Announcement

Collapse
No announcement yet.

QuickDraw Pioneer och HT motorernas ljudnivå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • QuickDraw Pioneer och HT motorernas ljudnivå.

    Hej på er alla i landet väster!

    Jag tänkte bara att bidra med mina erfarenheter gällande QD motorerna och dess ljudbild. Ifjol fick jag utmärkelsen/priset som årets "ljudbuse" i Sverige, jag fattar inte hur just jag kunde få det? Idag har vi som ni alla vet en gräns på 82db. Använder man QD motorerna med den avsedda "Hotpipe" med den stora mufflern så klarar man inte alltid gällande ljud nivån. Under hela året ifjol så använde jag orginal Hotpipe och den stora orginal mufflern. Jag packade om mufflern till varje tävling och packade om den om dämpmaterialet blev blöt av vatten eller olja. Blir den blöt så blir ljudbilden en helt annan. På dom tävlingar som vi gjorde ljud mätningar så låg min(a) båtar mellan 78 -84db. Det fanns alltid dom som låg högre gällande db nivå, så jag var inte värst! Min O-35 båt med 29cc motorn låg under gällande nivå vid alla tillfällen dom gjorde ljudmätningar.

    Vad är det då som låter?

    1. Resonansljudet ifrån båten. Där skiljer det sig markant mellan båtarna, går på enkla sätt att förbättra.

    2. Förgasasljudet. Använder man Wyk33 förgasaren så ger den ifrån sig mycket mer jlud än en vanlig WT förgasare. Ett sätt att minska det är att täcka båten runt förgasaren för att minska den direkta spridningen. Men kom ihåg, motorn behöver luft därför täck gärna men ventilera!

    3. Avgasljudet. Har man åtgärdat punkt 1 och 2 på ett bra sätt så räcker det med att alltid ha fräsch stoppning i mufflern. Att använda andra på marknaden sålda mufflers skulle jag direkt avråda ifrån. Jag använd en sådan muffler när jag var och tävlade hos er i Norge för två år sedan. Samma muffler skickades sedan till QD för några tester. Det visade sig att EGT stack iväg ordentligt. Det kan leda i sin tur till att motorn går för varm och man kan troligen bränna sönder avgasbryggan. Dessutom förlorade jag 1 hp med den mufflern, men jag klarade ju mig utan den!!!


    Vad händer nu,,,,,,?

    Under sen hösten 2012 så gjorde jag ett flertal tester/mätningar med en "bolt on" muffler på orginal mufflern. Jag använde både den lilla orginal mufflern och den stora orginal mufflern tillsammans med "bolt on" mufflern. Alla mätningar var väl under 80db. Jag och Janne L har under en längre tid haft dialog med Mitch (QD) angående dom nivåer vi har i EU och att QD's motorer/pipa inte alltid möter dom. Jag kommer nu att skicka över våra olika varianter av denna "bolt on" muffler för prov i QD's bromsbänk. Tanken är att man skall kunna på ett mycket enkelt sätt montera på den extra mufflern på orginal mufflern. Alltså ett billigt "KISS" koncept för att lösa problemet. Jag vet även att många av er använder Dave Marles pipa, därför har jag svetsat på en QD koppling på en sådan pipa och skickar även med den till QD för att om möjligt kunna prova den i bromsbänk för att säkerställa om den är användarvänlig på QD motorerna.


    Har någon några frågor runt detta så hör gärna av er till mig eller Janne L.

    Rille
    Last edited by Rille; 17 February 2013, 00:18.

  • #2
    Ja de fleste som kjører QD får klager på lyden, meg inkludert, selv om jeg bruker en "norsk" lyddemper.
    Jeg har bedt Mitch lage en lyddemper for det europeiske markedet, men han er ikke interessert og gir blaffen.
    Jeg har to "Prestepiper" som jeg vil prøve ut neste sesong. Veldig fint om du kan gi tilbakemelding på testene fra California.

