Hej på er alla i landet väster!
Jag tänkte bara att bidra med mina erfarenheter gällande QD motorerna och dess ljudbild. Ifjol fick jag utmärkelsen/priset som årets "ljudbuse" i Sverige, jag fattar inte hur just jag kunde få det? Idag har vi som ni alla vet en gräns på 82db. Använder man QD motorerna med den avsedda "Hotpipe" med den stora mufflern så klarar man inte alltid gällande ljud nivån. Under hela året ifjol så använde jag orginal Hotpipe och den stora orginal mufflern. Jag packade om mufflern till varje tävling och packade om den om dämpmaterialet blev blöt av vatten eller olja. Blir den blöt så blir ljudbilden en helt annan. På dom tävlingar som vi gjorde ljud mätningar så låg min(a) båtar mellan 78 -84db. Det fanns alltid dom som låg högre gällande db nivå, så jag var inte värst! Min O-35 båt med 29cc motorn låg under gällande nivå vid alla tillfällen dom gjorde ljudmätningar.
Vad är det då som låter?
1. Resonansljudet ifrån båten. Där skiljer det sig markant mellan båtarna, går på enkla sätt att förbättra.
2. Förgasasljudet. Använder man Wyk33 förgasaren så ger den ifrån sig mycket mer jlud än en vanlig WT förgasare. Ett sätt att minska det är att täcka båten runt förgasaren för att minska den direkta spridningen. Men kom ihåg, motorn behöver luft därför täck gärna men ventilera!
3. Avgasljudet. Har man åtgärdat punkt 1 och 2 på ett bra sätt så räcker det med att alltid ha fräsch stoppning i mufflern. Att använda andra på marknaden sålda mufflers skulle jag direkt avråda ifrån. Jag använd en sådan muffler när jag var och tävlade hos er i Norge för två år sedan. Samma muffler skickades sedan till QD för några tester. Det visade sig att EGT stack iväg ordentligt. Det kan leda i sin tur till att motorn går för varm och man kan troligen bränna sönder avgasbryggan. Dessutom förlorade jag 1 hp med den mufflern, men jag klarade ju mig utan den!!!
Vad händer nu,,,,,,?
Under sen hösten 2012 så gjorde jag ett flertal tester/mätningar med en "bolt on" muffler på orginal mufflern. Jag använde både den lilla orginal mufflern och den stora orginal mufflern tillsammans med "bolt on" mufflern. Alla mätningar var väl under 80db. Jag och Janne L har under en längre tid haft dialog med Mitch (QD) angående dom nivåer vi har i EU och att QD's motorer/pipa inte alltid möter dom. Jag kommer nu att skicka över våra olika varianter av denna "bolt on" muffler för prov i QD's bromsbänk. Tanken är att man skall kunna på ett mycket enkelt sätt montera på den extra mufflern på orginal mufflern. Alltså ett billigt "KISS" koncept för att lösa problemet. Jag vet även att många av er använder Dave Marles pipa, därför har jag svetsat på en QD koppling på en sådan pipa och skickar även med den till QD för att om möjligt kunna prova den i bromsbänk för att säkerställa om den är användarvänlig på QD motorerna.
Har någon några frågor runt detta så hör gärna av er till mig eller Janne L.
Rille
Jag tänkte bara att bidra med mina erfarenheter gällande QD motorerna och dess ljudbild. Ifjol fick jag utmärkelsen/priset som årets "ljudbuse" i Sverige, jag fattar inte hur just jag kunde få det? Idag har vi som ni alla vet en gräns på 82db. Använder man QD motorerna med den avsedda "Hotpipe" med den stora mufflern så klarar man inte alltid gällande ljud nivån. Under hela året ifjol så använde jag orginal Hotpipe och den stora orginal mufflern. Jag packade om mufflern till varje tävling och packade om den om dämpmaterialet blev blöt av vatten eller olja. Blir den blöt så blir ljudbilden en helt annan. På dom tävlingar som vi gjorde ljud mätningar så låg min(a) båtar mellan 78 -84db. Det fanns alltid dom som låg högre gällande db nivå, så jag var inte värst! Min O-35 båt med 29cc motorn låg under gällande nivå vid alla tillfällen dom gjorde ljudmätningar.
Vad är det då som låter?
1. Resonansljudet ifrån båten. Där skiljer det sig markant mellan båtarna, går på enkla sätt att förbättra.
2. Förgasasljudet. Använder man Wyk33 förgasaren så ger den ifrån sig mycket mer jlud än en vanlig WT förgasare. Ett sätt att minska det är att täcka båten runt förgasaren för att minska den direkta spridningen. Men kom ihåg, motorn behöver luft därför täck gärna men ventilera!
3. Avgasljudet. Har man åtgärdat punkt 1 och 2 på ett bra sätt så räcker det med att alltid ha fräsch stoppning i mufflern. Att använda andra på marknaden sålda mufflers skulle jag direkt avråda ifrån. Jag använd en sådan muffler när jag var och tävlade hos er i Norge för två år sedan. Samma muffler skickades sedan till QD för några tester. Det visade sig att EGT stack iväg ordentligt. Det kan leda i sin tur till att motorn går för varm och man kan troligen bränna sönder avgasbryggan. Dessutom förlorade jag 1 hp med den mufflern, men jag klarade ju mig utan den!!!
Vad händer nu,,,,,,?
Under sen hösten 2012 så gjorde jag ett flertal tester/mätningar med en "bolt on" muffler på orginal mufflern. Jag använde både den lilla orginal mufflern och den stora orginal mufflern tillsammans med "bolt on" mufflern. Alla mätningar var väl under 80db. Jag och Janne L har under en längre tid haft dialog med Mitch (QD) angående dom nivåer vi har i EU och att QD's motorer/pipa inte alltid möter dom. Jag kommer nu att skicka över våra olika varianter av denna "bolt on" muffler för prov i QD's bromsbänk. Tanken är att man skall kunna på ett mycket enkelt sätt montera på den extra mufflern på orginal mufflern. Alltså ett billigt "KISS" koncept för att lösa problemet. Jag vet även att många av er använder Dave Marles pipa, därför har jag svetsat på en QD koppling på en sådan pipa och skickar även med den till QD för att om möjligt kunna prova den i bromsbänk för att säkerställa om den är användarvänlig på QD motorerna.
Har någon några frågor runt detta så hör gärna av er till mig eller Janne L.
Rille
Comment