Announcement

Collapse
No announcement yet.

QuickDraw Pioneer och HT motorernas ljudnivå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Takk for opplysningen Jokko.!

    Oljen er en castor olje.Etter som jeg forstår er castor,lakserolje,også kalt amerikansk oje,- oljen fra frøet av ricinusplanten (,og Den Agip som jeg kjøpte hos Nilsen nå, har castorolje iblandet,men jeg er usikker om det har vært en castorolje i den som han har solgt tidligere.Fra produsentens produktblad står det utrykkelig att flasken/dunken må ristes godt før bruk. http://snl.no/castorolje http://no.wikipedia.org/wiki/Castorolje
    Men uansett så skal jeg spørre Jørn om hva han sier.! - men foreløpig er jeg ganske overbevist om att den oljen er bra i massevis....

    Ellers så er jeg imponert over gutta i Sweden.! Det forskes og utvikles på høyt nivå der borte hos broderfolket.
    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
    http://www.arcticrc.no/

    Comment


    • #32
      Originally posted by jokerracing View Post
      Jag märkte det speciell när jag skulle bygga min T-Rex rigger, men kom på att om man vinklar nippeln på förgasaren i 45*, då minimeras urkapningen i sidor på riggern och i rails på en offshore
      Man får även ett plus i att slangen så kort väg som möjligt mellan vevhus och förgasare.
      Det der var et bra forslag Janne!
      Som du skriver så må man frese mye i rail'n for å få plass når den står rett ned.

      Kjøpte du den long stroke motoren komplett eller oppgraderte du en gammel motor?
      Er 27cc motoren lovlig ift naviga-regler?
      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
      sigpic
      For n'te gang Sofus, trykk F5...

      Comment


      • #33
        Originally posted by harald1966 View Post
        Det der var et bra forslag Janne!
        Som du skriver så må man frese mye i rail'n for å få plass når den står rett ned.

        Kjøpte du den long stroke motoren komplett eller oppgraderte du en gammel motor?
        Er 27cc motoren lovlig ift naviga-regler?
        Ja visst blir det bra med slangen/nippeln i 45*.
        Slangen/nippeln fungerar även på den stående WYK förgasaren.
        Kolla bilden, det är på min "prototyp" WYK33:a i T-Rex riggern

        Click image for larger version

Name:	standing carb.jpg
Views:	1
Size:	90.9 KB
ID:	780435
        QuickDraw 27 motorn, är helt lagliga i Naviga 27 klassen, den Strokade QDP-27:an är på 26,4cc.
        QDP 29,5 är Ny.
        Mina QDP 27 motorer är uppgraderade från QDP26
        Bara att uppgradera

        En till sak som är nytt för i år, QD säljer lösa QDP cylinderfoder, om man vill göra ev. service hemma.
        Det gäller även QD25HT motorn.
        Last edited by jokerracing; 3 April 2013, 04:20.
        Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
        Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

        Comment


        • #34
          Originally posted by jokerracing View Post
          [ATTACH=CONFIG]63570[/ATTACH]

          QuickDraw 27 motorn, är helt lagliga i Naviga 27 klassen, den Strokade QDP-27:an är på 26,4cc.
          QDP 29,5 är Ny.
          Mina QDP 27 motorer är uppgraderade från QDP26
          Bara att uppgradera
          .
          Hvor mye koster en komplett QDP 27?
          Jeg fant bare pris på oppgraderings-kit, $750. (Litt dyrt når en komplett QDP 26 koster $1000)
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #35
            Originally posted by harald1966 View Post
            Hvor mye koster en komplett QDP 27?
            Jeg fant bare pris på oppgraderings-kit, $750. (Litt dyrt når en komplett QDP 26 koster $1000)
            Priserna är lite "gömda" i texten.
            Enklast är att mejla Mitch/Paula då får du bäst svar på alla priser.
            men för en helt komplett QDP-27 med pipa $1120

            Det du kallar"uppgraderings kit" är ett Long Block, en helt ny motor " nästan komplett"
            den saknar bara tändning och fögasare. som går att ta från en gammal Zenoah.
            Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
            Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

            Comment


            • #36
              Beträffande stroker motorerna, och/eller att uppdatera eller köpa nya. Jag själv ser en bra lösning i att köpa stroker motorerna, inte dom kompletta motorerna. Jag har idag en 26 och en 29 motor. Jag har beställt två stroker motorer, detta för att kunna byta ut och uppgradera mina motorer och samtidigt ha två fungerande motorer i båtarna "ready to race". Detta även för framtiden, att jag kan i framtiden alltid kommer att ha två stycken nya stroker motorer i beredskap ifall jag skulle behöva byta ut dom jag använder i båtarna mina. Senare så kan jag även vid ett motorbyte också själv kanske välja om NÄR jag vill skicka över motorn för service/renovering, kanske direkt eller eventuellt vänta lite med det, kanske tills min personliga ekonomi är mer gynnsam för en sådan affär eller något annat.

              Rille

              Comment


              • #37
                Ja det er kjekt å ha reservemotorer.
                "Ulempen" med oppgraderings-kitet er at man bare har 2 kulelager i en Zenoah og at man ikke får eksosanlegg med på kjøpet.

                Hva har skjedd med det svenske båtforumet?
                I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                sigpic
                For n'te gang Sofus, trykk F5...

