Announcement

Collapse
No announcement yet.

QuickDraw Pioneer och HT motorernas ljudnivå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Du får kjøpt det du trenger hos Felleskjøpet, Harald...i hageavdelingen...
    I`m BACK!

    Comment


    • #47
      Vi målte "ljudnivån" på svenske-muffleren idag. De ligger på ca 83-87 dB.
      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
      sigpic
      For n'te gang Sofus, trykk F5...

      Comment


      • #48
        Originally posted by harald1966 View Post
        Vi målte "ljudnivån" på svenske-muffleren idag. De ligger på ca 83-87 dB.
        Suck, det var ett trubbigt, vinklat inlägg med sakfel. Jag vet inte vad du vill uppnå med det "usla" inlägg men hoppas att du fick ut det du vill.

        Rille

        Comment


        • #49
          Här kommer fakta, men jag har bara siffrorna från dagen, jag var inte där så jag vet inte om övriga faktorer.

          Båt med QD och 5" muffler = 86-87db
          Båt med QD och PM #1 = 81-83db
          Båt med QD och PM #2 = 80db

          En sänkning av db med mellan 4-7db

          Rille

          Comment


          • #50
            Nei Rille, det var ikke vinklet, bare fakta da jeg sto og så på dB-måleren. Jeg var ikke der hele dagen så det var sikkert noen målinger før og etter at jeg var der. Det stemmer jo ganske bra med noen av de tallene du også fikk? Hvis du kjører 30 runder så er det ikke de laveste målingene som er interessante.
            Det var veldig mange andre båter som også var over 82 dB. De fleste bensinbåtene var over da jeg sto ved måleren.
            Last edited by Haralde66; 10 May 2013, 22:22.
            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
            sigpic
            For n'te gang Sofus, trykk F5...

            Comment


            • #51
              Originally posted by harald1966 View Post
              Jeg var ikke der hele dagen så det var sikkert noen målinger før og etter at jeg var der.
              Harald, Dina "fakta" i inlägget, - verkar vara lösryckta delar.
              Försök vara lite mer "nyanserad", nästa gång du skriver "fakta".
              Tack.
              Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
              Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

              Comment


              • #52
                Jag skulle först vilja tacka Rune D och hans "crew" för all hjälp med att påbörja utprovningen av dessa enkla mufflers. TACK!

                Om jag har förstått allt ungefär så var det ordentliga mätningar som genomfördes på samma sätt igenom hela tävlingen. Och att ni satte en nivå på 83db. Jag antar att ni då utgår ifrån gällande gräns på 80db med ett påslag för mätaren på -2 - +2 db. Dom flesta mätarna har tydligen inte bättre upplösning. Det var intressant att höra att det var många som låg över 80db och nästan ingen som låg under 80db,,,,,, varför då,,,,,, så var det väl inte ifjol,,???? Preste pipan kanske inte är så bra trots allt beträffande ljudnivå,,,, eller LoL

                NAVIGA's styrning beträffande hur mätningarna är inte så lyckade, bl.a att det inte får finnas en annan båt inom 15m ifrån den aktuella båten som mäts. Detta anges bara i längd,,,,,, 15m,, ej i radie. Mätutrustningen skall stå på 1m höjd, 0,20 ovan vattnet och på 23m ifrån en tänk linje mellan bojarna 1 och 6. Den båten som mäts får inte vara närmare än 15 ifrån mätutrustningen.

                Det stora och okontrollerbara faktorn blir i detta fall dom omkringliggande ljuden,,, ex en båt passerar framför mätutrustningen i lane 1,,,, och får ett mätresultat på 83db. Samtidigt vid mätillfället så åker det en båt 15m framför och i lane 8,,,,,, hur stort påslag blir det då ifrån lane 8 båten till båten i lane 1 som då mäts????? Omöjligt att svara på,,, 1db,,,,, 2db,,, 3db??? Hur blir det om någon står och gasar med båten sin på bryggan?????? Pålagring av ljudet är inte lätt att hantera!!!!!