    ØMBK kommer til å kjøpe en dB-måler nå snart slik at vi kan måle lyden før konkurranse. Det er surt hvis man blir disket pga lyd.

    Noen båtskrog bråker tydeligvis mer enn andre. Det er en stor resonanskasse hvis man ikke "isolerer".
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • #3
      Originally posted by harald1966 View Post
      Jeg har to "Prestepiper" som jeg vil prøve ut neste sesong. Veldig fint om du kan gi tilbakemelding på testene fra California.

      ØMBK kommer til å kjøpe en dB-måler nå snart slik at vi kan måle lyden før konkurranse. Det er surt hvis man blir disket pga lyd.

      Noen båtskrog bråker tydeligvis mer enn andre. Det er en stor resonanskasse hvis man ikke "isolerer".
      Med vetskapen om att det är många som har en sådan Prestwitch pipa så valde jag just den, dels för att få reda på om den är användarvänlig för motorn, inte skadlig men även för att bespara folk pengar. Har man en pipa som fungerar så varför köpa en till! Jag kommer att återmata all information jag får till dig/er!

      Angående resonanskasse,,,,, min 35 båt med 29cc QDP motor har ALLTID klarar ALLA lyd mätningar. Även den lyd mätningen gjord i Norge av en mycket kritisk Noddeland,,,, eller va det någon annan? LoL Det går alltså att få en båt godkänd på lyd mätningar med orginal pipa och orginal muffler.

      PS Har ni några "Hot pipes" liggandes och skräpande så köper jag dom gärna

      Rille

      Comment


      • #4
        Fint!

        Hvor kjøper du overgang mellom QD Pioneer og Prestwitch-pipa?
        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
        sigpic
        For n'te gang Sofus, trykk F5...

        Comment


        • #5
          Originally posted by harald1966 View Post
          Fint!

          Hvor kjøper du overgang mellom QD Pioneer og Prestwitch-pipa?
          Jag har svetsat dit en orginal koppling för Hotpipe,,, samma som du har på dina Hotpipes. Nu är det enkelt att bara ta bort hotpipen och sätta dit Prestwitch pipan. Använder då samma flexrör och fjädrar. Kopplingen går att köpa lösa hos Quickdraw eller donholllys på Jim's, han gör ju flera olika hotpipes och md-pipor. Om Mitch gör några modifieringar på denna pipa så skickar jag gärna ner denna till dig för provkörning och ljud mätning, ni har ju öppet vatten typ, 3 månader innan jag har det.

          Rille

          Click image for larger version

Name:	Blandat 00303.jpg
Views:	1
Size:	87.8 KB
ID:	780176Click image for larger version

Name:	Blandat 00304.jpg
Views:	1
Size:	97.2 KB
ID:	780177

          Comment


          • #6
            Fint att du forsker på å få ned lydnivået Rille.! Superpatent du har der med prestepipa.
            Det skal bli spennende å se hva forskningen fra dem "dype skogar i øst" kommer frem til....
            AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
            Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
            http://www.arcticrc.no/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rille View Post
              Om Mitch gör några modifieringar på denna pipa så skickar jag gärna ner denna till dig för provkörning och ljud mätning, ni har ju öppet vatten typ, 3 månader innan jag har det.
              Takk for tilbudet Rille, men jeg har 2 slike piper liggende som jeg vil teste ut.
              Jeg kommer til å prøve med en litt annen patent slik at jeg bruker den vanlige Zenoah-headeren.
              Jeg er veldig interessert i pipelengde og effekt i forhold til QD Noise Pipe.
              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
              sigpic
              For n'te gang Sofus, trykk F5...

              Comment


              • #8
                Harald, på en Pioneer motor förlorar du 0,2 hp mellan en Pioneer header och vanliga QDHT header, vad du då förlorar med en Zen header,,,,vet jag inte? Jag har svetsat min koppling på Prest-pipan så att pipans längd (kona-motor-avstånd) blir densamma som på en org hotpipe. Jag vet att förhållandena beträffande förluster varierar mellan QDHT motorn, Pioneer motorn och nya Pioneer Long stroke motorn, men inte om hur mycket!

