Announcement

Collapse
No announcement yet.

QuickDraw Pioneer och HT motorernas ljudnivå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by harald1966 View Post
    Takk for tilbudet Rille, men jeg har 2 slike piper liggende som jeg vil teste ut.
    Jeg er veldig interessert i pipelengde og effekt i forhold til QD Noise Pipe.
    När det gäller Preste pipan så verkar den vara en kopia av hotpipe, i alla fall den första/främre konan då den har samma mått som hotpipen har. Hur den andra konan ser ut eller area på stingern vet jag inget om då den är täckt av muffler delen. Att den sedan har en "old school" "baffel" inuti för att minska ljudet likt dom på nitro piporna går att se från utblåset på pipan.

    Med hänsyn på det dåliga resultatet från dyno testerna så rekomenderar jag dig att använda din hotpipe. Det resultatet tyder på att preste pipan i orginal skick är troligtvis mycket tät, kanske så tät att risken är överhängande för att bränna sönder avgas bryggan i motorn. Om du själv tycker att dina Preste pipor fungerar så använder du dom.

    Originally posted by Ken View Post
    Det er bra jobbet gutter.! Hvis det finnes en pre-order liste så må dere skrive meg opp der.!! - ellers så er du veldig tydelig med din forklaring synes jeg.

    Heja Sverige.
    Tack Ken, det jag vet är att Quickdraws hopipe fungerar mycket bra på alla modeller av QD motorerna, jag vet även att dom fungerar mycket bra på Zenoah motorerna. Detta då med QD's orginal pipia och muffler tillsammans. Det finns ett ganska entydigt samband där mellan, QD och Zen motorerna gällande resultat. Så nu är det även bevisat med fakta "från" dyno tester att den "nya" extra mufflern sänker ljudet men som motsats inte tar utan ger kraft till motorn. Då borde även denna muffler kombination fungera på en Zen motor. "More power to the people"!

    Självklart Ken, tanken är att vi skall försöka få fram dessa till alla som önskar, och det är redan till våren.

    PS Vad gör man inte för att slippa ha en arg "Noddeland" bakom nacken, klagandes om ens båts ljud eller oljud när man försöker navigera mellan bojarna, det är ju nog svårt som det redan är!!!

    Rille

    Comment


    • #17
      Mykke bra!.Det er til min wip med qd og hotpipe jeg tenkte å montere mufflern.Ingenting er bedre enn økt effekt og redusert lydnivå.Du kan få eksakt mål på stingern når du begynner å få ting klart.No hurry !!
      AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
      Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
      http://www.arcticrc.no/

      Comment


      • #18
        Originally posted by Ken View Post
        Mykke bra!.Det er til min wip med qd og hotpipe jeg tenkte å montere mufflern.Ingenting er bedre enn økt effekt og redusert lydnivå.Du kan få eksakt mål på stingern når du begynner å få ting klart.No hurry !!
        Vi behöver inget mått på stingern, mufflarna är anpassade att passa på QD's orginal alu muffler (38mm). Inte som en "stand alone muffler". Mufflarna vi har testat är en "add on" på den befintliga alu mufflern. Du använder din orginal 3" eller 6" QD alu muffler som då redan sitter monterat på din pipa, och sedan monterar på denna "add on" bak på din QD alu muffler. Enklare blir det inte, och det var målsättningen med det hela.

        Ken, har du bara en QD orginal alu muffler så är du redo!!!!! Sedan tar du bara den nya "add on" mufflern och fäster den bak på din alu muffler.
        Glöm inte att fixa till resonans ljudet i båten och även ljudet ifrån förgasaren, WYK förgasaren låter riktigt mycket.

        Rille

        Comment


        • #19
          Hei Rille, jeg var egentlig mest interessert i effekten på Prestwitch-pipa. Hvor mye gikk effekten ned, og prøvde han med forskjellig lengde på flex-røret?

          Den add-on-på-add-on-demperen, hvor mye bråker den? Har dere målt lyden?
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #20
            Originally posted by harald1966 View Post
            Hei Rille, jeg var egentlig mest interessert i effekten på Prestwitch-pipa. Hvor mye gikk effekten ned, og prøvde han med forskjellig lengde på flex-røret?