                Det man med säkerhet kan säga är att man skall vara beredd på att få helt olika mätresultat mellan mätningarna,,, ok vid en tävling men för högt ljud vid nästa tävling. Thats life,,, thats how NAVIGA wants it!!!!!

                Åter till PowerMufflers,,,, dom fungerade bra, Rune fick inte ett enda lkagomål under hela tävlingen. Dom gjorde sitt jobb med bravur (PM 2 80db),, även fast dom inte är dom snyggaste mufflersna i stan. Vi kan nog klämma ut någon db till,,,, och då är vi helt klart i hamn med projektet. Dessutom skadar dom inte motorn eller tar effekt!!!!!

                Rune D,,, tack igen!

                Rille

                Comment


                • #53
                  det var jeg som målte meste av tiden. er nok ikke helt rett det du skriver rille. men kort fortalt. var dem fleste. innefor grensen. var en som fikk klage med prestepipe. men nesten alle med slike piper var på 79 til 81 db. qd motorer sliter med lyd. var et par med nye stusser denne helgen så jeg. den med vinkel ned lå på fra 82 til 84 i vært heat. ja målt i spor en til tre. men den mest tyste dempern var en qd med hjemme laget stuss som det går vann inn i. den var til en vær tid på 77 til 78 hele tiden. beste resutatet denne helgen var nok en 35 sg som ble målt langt over 100db å han laget en ny demper og kom ned på 80 til 81db. så det går å få ned støy. men det som er litt rart. er at nesten alle som fikk tilsnakk. fikset lyden. å kjørte like fort. men lyd kommer ikke bare fra motor. det er nok noen bør tenke på da. men dem aller fleste tar lyd på alvor synes jeg. å det er kjempe bra.
                  cosmic og tunderbolt og en ppb cat med zenoah + noen båtær til da
                  kai bråthen. ø.m.b.k.

                  Comment


                  • #54
                    Kai. det låter bra. Jag hörde att ni(du) gjorde ett riktigt bra jobb med allt vad det innebär med ljudmätningarna. Bra jobbat av alla med att kontinuerligt få ner ljudet,,, ! Om dom sedan åkte lika fort eller lika "sakta" är sanning endast i betraktarens ögon! LoL Ifjol på våra tävlingar så låg flera (bl.a Preste pipa) på 77-78db. Endel QD original med gamla mufflers på upp till 86-87db. Du har rätt, inte bara ljudet från pipan, även förgasaren och resonansljudet. Min 29cc båt mäter ca: 80db (på våra mätningar) och den klarade mätningarns i Norge för 2 år sedan, den båten har hela fören fylld med tomma, uppblåsta vin påsar,,, baginbox! Båten är åxo av gammal mjuk polyester,,, LoL Fast ni i Norge dricker väl inte vin ifrån påsar,,,, bara dyra "flask" viner! He, he!

                    Varför valde ni 83db,,, mätarens noggrannhet,,,?

                    Rille

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Rille View Post
                      När det gäller Preste pipan så verkar den vara en kopia av hotpipe, i alla fall den första/främre konan då den har samma mått som hotpipen har. Hur den andra konan ser ut eller area på stingern vet jag inget om då den är täckt av muffler delen. Att den sedan har en "old school" "baffel" inuti för att minska ljudet likt dom på nitro piporna går att se från utblåset på pipan.

                      Med hänsyn på det dåliga resultatet från dyno testerna så rekomenderar jag dig att använda din hotpipe. Det resultatet tyder på att preste pipan i orginal skick är troligtvis mycket tät, kanske så tät att risken är överhängande för att bränna sönder avgas bryggan i motorn. Om du själv tycker att dina Preste pipor fungerar så använder du dom.



