Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regelverk for Mini-Z

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Det beste med dette er at jeg har lært 3 nye metoder å jukse på. Knall.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #47
      Er vel ingen av oss her i landet som har styra med batterimatching og sånt ennå. Det samme gjelder stacking av FET'er.

      Det vil alltid være noen som forbereder seg bedre enn andre, og derfor har biler som går litt fortere og fungerer bedre. Smøre bronselager i motoren, smøre/ bytte kulelager etc er ting mange slurver med. Her taper man masse fart.

      Om det kan gjøres regelendringer som jevner ut forskjellene uten å gå for langt unna "normale" regler så er jeg positiv til dette.
      Støtter definert Final ratio. Dvs dekkdim og pinion/ spur. Om folk er villig til å kjøpe seg ny pinion til bilene sine så kan vi godt teste ut dette i neste runde av cup'en for å se om vi ser noen effekt av dette.

      Er ikke enig i å begrense til 64 pitch, da mange av oss flytter differ mellom bilene.

      For min del er Stock en klasse jeg kjører ca 25 minutter hver måned.
      Jeg girer med maks utveksling, og kjører med dekkdiameter som tilsvarer høyden på nye Radial 6. Dårlig aks, men så lenge man holder seg unna vantet så går det ganske fort. Problemet er at ModGT kjøringa blir så vanskelig etterpå :P

      Kjøling er enkelt og vanskelig. Bruk bittelitt heatsinkpasta mellom motor og motorfeste, alu toppplate, samt pass på at motoren får maksimalt med luft.
      Last edited by RuneRG; 26 February 2014, 23:35.
      Mini-ZNorway.com
      Speedy PigZ Raceway

      Comment


      • #48
        Altså. Giring maks 12/53. det er jo det samme som 24/106 for de som kjører 128p. For originaldiffen så er vel 9'er piniongen det største? Og det er lettere gira enn 12/53. Så det må vel være greit.
        Nå sitter jeg på fjellet uten en eneste Z ting, så jeg får ikke målt bakhjulsdiameter. Men maks tilsvarende x6/r6?
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #49
          jeg syns ikke grense på giringsratio skal legges til stock. Når det er snakk om endring av regler for å få det mest mulig likt, burde ikke da bytting av FET være det som står øverst på lista over prioriterte endringer?
          sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

          Comment


          • #50
            Originally posted by zabbe View Post
            Altså. Giring maks 12/53. det er jo det samme som 24/106 for de som kjører 128p. For originaldiffen så er vel 9'er piniongen det største? Og det er lettere gira enn 12/53. Så det må vel være greit.
            Nå sitter jeg på fjellet uten en eneste Z ting, så jeg får ikke målt bakhjulsdiameter. Men maks tilsvarende x6/r6?
            Enig!
            kjør diameter som RRR05/6. Disse er de med høyest profil av originaldekk.
            Kan måle i kveld.

            Ang FET.
            Hva gjør du da når du brenner FET'ene på bilen din? Kjøper nytt kort?
            HAT 3010 FET er ikke lett å få tak i her i landet, er dyre og tåler enormt mye mindre enn Fairchild 8858.

            Kortslutter du motorledningene mot kondensatoren mellom motorledningene så brenner FET'ene.
            Kjører du børstene for langt ned, så kan ankeret kortsluttes og FET brenner.
            Tro meg. Dette skjer!
            Tommy, Chris, Fredrik, Alf, meg har alle brent FET'er en eller flere ganger både på MR-02 og MR-03.
            Last edited by RuneRG; 27 February 2014, 11:40.
            Mini-ZNorway.com
            Speedy PigZ Raceway

            Comment


            • #51
              Jeg er også litt der at jeg tar med meg kun noen få chassi på konkurranser. Hvis den ene bilen brenner. Så er det "bare" å bytte chassi hvis det andre er likt. Jeg har andre FET. Og ønsker å ha det fortsatt. Er ikke sikker på at det spiller så stor rolle som f.eks. utveksling, smøring og dekkstørrelse.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #52
                Originally posted by khprime View Post
                jeg syns ikke grense på giringsratio skal legges til stock. Når det er snakk om endring av regler for å få det mest mulig likt, burde ikke da bytting av FET være det som står øverst på lista over prioriterte endringer?
                Grunnlaget for giring-diskusjonen vi hadde med svenskene var. Hvordan gjøre stock mindre avhengig av FETing og sinnsyke batterier. Svaret er enkelt. Gire lettere så strømtrekket går ned.
                Da får du mindre tap i batterier, FET, ledninger osv.
                Du trenger altså ikke å forby FETing hvis du setter en lett nok FDR.
                mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                -
                Röhrl

                Comment


                • #53
                  Samtidig så synes jeg at folk som faktisk gidder å sette seg inn i matching av batterier, kjører ordentlig vedlikehold og trener ofte, skal "belønnes" for det.
                  Selv om denne belønningen blir vesentlig mindre med disse reglene, så vil den nok være der.

                  Som zabbe skriver, så finnes det ekvivalente giringer for 43p og 126p, ikke nødvendigvis helt identiske, men veldig nærme.
                  Så jeg er for en slik type presisering av reglene.
                  Totalstørrelse bakdekk og giring.

                  Det vil fortsatt være forskjeller.
                  Slik vil det alltid være.
                  Men håpet er at det blir mye mere føreravhengig og ikke så mye bilen.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X