helt hundre gjør at det blir en del action
          Mini-ZNorway.com
          Speedy PigZ Raceway

          Comment


          • #6
            Legg ut en filmsnutt
            TEAM ELEFUN

            Comment


            • #7
              Skal filme litt i jula vi så skal jeg legge ut noe.
              Mini-ZNorway.com
              Speedy PigZ Raceway

              Comment


              • #8
                Med noen oppgraderinger.
                Mer i bloggen.


                Last edited by RuneRG; 24 December 2011, 16:54.
                Mini-ZNorway.com
                Speedy PigZ Raceway

                Comment


                • #9
                  Takker for masse fin info
                  Fint å se at den ikke må opgraderes for å kjøre utenfor stuegulvet (har dårlig erfaring med min MA010 AWD)
                  Vurderer å kjøpe en Mini z buggy selv.
                  Jeg har lest en plass at den har noe som heter "chase mode" og den funksjon kan ikke brukes med den Asf kt18 jeg har.
                  Noen som har prøvd dette?
                  Hva er forskjell mellom optimaen og lazer buggyen?
                  Er det samme motor i awd og buggy?
                  Mini z awd ma010
                  Golf R32 karosseri
                  Kulelager,Blå\grå chassi,X speed motor

                  Comment


                  • #10
                    Chase Mode (Tiki-Tiki) trenger en 3,dje kanal og det har ikke KT-18.
                    Hvis jeg har skjønt det rett, så er det "kun" dekk og karosseri som er forskjellig på de to modellene.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      falt for fristelsen og skaffet meg denne =)

                      artig liten krabat.
                      hater att den har lexan karrosseri da
                      IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                      Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                      Comment


                      • #12
                        Tror ikke du egentlig vil ha en med ABS karosseri....
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          tenker du på økt vekt eller at den ikke ville tålt all julinga?
                          IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                          Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                          Comment


                          • #14
                            svaret er ja.....

                            Altså, jeg er ingen fan av lexan om det så smeller i tønsberg, men ser fordelen når det gjelder buggy og touring.
                            Selv om jeg er typen til å putte ABS på en touring bare for at den skal se skala ut og ikke et fantasiprodukt.

                            Det kan fort bli mange karosserier hvis man har slikt i ABS. De må tåle en trøkk.
                            Kanskje hvis du kjører aleine på et lite området så går det greit.

                            Men det er jo så mye mere morro å kjøre med andre og så mye mere sosialt. Noe jeg trenger for å fungere i hverdagen.
                            Så da spruter det fort noen deler.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              ser den.

                              men uansett, må erstatte vingen, den er noe av det styggeste jeg har sett.
                              kommer nok også til og bestill ett klart karrosseri da jeg ikke liker klistremerkene(ser så amatør aktig ut) samt få på kule differ.
                              dog intill videre bare fetter jeg de diffene som er på den.
                              IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
                              Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X