                      Tack Ken, det jag vet är att Quickdraws hopipe fungerar mycket bra på alla modeller av QD motorerna, jag vet även att dom fungerar mycket bra på Zenoah motorerna. Detta då med QD's orginal pipia och muffler tillsammans. Det finns ett ganska entydigt samband där mellan, QD och Zen motorerna gällande resultat. Så nu är det även bevisat med fakta "från" dyno tester att den "nya" extra mufflern sänker ljudet men som motsats inte tar utan ger kraft till motorn. Då borde även denna muffler kombination fungera på en Zen motor. "More power to the people"!

                      Självklart Ken, tanken är att vi skall försöka få fram dessa till alla som önskar, och det är redan till våren.

                      PS Vad gör man inte för att slippa ha en arg "Noddeland" bakom nacken, klagandes om ens båts ljud eller oljud när man försöker navigera mellan bojarna, det är ju nog svårt som det redan är!!!

                      Rille
                      Rickard, It is interesting to read about your attempts at muffling but I would like to point out that my pipes are not a copy of QD pipes and as I have been having stainless steel pipes made to my design since 1979 which I think is long before the Hotpipe was made it is possible that I have been copied. It is more likely that 2 people spending much dyno and on-water testing time will eventually end up with similar cone lengths and diameters on their tuned pipes and I doubt that there is anyone in the world who has spent more time developing gas pipes than Mitch and myself.
                      Regarding dyno testing and comparing pipes. I think the comments made show a lack of understanding of dyno testing. To make a comparison between pipes you would need to change many things. For example my pipes are not made to use the QD header system, and for sure the short tapered header of QD will give slightly more power than a standard straight 22mm od header pipe on most engines. My pipes were specifically developed for FSRV boats where leaking exhaust headers cannot be tolerated because of the fully enclosed nature of these boats and so the watercooled adapter has to be used. If there is a requirement for a Prestwich pipe with a fitting for the QD header then we could probably look at that. Due to my pipe design there is no chance that it would adversely affect a QD engine over a QD pipe regarding the exhaust bridge.
                      Rickard, Please do not take my comments as critical, they are not meant to be, I am just putting my point here. You are an experimenter with your mufflers and your boats and as such should be commended.
                      Regarding oils, I have had no luck with Klotz Techniplate, regular or super, I find Shell advanced Racing M to give the best engine life and seems even better than HP2 but I guess if you ask 10 people about oil preference then you will get 10 different answers.
                      Dave Marles

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Rille View Post

                        Med hänsyn på det dåliga resultatet från dyno testerna så rekomenderar jag dig att använda din hotpipe. Det resultatet tyder på att preste pipan i orginal skick är troligtvis mycket tät, kanske så tät att risken är överhängande för att bränna sönder avgas bryggan i motorn. Om du själv tycker att dina Preste pipor fungerar så använder du dom.
                        Rille
                        Jeg har stor tro på at Prestwitch-pipene fugerer helt fint uten å brenne i stykker avgas bryggan i motoren, så jeg har fått laget en overgang for å teste ut mine piper på Pioneerene.
                        Jeg har sett andre kjøre med Prestwitch-pipe på QD Pioneer og motoreffekten er minst like bra som med hotpipe, men lyden er vanvittig mye lavere.
                        Jeg er sikker på at hvis noen hadde lagt litt jobb i å tilpasse Prestwitch-pipene til QD-motorene så ville vi fått stillegående motorer for Europa med like mye futt som de bråkete amerikanske pipene.
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • #57
                          Thank you for your post, very rewarding that you are with this and comments from your long and extensive experience. The world is not black or white, not this with model boats either. I know from before after talking to you that you are an objective and open-minded person considering things from a common perspective. I do not take your post as something negative, rather positive.

                          Like so many times before, I have been clear about where, when, how and by whom I get information from. Almost exclusively so will all my information / knowledge regarding results from dyno runs by Mitch. I see no reason that he would be dishonest for me and that I would then be called a useful idiot to spread along the information I get from him. I have a good relationship with Mitch and trust one hundred percent of all the information I get from him. For me, he is an open and sympathetic person with a huge and broad knowledge of engines. Regarding myself, I have a limited knowledge about engines.