            Den add-on-på-add-on-demperen, hvor mye bråker den? Har dere målt lyden?
            Nej, han har inte provat Preste pipan med olika flex längder, förslag använd samma avstånd från pipans kona till motor som du har på din orginal QD pipa.J

            Jag avser inte att lägga ut några bilder/grafer från dyno testerna gällande Preste pipan. Min enda tanke med att skick över Preste pipan var att det skulle vara bra att få Preste pipan testad i dyno, med tanke på alla som har Preste pipor och att dom kanske kunde även fortsättningsvis använda dom i kombination med sina QD motorer. DETTA UTAN ÖKAD RISK ATT SKADA MOTORN!

            Preste pipan gör ett bra arbete med att få ned ljudet under 82db. Men en orginal Preste pipa fungerar dåligt på en QD motor i JÄMFÖRELSE MED EN HOTPIPE. Preste pipan är säkert en bra pipa men en Hotpipe är en mycket, mycket bättre pipa för en QD motor.

            Beträffande mina mätningar i från i höstas så var ALLA mätningar under 82db. Det gick till så att jag placerade en db mätare på en stol med rätt höjd enligt naviga och körde förbi med båten på angivet avstånd. Upprepade detta med massor av gånger, med dom två olika add-on mufflarna i kombination med QD's 3" och 6" alu muffler. Det viktiga var att jag fick en enorm sänkning av db mellan att använda eller inte att använda add-on mufflern. Det är där som tryggheten ligger i mätningarna.

            Rille

            Rille

            Comment


            • #21
              Originally posted by Rille View Post

              Med hänsyn på det dåliga resultatet från dyno testerna så rekomenderar jag dig att använda din hotpipe. Det resultatet tyder på att preste pipan i orginal skick är troligtvis mycket tät, kanske så tät att risken är överhängande för att bränna sönder avgas bryggan i motorn. Om du själv tycker att dina Preste pipor fungerar så använder du dom.
              Rille
              Hmm...?
              Hvorfor tror du at prestepipa kan ødelegge "avgas bryggan"? Er det Mitch som sier det?
              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
              sigpic
              For n'te gang Sofus, trykk F5...

              Comment


              • #22
                Originally posted by harald1966 View Post
                Hmm...?
                Hvorfor tror du at prestepipa kan ødelegge "avgas bryggan"?
                Som jag skrev i inlägget du refererar till, så menar jag. Här nedan ett förtydligande på det jag skrev tidigare.

                Tät pip = högt motryck = dåligt resultat i dyno test på QD motorn.

                Tät pipa = högt motryck = Hög EGT

                Hög EGT eller för hög EGT = Kan vara skadlig i sig, eller ökad risk eller sannolikhet att bränna sönder avgasbrygga och kolv/kolv ring i QD motorn.

                Hög EGT + "lean setting on fuel" = Kan då vara +skadlig i sig, eller +ökad risk eller sannolikhet att bränna sönder avgasbrygga och kolv/kolv ring i QD motorn.

                Hög EGT + "lean setting on fuel" + "no good oil" or wrong mix of oil" = Kan då vara ++skadlig i sig, eller ++ökad risk eller sannolikhet att bränna sönder avgasbrygga och kolv/kolv ring i QD motorn.

                Originally posted by harald1966 View Post
                Er det Mitch som sier det?
                Jag själv har bränt sönder motor efter användandet av andra (ej QD orginal) "täta" mufflers. Andra har gjort lika efter att använt andra (täta) mufflers och pipor. Allt i att försöka sänka ljudet ifrån motorn. JA, HARALD DET ÄR MITCH SOM MENAR ATT DET ÄR DEN TÄTA MUFFLERN ELLER PIPAN SOM ÄR ORSAKEN TILL DEN ÖKADE RISKEN ELLER SANNORLIKHETEN. Han ser det i dyno testerna, att EGT blir högt. Det mår inte QD motorn bra av. SÅ ÄR INTE FALLET MED QD ORGINAL HOTPIPE.

                Harald, du har självklart rätt att ifrågasätta det jag skriver. Tycker du då att det jag skriver är felaktigt/ej trovärdigt och/eller vet bättre själv så använd det du tycker fungerar bäst för dig.

