Ja, hvis det ikke er noe annet en mangel på kompresjon så er det verdt et forsøk. Du skjønner hvorfor det vil hjelpe for å øke kompresjonen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Får ikke start på savage x 4.6 big block
Collapse
X
-
Ok, det er litt letter se for seg problemet om man har litt kjennskap til glødemotoren.
Fuelen i motoren antennes ved at det blir en rask økning av trykket som fører til varme (høyt trykk= varme). Når det blir varmt nok antennes fuelen og stemplet skyves ned igjen. Når man fjerner en av skivene vil topplokket komme nærmere stemplet når det er på topp. Derfor blir kompresjonen økt fordi det blir mindre rom for gassene og fuelen å være slik at det blir en enda større økning i temperatur, som igjen fører til antenning. Om det blir for stor kompresjon (for lite rom imellom topplokk og stempel) vil gassen og fuelen antenne når stemplet er på vei opp og skyte det tilbake slik at rotasjonen på veivakslingen ikke fullføres og knekker crankshaftet.
Skjønte du litt mer nå?
Mvh AndreasMvh Andreas
HPI Trohpy 3.5
sigpic
Comment
-
JaOriginally posted by PedAnd View PostOk, det er litt letter se for seg problemet om man har litt kjennskap til glødemotoren.
Fuelen i motoren antennes ved at det blir en rask økning av trykket som fører til varme (høyt trykk= varme). Når det blir varmt nok antennes fuelen og stemplet skyves ned igjen. Når man fjerner en av skivene vil topplokket komme nærmere stemplet når det er på topp. Derfor blir kompresjonen økt fordi det blir mindre rom for gassene og fuelen å være slik at det blir en enda større økning i temperatur, som igjen fører til antenning. Om det blir for stor kompresjon (for lite rom imellom topplokk og stempel) vil gassen og fuelen antenne når stemplet er på vei opp og skyte det tilbake slik at rotasjonen på veivakslingen ikke fullføres og knekker crankshaftet.
Skjønte du litt mer nå?
Mvh Andreas
men viss crankshaftet knekkes vil ikke det være litt skummelt?
Comment
-
Første kjennetegn på dårlig kompresjon er at du ikke får start selv om både rotasjonen du tilfører motoren (i from av trekke i pullstartene eller rotor starten) og at gløder og gløde plugg fungerer. En kan merke det etter vert som bilen motoren blir elder og ytelsen blir dårlige samme hvor godt motoren er tunet. Ettervert vil du ikke får startet motoren og en merker at det rett og slett ikke er like mye motstand. En kan sjekke kompresjonen ved vri på svinghjulet og kjenne at ettervert som stemplet nærmer seg topplokket at det til slutt slipper og det kommer et "poff" i eksospotta, om det ikke blir en så stor økning i motstanden på svinghjulet en det som er normalt, er kompresjonen for liten til å tenne fuelen.Originally posted by Bullern View PostKan du ikke skrive litt om hvordan en kan se om kompresjonen er god eller dårlig?og hvordan en kan skjekke dette enten det er med pullstart eller roto
Mvh Andreas
HPI Trohpy 3.5
sigpic
Comment
-
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,937
Active Members: 1
Welcome to our newest member, Mortenporten.

Comment