                Rille

                Comment


                • #9
                  Mufflarna och pipa kom till US i förra veckan. Mitch skulle försöka göra några prov redan denna vecka. Återkommer så fort jag vet något mer.

                  Rille

                  Comment


                  • #10
                    Suverent!
                    Keep us posted.
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      En liten uppdatering.

                      Vi har fått ett preliminärt resultat från dyno bromsningarna.
                      De visar att (Min och Rilles) Muffler konstruktionen inte bara dämpar ljudet.

                      - Ljuddämparen gav effekt-ökning !!! i QuickDraw Pioneer motorn

                      Fler och ingående tester ska göras senare.
                      Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
                      Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

                      Comment


                      • #12
                        Här är ett litet klipp av ett mail från Mitch.


                        "I just did some testing on the dyno with your mufflers. Your open rubber muffler runs fine, it is about the same as the Quickdraw muffler. Your closed rubber muffler with rubber baffles runs REALLY GOOD, it actually has MORE power on the upper RPM range than it did without it.


                        This is very exciting news, it makes me very happy. Is there somebody over there that wants to make these? You guys did an excellent job engineering this and figuring this one out. I hope it is quiet enough because it sure works good.

                        There is definitely some added back pressure with the baffles that the engine likes. It is just about the right amount because it is not hurting the peak torque or peak HP, but it really gives it an extra kick in the butt as the RPM's go up. I can see the extra back pressure when it is running because I get a lot of smoke squirting out around our aluminum silencer and the washer on the end of the pipe. It does not do that with your open rubber muffler, but the open rubber muffler does not run as good as your closed one either. Great job you guys!!

                        Mitch"
                        Rille

                        Comment


                        • #13
                          Dette var jo gode nyheter gutter, men jeg skjønner ikke en "puch" av det Mitch skriver.
                          Er det ikke Prestwitch-pipa du sendte over? Den du har lagt ut bilder på litt lenger opp i tråden?
                          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                          sigpic
                          For n'te gang Sofus, trykk F5...

                          Comment


                          • #14
                            Förlåt Harald om jag har varit otydlig i det jag tidigare skrivit, och jag förstår inte riktigt va du menar med "puch"!

                            Ett förtydligande:

                            I höstas så tillverkade vi 2st mufflers att använda som ett "bolt on" kit till orginal mufflern som QD har. Jag genomförde massor av tester på vattnet med dessa 2 mufflers, jag försökte att efterlikna db mätnignarna efter NAVIGA. Db mätaren som användes var av en enkel variant men resultaten var entydig väl under NAVIGAS db nivå på 82db. Jag använde Quickdraw orginal headder, pipa och mufflersamt även dom två egen tillverkade mufflers. Jag tappade en av dom två mufflers därför så tillverkade jag 2 st nya muffler. Dessa 3 egentillverkade mufflers skickade jag sedan till Quickdraw för dyno tester. Det är dessa tre olika mufflers i kombination med Quickdraw orginal headder, pipa och muffler som Mitch refererar till i sitt mejl. Inget annat. Alla treav dessa mufflers påverkar inte motorn negativt rörande dess effekt/hp/rpm. Två av dessa mufflers bidrar däremot positivt gällande effekt varav ena fungerar ytterligare något bättre. I samband med detta så skickade jag även över en Prestwitch pipa för dyno test men med mindre bra resultat ifrån dyno testerna.


                            Hoppas att detta klarläggger det hela, vi hoppas att få ytterligare och fylligare information beträffande testerna.

                            Rille

                            Comment


                            • #15
                              Det er bra jobbet gutter.! Hvis det finnes en pre-order liste så må dere skrive meg opp der.!! - ellers så er du veldig tydelig med din forklaring synes jeg.

                              Heja Sverige.
                              AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                              Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                              http://www.arcticrc.no/

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X