                Rille

                Comment


                • #23
                  Som Rille skriver här i sin Ljuddämpnings tråd, är alla bitar viktiga för att kunna få max effekt och hållbarhet i motorer.

                  Därför kommer vi till oljans betydelse.

                  En fungerande olja är Mycket viktig i våra båtmotorer som går med konstant hög belastning med höga toppvarv osv.

                  Som ni kanske vet, - finns inte Hondas HP2 olja att köpa i Europa sedan något år.

                  Själv bytte jag då till MOTUL 800 (som anses vara en bra olja), i mina QD motorer.
                  Tyvärr är Motul oljan ganska känslig, om man blandar för lite och/eller om man (snål)nålar in motorn och/eller om temperaturen stiger i motorn.
                  - Då kan oljefilmen brytas och ge följd-skador.

                  För att hitta en bra ersättnings olja, har Mitch /QD, gjort ett antal tester med andra oljor och fabrikat, som anses bra, bla. Motul.
                  Där han belastat QD motorerna till max för att hitta en "godkänd" olja.

                  Den olja som IDAG fungerar bäst i QuickDraw motorerna,
                  - är enligt Mitch tester, KLOTZ KL-100, den oljan har till och med visat bättre egenskaper än HP2.
                  KLOTZ KL-100 olja är den olja som gett aningen mer effekt, samt att oljefilmen håller i även i höga temperaturer.

                  Jag säger inte att det kan finnas bättre oljor/fabrikat.

                  - men, idag är KLOTZ KL-100 den som visat klart bäst resultat i QD motorerna och den olja Mitch /QD rekommenderar.
                  Blanda oljan enligt QD´s råd, så får ni ut maximal QD-Power.

                  Edit;
                  KlotZ KL-100 Super TechniPlate, - är fullständiga beteckningen på oljan.

                  Klotz KL-100 finns tex. att köpa från www.minicars.se och/eller från någon av deras återförsäljare i Norge.
                  Last edited by jokerracing; 25 March 2013, 08:46.
                  Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
                  Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by jokerracing View Post

                    Klotz KL-100 finns tex. att köpa från www.minicars.se och/eller från någon av deras återförsäljare i Norge.
                    Takk for tips om olje Joker. Jeg tok med 2 kasser HP2 fra Statene i 2010, men nå begynner det å minke på lageret mitt.
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Rille View Post
                      Harald, du har självklart rätt att ifrågasätta det jag skriver. Tycker du då att det jag skriver är felaktigt/ej trovärdigt och/eller vet bättre själv så använd det du tycker fungerar bäst för dig.

                      Rille
                      Neida, forklaringen din høres fornuftig ut den Rille.
                      Jeg har bare aldri brent noen motor selv om jeg har hatt to Prestepiper i 10 år.
                      Jeg tror at den vanligste grunnen til brent stempel/avgas brygga kan være for lean blanding, eller feil olje, men det hadde vært interessant om man kunne lese av EGT'en når man tester pipe.

                      Når og hvordan får man tak i den add-on demperen til hot pipe dere snakker om? Må jo teste den også. Hvis lyden er OK så trenger jeg en slik, eller to.
                      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                      sigpic
                      For n'te gang Sofus, trykk F5...

                      Comment


                      • #26
                        Vi får håpe og tro gutta har klar for salg den dempersaken så fort det lar seg gjøre.Dem er jo opptatt av å få ned lydnivået og beholde effekt,så det hadde vært kul om gutta lykkes med prosjektet.

                        Hvis du skal ha Honda-olje,så er det bare å kjøpe på e-bay.Jeg kjøpte en del flasker i vinter til min QD motor,men fra nå ser jeg ingen grunn til ikke å kjøre Klotz kl-100,som Rille og Joker er inne på. Den kan jeg kan få kjøpt gjennom den lokale rc-sjappa her.Til Zenoah og Cmb motorene er det handlet inn Agip fra http://www.nilsenracing.no/
                        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                        http://www.arcticrc.no/

                        Comment


                        • #27
                          Jag och Janne ligger på för fullt för att få till en tillverkning av denna muffler. Det man vill är att också kunna säkerställa är att produktions versionen av mufflern speglar test versionen av mufflern, gällande prestanda vid dyno testerna. För att bland annat kunna få fram den på så kort tid som möjligt så kommer Janne och jag att försöka hålla ihop projektet inledningsvis, alltså så kommer den att kunna köpas direkt av oss. Vem som skall sälja den längre fram i tiden vet vi inte.