                          As most times is this thread only about mufflers and QD engines. All results are from dyno runs at QD. All runs are made with QD engines. All dyno runs are made with QD hotpipe hedder and pipe except for the few runs with the Prestwitch pipe. With that knowledge and perspective that reflects the result and only that. Nothing more.

                          Facts and pure facts from what I previously have described above is that, with our rubber mufflers so there were no lost of any effect, rather a tendency for more power. No direct EGT growth to speak of. The dyno runs with Prestwitch pipe there were lost of power and the EGT significantly increased. The higher EGT value is not so good for the QD engines. These are the facts on the basis of only this perspective and nothing else.

                          Regarding dyno testing and comparing pipes. I think the comments made show a lack of understanding of dyno testing. To make a comparison between pipes you would need to change many things. For example my pipes are not made to use the QD header system,,,

                          I would say that I have been and are objective about those things. Dave you are probably right on the substance of your claim, but it is in the eyes of the beholder as it might be misunderstood. I am clear about what is implemented or not.

                          Regarding the generalization of the results from earlier is directly transmitted to a Zen engine, it has previously been confirmed but also according to the above described conditions (dyno runs made at QD by Mitch).

                          I myself have burned down the exhaust bridge on the engine, then I used a muffler that was tight. Other users have also burned down exhaust bridges. A large common factor has been that we have used dense pipes or mufflers. Then there are of course those who have burned down the exhaust bridge when they used the QD's hotpipe.

                          Jeg har stor tro på at Prestwitch-pipene fugerer helt fint uten å brenne i stykker avgas bryggan i motoren, så jeg har fått laget en overgang for å teste ut mine piper på Pioneerene.
                          Jeg har sett andre kjøre med Prestwitch-pipe på QD Pioneer og motoreffekten er minst like bra som med hotpipe, men lyden er vanvittig mye lavere.
                          Jeg er sikker på at hvis noen hadde lagt litt jobb i å tilpasse Prestwitch-pipene til QD-motorene så ville vi fått stillegående motorer for Europa med like mye futt som de bråkete amerikanske pipene.


                          As I pointed out earlier, it is always up to the user or by the viewer's eye to the use of what he himself thinks work best for the individual.

                          Regarding oil, I've left a whole box of shell oil that I use and it works FOR ME very good, better or worse than any other oil I have no personal experience of. I know Mitch has put a lot of time to try out oils. I'll probably change the oil when my Shell oil store have dried up.



                          Rickard

                          Comment


                          • #58
                            One would think that burning of the exhaust bridge is caused by pipe too short/prop too big/too lean mixture rather than just a naturally high EGT.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by DMatPMB View Post
                              One would think that burning of the exhaust bridge is caused by pipe too short/prop too big/too lean mixture rather than just a naturally high EGT.
                              Agree.
                              Most of the time too lean, maybe combined with incorrect fuel-oil ratio.
                              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                              sigpic
                              For n'te gang Sofus, trykk F5...

                              Comment


                              • #60
                                That is correct, the user is most often a major impact on the outcome.
                                If too big prop is used,
                                If the short pipe length is used,
                                If the wrong oil mixture is used,
                                If too lean fuel mixture is used,

                                If so, the user might destroy the engine. I have

                                If I'm not completely wrong, a to lean fuel mixture will bring the EGT to go up, and then if you already have an elevated EGT so it may just not be favorable with a lean fuel mixture (high EGT). But on the other hand, so are you saying that a high EGT may possibly not monotonous damage the engine but a lean fuel mixture is? I do not understand.

                                Let´s say;
                                - You do/ add more "wrong thing´s" in the setup - then it will get way off.
                                I can’t understand why anyone would use a solution that "adds errors", - High ETG and Lower Hp.

                                -Instead of using a setup´s, that works good for a engine. In this case the QDP engine, in conjunction with QD pipe and silencer and the "Silicone muffler" it is a quiet, kick ass combination. -That beats Me.

                                Rille

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X