                Comment


                • #38
                  Det svenska forumet har blivit "hackad", även något strul med web hotel,,,, ansvarig,,,, osv,,,, listan blir lång och det är inte värt att rota i vad som är eller har varit. Hoppas bara att det kommer igång snart!

                  Rille

                  Comment


                  • #39
                    Hei Ricard - tar du kontakt med meg på:

                    rune@fjeldheimpartners.no

                    Takk

                    Rune D

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by rune dyran View Post
                      Hei Ricard - tar du kontakt med meg på:

                      rune@fjeldheimpartners.no

                      Takk

                      Rune D
                      WILCO

                      Rille

                      Comment


                      • #41
                        Lite info angående arbetsläget. Det senaste är att Mitch har fått hem dom prylar han behöver för att slutföra testerna angående olika baffel-varianter i add-on mufflern. Men han har inte haft tid att utföra några prov eller dyno körningar. Jag och Janne väntar till vi får veta resultaten innan vi trycker på för nogon form av tillverkning av dessa. Tydligen så kan små skillnader göra en hel del!!!!

                        Men för att inte bromsa hobbyns utveckling så avser jag och Janne att skicka över 3st kompletta mufflers (QD orginal + add-on) = "POWER MUFFLER" till att användas på er första tävling i Norge. Det blir Rune D, Helge S och Ken E som spänner på dom på sina leksaker så får vi se om dom håller för dom "nitiska" norska domarna och deras ljudmätningar. Dessa tre är inte exakt samma R/D varianter som dom som testats tidigare, men funktionalliteten är densamma. Dessa tre kommer sedan att skickas tillbaka till mig för att vi skall använda dom på vår första tävling.

                        Fungerar dessa så är det kanske det största som hänt under dom senaste (20) åren inom "muffler-området",,,,, och om dom inte fungerar så är JAG det största "muffler-skämtet" söder om polcirkeln

                        Rille

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by jokerracing View Post
                          Som Rille skriver här i sin Ljuddämpnings tråd, är alla bitar viktiga för att kunna få max effekt och hållbarhet i motorer.

                          Därför kommer vi till oljans betydelse.

                          En fungerande olja är Mycket viktig i våra båtmotorer som går med konstant hög belastning med höga toppvarv osv.

                          Som ni kanske vet, - finns inte Hondas HP2 olja att köpa i Europa sedan något år.

                          Själv bytte jag då till MOTUL 800 (som anses vara en bra olja), i mina QD motorer.
                          Tyvärr är Motul oljan ganska känslig, om man blandar för lite och/eller om man (snål)nålar in motorn och/eller om temperaturen stiger i motorn.
                          - Då kan oljefilmen brytas och ge följd-skador.

                          För att hitta en bra ersättnings olja, har Mitch /QD, gjort ett antal tester med andra oljor och fabrikat, som anses bra, bla. Motul.
                          Där han belastat QD motorerna till max för att hitta en "godkänd" olja.

                          Den olja som IDAG fungerar bäst i QuickDraw motorerna,
                          - är enligt Mitch tester, KLOTZ KL-100, den oljan har till och med visat bättre egenskaper än HP2.
                          KLOTZ KL-100 olja är den olja som gett aningen mer effekt, samt att oljefilmen håller i även i höga temperaturer.

                          Jag säger inte att det kan finnas bättre oljor/fabrikat.

                          - men, idag är KLOTZ KL-100 den som visat klart bäst resultat i QD motorerna och den olja Mitch /QD rekommenderar.
                          Blanda oljan enligt QD´s råd, så får ni ut maximal QD-Power.

                          Edit;
                          KlotZ KL-100 Super TechniPlate, - är fullständiga beteckningen på oljan.

                          Klotz KL-100 finns tex. att köpa från www.minicars.se och/eller från någon av deras återförsäljare i Norge.
                          Heisann.
                          Vet du om det går an å bruke Klotz KL-200 helsyntetisk olje på Pioneer? Får ikke tak i KL-100.
                          Jeg prøvde KL-200 på en stock Zenoah idag, men motoren ble glovarm, eksosbendet ble blått og det hørtes ut som om noen stekte flesk inni pipa hver gang jeg tok den ut av vannet. Det har jeg aldri opplevd med HP2-olje. Motorene mine pleier aldri bli særlig varme for vannet er så jækla kaldt her i Norge.

                          Kan man bruke KL-200 på Pioneer?
                          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                          sigpic
                          For n'te gang Sofus, trykk F5...

                          Comment


                          • #43
                            Du kan beställa Klotz oljor från www.Minicars.se


                            De Oljor som är provade.

                            1. Klotz Super techniplate (KL-100) QD rekommenderar KL-100

                            2. Klotz R50 (KL-104)

                            3. HP2

                            4. Motul 800


                            ( INGA andra oljor, - är provade ! ).
                            Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
                            Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

                            Comment


                            • #44
                              Frode S.L
                              1972 mod

                              Comment


                              • #45
                                Takk for tips.
                                Jeg sender en bestilling til ELEFUN.

                                Fikk forresten svar fra Mitch om at KL 200 ikke skal brukes fordi den mangler lakserolje.
                                I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                                sigpic
                                For n'te gang Sofus, trykk F5...

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X