                          Om allt går vägen så kommer jag i sommar på tävlingarna att skratta åt "ljudmätarfolket"! Men jag lovar att inte gnälla på alla nu bullriga och skräniga ZEN, RCMK, SG, MATHE och CMB båtarna. LoL


                          Rille

                          Comment


                          • #28
                            Uppdatering:

                            Beträffande Dave Marles pipan så skulle det innebära för mycket arbete och tidsödande att påbörja modefiering av pipan för att få den att bli bra vid dyno körning, dessutom så skulle man bli tvungen att ta bort ljudämpar delen vid arbetet vilket bara i sig innebär att arbetet blir bara slöseri med tid.

                            Gällande "add-on" mufflern så Mitch kommer omgående att hjälpa till att få fram en begränsad upplaga av denna muffler. När den sedan blir så kallad "proven in combat", alltså när den bevisligen klarar dom "skarpa" NAVIGA ljud mätningarna på tävlingarna så kommer den att böra säljas fortlöpande. Jag och Janne har varken tid eller något större intresse att bli försäljare, vi är bara två glada amatörer som gillar att utöva vår hobby. Därför så faller allt väl ut så kommer Mitch att senare ha denna muffler i sitt sortiment.


                            POWER MUFFLER
                            ---- By: QuickdrawEngines ----




                            Rille

                            Comment


                            • #29
                              Lite mera info ang de nya "EVO" Pioneer motorerna.
                              Ni som haft eller har WYK33 förgasaren vet att pulsslangen är besvärlig och att man måste skära bort nästan hela railsen på förgasarsidan för att slangen inte ska nötas mot rails.
                              Jag märkte det speciell när jag skulle bygga min T-Rex rigger, men kom på att om man vinklar nippeln på förgasaren i 45*, då minimeras urkapningen i sidor på riggern och i rails på en offshore
                              Man får även ett plus i att slangen så kort väg som möjligt mellan vevhus och förgasare.
                              Tipsade Mitch om ändringen, så nu har QuickDraw infört det som standard på alla nya Pioneer motorer och WYK33 förgasarna.
                              se bilden (motorn är min nya strokade EVO QDP 29,5).
                              Click image for larger version

Name:	QDP295Stroker.jpg
Views:	1
Size:	89.9 KB
ID:	780431
                              Last edited by jokerracing; 1 April 2013, 09:58.
                              Whiplash GV/QD25HT. Insane G4 Mobster/QD25HT. Hydro VX RCMK RX254. Jannini 58"/QDP26
                              Speedcraft G3 Zen260, X-Craft 53" QDP26, T-Rex QDP26, CrackerBox 254Evo www.umeaak.se

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Ken View Post
                                Til Zenoah og Cmb motorene er det handlet inn Agip fra http://www.nilsenracing.no/
                                Jeg skal ikke blande meg så mye inn i det dere skriver her, men til deg Ken, kan jeg opplyse at du nok har valgt feil olje til din nye CMB 26 motor, den skal helst kjøres på Shell Advance Racing M olje med castor based racing oil 2 T. Se www.cmbnorge.no . Jeg har selv to CMB 35 RS motorer og disse kjører jeg på denne oljen og jeg bruker 8-9% på disse etter at Trond Nilsen tipset meg om at jeg bør bruke litt fet blanding her, og jeg tok det også den gangen opp med Jørn Markset som mente det var greit. I fjor sommer spurte jeg Kjell Gunnar Noddeland hvilket blandingsforhold han brukte på sin CMB 26 lik den du nå har kjøpt deg, og han svarte da 6%. Han kjører på samme oljen som meg. Jeg brukte den Agip oljen som du har kjøpt fra Trond Nilsen tidligere på de Mathe 35 motorene jeg hadde og han anbefaler de jo på de motorene, men husk at den er tjukk som grøt og du må riste boksen skikkelig før du bruker den. Uansett hva du gjør, mener jeg du bør kontakte Jørn for å få sjekket mine påstander, før du bruker noe annet på din nye CMB 26 motor !
                                Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X